Gå til innhold

Kan man studere jus / rettsvitenskap over nett ?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

kan man studere jus / rettsvitenskap som fjernundervising over internett ? i så fall hvordan , hva koster det , etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

jeg fant ikke jus på den skolen/nettsiden ?

Jeg googlet det, og kom ikke noe opp. Aldri hørt om at man kan studere det faget på nett heller. Går jo ann å ringe rundt til forskjellige "nett-skoler" å høre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, ikke på den måten du tydeligvis tenker på ihvertfall. Les mer på jusstudent.com.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det går ann å studere rettsvitenskap som ender i en master tror jeg nok ikke går ann å studere over nett (uten at jeg skal si det for sikkert).

Men dersom du kommer inn på master i rettsvitenskap i Oslo kan du i praksis bo hvor du vil i landet da det ikke er obligatorisk undervisning (eneste obligatoriske undervisningen vi hadde da jeg studerte var et etikk-kurs på 4.avd). Så da kan du bo langt fra studiestedet og så reise til Oslo for å ta eksamen.

Men når det er sagt så anbefales det virkelig å delta på forelesninger, kurs og kollokviegrupper samt å skrive fakultets- og kursoppgaver. Du lærer utrolig mye mer da enn å sitte å lese på egenhånd. Ved å delta på kollokvie kan du lettere få svar på ting du lurer på enn å sitte å gruble på de på egenhånd, samt at du får luftet problemstillinger og få frem synspunkter du kanskje selv ikke har tenkt på.

Vil du "velge og vrake" i jobber så bør du gå ut med et høyt karaktersnitt. Og det er nok lettest å få gode karakterer om man deltar på forelesninger osv (dette gjelder naturligvis ikke for alle). Jobbtilbudet er begrenset utenfor de store byene, potensielle arbeidsgivere ser da som oftest etter kandidater med erfaring, og gode karakterer sammen med trainee-erfaring er da godt å ha for å konkurrere om jurist- eller advokatfullmektigstillingene på mindre steder. Selv gikk jeg ut fra jussen med meget gode karakterer og trainee-erfaring, og fikk meg raskt jobb som skattejurist på et skattekontor her jeg nå bor og hvor jeg vokste opp i barndommen. Etter nesten to år i (for meg) en forholdsvis uinteressant stilling i Skatteetaten har jeg nå endelig fått jobben jeg har drømt om alle årene jeg studerte juss - advokatfullmektig i et forretningsjuridisk advokatkontor på mitt hjemsted. Denne typen jobb kunne jeg lett fått som nyutdannet om jeg hadde blitt værende i Oslo, men for meg var det viktigere å komme hjem enn å få drømmejobben. Hadde jeg gått ut fra jussen med et middelmådig snitt hadde jeg neppe hatt drømmejobben samtidig som jeg får bo på hjemstedet mitt.

Endret av TheaH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nye regler gjør at privatistvarianten ikke er gyldig lenger, og selv om det ikke var avklart sist jeg ringte dem, så ser det ut til at det går mot obligatorisk oppmøte i Oslo også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil du "velge og vrake" i jobber så bør du gå ut med et høyt karaktersnitt. Og det er nok lettest å få gode karakterer om man deltar på forelesninger osv (dette gjelder naturligvis ikke for alle). Jobbtilbudet er begrenset utenfor de store byene, potensielle arbeidsgivere ser da som oftest etter kandidater med erfaring, og gode karakterer sammen med trainee-erfaring er da godt å ha for å konkurrere om jurist- eller advokatfullmektigstillingene på mindre steder. Selv gikk jeg ut fra jussen med meget gode karakterer og trainee-erfaring, og fikk meg raskt jobb som skattejurist på et skattekontor her jeg nå bor og hvor jeg vokste opp i barndommen. Etter nesten to år i (for meg) en forholdsvis uinteressant stilling i Skatteetaten har jeg nå endelig fått jobben jeg har drømt om alle årene jeg studerte juss - advokatfullmektig i et forretningsjuridisk advokatkontor på mitt hjemsted. Denne typen jobb kunne jeg lett fått som nyutdannet om jeg hadde blitt værende i Oslo, men for meg var det viktigere å komme hjem enn å få drømmejobben. Hadde jeg gått ut fra jussen med et middelmådig snitt hadde jeg neppe hatt drømmejobben samtidig som jeg får bo på hjemstedet mitt.

Det er da vel lett å få seg jobb på et lite sted, spesielt om man har tilknytning til stedet. Det er virkelig ingenting å skryte av.

Jeg har også vært skattejurist uten å ha hatt skatterett overhodet i studiet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da vel lett å få seg jobb på et lite sted, spesielt om man har tilknytning til stedet. Det er virkelig ingenting å skryte av.

Jeg har også vært skattejurist uten å ha hatt skatterett overhodet i studiet.

Ehm, hvordan er det egentlig mulig? Jeg regner med at du mener uten å ha spesialisering, for skatterett er en stor del av pensum på 4.avdeling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehm, hvordan er det egentlig mulig? Jeg regner med at du mener uten å ha spesialisering, for skatterett er en stor del av pensum på 4.avdeling.

Det er da stadig endringer i studiet. Tok studiet da det var to grunnfag, og en fellesdel. Hadde andre utdanninger (økonomi bl.a)ved siden av så slapp en del fag, tror det var valgfag da men. Men hadde aldri skatterett. Ihvertfall har jeg vært skattejurist! OG jeg tok hele studiet på egenhånd, selv om jeg var opptatt på studiet. Det var ganske kjekt da, men her som ellers er det nok lurt å skaffe seg kontakter for å få seg en god jobb, om man da ikke bor på et lite sted der ens gode navn og rykte kan telle med...Men har forsåvidt fått meg god jobb likevel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da vel lett å få seg jobb på et lite sted, spesielt om man har tilknytning til stedet. Det er virkelig ingenting å skryte av.

Jeg har også vært skattejurist uten å ha hatt skatterett overhodet i studiet.

Det er ikke lett å få drømmejobben på et mindre sted nei. Det kommer selvsagt ann på hva drømmen er; er det å være skattejurist i skatteetaten er det nok ikke så vanskelig å oppnå drømmen (da jeg ble ansatt som skattejurist hadde ikke etaten ansatt noen på flere år på de tre nærmeste skattekontorene, så heller ikke i skatteetaten er det enkelt å få jobb her jeg bor siden det sjeldent blir utlyst stillinger), men ønsker man å bli forretningsadvokat eller politiadvokat er det ikke like enkelt å få drømmejobben på et mindre sted. De søker her etter kandidater med erfaring. Jeg har heller ikke kontakter som kan gi meg jobb på mitt hjemsted, så karakterene og traine- og vit.ass-erfaring har vært det som har vært avgjørende for meg for å få drømmejobben. Jeg tror heller ikke du kommer deg særlig langt med kontakter dersom du ikke har karakterene i orden. I et større advokatfirma er det gjerne alle partnerene som i fellesskap ansetter fullmektiger, og det hjelper da lite om du feks kjenner 1 av 10 partnere.

Og bare så du vet det; jeg skryter overhodet ikke, jeg bare forteller TS hvor viktige karakterer kan være. Jeg har ikke behov for å skryte av meg selv over KG til personer jeg overhodet ikke vet hvem er, og som heller ikke vet hvem jeg er. Det er da ikke noe å legge skjul på at karakterpresset er stort på jussen, og da særlig om du vil bli forretningsadvokat, og dette er noe TS bør ha i bakhodet. Selv visste jeg ikke noe om karakterpresset før jeg begynte, det var vel først på 2. avdeling jeg ble klar over hvor viktige karakterer faktisk er på jussen. Det hadde vært fint om noen tidligere hadde sagt til meg hvor viktige karakterene faktisk er. Og siden TS ikke er villig til å flytte på seg for å studere så er h*n nok heller ikke villig til å flytte på seg for å få jobb, og da er det greit for h*n å vite at karakterene kan være avgjørende for å få jobb.

Jeg rakker heller ikke ned på jobben som skattejurist hvis du innbiller deg det. For meg var den overhodet ikke interessant, og det selv om jeg synes skatterett er meget interessant. Det som jeg mener var negativt med jobben var at den var svært lite utfordrende, mye av arbeidet som jeg gjorde ble også gjort av andre uten juristutdannelse, og da føler jeg at utdannelsen min er nokså bortkastet når samme jobb kan bli gjort av de med såkalt etatsutdannelse. Jobben var også veldig forutsigbar og svært lite spennende, i motsetning til hva jobben som advokatfullmektig er. Som den tidligere sjefen min selv sa på jobbintervjuet til skattejuriststillingen: "skruen skal skrues inn i samme hull flere ganger", altså at det er mye om igjen det samme arbeidet, og har man jobbet der ett år så vet man omtrent hvordan arbeidssituasjonen de neste årene kommer til å bli. Men der var selvfølgelig også positive aspekter ved jobben som feks at jobben er familievennlig i motsetning til jobben som advokatfullmektig, men for meg veide de negative sidene ved jobben som skattejurist tyngst og jeg valgte å skifte beite.

Edit: Vet ikke helt hva du mener med setningen om at du også har vært skattejurist uten å ha hatt skatterett som fag. Men jeg har ihvertfall selv hatt skatterett som fag på 4. avdelig og synes at faget var meget interessant (kanskje fordi jeg var så heldig å ha Zimmer både på forelesning og kurs :sjenert: ). Jeg trives altså med skatterett som fag (i jobben som advokatfullmektig driver jeg også med noe skatterett og stortrives) det er bare forholdene slik skatteetaten legger de til rette som gjør at en jobb som skattejurist i skatteetaten for meg er temmelig lite attraktiv.

Endret av TheaH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehm, hvordan er det egentlig mulig? Jeg regner med at du mener uten å ha spesialisering, for skatterett er en stor del av pensum på 4.avdeling.

Det går helt fint ann å ha gått gjennom jusstudiet uten å ha hatt skatterett. På cand.jur-ordningen hvor man tok privatrett, offentligrett og profesjonsdel så var skatterett valgfag. Før den tid igjen, da det var avdelinger, så var skatterett obligatorisk.

Universitetet i Oslo har altså gått fra å ha hatt skatterett som obligatorisk, til å gjøre det frivillig, til igjen å gjøre det obligatorisk slik som idag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...