Gå til innhold

Løfter og krøller labben automatisk ved lett massasje


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Var på besøk hos noen som har en eldre hund. Jeg har kjent hunden siden den var valp og har hatt mye med den å gjøre. Har brukt å gi den lett massasje og den har alltid likt det. Masserer bare svakt med fingerspissene. For par år siden ville den ikke bli massert på bakparten og rykket unna bakbeina. På samme tid sluttet den å hoppe opp i sofaen men virket ellers sprek og ikke stiv. Hunden er 12 år.

Sist jeg var der masserte jeg lett ved nakken og da krøllet den poten hver gang jeg berørte begge sider ved nakken. Jeg var veldig forsiktig og den laget små koselyder, men senere når jeg masserte ved skulderen mens den satt reagerte den med å løfte forlabben ved hver berøring.

Senere gikk vi en liten tur og etterpå ville den leke. Kan den ha smerter eller er det bare stivhet siden den er opp i årene? Den får to typer hjertemedisin som kan gi ømme muskler som bivirkning. Eierne vil ikke ta den til veterinær siden den virker i god form og ser an situasjonen. Kan den ha forstrukket en muskel under lek?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er stor sannsynlighet for at den har små forkalkninger når den er såpass gammel, men forkalkninger skal ikke nødvendigvis smertebehandles, da medisinene er såpass kraftige at de kan gi andre problemer. Det kan imidlertid være lurt å gi kosttilskudd som kan hindre forverringer og "smøre" leddene litt. Jeg husker imidlertid ikke navnet på disse, men det kan sikkert en telefon til veterinær hjelpe med.

Symptomene er såpass vage at det er vanskelig å si noe uten å være veterinær og ha undersøkt hunden, men om den ikke trakk seg unna har den sikkert ikke smerter i nakken, kanskje bare ømme muskler, eller det var en refleks på grunn av nerver i klem, el.l.?

Den har vel nesten garantert smerter og forkalkninger i bakparten siden den misliker berøring der og ikke vil hoppe lengre, men siden hunden går på hjertemedisiner er den sikkert fulgt opp av veterinær med tanke på det også, vil jeg tro?

Jeg ville bare minnet eierne på dette med nakken neste gang de skal til veterinær - hunden skal sikkert ha vaksiner eller kontroll på grunn av hjertet om ikke altfor lenge. Men jeg må si det ikke er mange som ville vært like oppmerksomme som du :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En av grunnene til at jeg er forsiktig og ser hvordan hunden reagerer er at jeg er ufaglært. :)

Kom på nå at to dager før jeg var der hadde de vært på besøk og den hadde glidd og spunnet på parketten. Dagen etter sov den mye og spiste ikke særlig.

Tror det kan være en nerve som er kommet i klem. Jeg tror ikke den er røngtet for å oppdage evnt. forkalkninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig at den ønsker å bli masert på labben? Hunden min eeelsker det. Av og til slenger hun labben i fanget mitt og venter på massasje :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min kan "krølle" labben om det er godt.Virker som jeg treffer rett på muskel og at det kan ha noe med saken å gjøre. Vil tro hunden gir andre signaler også om det er vondt? Sleiker seg om munnen,trekker til seg labben osv

Cosequin Ds er et glukosamin produkt som kan gi lett lindring og smøre ledd .Min får 4stk pr.dag Disse kan kjøpes hos vetrinær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...