Gå til innhold

å kjøre uten gyldig sertifikat


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Hvilken straff kan man forvente seg dersom man har kjørt uten gyldig sertifikat - for eksempel med vanlig B i en bil som krever C1? Noen som vet? Kan man inndra sertifikatet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ingen kan komme og ta deg fordi du har kjørt ulovlig før med mindre du blir anmeldt av noen som vet du har gjort det.

Hvis du derimot blir tatt når du f.eks. kjører en C1 bil med bare B sertifikat får du antagelig en stor fin bot. Eller hvis du er heldig kan det hende du slipper unna med å love å ta en oppkjøring innen en viss tid for den klassen du kjørte ulovlig. Og ja, de sjekker opp at du faktisk gjør det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken straff kan man forvente seg dersom man har kjørt uten gyldig sertifikat - for eksempel med vanlig B i en bil som krever C1? Noen som vet? Kan man inndra sertifikatet?

Dersom du er skikkelig uheldig og kommer opp i en trafikkulykke kan det bli svært kostbart. Ved alvorlig personskade kan det dreie seg om millionbeløp. Tror du kan få alvorlige problemer med forsikringsselskapet, tror iallefall at det minst blir en avkorting av forsikringsutbetalingen.

Hva straffen er hvis du blir stoppet i kontroll vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva straffen er hvis du blir stoppet i kontroll vet jeg ikke.

Vi kjenner i alle fall ei som opplevde det jeg beskrev over her...

Og Frodo, veldig viktig det du skrev om en ev. ulykke... Det burde du tenke på gjest...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jada, tenker på det og har fått byttelånt en bil jeg har lov til å kjøre til jeg får solgt min egen. Han som har lånt den har lov til å kjøre den. Og den skal jo selges.

Så får jeg bare ta det som kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dr Zoidberg

Å kjøre bil uten gyldig førerkort eller kjøretøy uten korrekt klassifisering har nulltoleranse hos Vegmyndighetene og politiet. Det er ikke snakk om at du får noen form for tidsfrist eller mulighet til å fikse noe, førerkortet er i hovedsak inndratt og du blir bøtelagt. Det er riktig at om du havner i en ulykke så har du store sjanser for å pådra deg regresskrav fra forsikringen. Du straffes på lik linje som om du hadde kjørt uten noe form for førerkort.

Noe av grunnen til hard reaksjon er den prevantive vektleggingen, fordi det forekommer alt for mye misbruk av kjøretøybestemmelsene på akkurat dette feltet. Det ER vesentlige forskjeller på å behandle et kjøretøy på 1.5 tonn kontra 3.5 tonn - for ikke å snakke om henger.

Legg også merke til at bileier straffes for å låne kjøretøy til en person vedkommede burde vite om at han/hun mangler korrekt førerkort/opplæring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å kjøre bil uten gyldig førerkort eller kjøretøy uten korrekt klassifisering har nulltoleranse hos Vegmyndighetene og politiet. Det er ikke snakk om at du får noen form for tidsfrist eller mulighet til å fikse noe' date=' førerkortet er i hovedsak inndratt og du blir bøtelagt.[/quote']

Tydeligvis ikke alle som har praktisert denne nulltoleransen, men det eksemplet jeg snakker om er fra noen år tilbake da.. Får inderlig håpe de har skjerpet inn reglene og følger nulltorelarnsen nå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...