Mixelite Skrevet 17. januar 2011 #41 Skrevet 17. januar 2011 Du er heldig som har så forståelsefulle venner og familie! Jeg har det til en viss grad jeg også, men tror de syns det at jeg blir så kvalm av ting jeg ikke liker høres veldig svada ut. Og det kan jeg jo forsåvidt forstå (èn ting er at jeg blir kvalm av ting jeg ikke liker, men hvem blir vel kvalm av ting de liker??). At mat skal være så vanskelig. Det er vel mange som blir kvalme av ting de liker, men ikke tåler? Kan det være så enkelt som at du ikke tåler begge kategorier, men at enkelte matvarer er lettere å si nei takk til enn andre?
Gjest Pittelillemeg Skrevet 18. januar 2011 #42 Skrevet 18. januar 2011 Det er vel mange som blir kvalme av ting de liker, men ikke tåler? Kan det være så enkelt som at du ikke tåler begge kategorier, men at enkelte matvarer er lettere å si nei takk til enn andre? Jeg mente at jeg blir kvalm av ting jeg liker, selv om jeg tåler det. Jeg elsker f.eks sushi og generelt fisk, men blir skikkelig kvalm når jeg spiser det.
Mixelite Skrevet 18. januar 2011 #43 Skrevet 18. januar 2011 Jeg mente at jeg blir kvalm av ting jeg liker, selv om jeg tåler det. Jeg elsker f.eks sushi og generelt fisk, men blir skikkelig kvalm når jeg spiser det. -men det tyder jo på at du, eller fordøyelsen din, ikke tåler det så godt? Det _jeg_ mente, var at du kanskje ikke tåler det, selv om du tror det.
Gjest Pittelillemeg Skrevet 18. januar 2011 #44 Skrevet 18. januar 2011 -men det tyder jo på at du, eller fordøyelsen din, ikke tåler det så godt? Det _jeg_ mente, var at du kanskje ikke tåler det, selv om du tror det. Åå, hehe. Skjønte ikke det. Ja, det kan jo godt hende. Noe må det nå være i hvert fall. Har vurdert å gå til lege eller ernæringsfysiolog eller noe, men føler meg litt dumt...
Nuith Skrevet 19. januar 2011 #45 Skrevet 19. januar 2011 Skjønner meg ikke helt på vertskap som blir fornærmet fordi folk ikke spiser, når de gjerne legger opp til å få folk til å si nei selv. Dersom man gjerne vil at gjestene skal kose seg med maten, synes jeg den beste taktikken er; - la gjestene forsyne seg selv. - separèr maten så mye som mulig (trenger ikke blande alle grønnsakene, dekke kjøttet i saus, etc - gjestene klarer utmerket godt å gjøre dette selv). - ikke kommentèr / klag på hvor mye/lite gjestene spiser. - ha gjerne litt ekstra utvalg; 2 forskjellige sauser eller 5-6 grønnsaker istedenfor 3, krever ikke så mye merarbeid. Det gir dessuten ekstra festfølelse også, å ha mye å velge i. Selv anser jeg meg selv som middels kresen; det er veldig få ting jeg absolutt ikke takler, men mye jeg ikke ville valgt å spise seg dersom det var jeg som lagde mat (typisk eksempel her; rosenkål. Liker det ikke, men kan godt spise en halv tallerken av det for å ikke virke utakknemlig). Men jeg har en utrolig snill svigermor som mener jeg er tidenes mest kresne person. Hvorfor? Fordi hun blander absolutt ALT i èn gryte, og i tillegg insisterer på å servere selv - enorme posjoner. Så jeg sier "nei" istedenfor å ta imot en enorm skål av noe jeg ikke takler å spise. Favorittretten hennes (som hun serverer annenhver gang vi er på besøk der) er en gryterett som bla. inneholder tomat, tørket brød, hvitløk, purre, hvite bønner, sukkererter, brokkoli, blomkål, sopp, spekeskinke, ris, kylling, blåskjell, sikkert 10 forskjellige krydderurter og en god slump med vin. Jeg takler ikke blåskjell, om jeg hadde fått de andre ørten ingrediensene uten blåskjell ville jeg sikkert storkost meg, men bismaken av blåskjellene får meg til å brekke meg. Og selvfølgelig blir jeg da "enormt kresen", for det er jo så MYE godt i den gryta, og jeg spiser ikke NOE av den... 1
Gjest navnelapp Skrevet 19. januar 2011 #46 Skrevet 19. januar 2011 Nuith: Det høyrest ut som ei skikkeleg kvalm gryte... Eg har lang erfaring i å lage gluten- og mjølkefri mat, fordi to av mine klubbvenninner er allergisk mot dette. Då gjer eg det ganske enkelt slik at eg lagar mat utan gluten og mjølk til alle. Kvifor gjere det vanskeleg med mange rettar? Det er jo meir enn nok matrettar i verda som er utan gluten og mjølk? Eg har aldri forstått kvifor vertskapet insisterer på fløtegratinerte poteter (eksempel) når dei veit at ein av gjestane ikkje kan spise det. Då er vel saltbakte eller båtpoteter like bra? Men det med å "ikkje vere til bry" og dermed ikkje seie ifrå om allergiar er utruleg tøysete. No på nyttårsaftan skulle eg bidra med forretten. Eg spurte vertinna om det var nokon som var allergiske, neida svarte ho. Eg gjorde meg føre med å koke blåskjelkraft, dampa scampi, lagde ein deilig urtecrumble og skulle bake det heile i omnen rett før vi gjekk til bords. DÅ kom ein av gjestane bort til meg og sa at han var allergisk mot blåskjell. Grrrr.... Eg hadde jo lagd noko anna som han og kunne spise, hadde eg fått beskjed! (Eg smilte og sa ok, og ordna parmaskinke til han, kjefta ikkje på han. Men eg beit tennene godt saman.)
Gjesten Skrevet 19. januar 2011 #47 Skrevet 19. januar 2011 Jeg synes det er riktig av deg å spise det du ikke liker. Spesielt hvis du er kresen, da det blir svært vanskelig (og kanskje mindre hyggelig) å lage mat til deg. Men at du er laktoseintolerant er noe helt annet. Det ville jeg sagt fra om på forhånd, det er ikke uhøflig i det hele tatt.
Gjest strykebrett Skrevet 19. januar 2011 #48 Skrevet 19. januar 2011 Jeg har ei venninne som ikke tåler melk, og jeg har ingen problemer med å lage mat uten melkeprodukter når hun kommer på middag. Det er ikke så vanskelig å tilpasse seg allergier, så det gjør jeg mer enn gjerne. Men, jeg har en annen venninne som er utrolig kresen. Hun liker ikke en mengde med helt vanlige ingredienser. En gang hun var hos meg tok hun kun kjøtt og potet, og endte opp med å bli sitte å pirke i det uten å spise noe fordi kjøttet var stekt i en panne det hadde vært løk i og potetene hadde balsamico over seg. Hun har jeg rett og slett sluttet å invitere til middag. Alle har noen ting de ikke liker, det er forståelig, men når det blir som en liten unge som bare vil ha gilde grillpølse i brød uten sennnep og ketchup, da gidder jeg ikke. Syns det er kjempefint at du forsøker å lære deg å like mer mat. Jeg har selv holdt på lenge med å ta til meg mat jeg tidligere ikke har likt, og mange av tingene elsker jeg nå! Andre ting liker jeg fortsatt ikke så godt, men det er lettere å spise de. Jeg syns det er lettere å venne seg til hvis jeg bare tar littegranne av en ting i gangen. For eksempel bare ta en liten bit av salaten med vinaigrette på (som jeg tidligere hatet) i stedet for å tvinge i seg en hel salat dynket i det. Jeg syns i alle fall det er lettere sånn, hvis det er litt mer gradvis.
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2011 #49 Skrevet 19. januar 2011 Jeg har vokst opp med allergi i familien og har sett på nært hold hvor mye vondt melk i en allergikers mage kan medføre. Jeg elsker å invitere vennene mine på middag, og tar det alltid som en selvfølge at allergier tas høyde for i planleggingen. Jeg hadde blitt kjempelei meg om noen av gjestene mine ikke hadde sagt fra om allergi og blitt dårlige som følge av det. Jeg hadde fort tenkt at denne personen ikke følte seg komfortabel rundt meg, og prøvd å rette opp det. At du prøver å prøve nye smaker er kjempebra, men vær så snill og spar verten for å gi deg vondt i magen!
Vera Vinge Skrevet 19. januar 2011 #50 Skrevet 19. januar 2011 Kvifor gjere det vanskeleg med mange rettar? Det er jo meir enn nok matrettar i verda som er utan gluten og mjølk? Eg har aldri forstått kvifor vertskapet insisterer på fløtegratinerte poteter (eksempel) når dei veit at ein av gjestane ikkje kan spise det. Då er vel saltbakte eller båtpoteter like bra? Jeg er helt enig i det. Syns det blir unødvendig styrete å lage masse forskjellige retter, så om jeg var veldig glad i fløtegratinerte poteter, hadde jeg heller valgt en annen anledning å lage det enn når jeg fikk en som ikke tålte melk på besøk. Og til den som foreslo å lage to sauser f.eks. så alle skulle like sausen - det er helt uaktuelt for meg som vertinne. Jeg er veldig opptatt av at alle skal kunne spise og like maten, men da gjør jeg heller litt research på forhånd enn å lage dobbelt av alt, noe som blir et unødvendig merarbeid, spør du meg.
Gjest Violently Happy Skrevet 21. januar 2011 #51 Skrevet 21. januar 2011 (endret) Hvis jeg skal ha noen på besøk, ringer jeg eller sms'er eller spør dem på forhånd om det er noe de ikke tåler slik at jeg kan lage en alternativ rett. For min egen del kan jeg nok være litt kresen, men i følge diverse etikketter og slikt er det ok å spise det man tåler og så la resten være igjen på tallerkenen (hvis det er slik at man får det servert ferdig). Hvis man kan legge nedpå selv så kan man vel alltids si at man ikke tåler det og det, men kan gjerne ta litt mer av det man tåler. Jeg har en i familien som er diabetiker og som ikke spiser pasta, ris, poteter eller noe søtt. Det går helt fint det. Jeg lager hovedsakelig alle retter fra grunnen av og liker å lage mat. Kan jeg lage en alternativ rett så synes jeg det er kult. ^^ Endret 21. januar 2011 av Violently Happy
Mixelite Skrevet 21. januar 2011 #52 Skrevet 21. januar 2011 Hvis jeg skal ha noen på besøk, ringer jeg eller sms'er eller spør dem på forhånd om det er noe de ikke tåler slik at jeg kan lage en alternativ rett. For min egen del kan jeg nok være litt kresen, men i følge diverse etikketter og slikt er det ok å spise det man tåler og så la resten være igjen på tallerkenen (hvis det er slik at man får det servert ferdig). Hvis man kan legge nedpå selv så kan man vel alltids si at man ikke tåler det og det, men kan gjerne ta litt mer av det man tåler. Jeg har en i familien som er diabetiker og som ikke spiser pasta, ris, poteter eller noe søtt. Det går helt fint det. Jeg lager hovedsakelig alle retter fra grunnen av og liker å lage mat. Kan jeg lage en alternativ rett så synes jeg det er kult. ^^ Tenker du en alternativ rett til den ene gjesten, eller tenker du et alternativ til det du hadde tenkt å lage? Jeg synes det er flott at du gjør så mye for at de som har allergier eller intoleranser skal trives hos deg! Man blir utrolig glad når verten har tatt seg det bryet! Iallfall gjør jeg det! Jeg har bare en liten tilleggsopplysning: Når det gjelder å spise det man tåler og la resten være igjen på tallerkenen, så er det ikke så enkelt. For noen er det nok at det de spiser har vært kontakt med det de ikke tåler. Det er ikke nok å plukke ost eller brødterninger ut av salaten, skrape saus av kjøttet eller spise rundt det de ikke tåler.
Gjest Violently Happy Skrevet 21. januar 2011 #53 Skrevet 21. januar 2011 Tenker du en alternativ rett til den ene gjesten, eller tenker du et alternativ til det du hadde tenkt å lage? Når det gjelder å spise det man tåler og la resten være igjen på tallerkenen, så er det ikke så enkelt. For noen er det nok at det de spiser har vært kontakt med det de ikke tåler. Det er ikke nok å plukke ost eller brødterninger ut av salaten, skrape saus av kjøttet eller spise rundt det de ikke tåler. Av og til lager jeg kun en alternativ rett til den ene gjesten, andre ganger lager jeg en alternativ rett til alle sammen i tilfelle det er noen som vil ha det i stedet. Det kommer vel helst når man får en rett servert? Hvis man kan legge maten selv ned på tallerkenen unngår man vel det problemet? (Med unntak av salat da, som gjerne kommer sammen med masse annet). I henhold til det siste, lager jeg gjerne bare en vanlig grønn salat og legger i skåler det som kan tilsettes, da for eksempel osteterninger, krutonger, tomatskiver, eggeskiver, agurkbiter, selleribiter etc samt et rikt utvalg av dressinger. Blir av og til nesten som et slags koldtbord, men da får jo hver gjest ta akkurat det h*n vil ha.
Mixelite Skrevet 21. januar 2011 #54 Skrevet 21. januar 2011 I henhold til det siste, lager jeg gjerne bare en vanlig grønn salat og legger i skåler det som kan tilsettes, da for eksempel osteterninger, krutonger, tomatskiver, eggeskiver, agurkbiter, selleribiter etc samt et rikt utvalg av dressinger. Blir av og til nesten som et slags koldtbord, men da får jo hver gjest ta akkurat det h*n vil ha. Tommel fra meg
Gjest Pittelillemeg Skrevet 22. januar 2011 #55 Skrevet 22. januar 2011 I henhold til det siste, lager jeg gjerne bare en vanlig grønn salat og legger i skåler det som kan tilsettes, da for eksempel osteterninger, krutonger, tomatskiver, eggeskiver, agurkbiter, selleribiter etc samt et rikt utvalg av dressinger. Blir av og til nesten som et slags koldtbord, men da får jo hver gjest ta akkurat det h*n vil ha. Det er jo kjempe lurt
Gjest Pittelillemeg Skrevet 22. januar 2011 #56 Skrevet 22. januar 2011 Syns det er kjempefint at du forsøker å lære deg å like mer mat. Jeg har selv holdt på lenge med å ta til meg mat jeg tidligere ikke har likt, og mange av tingene elsker jeg nå! Takk! Jeg prøver så godt jeg kan i hvert fall. Det skal ikke mye til før det blir for mye av det jeg ikke liker, og alle dagens måltider kommer opp igjen... Men jeg har de siste årene f.eks begynte å like vanlig kjøttfarse litt mer enn det jeg gjorde før. Kjøttkaker og slikt f.eks går litt lettere ned. Jeg må bare prøve å ikke tenke på hvordan det så ut og luktet før det ble stekt så går det fint. Huff, jeg er så ømfintlig at jeg skammer meg litt...
Gjest caramiacaramella Skrevet 29. januar 2011 #57 Skrevet 29. januar 2011 I min vennegjeng er det normalt å spørre på forhånd om det er noe de andre ikke tåler eller liker. Vi sier gjerne hva vi planlegger å lage når vi inviterer hverandre på middag, og spør om gjestene liker den og den matretten. Ellers så vet de fleste vennene mine at jeg er veldig kresen. Det er jo verre når jeg er bedt på middag hos folk jeg ikke kjenner så godt. Mange serverer jo kjøtt til middag, og det spiser jeg veldig lite av. Blir rett og slett dårlig av de fleste typer kjøtt, og jeg får det rett og slett ikke ned. I slike situasjoner tar jeg bare tilbehør hvis jeg liker noe av det.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå