Gjest Crow Skrevet 16. januar 2011 #1 Skrevet 16. januar 2011 La meg først poengtere at jeg er hundeeier selv, og har ingenting imot hverken hunder eller andre hundeeiere. Men jeg undrer meg likevel. Ser ganske ofte hunder som er bundet inne på butikken, hunder som står løse i handlevognen eller bæres i armene. Det bør kanskje nevnes at fellestrekket med dem alle er at de er små - "veskestørrelse" type. Men er det vanlig å ha med seg dyr inn på butikkene, og ikke minst: er det greit? Jeg forstår jo det med at mesteparten av maten er innpakket, og at hundene ikke kan komme i kontakt med den. Samt at etter litt ettertanke kom jeg frem til at handlevognene trolig ikke er særlig rene i seg selv. Men, er det estetisk akseptabelt? Jeg kunne aldri tenke meg å ta med meg hunden inn på butikken, men min er da også litt stor til å putte i handlevognen (hadde ærlig talt ikke gjort det uansett størrelse, men det er meg...)
Kamikatze Skrevet 16. januar 2011 #2 Skrevet 16. januar 2011 Greit er det ikke. Det er forbudt å ha med dyr i lokaler hvor det selges eller tilberedes mat. Unntatt førerhund hvor mat selges, men ikke der hvor mat tilberedes. 5
Gjest Crow Skrevet 16. januar 2011 #3 Skrevet 16. januar 2011 Ups...glemte helt å nevne at jeg ikke mente hjelpehunder. Går litt fort i svingen av og til
leirbål Skrevet 17. januar 2011 #4 Skrevet 17. januar 2011 Hygienisk er det ikke greit eller lov. Av hensyn til allergikere er det ekstra ille synes jeg. At en hund er liten gjør den ikke renere eller mere allergivennlig. Skjønner ikke butikksjefene at ved å ikke håndheve denne regelen mister de kunder og kan få problemer med mattilsynet?
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2011 #5 Skrevet 17. januar 2011 Jeg har aldri skjønt vitsen med å ha med seg hunder inne på senter eller små lokale matvarebutikker. Jeg har sett hunder som har pissa utover epler mens de har vært i armene til eierne. Etter jeg så dette har jeg vært sterkt imot at hunder skal være med på butikken. Jeg skjønner at det kan være et problem om man går tur med hunden og kommer på at man absolutt MÅ innom butikken, men da kan man da vel heller enten sette hunden utenfor, få noen man kjenner til å passe hunden eller rett og slett gå hjem igjen med hunden og fra ned til butikken igjen med en gang. Heller det enn å utsette allergikere for mye pes og ikke minst utsette matvarene for drit og lort som hundene drar med seg. Jeg har hund selv, men det kunne aldri falt meg inn å ta med hunden inn på butikk med mindre det er snakk om en dyrebutikk der hunden skal prøve seler, halsbånd eller lignende. Men heller ikke da uten å ha spurt de bak disken først. Jeg måtte spørre en eldre dame her en gang om hvorfor hun hadde med hunden sin inn på et kjøpesenter. Mens jeg spurte, pekte jeg på et skilt med bilde av en hund og rød strek over. Unnskyldningen var at den lille chihuahuaen hennes ikke var en stor hund og var derfor ikke ulovlig å ha med inn. Dette hadde hun fått beskjed om fra informasjonen på senteret. Jeg gikk fra henne mens jeg ristet på hodet. Kontaktet deretter informasjonen der jeg spurte om reglene faktisk var sånn, men de mente at en hund er en hund, uansett størrelse. Litt etterpå så jeg kvinnen igjen, denne gangen uten hunden... :gjeiper: 2
Shade Skrevet 17. januar 2011 #6 Skrevet 17. januar 2011 Uansett hva man mener eller synes så er det ikke lov til å ha med hunder inn på steder som selger eller tilbereder mat. På de fleste kjøpesentre er det også godt merket på døren at det ikke er lov til å ta med hund inn, men til tross for det virker det som om folk med små hunder tror at dette av en eller annen grunn ikke gjelder dem... Åh jeg irriterer med så utrolig over den holdningen der og klarer ikke dy meg for å kaste sure blikk på disse hundeeieren som mener de er hevet over reglene Og har jeg tid tar jeg kontakt med betjeningen. Idioter..
Pingting Skrevet 17. januar 2011 #7 Skrevet 17. januar 2011 Er så enig, så enig. det er ikke lov, og det burde heller ikke være det. Det morsomme er at hver eneste gang denne diskusjonen tas opp, så kommer argumenter som "det er jo mye verre med barn som sikler på smågodtet, eller tenk hvor møkkete noen er på hendene når de tar på eplene". Javel. ...er det veldig vanskelig å forstå at det at det finnes andre ting som er uhygieniske og ekle ikke automatisk betyr at det er mer hygienisk å ta med bikkja inn i butikken? Det går faktisk an at det er flere ting som er ille. På en gang. 1
Vulpes Skrevet 17. januar 2011 #8 Skrevet 17. januar 2011 Nei, jeg synes ikke det er greit. Dyr hører ikke hjemme i en matbutikk. Kan tenke meg det hadde blitt bråk om jeg hadde tuslet inn på den lokale Kiwien med mine to tamrotter på skuldrene
Malum Skrevet 17. januar 2011 #9 Skrevet 17. januar 2011 Det er helt klart ikke greit. Men er det virkelig et så stort problem? Jeg bor i nærheten av 3 kjøpesentre og flere matbutikker, men kan ikke huske å ha sett noen ha med seg hund inn på noen av disse stedene noen gang. :klø:
Pingting Skrevet 17. januar 2011 #10 Skrevet 17. januar 2011 Det er helt klart ikke greit. Men er det virkelig et så stort problem? Jeg bor i nærheten av 3 kjøpesentre og flere matbutikker, men kan ikke huske å ha sett noen ha med seg hund inn på noen av disse stedene noen gang. :klø: Tror det kommer litt an på hvor man bor. Jeg jobba deltid i butikk i Oslo (1-2 dager i uka) i 1,5 år og rakk ikke se mer enn to hundetilfeller såvidt jeg husker. Andre steder er det sikkert mindre vanlig. Eller mer. Oi, det ble et intetsigende svar.
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2011 #11 Skrevet 17. januar 2011 Jeg har hatt med meg hunden min inn på matbutikker da den var en helt liten hvalp. Ville ikke sette den alene utenfor siden den fortsatt var "ny", lettskremt og ikke vandt med bånd. De gangene jeg hadde den med inn, bar jeg den, og gikk langt unna fersk mat. Jeg spurte også som oftest kassadama om det var greit før jeg gikk inn, og det var aldri noe problem. Ellers synes jeg ikke hunder har noe i en matbutikk å gjøre.
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2011 #12 Skrevet 17. januar 2011 Jeg har hund selv, og det ville aldri falt meg inn å ta med meg henne helt inn i butikken for å handle, eller å gå rundt på et kjøpesenter med henne, MEN: Sist jeg var på nærbutikken og måtte kjøpe hundeposer, bandt jeg hunden utenfor(hun er liten) og løp fort inn for å kjøpe mens jeg fortet meg ut igjen. Jeg er livredd for å sette fra meg hunden ute når jeg vet det skjer masse hundenapping, og skrekkhistorier med stjålne hunder som sendes til Øst-Europa, avles ihjel og brukes som opptrening til hundekamper, skremmer vannet av meg. Dette sa jeg til hun som eier butikken, som satt i kassen, og hun sa at det var helt iorden om jeg bandt hunden i "yttergangen" på butikken(der som tippe-bordene står). Jeg har aldri gjort det(pleier som sagt ikke å ta med meg hunden når jeg handler), men synes det er i orden om andre gjør. Også hvis det er veldig kaldt ute. En annen gang var da samboeren og jeg gikk ned til kjøpesenteret her og da jeg bare skulle løpe inn å kjøpe noe, satte han seg rett på innsiden av utgangen, på en benk, sammen med hunden. Dette var om vinteren og det var iskaldt ute. Synes også det er greit. Altså, å gå rundt på et senter/i en butikk er ikke bra, men å sitte i "gangen" hvor det er varmt, og tryggere i forhold til stjeling, synes jeg bør være lov. Det gjorde tydeligvis eieren av nærbutikken og.
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2011 #13 Skrevet 17. januar 2011 Jeg har hatt med meg hunden min inn på matbutikker da den var en helt liten hvalp. Ville ikke sette den alene utenfor siden den fortsatt var "ny", lettskremt og ikke vandt med bånd. De gangene jeg hadde den med inn, bar jeg den, og gikk langt unna fersk mat. Jeg spurte også som oftest kassadama om det var greit før jeg gikk inn, og det var aldri noe problem. Ellers synes jeg ikke hunder har noe i en matbutikk å gjøre. Jeg har også hatt med meg en liten valp en gang på matbutikken. Den satt i barnevognen til lillebror og det var bare en svipptur for å handle en ting. Ingen reagerte negativt på det(snarere tvert imot, alle skulle plutselig hilse på den stakkars, skremte valpen min).
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2011 #14 Skrevet 17. januar 2011 Har hund selv, men aldri tatt den med på butikker. Men det gjør meg ingenting om andre tar med seg sine hunder,de er faktisk mye renere enn menneskehender, nysing og hosting, og snørrete barnehender. Dessuten rører ikke hundene varene i butikken når den blir båret. Dyr smitter oss ikke med sykdommer, det gjør mennesker.
Shade Skrevet 17. januar 2011 #15 Skrevet 17. januar 2011 Jeg har hatt med meg hunden min inn på matbutikker da den var en helt liten hvalp. Ville ikke sette den alene utenfor siden den fortsatt var "ny", lettskremt og ikke vandt med bånd. De gangene jeg hadde den med inn, bar jeg den, og gikk langt unna fersk mat. Jeg spurte også som oftest kassadama om det var greit før jeg gikk inn, og det var aldri noe problem. Ellers synes jeg ikke hunder har noe i en matbutikk å gjøre. Jeg har også hatt med meg en liten valp en gang på matbutikken. Den satt i barnevognen til lillebror og det var bare en svipptur for å handle en ting. Ingen reagerte negativt på det(snarere tvert imot, alle skulle plutselig hilse på den stakkars, skremte valpen min). Så hvis jeg har forstått dere rett så gjelder ikke loven så lenge det er snakk om en valp? Kanskje det til og med er en spesiell lovparagraf som sier noe om at valper er untatt? Det aller minste man som dyreeier skal gjøre er å sette seg inn i lovene og reglene for det dyret man har valgt seg og følge de. Hvis man mener at man ikke klarer det så har man valgt seg feil dyr. 5
Tabris Skrevet 17. januar 2011 #16 Skrevet 17. januar 2011 En hund har ingenting i en matbutikk å gjøre. Det hjelper ikke om det er en valp eller om man "bare skal en svipptur". Det har å gjøre med hygiene og hensyn til andre. Jeg har selv hatt hund og bandt henne alltid utenfor hvis jeg skulle handle. Syntes jeg det var for kaldt til at hun kunne stå ute, eller det hadde vært andre gruner til at jeg ikke ville sette henne fra meg, så hadde jeg ikke lagt handleturen til hundeluftingen uansett. 2
Katana Skrevet 17. januar 2011 #17 Skrevet 17. januar 2011 Måtte tenke meg litt om nå, og mener jeg aldri noensinne har møtt hunder i matbutikken. Så noe dagligdags fenomen er kanskje ikke dette? Er ellers enig i at hunder generelt ikke har noe i butikken å gjøre, selvsagt med unntak av førerhunder og eventuelle tjenestehunder som er der av nødvendighet.
Pingting Skrevet 17. januar 2011 #18 Skrevet 17. januar 2011 Dyr smitter oss ikke med sykdommer, det gjør mennesker. Øh. Har du hørt om zoonoser? I tilfelle ikke, så der dte betegnelsen på sykdommer som kan smitte fra dyr til menneske. Noen smitter fra fjærkre, noen fra kyr, og noen fra husdyr som f.eks. hund. Hunder kan smitte mennesker med bl.a. - Campylobakterier (som gir diaré, feber og magesmerter, og en sjelden gang alvorlige senvirkninger) - Cryptosporidium (diaré) - spolorm - Toksoplasma gondii (kan føre til sykdommen toksoplasmose, som kan føre til hjerneskade eller abort hos gravide) Ikke alle er like relevante ifht "butikksmitting", spolorm må for eksempel modnes i hundeavføringen før de er smittsomme. Ellers er det en forsvinnende liten mulighet for at noen som helst skal kunne smittes av disse sykdommene ved at noen har med seg hunden i butikken - men så er heller ikke reglene der fordi det er så store sjanser, de er der for at sjensene skal minimeres så mye som mulig. Du vet aldri hvem som plukker opp eplet en veskebikkje har nyst eller luktet på uten at eieren så det. Kanskje er det en gravid kvinne, eller kanskje det er hjemmehjelpen til en kreftpasient med null immunforsvar. Ingen prøver å si at dette garantert skjer, eller at det ikke finnes nok av trusler for gravide eller de med lite immunforsvar (for det gjør det, noen av truslene er også langt mer aktuelle). Og de kan like gjerne få smitte fra bikkja ved siden av seg på t-banen. Men ikke noe av det er grunn til å ikke redusere smittefaren der man kan. 1
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2011 #19 Skrevet 17. januar 2011 Vel, må si at det finnes en del som er alergiske mot hund, noen mer enn andre. Noen er redde for hunder også. Så jeg blir rett og slett forbannet over de som ikke tar slikt hensyn, og tar med bikkja, eller setter den nære inngangen til butikken. Jeg har enda ikke møtt en person som får alergiske reaksjoner av snørrete barn. Har dog møtt noen som er redde for de, men det tror jeg heller har vært en ansvarsgreie 2
Sugerøret Skrevet 17. januar 2011 #20 Skrevet 17. januar 2011 hund i butikk er ikke lov.Samme om det er en stakkars veskehund eller en stor tung sak på 60kg. Det er utrolig hvor forskjellig en blir behandlet, Jeg har en "liten" sak på 65 kg og da jeg demonstrerte og tok han med inn i butikken fordi fruen med veskehund slapp inn,ble jeg stoppet (på lang avstand ) og fikk beskjed at HUNDER HAR IKKE ADGANG I BUTIKKEN!! hyl mens fruen med veskehunden trippet forbi. Da tente jeg og sa om fruen får lov så har jeg lov. Herr butikkeier ble sint selfølgelig, men forstod mitt poeng.Fruen ble beordret ut og om blikk kunne drepe..... Mattilsynet har satt regler for en grunn ja fordi hunder har ingenting i en butikk å gjøre.UANSETT størrelse. Det finnes sykdommer og kontaminering (eh usikker på skrivemåte) Dessuten som nevnt,noen er redde for hund eller allergiske. 5
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå