Gå til innhold

Husarbeid som står i kø. Hvor begynne?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvordan begynner dere og klarer å sette dere i gang? Nå er det mye å ta fatt på her. Noen ganger er jeg flink og klarer å gjøre litt hver dag, men etter jula har det bare grodd ned. Oppvasken står i høyden og det er ikke plass til å lage noe på kjøkkenet. Klærne ligger strødd. En del må brettes. Papirer flyter. Badet trenger rengjøring. Sofaen er fylt med rot, papirer og klær.

Det er støvete og hjelper ikke stort å støvsuge med så mye klær og papirer som ligger rundt.

Jeg mangler motivasjon men trives ikke i dette rotet! Hvis jeg setter i gang vil det ta fire, fem timer før alt er gjort. Nå lager jeg unnskyldninger for å sitte på nett og ikke begynne med noe. Bor i en liten leilighet og det blir raskt kaos her hvis jeg ikke gjør noe daglig. Men det hjelper ikke med ett kvarter og en liten økt nå.

Hvordan motivere seg selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvordan begynner dere og klarer å sette dere i gang? Nå er det mye å ta fatt på her. Noen ganger er jeg flink og klarer å gjøre litt hver dag, men etter jula har det bare grodd ned. Oppvasken står i høyden og det er ikke plass til å lage noe på kjøkkenet. Klærne ligger strødd. En del må brettes. Papirer flyter. Badet trenger rengjøring. Sofaen er fylt med rot, papirer og klær.

Det er støvete og hjelper ikke stort å støvsuge med så mye klær og papirer som ligger rundt.

Jeg mangler motivasjon men trives ikke i dette rotet! Hvis jeg setter i gang vil det ta fire, fem timer før alt er gjort. Nå lager jeg unnskyldninger for å sitte på nett og ikke begynne med noe. Bor i en liten leilighet og det blir raskt kaos her hvis jeg ikke gjør noe daglig. Men det hjelper ikke med ett kvarter og en liten økt nå.

Hvordan motivere seg selv?

Begynn på kjøkkenet (man må jo spise) og jobb deg utover. Når du har laget mat, vasker du opp med en gang, så kan du være fornøyd med det rene og plettfrie kjøkkenet ditt etterpå. Det er bare å kaste seg ut i det, og jo før du begynner jo fortere blir det rent. Hater husarbeid selv, men må bare ta meg selv i nakkeskinnet med én gang, hvis ikke blir det fort kaos og jeg mister motivasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spinell

En må rett og slett bare begynne!

Mitt forslag er:

1. Start med å finne fram alle skitne klær og putte dem i vaskemaskina. Klærne vasker seg selv, og du får tid til:

2. Finn fram en søppelpose og kast alt som skal kastes av papirer og rot. Resten ordner du i permer, ledige skuffer eller til nød en pen bunke.

3. Ta oppvasken. Begynn med glass, og fortsett med mer og mer skitne ting. Hvis noe er fastbrent eller inngrodd la det stå i vann.

4. Brett sammen rent tøy og legg det i klesskap og kommoder der det hører hjemme. Om nødvendig: rydd i klesskapet først.

5. Vask ferdig oppvasken hvis det står igjen noe.

6. Nå er det vel noenlunde ryddig, så da kan du støvsuge, vaske og tørke støv.

7. Ta klesvasken ut av vaskemaskinen, sett på en maskin til hvis det trengs og heng opp det som er vått.

8. Kos deg med hvor fint det ble og fortsett med systemet :)

Jeg er sterk tilhenger av å ta all oppvask med en gang den er laget. Det samme med klesvask. Når klærne er tørre skal de i skap og skuffer med en gang.

Endret av Spinell
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

- samle alle klær og legg det på senga di

- samle alle papirer og legg det i én haug

- kast alt "rot"

- støvsug

- vask opp. Vask glass/tallerkner/bestikk, tørk og sett på plass. Nytt vann - vask kjeler/ovnsfaste former etc, tørk og sett på plass. Vask over kummen og kjøkkenbenker.

- vask badet

- sorter klær, legg det som skal vaskes til vask (og sett på en maskin med en gang!) og brett sammen det som er rent, og legg det på plass.

- gå gjennom papirer. Kast aviser/blader/reklame, ta vare på de viktige papirene der de skal være

- sett deg ned, slapp av og tenk at det er bedre å gjøre litt hver dag enn en diger sjau en gang i mnd.

Lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS.

Takk for svar. Jeg må begynne med oppvasken siden det bare er fremkommelig med et knekkebrød og en tekopp på kjøkkenet.

Jeg bor i en liten leilighet og det er vanskelig å holde orden. Å gå gjennom papier gjør jeg ofte, men likevel tar det aldri slutt. Har liten plass til sortering uten at det blir rot på kjøkkenbordet der det er fullt med kopper. Jeg støvsuget for noen dager siden, men støvet kommer frem når det ikke er gjort rent på noen uker.

Jeg skal flytte om 2-3 mnd og lurer på om jeg har pakket ut for mye i en liten leilighet, ting som bare fanger støv men som var koselig å ha fremme. Har tenkt på om jeg skal ta frem par kartonger til helgen og begynne å pakke ned igjen for å komme et skritt nærmere flyttingen, som jeg ser frem til. Jeg har altfor mye ting på hyller og overalt, som må tørkes støv av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kevlarsjäl

Jeg tar alltid gulvet først, hvis det ligger ting der. Setter på en klesvask. Deretter legger jeg ting der de hører hjemme. Hvis det ligger ting på stuebordet, som egentlig hører hjemme på kjøkkenet, flytter jeg dem. (dette kalles overflaterydding og er strengt tatt noe man bør gjøre hver dag, men skjønner at det ikke alltid er så lett)

Deretter tar jeg oppvasken, henger opp klesvasken, og sier meg ferdig for dagen.

Og dagen etter vasker jeg gulv, sengetøy, komfyr og andre store ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Kevlarsjäl

Og litt andre råd jeg kom på i siste liten:

Begynn med det du synes er enklest og mest gøy. Sett på noe bra musikk skikkelig høyt, så går det meste på autopilot etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spinell

Jeg støvsuget for noen dager siden, men støvet kommer frem når det ikke er gjort rent på noen uker.

Jeg skal flytte om 2-3 mnd og lurer på om jeg har pakket ut for mye i en liten leilighet, ting som bare fanger støv men som var koselig å ha fremme. Har tenkt på om jeg skal ta frem par kartonger til helgen og begynne å pakke ned igjen for å komme et skritt nærmere flyttingen, som jeg ser frem til. Jeg har altfor mye ting på hyller og overalt, som må tørkes støv av.

Jeg tror du må justere opp renholdsfrekvensen og justere ned antall ting som står framme.

Alle åpne hyller er støvsamlere, og jo mer som står på hyllene, jo mer støvsamlere har du.

Støvsuging og støvtørking må du nok bare finne deg i å gjøre ganske ofte. Prøv å holde det i sjakk med renhold en gang per uke. En liten leilighet blir fort støvete. Det som skaper støv er blant annet deg selv og dine egne klær. (Pluss hva som trekkes inn i huset utenfra via vinduer, via skoene dine ++)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du dårlig med lagringsplass, siden det blir så rotete? Kanskje du må gå til anskaffelse av kurver og hyller for å få ordentlig orden.

Hva er det av papirer som hoper seg opp? Er det noe du kan unngå f.eks ved å reservere deg mot reklame, eller er det skolearbeid? Kjøp flere permer og lag et arkiveringsystem som er oversiktelig.

Ligger klærne rundt omkring fordi du er lat eller fordi du ikke har ordentlig hylleplass? Du kan kjøpe en stoffhylle på kleshenger og henge den i skapet. Det er mye god plass i en slik. Du kan også få oppbevaringesker til å skyve inn under sengen. Der kan du lagre sommerklær, så du får litt bedre plass i skapet.

Hvis kjøkkenet blir fullt av oppvask har du for mye servise. Pakk bort det meste og ha bare det du selv trenger til daglig + litt til ev. kaffe- og middagsbesøk. Har du ikke rene ting i skapene MÅ du vaske opp.

Gå gjennom sengetøy og håndklær. Legg bort så du bare har nok til å fylle en vaskemaskin. Da slipper du hauger med skittentøy.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS

Ja, det er dårlig med lagringsplass og skap. De klærne som ligger strødd er rene, men er plassert på stoler og i sofaen. Men jeg har også for mye ting fremme når jeg har problemer med å holde orden på alt annet. Men bare støvtørking ville vært tatt på kun ti minutter så det er ikke hovedproblemet. Er redd jeg ville samlet papirer og rot der det ikke står pyntegjenstander og bøker i hyllene.

Nå har jeg overflateryddet litt på badet og begynt med oppvasken. Det er dårlig med varmt vann så når oppvasken er stor (jeg lar ikke vannet renne mens jeg vasker opp) og badet er tatt er det kanskje nok til en bøtte med vann og jeg synes man skal bytte vann når man vasker. Jeg må hele tiden velge hva det viktigste er når jeg gjør rent fordi det blir lite varmt vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om nok varmvann er problemet kan det lett løses ved å fylle en stor kasserolle med vann og sette til koking mens du "bruker" opp det varmvannet du har på å vaske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å finne frem handsfree'en og ringe opp en venn eller slektning som trives på tråden - all rydding, klesvask, støvtørking og annet som ikke bråker kan gjøres mens du prater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for supre tips. :)

Nå ser det bedre ut her og humøret har steget. Har enda prosjekt kjøleskap, få papirer i perm og rydde vekk støvsamlere fra hyller, men leiligheten virker større straks klær, rot og papier er ryddet bort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Spinell

Jeg pleier å finne frem handsfree'en og ringe opp en venn eller slektning som trives på tråden - all rydding, klesvask, støvtørking og annet som ikke bråker kan gjøres mens du prater.

Mens jeg støvsuger pleier jeg å plugge mp3-spilleren i øret :)

I tillegg til telefonsamtaler, kan lydbøker være en ide til rydding og annet stille husarbeid. Da får man både gjort husarbeid og "lest" samtidig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det også gjerne musikk på øret mens jobben blir gjort. Man blir litt sånn hensatt til sin egen lille verden, og jeg synes alt går fortere og greiere unna da.

Papirer i perm er lurt. Jeg ble gal av alle papirer her, så jeg samlet dem i en perm, kategorisert og med skilleark imellom. Permen står lett tilgjengelig, og det ser ikke rotete ut på kjøkkenbenken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har mulighet bør du prioritere lagringsplass - hyller, kommoder, skap etc på neste bosted. Og rydd vekk støvsamlere, det er ikke plass til så mange slike når man bor smått, har jeg funnet ut. Vi flyttet fra stort hus til liten leilighet i fjor sommer, og benyttet anledningen til å sortere ganske hardt hva vi trenger, og hva som må bli i esker i boden. Har kjøpt endel hyller (Ikea), og har bøker, filmer og papirer i disse, i tillegg til noen esker/kurver med andre ting. Vi har heldigvis godt med skapplass på kjøkkenet, så det ser veldig ryddig ut der når oppvasken er tatt (og siden vi har åpen løsning er det veldig motiverende å ta oppvasken ofte i stedet for å se den hele tiden).

Merker fra forrige bolig at det er mye lettere å holde det ryddig her fordi vi har få overflødige ting, og tingene har mer eller mindre faste plasser. Fortsatt er det litt rot på soverommet og det hoper seg opp med klær på gulvet, men dette er også lett å rydde i...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Husarbeid er et nødvendig onde , ja , og i morgen trengs det en god time effektivitet i mitt hjem også! Planlegger å ta det tidlig,så har jeg resten av dagen"fri". Ellers har jeg en vane med å ta 30 min hver dag til det mest nødvendige,da trengs det bare en ekstra innsats til el i helga. Musikk glemmer jeg å sette på,den skal jeg huske,så blir det nok enda mer fart på sakene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett på musikk og bare begynn! Gjerne med noe du faktisk "liker", så blir det gjerne en fin effekt av at noe er ryddig mens noe ikke er det, da får man en trang til å ville fortsette til alt er ryddig og pent ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker lydbøker som motivasjon for husarbeid. Når jeg hører på en spennende lydbok blir alt så mye lettere, og jeg klarer å konsentrere meg om det kjedelige arbeidet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker å ta for meg ulike soner i huset, selv om det gjerne medfører at ting flyttes på mer enn én gang. Det er tilfredsstillende at ihvertfall én sone blir helt strøken, selv om jeg altså da bare har flyttet enkelte ting (de som man ikke helt vet hvor skal hen enda) til en annen, mindre sone.

Ihht. denne metoden skulle du kunne ta en svær skittentøyskurv eller lignende og bare samle oppi alt rotet du kommer over i f.eks. ett av rommene. Da får du gleden av å se et ryddigere rom ganske raskt, mens rotet fremdeles må sorteres etterpå, men da fra et litt mer konsentrert område :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...