Gå til innhold

Gratulerer eller gratulere


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi diskuterer om man skriver "Gratulerer med dagen" eller "Gratulere med dagen".

Jeg mener "Gratulerer med dagen" er rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er enig med deg. Slik jeg ser det er "gratulerer med dagen" en forenkling av "jeg/vi gratulerer med dagen", mens gratulere spiller på å gratulere noen. Det er helt sikkert noen her som kan gi en ordentlig forklaring :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulere er infinitivsformen. Å gratulere. Å skrive direkte til noen "gratulere med dagen", er feil. Å si "jeg vil gjerne få gratulere deg med dagen din" er derimot riktig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med dagen er korrekt. Jeg skriver for øvrig gratulere med dagen selv i 99% tilfeller, pga. av at det som regel er i en melding, facebookmelding eller kort, der jeg ikke er så nøyaktig med rettskrivinga ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spinell

Gratulerer med dagen er korrekt. Jeg skriver for øvrig gratulere med dagen selv i 99% tilfeller, pga. av at det som regel er i en melding, facebookmelding eller kort, der jeg ikke er så nøyaktig med rettskrivinga ;D

Jeg forstår ikke at det skal være noen vits i å skrive feil med vilje :klø:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skriver alltid gratulerer, enkelt og greit fordi det føles mer korrekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg forstår ikke at det skal være noen vits i å skrive feil med vilje :klø:

jeg kan bare svare for min del: jeg skriver ofte "feil"/dialekt i personlige meldinger fordi det føles mer naturlig og personlig, og fordi det går raskere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår ikke at det skal være noen vits i å skrive feil med vilje :klø:

Fordi på facebook og på meldinger skriver jeg gjerne litt mer dialekt enn ellers. Ikke fullt ut, skriver fortsatt jeg, og ikke æ, men tillater meg å ha et mye friere og personlig språk da. Det er jo sånn jeg (og veldig mange andre) sier ordet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men heter det "gratulere med dagen" på dialekt, da? Jeg synes folk bruker dialekt til å forklare alle mulige feil nå om dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men heter det "gratulere med dagen" på dialekt, da? Jeg synes folk bruker dialekt til å forklare alle mulige feil nå om dagen.

Hva er det egentlig meningen man skal svare her? Det kommer jo helt an på dialekten, vi har jo ikke bare en dialekt i Norge :fnise:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det egentlig meningen man skal svare her? Det kommer jo helt an på dialekten, vi har jo ikke bare en dialekt i Norge :fnise:

Ja, men finnes det noen dialekt der det heter gratulere med dagen? Det er spørsmålet. Det virker som om mange bare sier at "sånn sier jeg det på min dialekt", for å kamuflere at de faktisk skriver feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men finnes det noen dialekt der det heter gratulere med dagen? Det er spørsmålet. Det virker som om mange bare sier at "sånn sier jeg det på min dialekt", for å kamuflere at de faktisk skriver feil.

Jepp, i min opprinnelige dialekt heter det "gratulere med dagen", så det finnes. Men skriftlig bruker jeg kun "gratulerer".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men finnes det noen dialekt der det heter gratulere med dagen? Det er spørsmålet. Det virker som om mange bare sier at "sånn sier jeg det på min dialekt", for å kamuflere at de faktisk skriver feil.

Ja, på mi dialekt seier vi "gratulere me dajen". Men vi skriv gratulerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, på min dialekt sier jeg "gratulere me dagen", akkurat som jeg sier "æ hoppe, æ danse, æ sov, æ tenke". Presens-r-en er stum hos oss, med unntak av i ord som "æ går, æ ser".

Men det heter naturligvis "Gratulerer med dagen" når man skriver. Det ville vært ganske teit å gå rundt og si "Å gratulere med dagen".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men finnes det noen dialekt der det heter gratulere med dagen? Det er spørsmålet. Det virker som om mange bare sier at "sånn sier jeg det på min dialekt", for å kamuflere at de faktisk skriver feil.

Ja, på veldig mange dialekter sier man gratulere, blant annet min. Kan ikke si det helt sikkert, men jeg vil tro flertallet faktisk sier gratulere i steded for gratulerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, i min opprinnelige dialekt heter det "gratulere med dagen", så det finnes. Men skriftlig bruker jeg kun "gratulerer".

samme her. jeg skriver aldri "gratulere" på forum og slikt, kun på meldinger til vennene mine - jeg prøver ikke å kamuflere noe som helst. dialekt føles mest naturlig mellom meg og mine venner, og unaturlig på for eksempel Kvinneguiden. enkelt og greit!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På min dialekt sier/skriver vi også "gratulere". Men jeg skriver "gratulerer" hvis det er i en sammenheng som her inne f.eks, eller på burdagskort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...