Gå til innhold

Klippe klør på katt - kjempeproblem!


Rampolina

Anbefalte innlegg

Hei

Vi har en katt på drøt 6 mnd som absolutt ikke liker å klippe klør. Vi har gjort dette fra hun var liten, hun likte det ikke fa heller, men var enklere å ha med å gjøre.

Nå biter hun HARDT og klorer oss skikkelig. Nytter ikke holde henne i nakkeskinnet da hun klarer å få vrengt seg så hun får tak på oss. Det hender at jeg får klippet en, to eller kanskje fire negler når hun er heeeelt avslappet og ligger i sofaen med oss. Men så plutselig får hun nok, liksom.

Hvordan løser vi dette?

Det skal sies at hun kan leke ganske hardhendt også, kan rett som det er "angripe" når vi kjeler med henne o.l.

Hva gjør vi?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mener du seriøst ay dere klipper katteklørne :hakeslepp:

De skal ikke klippes. Det er kattens natur å ha klør, både under jakt og når den klatrer i trær. Dessuten så kvesser katten klørne selv, så dere trenger ikke å tenke på det :eeeh:

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du seriøst ay dere klipper katteklørne :hakeslepp:

De skal ikke klippes. Det er kattens natur å ha klør, både under jakt og når den klatrer i trær. Dessuten så kvesser katten klørne selv, så dere trenger ikke å tenke på det :eeeh:

Kan jo hende det er en innekatt det er snakk om (håper ikke..), og da kan det noen ganger være nødvendig å klippe klør fordi de ikke får slitt dem nok ned selv. Men hos en utekatt: :nei:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt normalt å klippe klør på katter som går inne, eller som er lite aktive "kvessere" av andre årsaker. Det gjør da vondt for katten om klørne blir for lange.

Men man klipper ikke av klørne, slik enkelte trur. Man klipper 3-4 millimeter ytterst, og holder god avstand til nervetråden i kloen. Det er helt normalt, og man gjør dette for å hjelpe katten. Den vil straks ha like kvasse klør igjen, bare litt kortere. Spesialsaks får man hos dyrebutikk, man må aldri bruke vanlig saks eller annet verktøy til dette.

Vil ikke katten bør dere heller dra til dyrlegen å få det gjort der. Om katten ikke vil er det skummelt med tanke på at du kan bomme og skade katten, og at katten kan skade deg. Mulig du kan lære katten at den får god mat rett etter klipping, men katter som oftest litt trege når det kommer til atferd-belønning trening....

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

Mine (med og uten handicap) må gjerne stusse klør på bakpotene en gang i løpet av vinteren.

Klør på forpotene tar alle klorestativene og klatremøblene hånd om, men når jeg hører en katt gå over gulvet så må det stusses litt ;)

Prøv å pakke pus forsiktig inn i et håndkle, og så tar du ut en og en fot som du stusser veldig forsiktig klørne på. Godt med spesiell kloklipper.

Eventuelt lar du vet'en ta stussingen, men bare dersom det er nødvendig å stusse, ellers ikke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Annonse

Hei,

Jeg sliter med det samme selv. Har utekatt som ikke vil ut om vinteren og nå er klørne kjempe lange (hører når hun går over gulvet) Må legges i full narkose om jeg skal få klippet de (i følge vet.), og det ønsker jeg ikke...Lurer på om det slites ned når hun går ut igjen eller om de knekker på en ufin måte ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

Hei,

Jeg sliter med det samme selv. Har utekatt som ikke vil ut om vinteren og nå er klørne kjempe lange (hører når hun går over gulvet) Må legges i full narkose om jeg skal få klippet de (i følge vet.), og det ønsker jeg ikke...Lurer på om det slites ned når hun går ut igjen eller om de knekker på en ufin måte ?

Det er jeg neimen ikke sikker på ..... :klo:

Normalt så "kaster" en katt nærmest en "hel" klo (og den nye kloen ligger inne i den gamle som "kastes" (det ble klønete, men det er den beste måten jeg finner for å beskrive det). Tipper du også finner det som ser ut som hele klør (delt i lengderetning på undersiden) ved klorebrett o.l.

Men, hva som skjer med for lange katteklør ? Ville jo i utgangspunktet tro at de slites ved ute-tråkking (inntil de "kastes"), men det er vel ikke umilig at en klo kan brekke ved normalbelastning dersom de er veldig lange.

Akk ja sann.... Det var ikke mye hjelp i meg her.....

Om hun alikevel skal til vetrinæren for vaksine, tannstensfjerning e.l. så kan det jo lønne seg å få tatt en liten klo-stuss siden de er så lange at du hører det "tasser" over gulvet :)

Narkosen er en liten risiko, som alltid med narkose, men egen erfaring med narkose og katter gjennom mange år tilsier at det ofte er verst for eieren ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Applecore

Jeg har innekatt, og selv om hun har klorestativ som hun bruker ofte, så blir klørne hennes i overkant lange av og til.

Vi har prøvd oss på å holde henne fast og få det raskt overstått, men hun er veldig sterk, smidig og rask, og HATER å bli holdt fast, så der måtte vi bare gi opp.

En langt bedre metode er når hun ligger og sover/slapper av og jeg setter meg ned ved siden av henne.

Tar forsiktig opp en labb og klipper først én klo, kanskje to, liten pause med kos, så et par til, mer kos, osv.

Kan ta litt tid, men synes det er en langt mer hyggelig metode :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktigste er - tro det eller ei. Å ikke få katten til å asossiere kloklipp med noe negativt. Hvis dere har holdt katten hardt i nakkeskinnet for å roe situasjonen har dere desverre motarbeidet dere selv. Noen katter hater også å bli lagt på ryggen hvis de ikke har kontroll over situasjonen selv (kan stikke når som helst).

Hvis katten får lov til å sitte på fanget, gjerne litt framover så kan det være lettere for katten føler gjerne at den har mer kontroll når den sitter eller ligger framoverlent.

Det er også ett poeng å lære kattungen at det ikke er ok å bite og klore. Er det på grunn av kloringen at dere vil at hun ikke skal ha klør ?

Hvis hun er innekatt betyr ikke det automatisk at man MÅ klippe klørne på katten. For mange katter holder det med dett skikkelig klorastativ.

Man klipper klørne på hovedsaklig innekatter og gjerne litt eldre katter for at ikke klørne skal bli presset opp når de går, det er ubehagelig for katten. Hvis du ikke hører at klørne "tikker" i gulvet når hun går kan dere stresse ned med kloklippen, og heller bruke litt tid på å lære kattungen hvordan den skal oppføre seg.

Mvh eier av to voksne innekatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

Det er antageligvis (nok en gang) på tide å påpeke den store differansen mellom declawing og forsiktig stussing av katteklør:

Declawing er så langt jeg vet ikke lov i Norge, og det er jeg glad for. Declawing er et kirurgisk inngrep hvor man opererer ut kattens klør med kloroten. En katt blir fullstendig forsvarsløs av dette inngrepet og kloen med rot er bort for alltid. Katten vil aldri mer gro klør.

Dette er mest utbredt i USA, og er etter min mening en tilpassning av kattens fysiologi til menneskets ønsker (og jeg vet nøyaktig hva jeg mener om det, det gjør meg ikke glad).

Klostussing betyr at man stusser/klipper de ytterste millimetrene av kattens klør når disse har blitt så lange at de er til sjenanse for katten, - akkurat som vi selv stusser/klipper negler når de begynner å bli litt for lange.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...