AnonymBruker Skrevet 8. januar 2011 #41 Del Skrevet 8. januar 2011 har vurdert det,for jeg har brukt slik hos fysioterapeut før,og den er mye mer behagelig for ledd og slikt å bruke! Så om jeg finner en som tåler vekta mi (De jeg har sett på tåler ikke mer enn 130kg) så blir det straks mye mer interessant. Sykkelen kan jeg jo evt selge for å få råd til en sånn Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2011 #42 Del Skrevet 9. januar 2011 Nå har jeg ikke lest igjennom hele tråden, så mulig noen har sagt det samme som meg tidligere.. Uansett; Supert at du vil gå inn for en livstillsendring, ikke en hasardiøs slankekur med div pulver og merkelige dietter... Med tanke på din overvekt så bør du få fastlegen din til å henvise deg til en ernæringsfysiolog. Du bør og begynne å skrive ned ALT du putter inn i løpet av en dag. Du bør spise 4 hovedmåltid om dagen; frokost, lunsj, middag og kvelds. Med noen mellommål innimellom. Spis grovt, sunt, mye grønnsaker. Hold deg til magert kjøtt; svin og kylling, Bytt ut vanlig pasta til fullkornpasta. Vanlig ris til fullkorn ris. Spis masse grønnsaker! Bytt ut brød med grove knekkebrød, f.eks ryvita. Benytt deg av Go og Mager-produkter, Gå masse! La bilen stå og gå.... Trening kan fort bli tungt når en er tung, men begynn i det små. Ikke sett deg for høye mål. Start i det små, med hyppige gå-turer. Etterhvert som du blir sprekere kan du gå litt, jogge i noen minutter for så å gå igjen... Du kan og kjøpe deg utstyr til å trene hjemme, handmanualler, treningsball og evt trimsykkel. Kutt ut brus og søtsaker! Kommer søtsuget, så velg noe sunt!. Et godt tips er f.eks cottage cheese med lettsyltetøy og kanel. Evt grovt knekkebrød med brunost og en kopp te... Drikk masse vann, evt pepsi max hvis du får lyst på brus. Yoghurtis er og et alternativ hvis du føler for noe ekstra godt. Men; ikke sult deg! Det er bare dumt. Da ødelegger du forbrenningen din, og det er lettere å gå på en smell. Dette skal du klare; lykke til! Du har allerede tatt første steg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nuvel Skrevet 9. januar 2011 #43 Del Skrevet 9. januar 2011 Så bra at du er i gang med en livsstilsendring. Det er nok ikke lett, men du kommer til å klare det fint. Mine tips er at du setter deg små mål, gjerne i samråd med legen din. Ta en dag av gangen, og ikke bli satt ut av en utskeielse. Ellers vil jeg anbefale noen nettsider som kanskje kan være til hjelp. http://lifechange.vgb.no/ i denne bloggen er det mange tips fra en mann som gikk ned fra 185 kg til 85 kilo, der er det også mange gode oppskrifter som kan anbefales. Blant annet lasagne med bare 257 kalorier per porsjon. Ellers så kan jeg anbefale å skrive inn det du spiser hver dag på f.eks. vektklubben.no (Grete Roede sine nettsider) det er gratis og du får en fin oversikt over kostholdet ditt. Lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Marshmallow Skrevet 9. januar 2011 #44 Del Skrevet 9. januar 2011 Hei TS! Først og fremst vil jeg ønske deg lykke til. Du fremstår som en modig og reflektert person, og jeg er sikker på at du kommer til å klare dette. Du har den riktige motivasjonen; å være en sunn og frisk mamma og et godt forbilde for barna dine. Jeg vil likevel dele noen små motivasjonsråd med deg som funker bra for meg, både når det gjelder slanking og andre ting som ikke alltid oppleves som lystbetont (eksamenslesing, husarbeid etc.): Lag et belønningssystem for deg selv! Når du har satt opp noen mål i samarbeid med lege, fysioterapeut og ernæringsfysiolog, blir slankingen mer lystbetont hvis du gir deg selv en liten belønning hver gang du har nådd et mål. Målene kan være hva som helst (en uke uten snop, x antall gjennomførte treningsøkter, to kilo ned, fem sunne, hjemmelagete middager på en uke f.eks). Legg pengene du før brukte til snop og brus i en sparegris, og bruk dem til å belønne deg selv hver gang du når et mål. Belønningene kan være hva som helst som ikke er spiselig: Et blad, en bok, en dvd, en lekker neglelakk, sminke, en deilig bodylotion etc. Kan anbefale en ellipsemaskin hvis helsepersonell gir det grønt lys for det, og også å investere i en serie du liker veldig godt på dvd. Da kan du se på den når du trener, og det blir lettere å komme i gang med treningen. Det som hjelper mange av oss her inne er å opprette en treningsdagbok på kg. Ser at du poster anonymt her, men hvis noen kjenner til nicket ditt kan du kanskje opprette en ny bruker å skrive treningsdagbok under? Ikke så lett å skeie ut hvis man vet at mange heier på deg i dagboka! Lykke til igjen- dette klarer du! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LadyB Skrevet 9. januar 2011 #45 Del Skrevet 9. januar 2011 Jeg er desverre ikke noen ekspert på område, så har ingen råd å komme med, men jeg ville bare si at jeg heier noe innmari på deg! Du virker som en smart dame som har skjønt hva som kommer til å fungere og hva som ikke kommer til å fungere for deg, og det er kjempebra Jeg har stor tro på deg, TS. Masse lykke til! 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2011 #46 Del Skrevet 9. januar 2011 Takk for all støtte igjen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mahareth Skrevet 9. januar 2011 #47 Del Skrevet 9. januar 2011 Hei ts! Det er et utrolig modig valg å ta - å gjøre noe med problemet. Jeg ser du har tenkt masse på hvordan du vil gå frem med endringene, det er kjempebra! Du har det viktigste på plass, nemlig motivasjonen. Det beste rådet jeg kan komme med er matdagbok. Jeg har brukt vgs vektklubb, de gir en grei oversikt. Å faktisk se hvor mye de forskjellige matvarene inneholder, og hvor lite som skal til, var en vekker for meg. Råd nr 2 er å lage mest mulig mat fra bunnen. Ikke nok med at det er lettere å unngå sukker, for mye salt og usunt fett, men det er også lettere å beregne passelige porsjoner. Jeg lever ikke et lavkarbo-liv, men jeg har kuttet grundig ned på karbohydratene likevel. Det er det som gir minst metthetsfølelse i forhold til kalorier. Jeg bruker nå kun fullkornsris (mange gode i innvandrerbutikker) og fullkornspasta, og mye mindre enn før av det også. Støtter også forslaget om å lage en treningsdagbok på nett, det er fint å ha med seg noen som kan heie litt. Lykke til! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2011 #48 Del Skrevet 9. januar 2011 Jeg har ingen råd å komme med, vil bare rose TS for å ta tak i problemet på en moden og reflektert måte, og fortelle at jeg har stor tro på at du kommer til å klare dette. Gled deg til ditt nye liv som sunn og energisk tobarnsmamma! 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2011 #49 Del Skrevet 10. januar 2011 Hei, jeg vil tipse deg om de hjelpemidlene på nett som jeg selv bruker Jeg har registrert meg på vektklubben, der legger jeg inn alle måltider og trening. Det er veldig nyttig for å se at jeg spiser akkurat så mange kalorier som jeg skal. Og det er lov å kose seg litt også, men bare ikke spise for mye av kosematen Der man registrerer mat er det delt inn i "frokost 220 kalorier", "middag 400 kalorier" osv slik at du skal "huske" å spise alle måltidene og få hjelp til å fordele kaloriene riktig. Jeg synes det hjelper veldig! F.eks får jeg heller ikke så veldig lyst til å kjøpe en sjokolade når jeg vet at jeg må legge den inn i dagboken etter at jeg har spist den Her er en kalkulator som hjelper deg med å regne ut hvor mange kalorier du bør spise hver dag for å gå ned i vekt: Kalkulator Husk at du heller ikke må spise for lite kalorier, for da går kroppen i sparebluss og du går heller ikke ned i vekt. Ved hjelp av vektklubben og telling av kalorier får du noen overaskelser over hvor mye kalorier de ulike matvarene inneholder, men det lærer du av! Det er også masse tips der inne om middagsretter osv Jeg ville prøvd det om jeg var deg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2011 #50 Del Skrevet 10. januar 2011 www.vektklubben.no Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2011 #51 Del Skrevet 10. januar 2011 lulelilu: man skal ikke spise for to, selvom man er gravid Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lulilelu Skrevet 10. januar 2011 #52 Del Skrevet 10. januar 2011 lulelilu: man skal ikke spise for to, selvom man er gravid Herregud, er det virkelig mulig Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
The Kitten Skrevet 10. januar 2011 #53 Del Skrevet 10. januar 2011 Herregud, er det virkelig mulig Man skal ikke spise for to voksne personer når man er gravid. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lulilelu Skrevet 10. januar 2011 #54 Del Skrevet 10. januar 2011 Man skal ikke spise for to voksne personer når man er gravid. Nei sier du det Helt utrolig hvor bokstavlig det er mulig å tolke ting her inne. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
The Kitten Skrevet 10. januar 2011 #55 Del Skrevet 10. januar 2011 Nei sier du det Helt utrolig hvor bokstavlig det er mulig å tolke ting her inne. Det var noe med som gjorde det vanskelig å ta deg seriøst. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
vanilje* Skrevet 10. januar 2011 #56 Del Skrevet 10. januar 2011 Det virker som at er kjempe godt motivert; og at du har planer om å velge den sunne veien, det er kjempe bra! Du sier at du ikke er noe glad i å gå turer, jeg ville bare komme med et tips som jeg bruker en del selv: lån deg noen lydbøker på biblioteket og legg dem inn på mp3 spilleren din om du har, så kan du høre på bøker samtidig som du går tur. Jeg synes det er deilig å gå tur og samtidig være helt i min egen bokverden, man glemmer rett og slett at man trimmer. Ved at jeg kun hører på lydboken når jeg er ute og går gjør at jeg gleder meg allerede til neste tur, samtidig som at jeg gjerne går litt lengre siden jeg gjerne vil høre ferdig kapittelet. En annen ting er jo at du kan ta med deg mannen din og barnet ditt ute på en sparktur eller aketur eller noe. Det er jo gøy og sosialt for dere alle. Ellers vil jeg ønske deg masse lykke til dette klarer du! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lulilelu Skrevet 10. januar 2011 #57 Del Skrevet 10. januar 2011 Det var noe med som gjorde det vanskelig å ta deg seriøst. Det unnskylder ikke å ta begrepet "å spise for 2" helt bokstavlig. Selv om man faktisk gjør det, spiser for 2 altså, men det betyr ikke at man skal spise dobbel posjon. Trodde folk forstod det da, men men. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ruccola Skrevet 10. januar 2011 #58 Del Skrevet 10. januar 2011 Det unnskylder ikke å ta begrepet "å spise for 2" helt bokstavlig. Selv om man faktisk gjør det, spiser for 2 altså, men det betyr ikke at man skal spise dobbel posjon. Trodde folk forstod det da, men men. Er faktisk nok med en skive og et glass melk ekstra for dag Og skal en bruke ironi her inne er det greit å bruke det ironi-flagget faktisk, det er ikke like lett å lese ironi som når man snakker det Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2011 #59 Del Skrevet 10. januar 2011 - ha alltid frisk frukt og grønnsaker i huset, gjerne skrellet og oppkuttet, så du lett kan gå og småspise eplebiter, melonbiter, gulrotbiter eller hvilken frukt du foretrekker. Frukt og grønnsaker er utrolig bra både for deg og babyen! - om du ikke er glad i å gå turer; er du ok med ensformig mosjon? Selv syntes jeg også det var veldig kjedelig å bare gå tur i nærområdet, men har tilbrakt MANGE timer foran TVen på stepmaskin, elipsemaskin, tredemølle etc. Lavintensivitet, ja, men all mosjon er bedre enn ingenting! Støtter også forslaget om wii fit eller lignende, har ikke prøvd selv men har utrolig lyst på! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2011 #60 Del Skrevet 11. januar 2011 - om du ikke er glad i å gå turer; er du ok med ensformig mosjon? Selv syntes jeg også det var veldig kjedelig å bare gå tur i nærområdet, men har tilbrakt MANGE timer foran TVen på stepmaskin, elipsemaskin, tredemølle etc. Lavintensivitet, ja, men all mosjon er bedre enn ingenting! Støtter også forslaget om wii fit eller lignende, har ikke prøvd selv men har utrolig lyst på! Ja,i grunn er jeg det,selv om jeg foretrekker litt forskjellig. Jeg tror det er mest en inngrodd motvilje fordi alle som har skullet slanke meg oppigjennom åra har bestandig brukt "jammen,gå deg en tur da".. og når man er så innbitt sta som det jeg er,så blir det tl "ikke f om jeg skal" ,noe som sikkert henger igjen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå