Suzy Skrevet 8. januar 2011 #21 Del Skrevet 8. januar 2011 Gratulerer med starten på et nytt liv, TS. Jeg ville grepet det an på denne måten: Først ville jeg gjort et reelt forsøk på å få oversikt over hva jeg faktisk spiste i løpet av en dag.Skriv matdagbok i ei uke, så vet du sånn ca og kan regne ut hvor mye kalorier du får i deg nå og hvor det er fornuftig å kutte noe. Deretter ville jeg kuttet ut brus og snp (som du alt har begynt på), satset på grovt, grønt og på sunt fett som olivenolje osv. Kuttet ut sukker, hvitt brød, kaker osv og unnet meg lørdaggodis (du skal jo leve med dette, tross alt). Begynn med å gå hver dag. Kanskje bare en halvtime om morgen, eller kvelden til å begynne med, deretter en halvtime morgen OG kveld og etterhvert noen lengre og tøffere turer. Få deg gåstaver og legg opp en plan som du følger. Sørg for å holde oversikt over hva du forbrenner så du kan holde regnskap med inn og ut av kalorier. Jeg tror at på denne måte vil du bli både sterkere og slankere og at du kan begynne med tøffere trening etter fødsel osv. Snakk gjerne med legen din, meld deg inn på et treningssenter med et skikkelig slankeopplegg i senteret og få venner, treningskompiser og støtteapparat. Lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
missyme Skrevet 8. januar 2011 #22 Del Skrevet 8. januar 2011 missyme: dette er det litt viktig at du får med deg. 1. TS har forsøkt lavkarbo, det funker ikke for henne. Da er det ingen grunn til at du skal misjonere lavkarbo som det eneste rette, spesielt ikke når TS faktisk er gravid, det er greit å vite når en skal tie. 2. Lavkarbo er faktisk lavkalori, hadde du spist flere kalorier enn du forbruker så ville du gått opp i vekt åkke som. Det er sånn det fungerer, det. Poenget er at man forbrenner med når man går på lavkarbo enn til vanlig. Derfor trenger man ikke spiser færre kalorier Jeg har ikke misjonert i det hele tatt! Hun har prøvd en mnd bare. Og hun har jo sikkert prøvd mye annet som ikke virket også... Forskjell på folk heldigvis Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Suzy Skrevet 8. januar 2011 #23 Del Skrevet 8. januar 2011 Poenget er at man forbrenner med når man går på lavkarbo enn til vanlig. Derfor trenger man ikke spiser færre kalorier Jeg har ikke misjonert i det hele tatt! Hun har prøvd en mnd bare. Og hun har jo sikkert prøvd mye annet som ikke virket også... Forskjell på folk heldigvis Neida - man spiser mat som gir en høyere metthetsfølelse og som stimulerer forbrenning av fett, man forbrenner ikke mer. Og når man spiser mat som metter mer, så spiser man automatisk mindre - altså ER lavkarbo lavkalori i praksis, slik Zzyzx så fint formulerte det. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2011 #24 Del Skrevet 8. januar 2011 Vil først og fremst anbefale deg å lese hele denne, så du får et nytt blikk for hva lavkarbo egentlig er i forhold til lavkalori (som ikke funker i lengden) og trening. http://wwwny.forskning.no/artikler/2009/januar/207538 Det hjelper ikke å gå trapper i stedet for heis o.l. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SmallTalk Skrevet 8. januar 2011 #25 Del Skrevet 8. januar 2011 Poenget er at man forbrenner med når man går på lavkarbo enn til vanlig. Derfor trenger man ikke spiser færre kalorier Jeg har ikke misjonert i det hele tatt! Hun har prøvd en mnd bare. Og hun har jo sikkert prøvd mye annet som ikke virket også... Forskjell på folk heldigvis Helt, totalt FEIL! Kroppen din forbrenner like mye uansett hva slags mat du spiser, men det som har noe å si er hvor mettende maten er og hvor lenge maten holder. Lavkarbo er generelt mat som holder deg mett lenge, men at den øker forbrenninga di er ren bullshit. TS: Jeg synes du burde ta kontakt med legen din for å få henvisning til ernæringsfysiolog. Det er kjempe bra at du har kuttet ut snop og brus, og det er veldig bra at du har begynt å fokusere på hva du putter i deg. Dersom du søker litt på matforumet her inne, så er det laget en del tråder som inneholder mat for "nybegynnere". Dette er tråder som inneholder retter som er enkle å lage, og du finner veldig mye forskjellig der. Ang mosjon så er all bevegelse bedre enn ingen ting. Hva med f.eks å gå på ski nå som det er snø ute? Gå i rolig tempo og akkurat så mye som du føler at passer for deg. Bestem deg for en liten runde du vil gå, og ta tiden. Når du har gått denne runden noen ganger, så vil du se at tiden forbedrer seg og du får nye motivasjon til å fortsette å bevege deg. Har du ikke ski, så kan du gjøre det samme ved å gå. Ettersom du er gravid og tydeligvis ikke spesielt godt trent så er det viktig å starte forsiktig. Som sagt, all bevegelse er bedre enn ingenting, og dersom du starter for hardt, så er faren for skader relativt stor. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bonito Skrevet 8. januar 2011 #26 Del Skrevet 8. januar 2011 TS sier jo hun ikke er interessert i lavkarbo. Hun er jo gravid også, så da vil jeg anta at ett normalt sundt kosthold er klart best. Jeg heier også på deg TS Syntes det er utrolig bra at du tar tak i ting. Jeg ble kvitt 20 kg for noen år siden, fordi jeg skaffet meg hund og var nødt til å ut på tur. Det som er viktigst er å finne en treningsform du syntes er gøy! Jo lenger man klarer å holde treninga i gang, jo bedre vil forbrenningen bli. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elfrida Skrevet 8. januar 2011 #27 Del Skrevet 8. januar 2011 Mitt tips er å lage ukemenyer, og handle en gang i uka etter en handleliste. Da har du alt du trenger, og du vet hva du skal lage og spise. Det er lettere å holde seg til den sunne maten hvis man har lagt seg en plan enn hvis innkjøp skjer etter innfallsmetoden. Ta fram noen kokebøker og ukeblader/matblader og velg deg ut noen enkle retter. Sett gjerne av en kveld i uka til litt kosemat. Det gjør det enklere å holde seg til det sunne i uka når man vet at man skal kose seg om få dager. I tillegg gjør planleggingen at man får mye god mat som er sunn, og føler at man ikke sulter seg. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest norah Skrevet 8. januar 2011 #28 Del Skrevet 8. januar 2011 (endret) Mitt beste råd til deg er å ta kontakt med fastlege, og få han til å henvise deg til ernæringsfysiolog. Hvis jeg antar at din høyde er ca 1,70 - så har du en BMI på 55, og det er ekstrem overvekt i klasse to, altså aller høyeste skala. Jeg sier ikke dette for å minne deg på det - men for å minne andre brukere her på at vi har overhodet INGEN kompetanse til å gi råd. Det kan være livsfarlig for både TS og fosteret. Vanligvis stenges tråder for de som snakker om ekstrem slanking når de allerede er tynne - men i ditt tilfelle mener jeg også at vi brukere ikke burde få anledning til å komme med alt for mye tips - utover rene motivasjonstips. Grunnen til det er at når man har din vekt, så er man jo i livsfare - og feil råd/feil fremgangsmåte kan være like farlig for deg som en som allerede er ekstremt tynn. For de som veier 20-30 kg for mye kan man fint prøve og feile litt - ta litt ekstra i uten at kroppen tar stor skade av det. Men med din vekt så har kroppen allerede en ekstrem belastning, og det er spesielt viktig for hjertet ditt at du følger råd kun fra profesjonelle nå i starten. Det er KJEMPEVIKTIG for både deg og den lille i magen din. Så etterhvert, når du kanksje har en 20-30 kilo igjen, da du ta råd fra slike type forum hvor mange har prøvd litt forskjellig. Med det sagt så vet jeg om folk som har slanket av seg overvekt under graviditet, og det går fint. Men som sagt, vær så snill og få profesjonell oppfølging så ikke noen av oss her inne gir råd tilpasset normalt overvektige. DU er i en annen kategori, og må få en helt annen type oppfølging. Lykke til meg deg og minien, dette kan jo kun gå en vei - og det er til det bedre Vil jo avslutte med å si at det er kjempetøft av deg å endelig tørre å ta det store steget til et helt annerledes liv. Tror du kommer til å en ekstrem, men positiv livsomveltning. Endret 8. januar 2011 av norah 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
missyme Skrevet 8. januar 2011 #29 Del Skrevet 8. januar 2011 Det som også kan vurderes er jo slankeoperasjon etter du har født? Du er jo godt over kriteriet til å kunne få innvilget noe sånt i alle fall.. Gastric bypass feks. Man bør uansett prøve å ha et stabilt blodsukker når man er gravid, lavkarbo eller ikke. Har man ikke det er det lett å få svangerskapsdiabetes. Men når man er såpass overvektig og i tillegg gravid så er det nok best å konsultere spesialister og få oppfølging av fastlegen din. Jeg gikk til legen min hver mnd, det hjalp og motiverte meg til å fortsette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SmallTalk Skrevet 8. januar 2011 #30 Del Skrevet 8. januar 2011 Det som også kan vurderes er jo slankeoperasjon etter du har født? Du er jo godt over kriteriet til å kunne få innvilget noe sånt i alle fall.. Gastric bypass feks. Man bør uansett prøve å ha et stabilt blodsukker når man er gravid, lavkarbo eller ikke. Har man ikke det er det lett å få svangerskapsdiabetes. Men når man er såpass overvektig og i tillegg gravid så er det nok best å konsultere spesialister og få oppfølging av fastlegen din. Jeg gikk til legen min hver mnd, det hjalp og motiverte meg til å fortsette Det er faktisk ganske drøyt å anbefale noen en slankeoperasjon. Det er et drastisk tiltak, og ikke noe du som KG-bruker bør vurdere å anbefale engang. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Papaya84 Skrevet 8. januar 2011 #31 Del Skrevet 8. januar 2011 Det med WiiFit og sånn type trening som det frister veldig, i og med at jeg liker spill (veldig overraskende med tjukke gamere,jeg vet) så det har jeg tenkt mye på, enten Wii fit eller ps3 med eyetoy) JAAA!! WiiFit er kjempegøy :D Og tennis, bowling og slik også. Om det ikke er trening på samme måte som wiifit, så får du bevegelse, og forbrenner mer kalorier enn om du sitter i ro Nå fikk jeg lyst å kjøpe WiiFit selv, har wii spiller! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2011 #32 Del Skrevet 8. januar 2011 Det er faktisk ganske drøyt å anbefale noen en slankeoperasjon. Det er et drastisk tiltak, og ikke noe du som KG-bruker bør vurdere å anbefale engang. Nå får du slappe av litt, da, en slankeoperasjon er ikke noe ts kan gå og kjøpe i butikken, akkurat. Det er lange utredninger og oppfølginger for slankeoperasjoner. Hun kommer ikke til å få en slankeoperasjon fordi noen har nevnt det i en tråd på KG. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ruccola Skrevet 8. januar 2011 #33 Del Skrevet 8. januar 2011 Syns det er trist du ikke vil vurdere lavkarbo. Det kunne nok hjulpet deg vil jeg tro Jeg kan ikke leve på lavkarbo resten av livet når jeg ikke klarer det en måned, jeg har prøvd de fleste dietter og kurer og vet at jeg må ta dette på en annen måte enn noe sånt. Selv om jeg har kuttet ut potet,takket være lavkarbo,så klarer jeg ikke det fulltid. Uansett om lavkarbo hadde vert noe for TS, så skal man ikke gå på de verste lavkarbodiettene når man er gravid (Ketolyse frarådes veldig hos gravide, da fosteret trenger mer næringsstoffer en det får da) Syns du er modig TS Håper du får det til, og at du når målene dine sakte men sikkert Og ang. svømming... Finnes det noen småbassenger i området du bor? Kanskje det finnes muligheter for deg å kunne få trene før eller etter bassenget egentlig åpner? Svømming er jo det som belaster kroppen minst, men alikevel er veldig forbrennende 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
wahaj Skrevet 8. januar 2011 #34 Del Skrevet 8. januar 2011 Uansett om lavkarbo hadde vert noe for TS, så skal man ikke gå på de verste lavkarbodiettene når man er gravid (Ketolyse frarådes veldig hos gravide, da fosteret trenger mer næringsstoffer en det får da) Men så er lavkarbo et vidt spekter, og ikke kun f.eks ketolyse. Lavkarbo er ypperlig for gravide. For da har man blodsukkeret på stabilt nivå hele tiden, istedet for at den går opp når man spiser, for så å dale ned igjen rett etterpå. (og man gjerne svimler når det er en stund siden man har spist). Samme greia for diabetikere, ypperlig for blodsukkeret deres. Syns man bør gi dietter lengre tid enn kun noen få uker, for da funker det ikke helt å si at det 'funka ikke for meg'. Etter en liten stund på lavkarbo vil man til slutt ikke ha lyst på høykarbo. Uansett er det bra å kutte raske karbohydrater, som ris, potet, pasta ect. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
missyme Skrevet 8. januar 2011 #35 Del Skrevet 8. januar 2011 Hva i all verden er drøyt med en slankeoperasjon? Kjære vene. Kjenner massevis av folk som har tatt gastric buypass og de har fått et nytt liv og er kjempefornøyde... Ser ut som helt nye mennesker. Er det SLEMT å foreslå noe sånt mener dere altså? Drastisk tiltak ja, men jeg vil mene det er ganske drastisk å veie så mye også jeg da.. Det er farlig overvekt. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2011 #36 Del Skrevet 8. januar 2011 Takk for all støtte,igjen Setter pris på det. Bare for å klargjøre,så kommer jeg ikke til å følge noen råd her inne før jeg har hatt mer samtale med lege,fysioterapeut og ernæringsfys. Men; jeg kommer til å skrive ut disse sidene og vise til legen, sånn at vi kan gå igjennom hva jeg kan forholde meg til (i og med at legen kjenner min sitausjon fra forrige sv.skap også) uten at det skal bli noen farlige belastninger. BMIen min er 59,5,jeg er ca 163cm. Jeg har riktignok ganske heavy beinbygning og en ca matchvekt for meg ligger på ca 75-80kg, dvs da vil jeg mest sannsynlig føle meg vel,ved å ikke veie så altfor mye,og ikke være så tynn at det føles ekkelt. (Ikke vondt ment, men jeg er tross alt vant til å være feit, og det blir vanskelig å føle meg vel som altfor tynn føler jeg) Slankeoperasjon er helt,hundre prosent utelukket for min del. Jeg vil klare dette selv, sakte men sikkert. Slankeoperasjon er nok redningen for mange, men det er ikke min redning, det føles mer som en jukseløsning. Det tar vekk flere år med sunne vaner som jeg MÅ HA innabords for å faktisk klare denne overgangen. Jeg har bestemt meg for at ting som å spise fisk minst en gang i uka,forhåpentligvis hvitt kjøtt en gang i uka,og en dag uten kjøtt. Det tenker jeg kan bli såpass vekslende,matmessig at jeg ikke går lei,fort. Sånn som pizza og lasagne er ting jeg virkelig elsker, så det skal jeg unne meg. Men, vi skal lage mindre porsjoner. I stedet for to hjemmelagde pizzaer vi går og gomler på til det er tomt over en helg, så lager vi en. Og i stedet for en hel stekeform lasagne,så en mindre form. Osv. Sånn at jeg ikke overspiser,men fremdeles kan kose meg litt, for det må man gjøre i blant om man ikke skal gå lei. (Hvertfall gjelder det for min del.) Som i dag, spiser jeg grandiosa til middag. Men; i og med at jeg har kuttet sånn ned på det jeg spiser, så har jeg ikke klart å spise mer enn tre stykker,hvor jeg faktisk vanligvis har null problemer å spise en hel grandiosa. Så jeg føler at det er fremskritt! Tur er ver det jeg syns er kjedeligst i verden, og det er der noe av problemet ligger. Jeg har tenkt å høre med mannen om vi ikke kan se på prisen for en brukt kinect eller noe sånt, for det er mer sannsynlig at jeg gjør det om det er gøy. Og ja, jeg er lat, det er sånn jeg har blitt sånn. Jeg må starte med det som er gøy,sånn at jeg orker det som ikke er så gøy etter hvert,for da blir det også mye mer lystbetont. Takk for svar,alle sammen! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2011 #37 Del Skrevet 8. januar 2011 Gastic bypass er egentlig et uttrykk for resignasjon: "Jeg klarer hverken å styre meg ifht matinntak, og er ikke villig til å bevege meg i hverdagen". Synes det er en uting. I tillegg er det mange bivirkninger. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2011 #38 Del Skrevet 8. januar 2011 Glemte å svare på en ting; Ja, jeg vet at det er farlig, livsfarlig. Det er derfor jeg endelig har fått ræva i gir. Jeg har ikke brydd meg så mye om meg selv de siste åra, jeg har som sagt slitt med ting(gjør forsåvidt enda,men jobber med saken) men barnet mitt,og babyen i magen, fortjener en mamma som lever,som er aktiv og som ikke bare sitter og gjør ingenting fordi hun ikke orker noe. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Spirali Skrevet 8. januar 2011 #39 Del Skrevet 8. januar 2011 Jeg har ikke brydd meg så mye om meg selv de siste åra, men barnet mitt,og babyen i magen, fortjener en mamma som lever... Jeg har dessverre ingen fancy løsninger å tilby. Men jeg vil rose deg for den innstillingen du har, og ønske deg lykke til!! Dette skal du klare for babyen din Forresten, ett tips som jeg lærte av Kristian Fjellanger (som du kan lese om her): ta en ting ad gangen. Bruk tid på å innarbeide de nye gode vanene dine én etter én. For meg tok det bortimot seks mnd. før jeg husket på å ta vitaminene mine hver dag.. :gjeiper: Nå er det automatisk! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
missyme Skrevet 8. januar 2011 #40 Del Skrevet 8. januar 2011 Hva med en elipsemaskin ? Jeg syns dem er ganske ok å bruke. Kjøpe en til å ha hjemme Så kan du trene uten å måtte gå ut i drittvær, uten at andre ser på deg etc.. Jeg er ikke komfortabel med å gå på treningssentre eller jogge rundt ute til "spott og spe" Men elipsemaskin er gøy å bruke, og man trener bra på den slike http://www.sportsmaster.no/Elipsemaskin-3-1-0-c.htm Koster jo litt men, får sikkert billigere andre plasser! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå