Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har en tanke om at man bør være flinkere til og utnytte rester etter middag o.l istedet for og kaste de.

Derfor har jeg en tanke om at vi kan tipse hverandre om hva man kan finne på.

:)

På tirsdag hadde vi kylling og ris til middag, og som vanlig ble det ris igjen.

Den satte jeg kaldt til neste dag.

Så på onsdag hadde jeg grønnsaker i en panne og stekte dem, hadde over hermetisk skinke ( i strimler så klart...) og restene av risen.

Rørte den bare godt og lot den bli gjennomvarm.

Ble veldig godt, og det var fint og få utnyttet restene istedet for og kaste dem.

:)

Har du et tips?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Blir det kjøttdeig til overs etter taco så kan den brukes i toast eller fryses til en senere gang.

Skrevet

Blir det kjøttdeig til overs etter taco så kan den brukes i toast eller fryses til en senere gang.

Eller spaghetti!

Spaghetti med tacokjøttdeig og ost er veldig godt...

Skrevet

Jeg leste et tips jeg likte veldig godt, og det er å ha en "fryseboks". En passende boks som settes i fryseren, og når man har rester etter middagen så kuttes det opp i små biter og legges i den. F.eks. poteter, grønnsaker, kjøttkaker, pølser, etc. Når boksen er full så tas det hele opp og brukes til pytt i panne.

Skrevet

Som student har jeg blitt veldig flink på restemat :fnise:

Kommer ikke på så mange tips nå, men vil følge tråden!

Et tips:

Mye fra tacokvelden kan jeg bruke til hamburgere. Restene av kjøttdeig kan fort bli "taco-burgere", og mye av tilbehøret er likt, som salat, tomat, løk, agurk osv.

Skrevet

Kjempe flott tråd!! :) *legg til i mine innlegg*

Jeg bruker også å lage reste-ris. Jeg steker ris sammen med de grønnsakene jeg har liggende, som oftest løk, gulrot, purre og paprika. Har i litt kjøtt eller fisk som er igjen fra noen andre dager. Og har i diverse krydder: olivenolje, gurkemeie for å få risen gul, chili, hvitløk og soyasaus.

Skrevet

Går kanskje ikke under restemat, men litt allikevel. Jeg har begynt å kverne opp restebrød i kverna til stavmikseren, og tørke smulene i ovnen. Legges på glass og brukes til panering.

• Liker 1
Skrevet

Går kanskje ikke under restemat, men litt allikevel. Jeg har begynt å kverne opp restebrød i kverna til stavmikseren, og tørke smulene i ovnen. Legges på glass og brukes til panering.

Synes absolutt det var et restemat tips.

Alternativet hadde jo vært og kaste brødet...

• Liker 2
Skrevet

Rester av hvitost som er umulig å bruke høvelen på, hiv den i fryseren. Ta frem når trenger gratineringsost. Riv den frossen og strø over pizza og ovnsretter eller supper.

Fiskekaker. Kutt de i småbiter, ha i fiskesuppe.

Eller del de i to på langs. Stek de, og ha de på brødskive sammen med stekt løk og mayones.

Frukt som begynner å bli dårlig. Kutt opp i biter, ha i frysern. Ta frem når har lyst på smoothie (banan, frukt og yoghurt i hurtigmikser blir deilig og sunn drikk.-

Tomat: Kutt de i småbiter og putt i ferdigpakke-tomatsuppe. For at suppen ikke skal bli for vassen. Bruk litt mindre vann i oppskriften.

Gårsdagens poteter. Mos den med litt melk og en smørklatt til potetmos.

Resten av pasta: Putt i salat (eks salat, pasta, tomat, fetaost eller tunfisk)

MEN!!! Beste tipset: ALT kan fryses! Kjøp små plastbokser. Bruk de til å fryse middagsrester og ta frem og varm opp en dag en ikke gidder å lage mat.

AnonymBruker
Skrevet

Har hørt at ris ikke bør oppbevares pga faren for en spesiell bakterie som ikke forsvinner ved koking igjen. Men bruker selv ris til restemat dagen etter. Husk bare at risen må avkjøles og oppbevares kaldt og ikke stå for lenge.

Bruker ofte ris til en pytt i panne rett dagen etter men ellers det jeg kommer på i farta:

Kokt eller stekt fisk sammen med kokte poteter, gulrot og grønssaker dagen etter i stekepanna som en type pytt i panne.

Kjøttkaker i hjemmelaget brun saus der det er saus igjen. Ha fiskekaker i sausen dagen etter (eller par-tre dager etterpå), server med poteter og grønnsaker, evt ertestuing. Er det flere kjøttkaker igjen, frys de ned eller ha pølse i sausen (ikke samtidig med fiskekaker kanskje...)

Kokte poteter igjen kan blandes med pose potetmos.

Grillet kylling: kyllingsalat

Pasta: pastasalat

Rester av gryterett kan varmes og has på en brødskive sammen med salat.

Skrevet

Jeg tar ofte middagsrester med til lunsj dagen etter.

Er det nok til en restemiddag fryser jeg det til en dag vi har det travelt på kveldstid.

Ris, linser, pasta er fint å blande i salat.

En annen ting er å planlegge måltidene (ukemeny, da er det lett å planlegge sånn at rester av grønnsaker og salat blir brukt opp senere i uka.

Jeg har i tillegg til middag også puttet lunsj inn i mine ukemenyer. For nettopp å få brukt/spist rester.

Skrevet

Da jeg jobbet på en SFO frøys vi ofte ned melk og brukte igjen seinere til grøt.

Fløte, vinrester el kan haes på isbitposer og legges i fryseren for og kunne brukes en terning nå og da ved behov.

Skrevet

Fløte, vinrester el kan haes på isbitposer og legges i fryseren for og kunne brukes en terning nå og da ved behov.

Funker fint med kraft også, så får man god, hjemmelaget suppe på en, to, tre en annen dag :)

Skrevet

Mye kjempebra tips å plukke med seg her :)

Jeg er omelett-fan. Alt av poteter, sopp, grønnsaker, kjøtt og pølser fungerer utmerket sammen med 4-5 sammenpiskede egg og ost på toppen!

• Liker 1
Skrevet

Jeg er omelett-fan. Alt av poteter, sopp, grønnsaker, kjøtt og pølser fungerer utmerket sammen med 4-5 sammenpiskede egg og ost på toppen!

Veldig mye rester som funker i pai også! :)

Ellers pleier jeg stort sett å bruke opp restene mine ved å ha de til lunsj dagen etterpå. Enten som de er, eller i litt tilpasset versjon. Chilli con carne eller andre gryteretter er ikke like gode kalde, men blir bedre om de fylles i wraps - sammen med ting som ris, salat, rømme etc. Rent fisk eller kjøtt er også godt i wraps eller i baguetter. Kokte eller stekte grønnsaker er gode som de er - enten i en salat eller bare for seg selv.

Andre ting som er fint å fryse i terninger er tomatpuré og lignende, syltetøy (kan brukes i smoothier, desserter, i kakerøre etc.), sauserester og så videre.

Skrevet

Dere som fryser ned små rester av saus, tomatpure, pesto o.l,

hvordan fryser dere det ned i?

Det er jo umulig å få disse tingene o.l, nedi en isterningspose hvis det er lite av det.

Forslag til små ting å fryse ting i, som det er mulig å få det ut av i frossen tilstand også?

Skrevet

Dere som fryser ned små rester av saus, tomatpure, pesto o.l,

hvordan fryser dere det ned i?

Det er jo umulig å få disse tingene o.l, nedi en isterningspose hvis det er lite av det.

Forslag til små ting å fryse ting i, som det er mulig å få det ut av i frossen tilstand også?

Mellomlegg matpapir er bra til mye. Små bokser i påleggstørrelse er også noe jeg er avhengig av på kjøkkenet. Eller isterningsboks. Banan kan legges på et fat og fryes ned i biter. Når det er frossent har man det over i en pose. Du kan også fryse ned i aluminiusmfolie som pakkes inn i plast.

Skrevet

Mellomlegg matpapir er bra til mye. Små bokser i påleggstørrelse er også noe jeg er avhengig av på kjøkkenet. Eller isterningsboks. Banan kan legges på et fat og fryes ned i biter. Når det er frossent har man det over i en pose. Du kan også fryse ned i aluminiusmfolie som pakkes inn i plast.

tusen takk for svar! vil ikke aluminiumsfolien henge fast i maten når den fryser inn?
Skrevet

Jeg har kjøpt noen bittesmå plastbokser som er geniale til å fryse ned små rester i.

Ellers blir det ikke så mye restemat når man er eneboende, så andre tips hadde jeg visst ikke å komme med i denne tråden.

Skrevet

Jeg har kjøpt noen bittesmå plastbokser som er geniale til å fryse ned små rester i.

Ellers blir det ikke så mye restemat når man er eneboende, så andre tips hadde jeg visst ikke å komme med i denne tråden.

hvor får du tak i bittesmå plastbokser? :)

Har blitt mer restemat hos meg, etter at jeg ble eneboende :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...