Gå til innhold

Hva må jeg være veldig obs på og passe på?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei:)

Skal ha oppkjøring om en uke .

Gruer meg veldig :sukk:

Har dere noen tips til hva jeg burde være oppmerksom på ? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Pust med magen og husk at sensors mål er å vurdere om du er en trygg sjåfør, ikke å henrette deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjør etter føre .

Kan være veldig sleipt noen plasser :)

Legg deg tidlig så du er opplagt til den store dagen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk selen!

Tilpass farten etter føre.

Hold goood avstand til biler foran.

Brem tidlig, og forsiktig.

Kjør sakte inn mot rundkjøringer og kryss.

Husk å bruke blinklys.

Prøv å slapp av og ikke stress :D

Lykke til!! :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk en del spm etter at selve kjøringa var ferdig. Jeg hadde bla kjørt i to forskjellige rundkjøringer og kjørte de litt forskjellig, da jeg forklarte at det var fordi den ene var to felt og den andre var ett felt. Litt banalt kanskje, men husk hvor du kjører og ikke vær redd for å si noe. Hvis du føler du har kjørt litt dumt kan det lønne seg å si det; for da viser du at du er klar over det og vil forbedre deg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Harriet

Få sensor til å føle seg trygg i bilen når du kjører - det sier min venninne som er trafikklærer. Som en her over skriver - kjør rolig fram mot rundkjøringer slik at du får full oversikt og utviser trygghet og sikkerhet.

La sensor og medtrafikanter føle seg trygg på dine avgjørelser i trafikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noen år siden jeg tok førerkortet nå, men jeg vet mange sensorer var opptatt av at speilene ble brukt aktivt. Dette gjaldt både sidespeilene og frontspeilet.

Anbefaler deg at du bruker speilene godt når du skifter kjørefelt, og husk samtidig at du er nøye med å se etter i blindsonen. Sjekk også jevnlig sikten bak i frontspeilet.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mauna Lee

Gjør det til en vane å se etter om veien er forkjørsvei eller ikke, og hvilken fartsgrense det er med en gang du kommer inn på en ny vei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du MÅÅ huske å passe på speilene, dette var veldig nøye hos den kjøreskolen jeg kjørte opp hos iallfall. Også må du huske å se inn små sideveier og sånn selv om det kan virke "unødvendig" i tilfelle det skulle komme biler og du har vikeplikt. Småtterier som jeg husker fra når jeg skulle kjøre opp :fnise:

Og husk blindsonene!

Ta det med ro og kjør etter forholdene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta det rolig ved busstopp hvor det står parkerte busser/boligfelt/ved steder det kan komme folk løpende ut i veien og det er uoversiktelig, selv om fartsgrensen kanskje sier noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var kjempenervøs da jeg kjørte opp første gang. Det førte til at jeg gjorde mange nok feil til å stryke. Det som stresset meg var at sensor noterte. Det jeg ikke tenkte på var at sensor ikke bare noterer det negative, men også positive ting.

Det viktigste, tror jeg, bortsett fra å følge trafikkreglene er å være tydelig i trafikken.

Masse lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å ikke stress deg opp altfor mye. Jeg gikk rundt i to uker og var DRITNERVØS, men opplevde at nervøsiteten avtok kvelden før. Selvfølgelig, jeg var jo ikke verdens roligste person der jeg satt i bilen og ventet på sensor, men jeg var ikke overnervøs heller. Prøv å slå av en prat for å lette på stemningen. Er ikke sensor i særlig humør til å prate, så ikke tenk så veldig mye på det og konsentrer deg heller om kjøringen. Selv om sensor ikke sier så mye, så betyr det ikke at du kjører dårlig :)

Du bør ikke ha en aggressiv kjørestil (noe du sikkert vet), men du bør heller ikke være overdefensiv (altså, ikke kjør flere kilometer under fartsgrensen hvis forholdene er gode). Kjør normalt, følg fartsgrensene (hvis føret tillater det), bruk speilene godt, sjekk blindsonen ved feltskifte, vis tydelig hva du skal gjøre ved å f.eks. blinke tidlig (ikke for tidlig selvsagt, men slik at andre trafikanter skjønner hva du skal). Det er veldig lurt å sjekke blindsonen ved f.eks. høyresvinger. Se for deg at du skal kjøre til høyre inn på en ny vei, og det er fortau på siden. Da bør du forsikre deg om at f.eks. ingen syklister kommer i rasende fart. Vær spesielt obs hvis det er fotgjengerfelt der du svinger inn. Dette vil du nok få en del pluss for, selv om det også er utrolig viktig å passe på dette når du har fått lappen og kjører alene.

Som tidligere nevnt er det viktig å lese skilt. Få med deg alle skilt på hver ny vei du kommer inn på. Er du usikker på om det er forkjørsvei eller ikke, kan du sjekke dette ved å se på sidegatene. Er det vikepliktskilt der, er du på en forkjørsvei. Kjør rolig på veier der du har vikeplikt, brems gjerne litt ned slik at du har muligheten til å stoppe der du har vikeplikt for biler som kommer fra høyre. Vær meget obs på fotgjengere. De kan komme bak hus, hjørner, osv. Kjør også rolig inn mot rundkjøringer, skaff deg overblikk ved å se langt fram og planlegg kjøringen din. Planlegging vil gi deg sjanse til å forutse situasjoner som kan oppstå, og det er mindre sannsynlig at farlige situasjoner oppstår. Vær med på å skape fin flyt i trafikken, og ha god samhandling med andre trafikanter. Prøv å les trafikken, hvis du skjønner hva jeg mener.

Gjør du noen feil som du er klar over, kan du nevne dette på slutten av timen når sensor spør deg hvordan det har gått. Forklar feilen du gjorde, og hva du heller burde ha gjort.

Klarer du å kjøre bil, og kan trafikkreglene, er du klar til å få sertifikatet. Det er dette sensor skal sjekke. En sensor er ikke ute etter å ta deg (det er isåfall ytterst sjeldent), han eller hun skal bare forsikre seg om at det er trygt å slippe deg ut på veiene alene.

Skulle du være så uheldig å stryke - ikke mist motet. Øv på det sensor mener du må bli bedre på, og kom til neste oppkjøring med en positiv innstilling. Selvsagt satser vi jo på at du består den første oppkjøringen, kjørelærer vil jo ikke sende deg til oppkjøring hvis han eller hun tror du stryker! :)

LYKKE TIL! :klemmer:

Endret av antibac
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjør du en feil, kommenter den med en gang.

Synes du det er ubehagelig å kjøre fordi det er dårlig brøytet, massivt snefall etc så sier du det.

Jeg hadde oppkjøring på nytt snøføre og hadde aldri kjørt på snø før. Jeg sa ifra om det og at det gjorde meg ekstra nervøs. Fikk ei rute jeg skulle kjøre og utover på landet skulle jeg ta til venstre i et kryss,- den veien var self ikke brøyta så jeg spurte om å få lov til å snu. Tilbake i byen glemte jeg å blinke men kommenterte det umiddelbart selv. Bestått allikevel :)

Vis at du er selvstendig, tar ansvar i trafikken og ikke lat som om du kan alt så går dette bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Consensio

Ikke tenk så mye.

Ikke prøv å husk alle tipsene som blir sagt her. Så lenge du har hatt tilstrekkelig opplæring, så kan du jo det du skal gjennom.

Fokuser heller på å hele tiden ha oversikt.

Har man det, så klarer man alt. Lese trafikkbilde, holde avstand osv.

Skulle du gjøre noe feil? Jaja, ikke all verden. Fortell det gjerne til kjørelæreren før han/hun rekker å påpeke hva det er du gjorde feil og forklar hvordan du skulle ha gjort det.

Dette viser at du kan, men at du er nervøs for akkurat oppkjøringen.

Så ikke stress ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...