Gå til innhold

Livsstilsendring - å halvere vekten sin


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

For det første håper jeg på mest mulig seriøse svar,fordi dette er ikke så enkelt å skrive om.

Jeg veier veldig mye,og det er mange grunner til det,psykiske og fysiske. Jeg velger å holde de psykiske for meg selv, for det er min sak,og jeg jobber med de tingene.

Jeg kan si at jeg alltid har vært feit,siden jeg begynte på skolen og ble mobbet så har vekten rett og slett bare gått oppover.

De siste årene har jeg gått opp og ned fra 120-140 osv. Men så ble jeg gravid, gikk ned til 120 igjen, og etter det har jeg gått opp igjen. Til antagelig 160. (Vekta går ikke til mer 150)

Jeg har begynt å spise sunt, som en mer bevisst ting,jeg har kuttet ut snop og brus. Det begynte mer som et nyttårsløfte,fordi jeg så bilder av meg selv fra jula, og tenkte "er det blitt så ille?". Så er jeg visst blitt gravid igjen,og i og med at bare vekten min gjør det til et risikosvangerskap, (og forrige var også preget av mye sykehus etc) så må jeg være forsiktig.

Er for tiden sykemeldt,og har fått time hos fysioterapeut,som vet at jeg er gravid og alt det,slik at han skal hjelpe meg å trene på en trygg måte.

Jeg trenger tips og input til hvordan andre som veier mye/skal gå ned mye/skal gå ned mye i løpet av graviditet har gjort det.

Jeg har begynt å lære meg å lage mer sunne matretter (jeg er ikke så flink til å lage mat) så hvis noen kan anbefale noen bøker med enkle retter (ikke noen fancy ingredienser,det får jeg ikke tak i her) hadde det vært fint, eller nettsider,så klart.

Jeg er IKKE interessert i pulverdietter og andre "kjapp" slankingmetoder,eller lavkarbodiett etc, fordi jeg vil at dette skal bli en livsstil, ikke bare gå ned ti kg kjapt.

Alternative treningsmetoder (annet enn treningsstudio) er også veldig kjærkomment,fordi det eneste som er i nærheten her, er fysioen sin,og der får jeg tross alt hjelp. (Svømmebasseng er uaktuelt,rett og slett fordi jeg klarer ikke tanken på å være så avkledd med andre mennesker slik jeg ser ut nå.)

Dette ble mye,men hvis noen har noen råd og innspill,så setter jeg stor pris på det. Takk.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

TS her igjen;

Ville bare si at jeg ikke mener å gå ned 80 kg på 9mnd,det er jo galskap,men sakte og sikkert over flere år.

80 kg er målet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har desverre ingen råd, men ville bare ønske deg masse lykke til:) Skal ned en god del i vekt selv også, det blir tøft. Men dette klarer vi!! :Nikke:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flink du er som har kuttet brus og snop!

Hva med å begynne med en liten gåtur hver morgen og hver kveld også?

Jeg heier på deg!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjenner meg igjen her og føler med deg. Jeg veide 137 kg når jeg var høygravid men har fått alt det bort nå, nå er det de ekstra andre for mye fra før av som må bort.

Du må være riktig innstilt på å gå ned i vekt for å klare det, få mannen din til å hjelpe deg med at det blir sunne middager okg slikt, slik at det ikke bare du som må spise sunt å trene for det kan bli tøft. Bedre når man er to eller flere sammen :)

Jeg gikk på nokia diett opplegget men la om alt det andre også så ble hjernet innstilt. Vist det er ille å trene på trenings studio går det fint ann å trene hjemme, finnes mange slags type trenings apparater man kan bestille og andre ting man kan lage av det man har hjemme. F.eks har man trapp så kan man bruke den, vanlig ordinære push og sit upsene fra old school. Få tak i en bokse sekk vist du har plass da får man brukt hele kroppen.

Fortell hvordan det går underveis i KG, og ønsker deg lykke til på veien :klemmer:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det å begynne med å fokusere på kostholdet ditt og å bevege deg minst 30 minutter til dagen bør være hovedfokuset ditt. Begynn å gå en tur hver dag (skaff deg staver også, har hørt det skal være bra), og spis sunt (du er jo kjempeflink som har kuttet ut snop og brus) så vil du nok gå ned flere kilo bare ved å gjøre dette. Etter hvert vil dette kanskje ikkje gi resultater lenger, og da kan du begynne med litt hardere trening. F.eks. å prøve å jogge litt på turene dine, sykle, gå på dansetimer, osv. Sakte men sikkert øke treningsmengde, da har du også større sjanse for å unngå skader :)

LYKKE TIL!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Svømming er liten belastning på ledd, men samtidig en helt utrolig god trening! :) Har du venner som har hund du kan låne med deg ut på tur? Er litt ekstra motivasjon i det da! Virker som om du er utrolig bevisst på hvordan å gå godt ned i vekt, nemlig ved en livsstilsendring. :) Heier på deg!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje begynne å gå trapper i stedet for å ta heis?

Fins ikke heiser her hvor jeg bor.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det er trist du ikke vil vurdere lavkarbo. Det kunne nok hjulpet deg vil jeg tro :)

Jeg kan ikke leve på lavkarbo resten av livet når jeg ikke klarer det en måned, jeg har prøvd de fleste dietter og kurer og vet at jeg må ta dette på en annen måte enn noe sånt. Selv om jeg har kuttet ut potet,takket være lavkarbo,så klarer jeg ikke det fulltid. Jeg må rett og slett snike meg til gode vaner.Jeg er et vanedyr,og har det først blitt en vane å gjøre sunne ting,så kommer det nok til å bli. Jeg utelukker det ikke senere, men spesielt i starten er det viktig at jeg ikke går lei, ikke mister motivasjonen -for det er sånn det har gått nedoverbakke før. Og jeg er veldig motivert, men det er vanskelig å ikke sprekke som så mange ganger før. Så derfor tar jeg noen forhåndsregler i starten.

Til dere andre; Tusen takk for all støtte så langt :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager at det blir så mange innlegg fra meg; men kan nevne andre ting; av melk drikker jeg kun skummet,for eksempel. Og har treningssykkel, så tenker å bruke den, om jeg får klarsignal fra fysioterapeuten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ikke tro det er lettere å sultefore seg på lavkalori enn å spise lavkarbo, men du gjør jo som du vil :) Jeg har gått ned 20 kg og har fått masse bedre helse etter jeg gikk over til lavkarbo. Jeg elsket poteter, pasta, ris og bakverk, men det går faktisk overraskende bra uten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er det ikke. Man kan spise veldig mange kalorier på lavkarbo... Man er ikke sulten og man teller ikke en eneste kalori. Bøtter nedpå med fett, så at det er lavkalori er helt feil :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker veldig godt instillingen din med langvaring endring. Dietter fungerer aldri i lengden så lenge man ikke går på det hele tiden, og det er jo ikke gøy, skal leve litt godt også. I tillegg skal du jo ikke drive med slanking nå når du er gravid, men å bli sunn og bevist på kosthold er veldig bra.

En av de viktigste tingene du kan gjøre er å spise lite (litt mer siden du spiser for 2 :))og ofte, men det vet du sikkert. Det er best å holde forbrenningen oppe hele dagen som igjen i lengden gjør at magesekken kryper litt slik at det skal mindre mat til for å bli mett. Men det er ikke alltid lett å lage til 5-6 sunne måltider for dagen så da kan jeg anbefale deg Nutrilett Shake til de små mellommåltidene, enkelt og greit.

Jeg har prøvd mange div treningsutstyr hjemme, men favorittene er Zumba DVD og WiiFit på Nintendo Wii. Det er artig og har nivåer som passer alle. I tillegg er det masse forskjellig å velge mellom slik at man ikke må gjøre det samme hver eneste dag som man må med f.eks spinningsykkel. Det jeg liker godt med WiiFit er at du lager en figur som ligner på deg som er figuren din når du trener. Figuren vokser og krymper etter vekten, gøy å se figuren krype sammen med deg. I tillegg føres det graf på vekten som er veldig motiverende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det med WiiFit og sånn type trening som det frister veldig, i og med at jeg liker spill (veldig overraskende med tjukke gamere,jeg vet) så det har jeg tenkt mye på, enten Wii fit eller ps3 med eyetoy)

Jeg har ikke sagt noe om at jeg sulter meg på lavkalori. Det er det jeg IKKE gjør. Å sulte seg er ikke bra for babyen,og for min egen del, så er det bare å glemme noe mer enn to dager med sånt opplegg. jeg spiser litt mindre når det er porsjoner. Og jeg teller ikke kalorier, det er noe jeg virkelig vegrer meg for å begynne med. Jeg kan ikke telle dem før jeg spiser så små porsjoner om dagen at jeg nærmer meg det andre folk spiser,ellers blir jeg bare nedfor og slutter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

missyme: dette er det litt viktig at du får med deg.

1. TS har forsøkt lavkarbo, det funker ikke for henne. Da er det ingen grunn til at du skal misjonere lavkarbo som det eneste rette, spesielt ikke når TS faktisk er gravid, det er greit å vite når en skal tie.

2. Lavkarbo er faktisk lavkalori, hadde du spist flere kalorier enn du forbruker så ville du gått opp i vekt åkke som. Det er sånn det fungerer, det.

Endret av Zzyzx
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første håper jeg på mest mulig seriøse svar,fordi dette er ikke så enkelt å skrive om.

Jeg veier veldig mye,og det er mange grunner til det,psykiske og fysiske. Jeg velger å holde de psykiske for meg selv, for det er min sak,og jeg jobber med de tingene.

Jeg kan si at jeg alltid har vært feit,siden jeg begynte på skolen og ble mobbet så har vekten rett og slett bare gått oppover.

De siste årene har jeg gått opp og ned fra 120-140 osv. Men så ble jeg gravid, gikk ned til 120 igjen, og etter det har jeg gått opp igjen. Til antagelig 160. (Vekta går ikke til mer 150)

Jeg har begynt å spise sunt, som en mer bevisst ting,jeg har kuttet ut snop og brus. Det begynte mer som et nyttårsløfte,fordi jeg så bilder av meg selv fra jula, og tenkte "er det blitt så ille?". Så er jeg visst blitt gravid igjen,og i og med at bare vekten min gjør det til et risikosvangerskap, (og forrige var også preget av mye sykehus etc) så må jeg være forsiktig.

Er for tiden sykemeldt,og har fått time hos fysioterapeut,som vet at jeg er gravid og alt det,slik at han skal hjelpe meg å trene på en trygg måte.

Jeg trenger tips og input til hvordan andre som veier mye/skal gå ned mye/skal gå ned mye i løpet av graviditet har gjort det.

Jeg har begynt å lære meg å lage mer sunne matretter (jeg er ikke så flink til å lage mat) så hvis noen kan anbefale noen bøker med enkle retter (ikke noen fancy ingredienser,det får jeg ikke tak i her) hadde det vært fint, eller nettsider,så klart.

Jeg er IKKE interessert i pulverdietter og andre "kjapp" slankingmetoder,eller lavkarbodiett etc, fordi jeg vil at dette skal bli en livsstil, ikke bare gå ned ti kg kjapt.

Alternative treningsmetoder (annet enn treningsstudio) er også veldig kjærkomment,fordi det eneste som er i nærheten her, er fysioen sin,og der får jeg tross alt hjelp. (Svømmebasseng er uaktuelt,rett og slett fordi jeg klarer ikke tanken på å være så avkledd med andre mennesker slik jeg ser ut nå.)

Dette ble mye,men hvis noen har noen råd og innspill,så setter jeg stor pris på det. Takk.

Ville bare si lykke til og at det står respekt av beslutningen din! Jeg gikk ned 20 kg for en del år siden bare ved å gå ... Må sies at jeg gikk gjerne 1,5 timer per dag - men vekten gikk ned - og har holdt seg der selv om jeg ikke går like langt fortsatt. Håper uansett du finner en løsning/metode som funker for deg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...