Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Mynona83
Skrevet

JO, nå kom jeg på det igjen. PRIM!

Mamma lagde alltid prim av brunostrester når jeg var liten. Og det skal jeg begynne å gjøre og. Mamma samlet brunost som var for liten til ostehøvelen i en boks i kjøleskapet, og når det var blitt en del lagde hun altså prim. Aner ikke blandingsforholdene, men det er brunost, fløte/melk og sukker som varmes i en kjele til det smelter.

Tror det var det, har ikke laget det selv siden jeg var 10-12 år, så kanskje jeg må ta en tlf til mor før jeg setter i gang.

Videoannonse
Annonse
Gjest Jamme
Skrevet

JO, nå kom jeg på det igjen. PRIM!

Mamma lagde alltid prim av brunostrester når jeg var liten. Og det skal jeg begynne å gjøre og. Mamma samlet brunost som var for liten til ostehøvelen i en boks i kjøleskapet, og når det var blitt en del lagde hun altså prim. Aner ikke blandingsforholdene, men det er brunost, fløte/melk og sukker som varmes i en kjele til det smelter.

Tror det var det, har ikke laget det selv siden jeg var 10-12 år, så kanskje jeg må ta en tlf til mor før jeg setter i gang.

Det gjør jeg! Men jeg gidder ikke å samle det opp, det tar bare noen minutter å lage det, så jeg gjør det gjerne før frokost. Så putter jeg det over på en sånn liten påleggsboks. Dessuten dropper jeg sukker, jeg synes brunosten er søt nok som den er.

Skrevet

Jeg snur brunosten, jeg.

Når brunosten begynner å bli tynn (et par-tre cm), setter jeg den på høykant og skjærer smale skiver av resten (med ostehøvelen). Når osten er så smal, går det lettere å skjære den helt ned også, så alle rester går på brødskiva.

• Liker 1
Skrevet

Det gjør jeg! Men jeg gidder ikke å samle det opp, det tar bare noen minutter å lage det, så jeg gjør det gjerne før frokost. Så putter jeg det over på en sånn liten påleggsboks. Dessuten dropper jeg sukker, jeg synes brunosten er søt nok som den er.

Genialt! :jepp:

...ellers er finnbiff eller viltgryte en fin-fin måte å få brukt opp brunostrester på.

Skrevet

Har fått servert rislapper av resterisen fra middag. Veldig godt. Er ikke sikker på om det var vaffelrøre, pannekakerøre eller lapper som ble brukt. Men vil tro alle 3 funker fint. Ekssvigerfar puttet hvertfall ris i, og stekte som lapper.

Sikker på at han ikke brukte risgrøt?

Det gjør jeg, rester av risgrøt blander jeg sammen med tynn vaffelrøre og steker lapper i stekepanna.

Veldig godt...

Gjest Mynona83
Skrevet

Sikker på at han ikke brukte risgrøt?

Det gjør jeg, rester av risgrøt blander jeg sammen med tynn vaffelrøre og steker lapper i stekepanna.

Veldig godt...

Ja, veldig sikker på at det var ris. Men da funker nok begge deler :)

Skrevet

Ja, veldig sikker på at det var ris. Men da funker nok begge deler :)

Jeg lager lapper av resteris. Kjempegodt!

Skrevet

Jeg har masse lasagneplater liggende, fordi det ofte er for mange i en sånn lasagnepakke fra Toro. Jeg vil gjerne bruke de i en lasagne.. Er det noen som har oppskrift på lasagnesaus? Jeg vurderer også å kjøpe en sroganofgryte og lage stroganoflasagne.. Tror egentlig det er godt:) Noen som har noen tips til saus til platene mine?

Skrevet

Jeg lager en "bolognesesaus", samme som jeg bruker til pasta. En boks tomater, tomatpuré, revet gulrot, løk, champinjong, litt sukker, div krydder. Kjøtt etter ønske.

Skrevet

Smart! Det trenger jo ikke være værre enn det, nei! Tusen takk!

Skrevet

Og hvit saus (bechamel) må til. Alt legges lagvis.

Skrevet

Må ha denne på mine innlegg:-)

Skrevet

Jeg lager en "bolognesesaus", samme som jeg bruker til pasta. En boks tomater, tomatpuré, revet gulrot, løk, champinjong, litt sukker, div krydder. Kjøtt etter ønske.

...og litt bacon i er veldig godt!

Skrevet

Rester av potetstappe ( fra rester av kokte poteter ;) ) fordeles i en ildfast form.

Hvis du vil kan du ha et lag med restekjøtt fra taco oppå, oliven, fetaost, parmesan, sopp, eller rett og slett hva som faller deg inn, og hva du har for hånden.

Gratiner i ovnen og nyt, enten som tilbehør, eller som en egen rett :)

• 5 uker senere...
Skrevet

Jeg lagde vafler i går, og fikk brukt opp både en melkeskvett, litt rømme, en brunostrest og kokt ris fra middag! Det ble veldig godt. Det er så fint å få brukt opp rester!

Gjest NozMonster
Skrevet

mitt forslag er kanskje litt anderledes enn hva dere er ute etter, men det går jaffal på hva man kan bruke restemat til da :) tenkte nemlig at hvis man har advocado som har blitt overmoden og uspiselig, så kan man jo lage ansiktsmaske av den :) vet ikke hvor mye det hjelper akkuratt, men det er en deilig følelse etter en slik maske med agurker på øynene :)

og når gulostene har blitt så små at det er vanskelige å skjære med ostehøvel, så pleier jeg å brekke opp resten av osten i mindre biter, og ta de frem slik at jeg kan bruke dem hvis jeg lager omelett å slikt :) ost er trossalt ganske dyrt, og det blir veldig mye kast om man skal kaste den siste delen av osten hver gang!

Skrevet

Her slenger vi osterester i fryseren, og bruker til f.eks pizza.

Gjest Nadezhda
Skrevet

Jeg bruker gjerne grønnsaksrester og lager rotmos.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...