Brunhilde Skrevet 11. januar 2011 #21 Skrevet 11. januar 2011 hvor får du tak i bittesmå plastbokser? Har blitt mer restemat hos meg, etter at jeg ble eneboende Sist fant jeg noen på Nille, de var veldig greie.
fruBeist Skrevet 11. januar 2011 #22 Skrevet 11. januar 2011 Dere som fryser ned små rester av saus, tomatpure, pesto o.l, hvordan fryser dere det ned i? Det er jo umulig å få disse tingene o.l, nedi en isterningspose hvis det er lite av det. Forslag til små ting å fryse ting i, som det er mulig å få det ut av i frossen tilstand også? Tomatpurè kan fint pakkes inn i plastfolie eller en vanlig frysepose.
Sola^ Skrevet 11. januar 2011 #23 Skrevet 11. januar 2011 Rester av kokt fisk kan brukes i fiskegrateng. Kokte poteter kan brukes i potetkaker.
Isis_ Skrevet 11. januar 2011 #24 Skrevet 11. januar 2011 I min fryser finner du: -En frysepose med oppdelt (i terningstørrelse) kålrot, gulrot og stangselleri som er klar til å brukes i en grønnsakssuppe. - En frysepose med pizzasausrester. Utrolig praktisk (tar 1 min å tine opp i micro) og du har alltid pizzasaus! - Forskjellige typer kjøttpålegg som er kjøpt på tilbud fordi de går snart ut på dato. Tiner på en time på kjøkkenbenken. - En frysepose med oppdelt banan, klar til smoothie. - En fryseboks med ca 6 kyllingfileter (kjøper 1100 gr om gangen, fryser ned). - Rester fra en muffinsbakedag da jeg fikk for mye råvarer til overs; en frysepose med opphakket bringebær og sjokolade. - En frysepose med kokosmelkrester. - En frossen ingefærrot. Når den er frossen er den myyye enklere å raspe direkte opp i mat, smoothier osv. -------- Jeg prøver så godt jeg kan å bruke opp restemat, men favoritten min er å lage supper av restegrønnsaker. F.eks. hvis jeg har rester av rå asparges, da lager jeg aspargessuppe.
MarianneE Skrevet 19. januar 2011 Forfatter #25 Skrevet 19. januar 2011 Idag er det restemat til middag! Fra fryseren har jeg funnet et rømmebeger med tacokjøttdeig, en middagspølse og to kyllingspyd. Disse skal tine og varmes litt i en stekepanne sammen med litt løk, hvitløk, paprika, champignon, hakkede tomater og tomatpurè. Legges i en ildfastform med potetmos oppå og toppes med ost. Gratineres så i ovnen.
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2011 #26 Skrevet 19. januar 2011 Går kanskje ikke under restemat, men litt allikevel. Jeg har begynt å kverne opp restebrød i kverna til stavmikseren, og tørke smulene i ovnen. Legges på glass og brukes til panering. Hvorfor ikke la skivene ligge å tørke på et fat. Da slipper du kværningen,men kan male de direkte
missLynch Skrevet 20. januar 2011 #27 Skrevet 20. januar 2011 Hadde en god restematmiddag i går Middagspølse i biter, paprika, champignon, mais, og purre hakket opp og stekt med pepper og annet godt krydder. Fylt i pitabrød med salat og litt dressing. Nam!
Gjest Consensio Skrevet 20. januar 2011 #28 Skrevet 20. januar 2011 Et tips: Mye fra tacokvelden kan jeg bruke til hamburgere. Restene av kjøttdeig kan fort bli "taco-burgere", og mye av tilbehøret er likt, som salat, tomat, løk, agurk osv. Hørtes spennende ut, men hvordan klarer du å lage hamburgere ut av ferdigstekt kjøttdeig?
Pingting Skrevet 20. januar 2011 #29 Skrevet 20. januar 2011 Hørtes spennende ut, men hvordan klarer du å lage hamburgere ut av ferdigstekt kjøttdeig? ...jeg tolket det som at hun bruker salatrestene til burgere, jeg? Å lage hamburgere av ferdigstekt kjøttdeig hørtes en smule vanskelig ut.
Gjest Consensio Skrevet 20. januar 2011 #30 Skrevet 20. januar 2011 Ja, håper da hun mente det slik, men jeg oppfattet det som at taco-kjøttdeigen kan bli til burgere og at restene kan blir til tilbehøret
fruBeist Skrevet 20. januar 2011 #31 Skrevet 20. januar 2011 Hvorfor ikke la skivene ligge å tørke på et fat. Da slipper du kværningen,men kan male de direkte Fordi jeg har kattunge i hus, som elsker å klatre på kjøkkenbenken, og stjele det som eventuelt måtte finne på å være der. Ikke nytter det å holde han derfra heller. Tro meg, vi prøver.
Pingting Skrevet 28. januar 2011 #32 Skrevet 28. januar 2011 Kom på et tips til: jeg er elendig til å holde liv i friske urter, så de må helst brukes opp veldig fort. Men det er ikke alle urter jeg bruker like mye av, eller det hender det går i glemmeboka. Hvis du innser at du ikke får brukt opp en plante eller den allerede er halvdød (eller til og med 3/4 død), så går det an å ta av bladene og tørke dem. Er det mye går det an å ha i et glass som krydder rett og slett, ellers så er mange tørkede urter gode som te! Bl.a. mynte, sitronmelisse, timian, rosmarin, salvie og litt annet - etter smak og behag. Det var en stund jeg hadde et par små bokser hvor jeg laget mine egne teblandinger av tørkede rester; veldig kjekt hvis man bare har noen få blader igjen som det liksom ikke er noen vits i å bruke i maten.
Marikke Skrevet 28. januar 2011 #33 Skrevet 28. januar 2011 Rester av kokte poteter og grønnsaker havner før eller siden i en lapskaus. Lager brun saus og putter restene oppi sammen med litt pølse, som jeg alltid har i fryseren.
MarianneE Skrevet 29. januar 2011 Forfatter #34 Skrevet 29. januar 2011 Mener jeg har hørt at friske krydderplanter kan fryses. Bladene altså, ikke hele greiene.
Brunhilde Skrevet 29. januar 2011 #35 Skrevet 29. januar 2011 Mener jeg har hørt at friske krydderplanter kan fryses. Bladene altså, ikke hele greiene. Det høres egentlig ganske lurt ut, nå slipper jeg å kaste urtene når jeg har brukt det jeg trenger akkurat den dagen.
Pingting Skrevet 29. januar 2011 #36 Skrevet 29. januar 2011 Du KAN jo fryse hele planta hvis du absolutt vil, da! Men joda, det går an å fryse dem. Noen urter egner seg bedre enn andre, f.eks synes jeg koriander mister veldig mye av smaken.
Brunhilde Skrevet 29. januar 2011 #37 Skrevet 29. januar 2011 At koriander mister smaken ville jeg bare sett på som et stort pluss. Det er den eneste krydderurten jeg ikke klarer å få ned, bortsett fra hvis jeg er helt nødt. 1
C-girl Skrevet 24. mars 2011 #39 Skrevet 24. mars 2011 hvor får du tak i bittesmå plastbokser? Har blitt mer restemat hos meg, etter at jeg ble eneboende Vet Biltema selger sånne små bokser, tror det er 5 pk. De har i forskjellige str.
Gjest Mynona83 Skrevet 24. mars 2011 #40 Skrevet 24. mars 2011 Har fått servert rislapper av resterisen fra middag. Veldig godt. Er ikke sikker på om det var vaffelrøre, pannekakerøre eller lapper som ble brukt. Men vil tro alle 3 funker fint. Ekssvigerfar puttet hvertfall ris i, og stekte som lapper. Tenkte på en ting til mens jeg leste, men det glemte jeg igjen. Sier fra hvis jeg kommer på det
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå