Gjest MrPink Skrevet 2. mars 2011 #41 Skrevet 2. mars 2011 Problemet er at ingen kommer til å.innrømme forholdet om det ilke finnes tilstrekkelige bevis. Se på Alvdal-saken, der er det tilstrekkelig med bevis, men de nekter fortsatt! Jeg kjenner dessuten at jeg er skeptisk til at f eks familievernkontoret skal avgjøre slike saker. Husk at i domstolene jobber det høyt utdannede jurister med lang og bred arbeidserfaring. Jeg hadde ikke vært tilfreds med at det var en slags rådgiver uten jus/politiutdannelse som skulle veilede og avgjøre i en slik sak. De har ikke tilstrekkelig eller riktig utdannelse til det. Jo, mange flere kommer til å innrømme forholdet. Det vet man etter at lignende har vært prøvd ut i andre land. I Alvdal-saken nekter de for det som ikke finnes på video. Det er få saker hvor det er videobevis eller andre bevis. Det er ikke jus/politiutdannede som skal jobbe terapeutisk med en familie. Det er det utdannede psykologer og spesialister på overgrep som må gjøre. I et familieråd tar man bort forbryterperspektivet, og fokuserer på menneskene og deres problemer og muligheter.
Gjest MrPink Skrevet 2. mars 2011 #42 Skrevet 2. mars 2011 Jeg er enig i at man skal unngå at uskyldige blir dømt, og jeg ser også at dagens system fungerer dårlig. Men akkurat det med forsoning mellom offer og overgriper synes jeg fortsatt høres fullstendig bakvendt ut. Man forsones da ikke med et menneske som har gjort noe så grusomt mot deg. Hva er lagtidsvirkningene av dette? Vil disse som voksne kunne si at alt faktisk ble bare bra? Jeg mener at overgriper skal fjernes fra den daglige omsorgen av barnet. Hvor overgriper blir av, det være seg i fengsel, flytte til annen bydel/kant av landet/whatever er meg ravende likegyldig. Men overgriper er ikke en god forelder i mine øyne. Biologisk sett vil nok denne fortsatt være forelder, men mange har klart seg fint uten sine biologiske foreldre før. Det er veldig mange barn av aleneforsørgere som klarer seg utmerket. Mennesker som har vært utsatt for overgrep har det ikke alltid så bra (jmf statisikk for prosentvis andel rusmisbrukere og psykiatriske pasienter som har opplevd overgrep) Forsoning er faktisk mulig, men det trenger ikke ende med forsoning heller. Men så lenge overgriperen innrømmer skyld og sier unnskyld, så gir det offeret en følelse av å bli trodd og hørt, og det blir lettere å jobbe videre uten skyldfølelse. Så forsoning trenger ikke være resultatet for alle, men det godt være et mål og noen man forsøker dersom partene ønsker det. Om barnet vil ha kontakt med mor eller far etter dette får være opp til hver enkelt. Man kan ikke ha lover som nekter de det. For noen er det mer traumatisk at familier går i stykker.
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2011 #43 Skrevet 2. mars 2011 Jo, mange flere kommer til å innrømme forholdet. Det vet man etter at lignende har vært prøvd ut i andre land. I Alvdal-saken nekter de for det som ikke finnes på video. Det er få saker hvor det er videobevis eller andre bevis. Det er ikke jus/politiutdannede som skal jobbe terapeutisk med en familie. Det er det utdannede psykologer og spesialister på overgrep som må gjøre. I et familieråd tar man bort forbryterperspektivet, og fokuserer på menneskene og deres problemer og muligheter. Men et overgrep er jo en FORBRYTELSE! 2
Gjest riotgrrrl Skrevet 2. mars 2011 #44 Skrevet 2. mars 2011 (endret) Jo, mange flere kommer til å innrømme forholdet. Det vet man etter at lignende har vært prøvd ut i andre land. I Alvdal-saken nekter de for det som ikke finnes på video. Det er få saker hvor det er videobevis eller andre bevis. Det er ikke jus/politiutdannede som skal jobbe terapeutisk med en familie. Det er det utdannede psykologer og spesialister på overgrep som må gjøre. I et familieråd tar man bort forbryterperspektivet, og fokuserer på menneskene og deres problemer og muligheter. Av en eller annen grunn postes ikke innleggene mine. Eller, de postes blanke. Uansett. Hva er kilden din for den første påstanden? Jeg er overhodet ikke for å gå bort i fra forbryterperspektivet. Da ufarliggjør vi overgrep, og det er svært uheldig, i hvert fall i en rettsstat. Endret 2. mars 2011 av riotgrrrl 2
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2011 #45 Skrevet 2. mars 2011 "Hvorfor ikke bare voldta det lille barnet, verste som kan skje er at jeg må prate litt med noen i et familieråd etterpå og be ungen om unnskyldning" 2
Gjest riotgrrrl Skrevet 2. mars 2011 #46 Skrevet 2. mars 2011 "Hvorfor ikke bare voldta det lille barnet, verste som kan skje er at jeg må prate litt med noen i et familieråd etterpå og be ungen om unnskyldning" Nei, da er det mye bedre at i det minste noen blir dømt for handlingene sine.
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2011 #47 Skrevet 2. mars 2011 Lovverket er ganske klar på at overgrep ikke er lovlig. Word 1
Ciara Skrevet 2. mars 2011 #48 Skrevet 2. mars 2011 Og pedofile burde kastreres. Da mener jeg fysisk. Sånn er det problemet løst. Problemet er langt fra løst. Det er dessverre mange måter å begå overgrep på - kastrering forhindrer veldig få.
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2011 #49 Skrevet 3. mars 2011 Hvem tror du det hjelper at overgriper ber om unnskyldning? Skal dette konfliktrådsystemet gjelde i alle saker, eller bare i saker som gjelder familie? Siden du vil ta bort forbryterstempelet fra overgrepssaker, vet du hva et overgrep er? 2
Gjest Nanette Skrevet 3. mars 2011 #50 Skrevet 3. mars 2011 Mener du om jeg vet definisjonen på et overgrep? Hvem det hjelper at overgriperen ber om unnskyldning? Offeret selvsagt. Det er ofte nettopp det offeret har behov for. Med dagens rettsystem så er det få offer som får oppleve det, fordi rettsvesenet ikke handler om å si unnskyld, men handler om å kjempe for sin uskyld i en forsvarsposisjon hvor man skal beskytte seg selv. Det er ikke sikkert det vil være hensiktsmessig for alle saker, men jeg har ikke svaret på alt TROR du virkelig at det hjelper offeret, at overgriperen sier bare "unnskyld" og så kan fortsette livet sitt som før??? Hva med livet til offeret? Det er totalt ødelagt, vedkommende må kanskje leve med angst resten av livet og kanskje aldri bli seg selv igjen. Og da skal et simpelt "unnskyld" vær nok tror du? Det er ofte nettopp det offeret har behov for, skriver du. Neppe... Offeret har behov for å føle litt rettferdighet mot det som er blitt gjort mot henne. Og da er ikke et enkelt "unnskyld" nok. SÅ enkelt skal det jammen ikke være! Det er en grunn til at det finnes fengsel og straff. 1
Gjest MrPink Skrevet 3. mars 2011 #51 Skrevet 3. mars 2011 TROR du virkelig at det hjelper offeret, at overgriperen sier bare "unnskyld" og så kan fortsette livet sitt som før??? Hva med livet til offeret? Det er totalt ødelagt, vedkommende må kanskje leve med angst resten av livet og kanskje aldri bli seg selv igjen. Og da skal et simpelt "unnskyld" vær nok tror du? Det er ofte nettopp det offeret har behov for, skriver du. Neppe... Offeret har behov for å føle litt rettferdighet mot det som er blitt gjort mot henne. Og da er ikke et enkelt "unnskyld" nok. SÅ enkelt skal det jammen ikke være! Det er en grunn til at det finnes fengsel og straff. Ja, det er 10 ganger bedre for offeret å høre at overgriperen sier unnskyld og tar på seg skyld, enn at overgriperen nekter og offeret må leve videre med skyldfølelse og ikke ha blitt trodd. Det siste skjer for de aller fleste, fordi den eneste løsningen er fengsel og straff, noe som gjør at de fleste overgripere går fri (9 av 10). Så da kan du velge da? Man får dessverre ikke pose og sekk her, fordi så lenge overgripere nekter så går de fri. Svært få innrømmer overgrep fordi ingen blir så avskydd som overgripere. Dersom samfunnet hadde hatt et større omsorgsperspektiv på overgripere, vil flere innrømmet skyld også. Så det er litt opp til samfunnet egentlig.
Gjest Nanette Skrevet 3. mars 2011 #52 Skrevet 3. mars 2011 Ja, det er 10 ganger bedre for offeret å høre at overgriperen sier unnskyld og tar på seg skyld, enn at overgriperen nekter og offeret må leve videre med skyldfølelse og ikke ha blitt trodd. Det siste skjer for de aller fleste, fordi den eneste løsningen er fengsel og straff, noe som gjør at de fleste overgripere går fri (9 av 10). Så da kan du velge da? Man får dessverre ikke pose og sekk her, fordi så lenge overgripere nekter så går de fri. Svært få innrømmer overgrep fordi ingen blir så avskydd som overgripere. Dersom samfunnet hadde hatt et større omsorgsperspektiv på overgripere, vil flere innrømmet skyld også. Så det er litt opp til samfunnet egentlig. Ehhh.. Det funker ikke sånn. Kommer gjerningsmannen i fengsel, får han sin straff. Hvis ikke, ville jeg ha tatt saken i egne hender... Ikke alltid at rettferdigheten seirer i dette rettssystemet, men et simpelt "unnskyld, jeg gjorde en feil" er for lite. Det hjelper ikke det grann. Ikke kom og si at man skal vise mer omsorg for overgriperne! De er uhyrer, monstre og bør behandles deretter. 2
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2011 #53 Skrevet 3. mars 2011 Mener du om jeg vet definisjonen på et overgrep? Hvem det hjelper at overgriperen ber om unnskyldning? Offeret selvsagt. Det er ofte nettopp det offeret har behov for. Med dagens rettsystem så er det få offer som får oppleve det, fordi rettsvesenet ikke handler om å si unnskyld, men handler om å kjempe for sin uskyld i en forsvarsposisjon hvor man skal beskytte seg selv. Det er ikke sikkert det vil være hensiktsmessig for alle saker, men jeg har ikke svaret på alt Hvordan hjelper dette offeret, på noen som helst måte? "Unnskyld at jeg voldtok deg? Venner nå?" "Unnskyld at jeg tuklet med deg som barn. Leke lykkelig familie igjen nå?" Dette høres sikkert flott og rosenrødt ut, men realiteten er ofte en helt annen. Svært få innrømmer overgrep fordi ingen blir så avskydd som overgripere. Dersom samfunnet hadde hatt et større omsorgsperspektiv på overgripere, vil flere innrømmet skyld også. Så det er litt opp til samfunnet egentlig. Et overgrep er en straffbar handling, og bør sees på som sådan. Om du vil, kan vi godt snakke litt om senvirkningene av overgrep. Jeg tror neppe noen av disse vil forsvinne dersom en overgriper sier unnskyld. Straff er en ting, og det er ikke alltid skjer, men å tvinge offeret til å måtte høre på en unnskylding fra ovirgriper, slik at overgriper skal få lette samvittigheten sin og få omsorg? Jeg liker ikke bruke slikt språk, men fy faen for et hån mot offeret! Å måtte gå i forsoningsmøter i et meklingsråd med overgriper vil være et helvete for offeret, litt som et nytt overgrep. Da er det faktisk sikkert mye bedre å møtest i retten, der man faktisk er i motstridende parter i en sak. For man er motstridene part når den ene har begått en straffbar handling mot den andre. Igjen, hvem er det du tror dette vil hjelpe? Annet enn overgriper som slipper straffeskyld og får lettet samvittigheten sin?
Gjest Nanette Skrevet 3. mars 2011 #54 Skrevet 3. mars 2011 Jeg liker ikke bruke slikt språk, men fy faen for et hån mot offeret! Å måtte gå i forsoningsmøter i et meklingsråd med overgriper vil være et helvete for offeret, litt som et nytt overgrep. Da er det faktisk sikkert mye bedre å møtest i retten, der man faktisk er i motstridende parter i en sak. For man er motstridene part når den ene har begått en straffbar handling mot den andre. Igjen, hvem er det du tror dette vil hjelpe? Annet enn overgriper som slipper straffeskyld og får lettet samvittigheten sin? Som om jeg skulle skrevet det selv... 1
Gjest MrPink Skrevet 3. mars 2011 #55 Skrevet 3. mars 2011 Ehhh.. Det funker ikke sånn. Kommer gjerningsmannen i fengsel, får han sin straff. Hvis ikke, ville jeg ha tatt saken i egne hender... Ikke alltid at rettferdigheten seirer i dette rettssystemet, men et simpelt "unnskyld, jeg gjorde en feil" er for lite. Det hjelper ikke det grann. Ikke kom og si at man skal vise mer omsorg for overgriperne! De er uhyrer, monstre og bør behandles deretter. Overgripere er mennesker akkurat som oss andre, selv om de har gjort noe galt. Å mene noe annet er rett og slett umenneskelig. Dersom man skal ha som mål å gjøre noe med overgrep mot barn, så er det behov for nye veier å gå. Vi ser at dagens system ikke fungerer, og man kan ikke dømme folk uten bevis. Forskningen viser at overgrepsstatistikken har økt i takt med stadig tøffere reaksjoner.
Gjest MrPink Skrevet 3. mars 2011 #56 Skrevet 3. mars 2011 Hvordan hjelper dette offeret, på noen som helst måte? "Unnskyld at jeg voldtok deg? Venner nå?" "Unnskyld at jeg tuklet med deg som barn. Leke lykkelig familie igjen nå?" Dette høres sikkert flott og rosenrødt ut, men realiteten er ofte en helt annen. Et overgrep er en straffbar handling, og bør sees på som sådan. Om du vil, kan vi godt snakke litt om senvirkningene av overgrep. Jeg tror neppe noen av disse vil forsvinne dersom en overgriper sier unnskyld. Straff er en ting, og det er ikke alltid skjer, men å tvinge offeret til å måtte høre på en unnskylding fra ovirgriper, slik at overgriper skal få lette samvittigheten sin og få omsorg? Jeg liker ikke bruke slikt språk, men fy faen for et hån mot offeret! Å måtte gå i forsoningsmøter i et meklingsråd med overgriper vil være et helvete for offeret, litt som et nytt overgrep. Da er det faktisk sikkert mye bedre å møtest i retten, der man faktisk er i motstridende parter i en sak. For man er motstridene part når den ene har begått en straffbar handling mot den andre. Igjen, hvem er det du tror dette vil hjelpe? Annet enn overgriper som slipper straffeskyld og får lettet samvittigheten sin? Men da må jeg nesten spørre hva slags litteratur og forskning du baserer deg på når du mener dette. Det er til og med mange som vegrer seg for å anmelde sin overgriper, nettopp fordi man er i familie med overgriperen og ikke ønsker å ødelegge familien. Og ingen overgrepsofre bør hanskes med det som har skjedd alene. Derfor er det behov for andre instanser enn rettsvesenet. De fleste møter ikke sin overgriper i retten, og blant de som gjør det, ender de fleste med å tape sin sak. Derfor er dette til hjelp for både offer og overgriper. Overgriper er også et menneske som trenger hjelp.
Gjest Nanette Skrevet 3. mars 2011 #57 Skrevet 3. mars 2011 Overgripere er mennesker akkurat som oss andre, selv om de har gjort noe galt. Å mene noe annet er rett og slett umenneskelig. Dersom man skal ha som mål å gjøre noe med overgrep mot barn, så er det behov for nye veier å gå. Vi ser at dagens system ikke fungerer, og man kan ikke dømme folk uten bevis. Forskningen viser at overgrepsstatistikken har økt i takt med stadig tøffere reaksjoner. Det overgriperne gjør er umenneskelig! De må tåle den straffa som er, finnes verre enn fengsel og. F eks at de får smake sin egen medisin, det hadde vært beste straff, men er selvklart ulovlig. Jeg mener det burde vært hardere straffer mot overgripere. Ikke kom og si at overgrepsstatistikken øker i takt med tøffere reaksjoner... Du sympatiserer med overgriperne, noe som er helt uhørt... Kom ned til jorda, til realiteten... Åpne øynene dine. Har du fått snakka med et offer noen gang? Fått hørt hvordan livet til ofrene i ettertid er? For det tror jeg ikke du helt har satt deg inn i... 1
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2011 #58 Skrevet 3. mars 2011 Overgripere er mennesker akkurat som oss andre, Jepp. Riktig! Drapsmenn er mennesker. Overgripere er mennesker. Innbruddstyver er mennesker. Svindlere er mennesker. Diktatorer er mennesker. Overgrepsofre er mennesker. Kassadamer er mennesker. Advokater er mennesker. Alle mennesker er mennesker! Felles for alle mennesker er at allle har gode og dårlige sider. Jeg sier ikke at overgripere er onde mennesker uten gode sider, eller at de ikke fortjener hjelp, behandling, rettssikkerthet osv. Jeg sier at de har begått en straffbar handling. Denne handlingen er og blir straffbar, samme hvordan du vrir og vender på det. Derav bør den følgelig sees på som en straffbar handling. Dette er ikke noe jeg finner på eller bare sitter og synser, Norsk lov er ganske tydelig på dette. Overgrep er ikke lovlig. Jeg mener fortsatt at en forsoningsmodell er et hån mot offeret. Offeret er den som ble utsatt for denne straffbare handlingen, helt ufrivillig og uten skyld. Derfor bør hensynet til offeret gå foran hensyn til overgriper. Så, selv om det sikkert er fint og flott for overgriper og få forsonet seg og sagt unnskyld og så er liksom alt greit, så er det neppe noe særlig gunstig for offeret. Du ser problemet? 1
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2011 #59 Skrevet 3. mars 2011 Men da må jeg nesten spørre hva slags litteratur og forskning du baserer deg på når du mener dette. Det er til og med mange som vegrer seg for å anmelde sin overgriper, nettopp fordi man er i familie med overgriperen og ikke ønsker å ødelegge familien. Og ingen overgrepsofre bør hanskes med det som har skjedd alene. Derfor er det behov for andre instanser enn rettsvesenet. De fleste møter ikke sin overgriper i retten, og blant de som gjør det, ender de fleste med å tape sin sak. Derfor er dette til hjelp for både offer og overgriper. Overgriper er også et menneske som trenger hjelp. Jeg lurer veldig på hva slags kilder du baserer deg på. Du har blitt spurt tidligere, men ennå ikke kommet med en eneste kilde. Mine kilder: Norges Lover. Sunn fornuft. Samtaler med psykologspesialist og mennesker som har opplevd overgrep. Og stort sett det jeg kommer over om temaet på nett.
Gjest MrPink Skrevet 3. mars 2011 #60 Skrevet 3. mars 2011 Det overgriperne gjør er umenneskelig! De må tåle den straffa som er, finnes verre enn fengsel og. F eks at de får smake sin egen medisin, det hadde vært beste straff, men er selvklart ulovlig. Jeg mener det burde vært hardere straffer mot overgripere. Ikke kom og si at overgrepsstatistikken øker i takt med tøffere reaksjoner... Du sympatiserer med overgriperne, noe som er helt uhørt... Kom ned til jorda, til realiteten... Åpne øynene dine. Har du fått snakka med et offer noen gang? Fått hørt hvordan livet til ofrene i ettertid er? For det tror jeg ikke du helt har satt deg inn i... Det er ikke jeg som har "funnet på" at overgrepsstatistikken har økt, det er forskningen som viser det. Så jo hardere straffer det blir, jo flere overgrep blir det. Og det ønsker vi ikke. Dersom man skal forebygge overgrep, så må man også ha sympati med overgriperne. Sympati er en forutsetning for behandling av personer som har gjort noe galt. Jeg har snakket med et offer, og du vet heller ikke om jeg selv er et offer.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå