AnonymBruker Skrevet 17. januar 2011 #21 Skrevet 17. januar 2011 Jeg jobber i butikk. Det er ikke ofte jeg ser hunder der, men det hender. Da ofte små hunder som folk bærer. Det rare er at det alltid er eldre som gjør dette. Har aldri sett unge/ungdommer med hund i butikken min. Er til og med en gammel dame som har sine to hunder i en barnevogn De setter hun ved inngangspartiet, i vogna. Flere andre som også setter hunden sin der, og går og handler. Mener selv at en hund ikke har noe i butikk å gjøre. OG HELLER IKKE UTENFOR!!!! Er det så vanskelig for folk å gå tur med hunden sin, og så gå og handle etterpå/før???? Har selv hund, og tar den ikke med i butikken og ALDRI ALDRI ALDRI utenfor. Det er virkelig ikke et problem for meg å lufte min hun, og gå i butikken siden.
Zesaria Skrevet 17. januar 2011 #22 Skrevet 17. januar 2011 Har selv hund. Uansett hva jeg mener, så er det ikke lov med hund i matbutikk, og det respekterer jeg selvfølgelig. Det kan nevnes at jeg har full forståelse for at andre ikke synes det er like hyggelig med hundehår på maten.. Jeg har hatt med meg min store hund på kjøpesenter flere ganger. Vi er der da for å dra på dyrebutikken, og dette er lov. Jeg tar hensyn når jeg tar meg til dyrebutikken, og har aldri blitt stoppet. Kjenner ei med førerhund, og det forbauser meg at hun har blitt stoppet flere ganger i matbutikken. Dette er selvsagt forkastelig, dama ser jo veldig dårlig og er helt avhengig av hunden for å handle mat. Butikkeiere bør håndheve loven som den er; førerhunder/tjenestehunder = ja, alle andre uansett størrelse= NEI. 3
Independent_ Skrevet 17. januar 2011 #23 Skrevet 17. januar 2011 Jeg har heller aldri sett noen ha med seg hund i matbutikken. Jeg syns vel egentlig at man ikke trenger det heller. Så er det litt kjipt når man går tur med hunden forbi en butikk og gjerne skulle handlet et par ting. Det er da mange finner ut at de skal knyte hunden fast utenfor butikken og DET syns jeg er galt. 1
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2011 #24 Skrevet 18. januar 2011 Jeg jobbet flere år som butikksjef i en klesbutikk på Sandvika Storsenter og der opplevde jeg flere ganger at folk hadde med seg hunder rundt på senteret. Det dreide seg om små hunder, f.eks. chihuahua, pomeranian etc. Tror den største jeg så var en dachs. Den satt på et pledd i en handlevogn...kjempetrivelig for de som skal ha maten sin i den vogna senere. Jeg pleide stort sett å minne folk om at det faktisk ikke er tillatt å ha med hund inn på senteret, og disse småhundeierne svarte stort sett alltid at "jammen, det er jo bare en liten hund jo"... Joa, liten eller stor, det er fortsatt en HUND!
Gjest yojo Skrevet 18. januar 2011 #25 Skrevet 18. januar 2011 hund i butikk er ikke lov.Samme om det er en stakkars veskehund eller en stor tung sak på 60kg. Det er utrolig hvor forskjellig en blir behandlet, Jeg har en "liten" sak på 65 kg og da jeg demonstrerte og tok han med inn i butikken fordi fruen med veskehund slapp inn,ble jeg stoppet (på lang avstand ) og fikk beskjed at HUNDER HAR IKKE ADGANG I BUTIKKEN!! hyl mens fruen med veskehunden trippet forbi. Da tente jeg og sa om fruen får lov så har jeg lov. Herr butikkeier ble sint selfølgelig, men forstod mitt poeng.Fruen ble beordret ut og om blikk kunne drepe..... Mattilsynet har satt regler for en grunn ja fordi hunder har ingenting i en butikk å gjøre.UANSETT størrelse. Det finnes sykdommer og kontaminering (eh usikker på skrivemåte) Dessuten som nevnt,noen er redde for hund eller allergiske. Hvorfor er det egentlig synd på små hunderaser?
Malum Skrevet 18. januar 2011 #26 Skrevet 18. januar 2011 (endret) Hvorfor er det egentlig synd på små hunderaser? Nå står det vel stakkars veskehund, og ikke stakkars små hunderaser? Og at det er synd på små hunder som må sitte i en veske er jeg veldig enig i. Hunder skal gå på beina sine, ikke sitte i vesker og bli aggressive og asosiale. Endret 18. januar 2011 av Bodillen 6
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2011 #27 Skrevet 18. januar 2011 Hunder inne på matbutikk er heslig uansett om det er en liten valp eller en stor hund. (Valper har vel ikke helt kontroll på blæra si heller?) Tro meg dere som mener at ingen reagerte negativt på at dere hadde med dere de søøøte valpene deres inne på butikken...JO noen reagerte helt sikkert!! Jeg skjønner jo at man ikke kan nekte folk å ta med førerhunder inne på butikken, men synes egentlig det er litt heslig det også. Jeg liker faktisk hunder jeg altså..Selv om øynene begynner å renne og jeg nyser og nyser om jeg er i nærheten av en.. (uansett om den er søt eller stygg, bare en liten valp eller en voksen førerhund..) 1
Elensire Skrevet 18. januar 2011 #28 Skrevet 18. januar 2011 Hunder i butikker generelt er en uting! Jeg jobber selv på et varehus hvor folk til stadighet tar med hunder inn. og uten unntak blir samtlige like forbannet og sure når jeg påpeker (på en grei måte) at hunden ikke er tillatt inne i bygget. Ene damen slengte til og med fra seg at hvis hunden døde av varmen utenfor i bilen så var det min feil Det var da virkelig ikke jeg som bestemte meg for å ta med hunden og handle på en av de varmeste dagene på sommeren og akkurat matbutikker syns jeg virkelig at hundeeiere bør kunne la være å ta med hunden inn på. Det er uhygenisk, og ikke trivellig for resten av de handlende. Skjønner ikke at hunden ikke kan være hjemme når en skal ut og handle. Kan jo umulig være noe kjekt for hunden å være med på shopping uansett... og til alle som lurer, nei, jeg har ingenting imot hunder. Men jeg vet hvordan det er å treffe ville hunder som eieren ikke gidder å kontrollere...og det syns jeg en kan slippe på sentre, i butikker, og ikke minst i matbutikker. 1
kaprifolen Skrevet 18. januar 2011 #29 Skrevet 18. januar 2011 Er hundeier selv, og blir kjempesur når jeg ser folk tar med seg bikkjene sine inn i matbutikker. Har ikke opplevd det mange ganger, men de gangene jeg har sett det, har det uten unntak vært små hunder som kan løftes opp. Hvis jeg hadde hatt med meg min en gang jeg hadde sett det, hadde jeg også demonstrert ved å ta med meg min inn! Applaus til deg som gjorde det! Nærmeste jeg har kommet å ta med min inn, var at jeg spurte betjeningen om jeg kunne knyte henne i "vindfanget", og da skulle jeg bare frem til kassen 4 meter lenger fremme for å hente noen nøkler jeg hadde mistet. Inn og ut på 10 sek, og hunden var ikke innenfor dørene til selve butikken. Selv har jeg ingen problemer med å binde hunden min utenfor butikken hvis jeg bare skal ha en liten ting. Da binder jeg henne på lovlig vis, slik at ingen MÅ gå i nærheten av henne for å komme inn/forbi, og er rask. Jeg forlater også køen for å sjekke på henne hvis hun bjeffer. Nå skal det sies at på nærbutikken vår så vet omtrent alle de ansatte og 70% av kundene at det er min hund, og jeg opplevde en gang at det stod en annen hundeeier utenfor som trengte "knyteplassen", og han bestemte seg bare for å vente, for han så meg i køen at jeg var på vei ut. Aner ikke hvem typen er, men jeg har såpass spesiell rase at folk i nabolaget kjenner oss tydeligvis igjen.. Konklusjon: TJENESTEHUNDER= JA ANDRE HUNDER, UANSETT STØRRELSE= NEI 1
Sugerøret Skrevet 18. januar 2011 #30 Skrevet 18. januar 2011 Hvorfor er det egentlig synd på små hunderaser? på veskehunder- ikke små raser generelt.Disse har med likehet som større raser,bein til å gå på. Det er med enkelte få untak helt sykt å putte en hund i ei veske.Derfor stakkars. 1
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2011 #31 Skrevet 18. januar 2011 Det er da mange finner ut at de skal knyte hunden fast utenfor butikken og DET syns jeg er galt. Hvorfor det? Det er fullt lovlig å binde hunden utenfor butikken så lenge den er slik plassert at ingen må helt inntil den for å komme seg inn eller ut av butikken. Og på svært mange steder i landet er faren for at hunden skal bli stjålet ikke-eksisterende, samt at det i mange butikker er så godt utsyn at hundeeieren kan se hunden store deler av tiden h*n er inne i butikken (slik at hunden ikke blir plaget). Jeg tar da aldri med hunden på storhandel og binder den utenfor (da har jeg med bil, så hunden kan sove i buret sitt om den er med), men når man skal på butikken og handle to ting, hvorfor ikke ta med hunden så den får en hyggelig tur også? Forutsatt, som nevnt, at det ikke er fare for at hunden blir stjålet eller plaget. Til saken: Hunder skal naturligvis ikke inn i matbutikk, så lenge det ikke er førerhunder. Jeg har selv store hunder, og kunne godt tenkt meg å demonstrere om jeg så veskehunder i butikken. Det har jeg imidlertid aldri gjort, men det skyldes kanskje en blanding av at vi ikke har en eneste veskehund i bygda, og at de fleste kjører til butikken, så hunden eventuelt kan sitte i bilen. 2
Gjest Emera Skrevet 18. januar 2011 #32 Skrevet 18. januar 2011 Jeg hadde tenkt å gå inn i denne tråden og si at jeg, som en del andre her, aldri har sett andre hunder enn førerhunder inne i en butikk. Men i dag kom det altså inn en mann i butikken her bærende på en tibetansk spaniel. Så nå har jeg sett det også.
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2011 #33 Skrevet 18. januar 2011 Det er vel greit at hunder generellt holdes unna der mat selges, man kan jo tenke seg hvor trivelig det ville være at en og annen ikke helt stueren hund fant på å slippe noe på slike steder. Nei, æsj. På en annen siden, så kontrolleres ikke mennesker heller. Ja, nå mener jeg ikke at det er sannsynlig at noen leverer ting som skulle vært i toalettet inne i butikken, men jammen kan det med personlig hygiene være svært varierende, og man vet ikke hvor hendene har vært som tar i varene som de ikke skal ha... *grøss* Har hund jeg også, en med svært godt utviklet separasjonsangst. Så det hender den må være med i butikken, og stå på utsiden. Og det er helt galt det...?
Independent_ Skrevet 18. januar 2011 #34 Skrevet 18. januar 2011 Jeg har fått inntrykk av at mange kaller alle små hunder for "veskehunder" hvorvidt de blir bært rundt i vesker eller ei. Jeg har en liten hund, men kunne aldri tenkt meg å verken hatt på henne klær, hårpynt eller bært henne i ei væske. Det er absolutt ikke synd i henne pga. størrelsen. Størrelsen har ingenting å si sånn sett, hun er utrolig lykkelig fordet og størrelsen stopper henne ikke fra noen ting. :gjeiper: Bare så det er sagt.
Gjest Ms. Raggsokk Skrevet 18. januar 2011 #35 Skrevet 18. januar 2011 Vi vasket handlevogner for harde livet der jeg jobbet før, sjefen var nazi på at vogner og kurver skulle være så rene som mulig. Men de ble jo aldri superrene, og med ei bikkje oppi blir det neppe bedre. Var inne på en matbutikk i Bergen forleden, en av de små og trange. Plutselig kolliderer jeg med en diger schæfer! Får helt fnatt, ikke fordi jeg er redd hunder, men fordi jeg minst ventet å møte en schæfer-snute på andre siden av en hylle. Han gikk jo i bånd, men likevel. 1
Gjest fireflies Skrevet 18. januar 2011 #36 Skrevet 18. januar 2011 Nå står det vel stakkars veskehund, og ikke stakkars små hunderaser? Og at det er synd på små hunder som må sitte i en veske er jeg veldig enig i. Hunder skal gå på beina sine, ikke sitte i vesker og bli aggressive og asosiale. Totalt feil. Det er ikke synd på hunder som "må" sitte i en veske. De rasene det gjelder, er oftest chihuahuaer eller pomeranians. Jeg har selv en liten chihuahua, og tenkte i samme baner som deg, helt frem til jeg faktisk fikk han. Han vil selv bæres av forskjellige grunner. Blandt annet fordi han fort fryser på beina, fordi han blir sliten av å gå langt med sine små bein, fordi han er småredd for barn, fordi han ikke er særlig glad i traske rundt på plasser hvor det er masse folk, osv. Det er ikke synd på hunden min fordi jeg bærer han, det ville vært synd på han hvis jeg ikke hadde bært han. Når det gjelder hunder i matbutikker, så er det enkelt og greit ikke lov.
Miss Puddel Skrevet 18. januar 2011 #37 Skrevet 18. januar 2011 Jeg har hunder som er så små at jeg sikkert kunne tatt dem med inn på butikk uten at det hadde blitt bråk av det. Bortsett at det ville jeg aldri gjøre, for hunder har ikke noe i en matbutikk å gjøre. Hallo, de VASKER SEG I ROMPA MED TUNGA!!! ååå, så lekkert om de snuser på maten etc... Jeg VASKER hendene før jeg tar i mat jeg skal spise selv etter å ha kost med bikkjene, så hvorfor i all verden skal jeg utsette andre for smitte etc? Husker jo "fire stjerners middag" Da Aylar hadde med seg bikkja si inn til Han fra Great Garlic Girls og holdt den på armen over komfyren mens han lagde mat LIIIITE ekkelt da!
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2011 #38 Skrevet 18. januar 2011 La meg først poengtere at jeg er hundeeier selv, og har ingenting imot hverken hunder eller andre hundeeiere. Men jeg undrer meg likevel. Ser ganske ofte hunder som er bundet inne på butikken, hunder som står løse i handlevognen eller bæres i armene. Det bør kanskje nevnes at fellestrekket med dem alle er at de er små - "veskestørrelse" type. Men er det vanlig å ha med seg dyr inn på butikkene, og ikke minst: er det greit? Jeg forstår jo det med at mesteparten av maten er innpakket, og at hundene ikke kan komme i kontakt med den. Samt at etter litt ettertanke kom jeg frem til at handlevognene trolig ikke er særlig rene i seg selv. Men, er det estetisk akseptabelt? Jeg kunne aldri tenke meg å ta med meg hunden inn på butikken, men min er da også litt stor til å putte i handlevognen (hadde ærlig talt ikke gjort det uansett størrelse, men det er meg...) Jeg har sett folk som har tatt med sine hunder i veskestørrelse inn på matbutikken. Da har hunden vært så liten at jeg nesten har måttet titte to ganger for å konstantere at det faktisk var en hund inne i butikken. For min del er det egentlig helt greit når de er så små, og ikke bjeffer eller bæsjer/tisser. Når jeg tenker meg om to ganger er det ikke så greit egentlig. Da tenker jeg også på de som er allergiske. Om man er allergisk for hunder så må man jo likevel kunne gå i fred inne i en hvilken som helst butikk.
Gjest Ms. Raggsokk Skrevet 18. januar 2011 #39 Skrevet 18. januar 2011 Han vil selv bæres av forskjellige grunner. Blandt annet fordi han fort fryser på beina, fordi han blir sliten av å gå langt med sine små bein, fordi han er småredd for barn, fordi han ikke er særlig glad i traske rundt på plasser hvor det er masse folk, osv. Bare en liten tanke - alle "problemene" her kan vel trenes vekk? Utenom å bli sliten, selvsagt. Avsporing fra tråden, beklager. 3
HopelessFear Skrevet 18. januar 2011 #40 Skrevet 18. januar 2011 Hunder har ingenting å gjøre i en matbutikk. (Med mindre det er en opptrent førerhund med bevis.) Har ikke hund selv, men jeg har forståelse for at noen tar med seg hundene inn, om en har gått langt allerede. MEN hunder skal ikke inn i selve butikken, bind heller hunden utenfor eller sett den i bilen. Blir hver gang irritert på hundeeiere som tar med seg hundene inn. Husker jeg traff på en ... tror det var santh barnads? Er det sånn det skrives? Uansett, sånn skikkelig "bamse" hund, i butikken.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå