Gå til innhold

Maria Amelie kastes ut.


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Earth calling.

Politikere blir belønnet for å danse etter folkets snute, og hva du mener om den saken er da drit uinteressant, om du ikke har noen måte å forandre denne dynamikken på. Ap er ved siden av Frp landets største populistmaskineri, og ser muligheten til å stjele noen stemmer fra Frp.

Earth calling - "Per i dag vet vi ikke hva slags konsekvenser hennes retur kan resultere for henne, siden vi ikke vet med sikkerhet og eksakt hvor hun kommer i fra. Og om så det er trygt å returnere henne er det de humanitære reglene som slår inn i forhold til hennes sak, nettopp fordi hun ikke lenger har en tilknytting til dette landet. Vi har hatt åtte år på oss å sende henne tilbake, når vi ikke har klart det så må vi ta til etterretning variabler som har oppstått underveis. " - http://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1289451&st=220

typisk at gutta igjen har den mest utviklede logiske sansen her.

Du ser ikke at et politisk partis troverdighet vil svekkes alvorlig om de velger å endre sin politikk for ett menneske som har fått mye støtte i media, når det senest sist helg ble effektuert en hjemsendelse av irakiske familier, hvor en av dem hadde vært her i 10 år?

Du ser ikke at hvis et parti skal kunne sies å ha et visst nivå av integritet, så må de klare å stå ved sine prinsipper og den politikk de mener er best for landet i det lange løp, ikke snu ved hver demonstrasjon for å sikre seg velgere kortsiktig?

I så fall mangler du en god del elementær forståelse av politikk og samfunn.

Jeg er ingen AP-er, men jeg regner med at Stoltenberg rir denne stormen av som han bør om han vil ha noen fremtid som statsminister. Han har nemlig også andre velgere enn de VG-lesende gråtekonene som tar med seg ungene sine i fakkeltog. Han har også velgere som f.eks. har tatt seg tid til å faktisk lese UNEs beslutning skikkelig, har kjennskap til hvordan asylbeslutninger foregår og som klarer å se medias økonomiske og politiske motiv i dekningen av denne saken.

Facebookgruppen "Sett Maria Amelie fri" har 77'000 medlemmer. Totalt er det 2,5 millioner nordmenn på Facebook. Ganske mange som ikke sluker rått alt VG klistrer på forsidene sine, med andre ord. Vi griner bare ikke like høyt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Aftenposten kom nå med en interessant artikkel.

I likhet med UDI og UNE mente Oslo tingrett at det ikke var sannsynliggjort at familien har vært og fortsatt vil være utsatt for noen forfølgelse fra myndighetenes side om de sendes tilbake til sitt hjemland.

Retten la i dommen vekt på at foreldrene har oppgitt uriktige opplysninger om sin identitet ved ankomsten til Norge, og at det er sprik mellom forklaringene de ga til henholdsvis finske og norske myndigheter da de søkte asyl. Retten mente også at Maria Amelies foreldre har gitt noen motstridende opplysninger på enkelte punkter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ganske mange som ikke sluker rått alt VG klistrer på forsidene sine, med andre ord. Vi griner bare ikke like høyt.

Jeg griner ikke selv om jeg er uenig i innvandringspolitikken.

Jeg anser det som useriøst å ikke vurdere papirløs botid. det er fornektelse av virkerligheten, og strider mot normal rettspraksis, som går ut på å klarlegge realitetene.

Jeg er også av den oppfatning at når vi tar inn ressurssvake innvandrere, så trenger vi også å ta inn et større antall ressurssterke, for ikke å vanne ut ressursnivået i befolkningen.

En ressurssterk innvandrer som både kan Norsk, og heller ikke ser stygt på "uanstendig" kledte Norske kvinner, er jo akkurat det vi ønsker. Det bekymrer meg at en stigende andel av befolkningen ser negativt på oss i urbefolkningen. Et reellt problem i Oslo øst, sør og Groruddalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han Mullah Krekar, han får vel støtte fra NAV han eller? Likhet for loven er et fint ideal ,men det er overhodet ikke virkeligheten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aftenposten kom nå med en interessant artikkel.

Mange har blitt ryddet av veien av mafiaen i Russland. Mange har falt ut av vinduer. Hvordan dommeren kan vite at det er trygt for Maries famile lurer jeg på. Hvor god er Norsk etteretning her? Jeg er forbauset hvis myndigheten har bedre kjennskap til faren enn Maries foreldre.

Nå er det faktisk mulig at de som er ute etter familien selv har blitt kastet ut av noen vinduer siden de reiste. Kanskje det er årsaken til avslaget.

Jeg er helt sikker på at det er lettere å gjemme seg for mafiaen i Norge enn i Russland.

Men det er umulig å vite om de blir tatt eller ikke i St.Petersburg eller Moskva. Vi kan uansett si med sikkerhet at et liv i frykt ikke er et verdig liv, så det er ett uverdig liv i frykt vi sender Marie til.

Det at faren var rik er jo bevis på at han var et mafiamål.

Det at Marie står på sitt om asyl, i stedet for å søke om arbeidinnvandring eller i stedet for å gifte seg inn indikerer også at hennes pålitelighet er bånn solid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange har blitt ryddet av veien av mafiaen i Russland. Mange har falt ut av vinduer. Hvordan dommeren kan vite at det er trygt for Maries famile lurer jeg på. Hvor god er Norsk etteretning her? Jeg er forbauset hvis myndigheten har bedre kjennskap til faren enn Maries foreldre.

Nå er det faktisk mulig at de som er ute etter familien selv har blitt kastet ut av noen vinduer siden de reiste. Kanskje det er årsaken til avslaget.

Jeg er helt sikker på at det er lettere å gjemme seg for mafiaen i Norge enn i Russland.

Men det er umulig å vite om de blir tatt eller ikke i St.Petersburg eller Moskva. Vi kan uansett si med sikkerhet at et liv i frykt ikke er et verdig liv, så det er ett uverdig liv i frykt vi sender Marie til.

Det at faren var rik er jo bevis på at han var et mafiamål.

Det at Marie står på sitt om asyl, i stedet for å søke om arbeidinnvandring eller i stedet for å gifte seg inn indikerer også at hennes pålitelighet er bånn solid.

Merkelig da, at både Norge og Finland flere ganger har gjort det klart at det ikke er noen reell fare.

Også ganske merkelig at Amelie og familien har endret sin forklaring flere ganger og at ting ikke henger helt på greip. Dette var noe UNE la vekt på i sin beslutning. De prøvde jo først å utgi seg for å være tsjetsjenere på flukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Merkelig da, at både Norge og Finland flere ganger har gjort det klart at det ikke er noen reell fare.

Også ganske merkelig at Amelie og familien har endret sin forklaring flere ganger og at ting ikke henger helt på greip. Dette var noe UNE la vekt på i sin beslutning. De prøvde jo først å utgi seg for å være tsjetsjenere på flukt.

Jeg synes det er veldig forståelig at Norge og Finland ikke kjenner til denne faren. Russland er og var veldig uoversiktelig, og mafiaen er infiltret så tett med myndighetene at det er vanskelig å skille de fra hverandre. Det kan godt være samme gjengen for alt jeg vet, eller flere gjenger.

Jeg kan ikke fatte og begripe at Norge og Finland har ressurser til å skaffe seg slik detaljkjennskap.

Når man er på flukt, så er det nødvendig å si og gjøre det som trengs for å overleve. Hvis deres dødsangst skyldes banditter som de tror ikke er "godkjent" asylgrunn, samtidig som man ser at tsjetsjenske terrorister får opphold, så er det kanskje det lureste å utgi seg for å være tsjetsenere. Det kan også være at de kjente mafiaen puste så tett i nakken at de ikke turte å gå under egne navn.

Endret av I Grosny
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forøvrig bodde hun i Moskva fra 1997 til 2000, og så vidt jeg husker, var det ingen krig i Moskva da!

Det er krig i Moskva daglig, og det har vært det i mange år, nemlig mafiastyrt krig. Du er virkelig naiv dersom du tror at den russiske mafiaen ikke eksisterer. Det er også er land hvor man ikke kan vite om politiet er "kjøpt" av mafiaen eller ikke, og hvor man har et stort problem dersom man havner på "svartelista".

Dersom Maria Amelie skulle stå på denne lista så har hun faktisk et stort problem. Hun vil sannsynligvis være "sporløst forsvunnet" innen ganske kort tid. Norske myndigheter er bare litt for blendet av Russland til å tro at noe sånn kan skje.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du skjønner vel hva jeg mener. Det er mange diverse problemer i Russland, ja, allikevel kan ikke disse problemene sammenliknes med problemene som Somalia og Afghanistan har, to land som Norge aksepterer flyktninger ifra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du skjønner vel hva jeg mener. Det er mange diverse problemer i Russland, ja, allikevel kan ikke disse problemene sammenliknes med problemene som Somalia og Afghanistan har, to land som Norge aksepterer flyktninger ifra.

Hvis et menneske står på ei dødsliste hos en mafia, eller om et menneske flykter fra Taliban, så gjør det ingen praktisk dødelig forskjell.

En annen sak er at de menneskene som ikke står på dødslister i Russland, og ikke stikker nesa si oppi for mye har en mye bedre grad av sikkerhet.

Snusejournalister i Russland er forresten en gruppe som automatisk burde fått asyl i Norge. 17 av dem har blitt myrdet i nyere tid, blant annet Anna Politskaya og Paul Klebnikov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At politiet er korrupt og samarbeider med onde krefter er ganske sannsynlig , ja. Ellers kunne neppe den omfattende korrupsjon fortsette slik den gjør nå.

Eksempel 1. Jeg snakket for en uke siden med ei Norsk dame som jobber i et firma med transport gjennom Russland. Hun fortalte at bestikkelsesbusjettet var veldig stort.

Eksempel 2. Offentlige kontrakter i Moskva på over 1000 rubler skal ha en signeringsbetaling på 15%, som blir betalt til gjeldende byråkrat. Denne betaler trolig en andel til sin sjef, og videre går det trolig andeler helt til topps.

Dette indikerer ett samfunn absolutt gjennomsyret av mafia og onde krefter. En annen sak er at de fleste oligarkene har kommet seg opp med kriminelle midler. Så det sitter enorm makt på kriminelle hender i Russland.

Jeg er ikke overrasket.

Historier ved middagsbordet når jeg vokste opp kunne vært hentet ut fra de aller heftigste actionfilmene, problemet er bare at de var reelle og opplevd av familiemedlemmer som jobber der borte. Jeg kunne vært noen familiemedlemmer fattigere for å si det sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du skjønner vel hva jeg mener. Det er mange diverse problemer i Russland, ja, allikevel kan ikke disse problemene sammenliknes med problemene som Somalia og Afghanistan har, to land som Norge aksepterer flyktninger ifra.

Jo, problemene i enkelte området i Russland kan sammenlignes med problemene som er i Somalia og Afganistan. Sør-Ossetia er et av disse områdene som har nøyaktig samme problem. Det er ikke lenge siden nyhetene var fulle av bilder og filmer av russiske styrker som gikk inn i områdene, og en del mennesker som lever i disse områdene har reell grunn til å frykte for livet sitt.

Nei, status i Moskva er ikke lik, men dersom man står på lister man ikke burde stå på, så spiller det liten rolle om man er i Kabul, Mogadishu eller Moskva.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men akkurat denne familien klarte ikke å bevise at de var i noen fare.

Russere er forresten landet hvor flest asylsøkere kommer til Norge ifra, enda den dag idag. Det er ikke så veldig rart, Norge grenser med Russland, og Russland er mye nærmere enn la oss si, Somalia.

Allikevel nå er det sånn, at bare 2% av russere som kommer hit som asylsøkere, får bli. De fleste klarer ikke å bevise sine historier, og blir sendt tilbake. Det er en stor business i Russland, det finnes firmaer som lover å skaffe deg papirer og historie sånn at man kan dra til Norge, Sverige, Finland og søke asyl, det koster mye penger. Mennesker, som blir lurt av slike firmaer, de vet ikke at Norge ikke tar imot russiske asylsøkere, Russland blir ikke ansett som et krigsherjet land lengre. Bare veldig få og veldig spesielle tilfeller får asyl, det er et nåløye.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkerlig innvandringspolitikk.

Er det sant at Treparti-regjeringen er dominert av Ap-katter?

Hvilke kvalifikasjoner trengs for å kunne svinge seg, og helst klatre til topps i Trepartiet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men akkurat denne familien klarte ikke å bevise at de var i noen fare.

Russere er forresten landet hvor flest asylsøkere kommer til Norge ifra, enda den dag idag. Det er ikke så veldig rart, Norge grenser med Russland, og Russland er mye nærmere enn la oss si, Somalia.

Allikevel nå er det sånn, at bare 2% av russere som kommer hit som asylsøkere, får bli. De fleste klarer ikke å bevise sine historier, og blir sendt tilbake. Det er en stor business i Russland, det finnes firmaer som lover å skaffe deg papirer og historie sånn at man kan dra til Norge, Sverige, Finland og søke asyl, det koster mye penger. Mennesker, som blir lurt av slike firmaer, de vet ikke at Norge ikke tar imot russiske asylsøkere, Russland blir ikke ansett som et krigsherjet land lengre. Bare veldig få og veldig spesielle tilfeller får asyl, det er et nåløye.

Det er jo enkelt å bevise at man skal drepes. Det er bare å bli igjen hjemme og vente til man får ei kule i hodet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Men akkurat denne familien klarte ikke å bevise at de var i noen fare.

Russere er forresten landet hvor flest asylsøkere kommer til Norge ifra, enda den dag idag. Det er ikke så veldig rart, Norge grenser med Russland, og Russland er mye nærmere enn la oss si, Somalia.

Allikevel nå er det sånn, at bare 2% av russere som kommer hit som asylsøkere, får bli. De fleste klarer ikke å bevise sine historier, og blir sendt tilbake. Det er en stor business i Russland, det finnes firmaer som lover å skaffe deg papirer og historie sånn at man kan dra til Norge, Sverige, Finland og søke asyl, det koster mye penger. Mennesker, som blir lurt av slike firmaer, de vet ikke at Norge ikke tar imot russiske asylsøkere, Russland blir ikke ansett som et krigsherjet land lengre. Bare veldig få og veldig spesielle tilfeller får asyl, det er et nåløye.

Russland er ikke landet hvor flest asylsøkere kommer fra. Det er Somalia, Irak, Afghanistan og Eritrea.

99% av asylsøkerne til Norge betaler menneskesmuglere for å komme til Norge.

Kun deler av både Afghanistan og Somalia er preget av krig, i svært store deler er det ikke krig. Afghanistan og Somalia er like store land som Tyskland, Frankrike, England og Italia til sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg ikke lest gjennom hele tråden, men jeg synes at Maria skal behandles på lik linje med alle andre papirløse i Norge. Dessverre betyr det at hun nå deporteres fra Norge.

Det skal og kan ikke være slik at press fra media avgjør sak som dette. UDI og UNE har regelverk å følge. Likhet for ALLE.

Dessuten har hun påkostet den norske stat hundretusenvis av kroner ved å ta utdanning i Norge. For selv om høyere utdanning er gratis her i landet er det staten som betaler for denne utdanningen.

I tillegg har hun søkt studier med falsk navn (og falske papirer?). Bør hun ikke siktes for dokumentforfalskning også, og fratas gradene sine? Bare et spørsmålstegn.

Det er også trist at hun blir tilbudt jobb i hytt og pine, mens tusenvis av ærlige norske studenter sliter med å få jobb etter endte studier.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Russland er ikke landet hvor flest asylsøkere kommer fra. Det er Somalia, Irak, Afghanistan og Eritrea.

99% av asylsøkerne til Norge betaler menneskesmuglere for å komme til Norge.

Kun deler av både Afghanistan og Somalia er preget av krig, i svært store deler er det ikke krig. Afghanistan og Somalia er like store land som Tyskland, Frankrike, England og Italia til sammen.

Og delen av Russland som ikke er en del av Europa er neste like stor som Europa inkl. europeisk del av Russland. Russland er to ganger så stort som USA og 50 ganger større enn Norge. Liten andel av landet er bosatt. Siden vi er innom geografien, og greit å ha i bakhodet der vi tror det bare er å dra tilbake til Kaukasus, og "stikke" innom Moskva, eller ta en "kjapp" tur til St. Petersburg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg ikke lest gjennom hele tråden, men jeg synes at Maria skal behandles på lik linje med alle andre papirløse i Norge. Dessverre betyr det at hun nå deporteres fra Norge.

Det skal og kan ikke være slik at press fra media avgjør sak som dette. UDI og UNE har regelverk å følge. Likhet for ALLE.

Dessuten har hun påkostet den norske stat hundretusenvis av kroner ved å ta utdanning i Norge. For selv om høyere utdanning er gratis her i landet er det staten som betaler for denne utdanningen.

I tillegg har hun søkt studier med falsk navn (og falske papirer?). Bør hun ikke siktes for dokumentforfalskning også, og fratas gradene sine? Bare et spørsmålstegn.

Det er også trist at hun blir tilbudt jobb i hytt og pine, mens tusenvis av ærlige norske studenter sliter med å få jobb etter endte studier.

Studiene var hun ærlig og forklarte saken til NTNU, at de valgte å ta henne inn er ikke hennes feil, hun søkte og fikk innpass. Hvorfor skal hun fratas gradene når hun har jobbet hardt for dem? Og fortjent dem? HUn har ikke forfalsket oppgavene sine. Så den er litt tynn.

Det overrasker meg at mange spør de samme spørsmålene om og om igjen, som allerede er blitt besvart i media. Hun søkte på ærlig vis, forklarte saken, fikk student id pga. det midlertidige id nr hun hadde - NTNU valgte ikke å sjekke noe mer på det. Hun har ikke forfalsket noen dokumenter, det er heller skolen som ikke har sjekket det som burde sjekkes. Hun blir tilbudt jobber fra steder hun har vært frivillig og vist sin kompetanse - nettverk kalles det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...