AnonymBruker Skrevet 8. januar 2011 #42 Skrevet 8. januar 2011 jeg hadde latt henne dra. de må jo ikke vise legitimasjon! og det er neppe en alt for skummel film. syns du var litt urimlig egentlig:P
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2011 #43 Skrevet 8. januar 2011 Jeez for en kjiip mor/far du er. Godt mulig det, men akkurat nå føles det ikke så ille. Personlig synes jeg det er enda kjipere med foreldre som overhodet ikke bryr seg om hva tenåringene deres holder på med Men det finnes helt sikkert en mellomting. Denne tråden viser at det er delte meninger, og at jeg ikke har vært helt på villspor, selv om jeg ser at mitt nei i kveld var ganske så strengt. jeg hadde latt henne dra. de må jo ikke vise legitimasjon! og det er neppe en alt for skummel film. syns du var litt urimlig egentlig:P Ettersom aldersgrensen på kino er juridisk bindende, er kinoen i sin fulle rett til å be om legitimasjon. Det skjer rett som det er, dersom personalet mistenker at personen ikke er gammel nok. Ja, mulig jeg var urimelig. Men jeg personlig sliter med å si at joda, det er greit at du bryter denne regelen, men det er ikke greit at du bryter den der. Det er ikke helt uproblematisk å gi inntrykk av at det er greit å følge de reglene vi er enige i, og like greit å bryte de reglene som vi ikke er enige i. Kanskje spesielt ovenfor en tenåring som allerede dras i ulike retninger av venneflokken, mange nye påvirkninger, og i en alder hvor det nærmest er en naturlov at grenser skal tøyes og strekkes. Jeg synes også det er en forskjell på å skrike nei, og ikke gi noe alternativ, og å si nei rolig og forklare hvorfor. Lese på mediatilsynet sine sider sammen med tenåringen, og gi et alternativ som likevel betyr en koselig fredagskveld for venneflokken. helt uten at noen måtte snike seg dit de ikke hadde lov. 3
QueenPenelope Skrevet 8. januar 2011 #44 Skrevet 8. januar 2011 Skitt au, jeg var feig. Kan jo like gjerne stå frem med nick, jeg har ingenting å skamme meg over. Så - det er meg som er TS. Og tenåringen det er snakk om, er min dyrebare tenåringsdatter på 14. Vennegjengen kom og så på filmene vi leide. De spise hjemmelaget pizza og smågodt, og knertet den siste flaska med julebrus. Jeg kjørte hjem alle som skulle hjem klokka halv to (for en time siden), så de skulle slippe å gå når det er mørkt og kaldt. Ingen hadde noe vondt å si, og jenta er blid og fornøyd. De hadde visst sagt at "mora di er rar", men var veldig fornøyde når de ble kjørt hjem i kulda, og hadde hatt det fint. Alle var blide, og de kommer tilbake og gjentar det i morgen kveld. Kall meg gjerne kjip, men her jeg sitter etter å ha vært oppe siden klokka 6 i dag tidlig, er jeg faktisk ganske fornøyd med mamma-innsatsen. Jeg har vist en gjeng ungdommer på 14-16 at en kveld hjemme er koselig det også. Og helt ærlig, når vi snakker om tenåringer, synes jeg det er et viktigere signal å gi, at de gjerne kan samles her hjemme, og ha en koselig kveld. Enn å gi et signal om at det er greit å snike på kino. For meg som har kronisk angst for at mine barn skal reke gatelangs til alle døgnets tider, synes jeg det er viktig å vise i ord og handling at de er mer enn velkomne til å samles her, spise litt, se en film eller spille, og kose seg. De har det fint, og jeg er trygg på at de har det bra. Takk for alle innspill. Om ikke annet, viser vel denne tråden at å være tenåringsforeldre ikke er så enkelt, og barn kommer visst ikke med bruksanvisning. Her er det bare å føle seg frem, og prøve å finne en balansegang mellom å føle seg trygg og komfortabel selv i foreldrerollen, og gi tenåringen nødvendig frihet for å bli selvstendig og fornuftig. Å være mamma er ingen populatitetskonkurranse, jeg kan leve godt med et stempel som kjip på KG, så lenge jenta mi har det bra. :rødme: 6
Gjest Airi Skrevet 8. januar 2011 #46 Skrevet 8. januar 2011 (endret) Så du mener at foreldre skal oppdra barna sine utifra om de kan bli terget eller ikke? Da hadde barna våre blitt selvstendige og individualistiske samfunnsmedlemmer da.... Jeg ville nok ikke vært så streng som TS i dette tilfellet, men uansett så hadde min avgjørelse som mor vært basert på hva jeg syntes var best for mitt barn, ikke hvorvidt noen uoppdragne jyplinger hadde hakket på ham. Er jeg så streng da? Jeg synes det er andre ting som er viktigere enn aldersgrensa på kino, og poenget var at siden hun først sa seg villig til å kjøre dem og siden ombestemte seg fordi dattera er for ung, er dette en ting kameratene kan terge ham for. Terging er ikke veldig alvorlige greier i min bok. Ellers synes jeg dette hørtes ut som en veldig bra måte å behandle det hele på Endret 8. januar 2011 av Airi
Gjest Gjest Skrevet 8. januar 2011 #47 Skrevet 8. januar 2011 Jeg tviler, men ser bekymringen din. De har kommet hit nå, for å se på film her. Ingen av dem dro på kino i dag Jeg hilste blidt og sa at rikshurpa har leid filmer og kjøpt mat og godteri til dem. De lo og stakk inn på rommet, og ser nå på film. Med 15års aldersgrense. Det er en flott gjeng ungdommer i hvert fall. Selv med slike hønemødre i kulissene! Din tenåring får ikke se film med 15 års grense på kino, men det er helt greit hjemme????? 1
Neala Skrevet 8. januar 2011 #48 Skrevet 8. januar 2011 Din tenåring får ikke se film med 15 års grense på kino, men det er helt greit hjemme????? Hvis du leser ordentlig i tråden vil du se at på kino er aldersgrensen juridisk, mens når du leier en film står det anbefalt aldersgrense. Det betyr at den skal være veiledende - og det er da ikke noe lovbrudd.
QueenPenelope Skrevet 8. januar 2011 #49 Skrevet 8. januar 2011 Er jeg så streng da? Jeg synes det er andre ting som er viktigere enn aldersgrensa på kino, og poenget var at siden hun først sa seg villig til å kjøre dem og siden ombestemte seg fordi dattera er for ung, er dette en ting kameratene kan terge ham for. Terging er ikke veldig alvorlige greier i min bok. Ellers synes jeg dette hørtes ut som en veldig bra måte å behandle det hele på Jeg er enig i at kino ikke er den viktigste kampen å ta. Jeg sa først ja, fordi vi begge trodde at filmen hadde 11-års aldersgrense. Når jeg skulle sjekke når filmen var ferdig, så jeg at den hadde 15 år. Det endret ting for min del, og det sa jeg. Klart jenta maste og sa "vær så snill" et kvarters tid, men det ble ingen krangling ut av det. Din tenåring får ikke se film med 15 års grense på kino, men det er helt greit hjemme????? Har du lest tråden? På kino er aldersgrensene absolutte, og satt av mediatilsynet. Uansett hvor bagatellmessig du eller jeg synes at det er, så er det faktisk ulovlig å gå inn på kino når man er for ung. På en utleiefilm/kjøpefilm, er aldersgrensen veiledende og satt av distributør. Ingen lover eller regler er brutt av at hun får se en 15-års aldersgrense film hjemme eller hos venner. I dette tilfellet hadde det ingen ting med hva slags film det var, filmen er ikke skummel eller farlig. Når den kommer på DVD, vil hun helt sikkert se den hjemme eller hos venner. Det var ene å alene at jeg ville gitt henne lov til å bryte loven om jeg sa ja. Og ja, det er en "bagatellmessig" lov å bryte. Men det er ikke noe mer enkelt å forklare hvorfor en lov er grei å bryte, mens en annen ikke er grei. I min verden er det bedre at "regler er til for å respekteres", enn å gi et signal om at det er greit å sortere ut de reglene man synes er dumme, og bare bryte dem. 1
QueenPenelope Skrevet 8. januar 2011 #50 Skrevet 8. januar 2011 Får jeg spørre om hva filmen heter? Det var filen "Tomme tønner - det brune gullet". På mediatilsynets sider står det "Aldersgrense: 15 år Egnethet: Ungdom/voksen Begrunnelse: Skildringer av seksualiserte handlinger mellom menneske og dyr kan virke forstyrrende på 11-åringer. Filmen får derfor 15-årsgrense." http://film.medietilsynet.no/Filmdatabase?Id=156191
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2011 #51 Skrevet 8. januar 2011 Jeg syntes TS løste saken på en utmerket måte. Saken er at tenåringen ikke var gammel nok. Hun kunne faktisk ha risikert å ikke fått kjøpt billett og at de som var gamle nok fikk. Hva da? Jeg har vært relativt streng når det gjelder aldersgrense og film. Også hjemme. Et barn er filmfreak og har sett det meste lenge før han var gammel nok. Da hos venner og senere lastet ned fra internett. Det andre barnet var litt mer forsiktig. Altså så handler det like mye om hva man vet at barnet kan takle som en aldergrense. Husker en gang hvor hun var med en venninne til faren til venninna. Han tok de med på kino og da hadde de lov å se filmen. Jeg visste ingenting om dette for da hadde jeg nektet pga type film fordi jeg viste at datteren min ville takle det dårlig. Hun gikk midt i filmen og satt ute og ventet til filmen var ferdig og de andre kom. Hun ble en erfaring rikere og jeg var glad for at hun satte en grense for hva som var ok for henne. 3
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2011 #52 Skrevet 8. januar 2011 Lurer på hva dere mener. Har en tenåring på 14 år. H*n ville på kino med venner i dag, og jeg sa ja til både det og å kjøre/hente dem. Så fant vi ut at filmen har 15års grense. Så jeg sa nei, ettersom de under 15 kun kan komme inn i følge med foresatte. Og venner som har fylt 15 er jo ikke foresatte! Etter en del masing og diskusjon, har h*n nå akseptert beslutningen, og vi leier i stedet en film de kan se på hem (men da ikke med alle som skulle på kino, da flesteparten faktisk drar). Er jeg urimelig som fastholder at regler er regler og til for å overholdes? H*n ar sikkert sett verre filmer hjemme hos folk, men jeg føler likevel et ansvar for å gå foran som et godt eksempel og vise i praksis at regler er til å respekteres. Hva synes dere? Du er urimelig. Hvis du skal diskutere og nekte en film må du nesten ha sett filmen selv og ha noe å fortelle til ungdommen. Hvorfor prater dere ikke om forskjellige filmer? Det virker som du bare ser på aldersgrensen uten å ha andre referanser.
QueenPenelope Skrevet 8. januar 2011 #53 Skrevet 8. januar 2011 Du er urimelig. Hvis du skal diskutere og nekte en film må du nesten ha sett filmen selv og ha noe å fortelle til ungdommen. Hvorfor prater dere ikke om forskjellige filmer? Det virker som du bare ser på aldersgrensen uten å ha andre referanser. Les tråden Ja, når det gjelder film på kino, ser jeg kun på aldersgrensen. Fordi den er juridisk, og det ikke er lov å gå inn når man er for ung. Hjemme eller hos venner er det annerledes.
Gjest Kevlarsjäl Skrevet 8. januar 2011 #54 Skrevet 8. januar 2011 (endret) Men plutselig følte jeg veldig på dette med å gå foran som et godt eksempel. Vise at regler er til for å overholdes, og at ingen kan sile ut regler som ikke passer oss, og ignorere disse. Har ikke lest hele diskusjonen, men føler for å poengtere at aldersgrenser på film ikke er lovsatt regelverk, det er veiledning. Man blir ikke nektet på kino hvis man er 14 på en film med 15årsgrense. Det er bare så foreldrene skal vite at filmen inneholder vold/sex/dop-scener. Edit: ser at noen skriver at aldersgrenser på kino er fastsatt av medietilsynet, og er under lovverk. Det er forsåvidt greit. Men kan man bli straffet for å gå på kino når man er under aldersgrensen og blir tatt? Eller er det bare at man blir nektet i døra? Endret 8. januar 2011 av Kevlarsjäl
QueenPenelope Skrevet 8. januar 2011 #55 Skrevet 8. januar 2011 (endret) Har ikke lest hele diskusjonen, men føler for å poengtere at aldersgrenser på film ikke er lovsatt regelverk, det er veiledning. Man blir ikke nektet på kino hvis man er 14 på en film med 15årsgrense. Det er bare så foreldrene skal vite at filmen inneholder vold/sex/dop-scener. Ungdommen din trenger nok heller en mor som lærer bort ansvar om ting som sex, alkohol, dop, kriminalitet osv. Dette er ting med faktiske lover og regler, ikke bare veiledning. Hvis du vil sette grenser osv, så er det slike punkter du burde jobbe med Feil. Så lenge filmen går på kino, er aldersgrensen absolutt (unntak: I følge med foresatte). Det skjer ikke annet enn at hun blir nektet i døra.Hun kan jo uansett ikke straffes, da hun er under den kriminelle lavalder. Det er når filmen kommer ut på dvd, at aldersgrensen går fra å være juridisk og absolutt, til å bli veilendende. Derfor får hun glatt se 15-års aldersgrensefilmer hjemme, noe hun også gjorde i går. Og hvor står det at jeg ikke lærer bort ansvar om alt det andre? Sex, alkohol, dop osv? Jeg kan garantere deg at når jeg er så pirkete på kinoaldersgrenser, er jeg ikke akkurat mindre pirkete på de mer alvorlige tingene Selv er jeg totalavholden fra både alkohol og røyk, og mitt eneste møte med "ordensmakten" er en parkeringsbot fordi jeg ikke rakk tilbake i tide for å legge på mer penger. Vi har hatt praten om alle disse tingene, og hun har enda ikke vist tegn til å interessere seg for alkohol eller røyking. Litt kyssing med gutta har det vært, og det forteller hun meg om, og vi snakker om det. Hun overholder alltid innetidene sine, og er egentlig ei snill og grei jente jeg stoler på. Men absolutt ikke blindt. Hun er en tenåring, med alt det innebærer, og det er jeg veldig klar over. Endret 8. januar 2011 av QueenPenelope 1
Gjest BabyBlue Skrevet 8. januar 2011 #56 Skrevet 8. januar 2011 Jeg kom meg inn på 15 års aldersgrense da jeg var 13, og ble ikke skremt i det hele tatt. H*n vet selv hva h*n takler, og folk som er ekstremt lettskremte holder seg bevisst borte fra grøssere. Og aldersgrense er forresten bare VEILEDNING angående hvem filmen er rettet mot, ikke noe man skal følge slavisk. Jeg vet om grøssere med 15 års grense som er skumlere enn grøssere med 18 års grense, så det er ikke slik at man automatisk blir skremt av de filmene bare man er under 15/18 osv.
QueenPenelope Skrevet 8. januar 2011 #57 Skrevet 8. januar 2011 Jeg kom meg inn på 15 års aldersgrense da jeg var 13, og ble ikke skremt i det hele tatt. H*n vet selv hva h*n takler, og folk som er ekstremt lettskremte holder seg bevisst borte fra grøssere. Og aldersgrense er forresten bare VEILEDNING angående hvem filmen er rettet mot, ikke noe man skal følge slavisk. Jeg vet om grøssere med 15 års grense som er skumlere enn grøssere med 18 års grense, så det er ikke slik at man automatisk blir skremt av de filmene bare man er under 15/18 osv. Og - jeg gjentar. Aldersgrense på kino er ikke veiledende, den er juridisk bindende. Det er på DVD du kan kjøpe eller leie, at aldersgrensen er veiledende. Og min beslutning gikk ikke på at filmen ikke passet for henne, hun kommer helt sikkert til å se den på DVD. Beslutningen ble tatt fordi de faktisk er ulovlig å gå inn på en kino man er for ung for. Det er jo ikke slik at det er greit å drikke når du er 16 heller, bare fordi du ikke ble tatt for det. Så at hun kanskje kunne ha kommet inn selv om hun var for ung, er ikke noe argument for min del 1
Pingting Skrevet 8. januar 2011 #58 Skrevet 8. januar 2011 Har ikke lest hele diskusjonen, men føler for å poengtere at aldersgrenser på film ikke er lovsatt regelverk, det er veiledning. Og aldersgrense er forresten bare VEILEDNING angående hvem filmen er rettet mot, ikke noe man skal følge slavisk. Jeg har sitert før og TS har nevnt det flere ganger: dette er FEIL. på nettsidene til medietilsynet står dette: Aldersgrensene er juridisk bindende og må følges av kinoene eller andre som viser filmen. Regelen er hentet fra Lov om film og videogram, hvor de aktuelle paragrafene er Kapittel III. Registreringsplikt, førehandskontroll og aldersgrenser (...) § 5. Aldersgrenser Film og videogram som skal synast fram i næring, skal anten godkjennast for alle aldersgrupper, sju år og eldre, elleve år og eldre eller femten år og eldre. Når dei er i lag med føresette eller andre i føresettes stad, kan a) barn frå fire år sjå film og videogram som er godkjende for aldersgruppa sju år og eldre, og b) barn frå åtte år sjå film og videogram som er godkjende for aldersgruppa elleve år og eldre, og c) ungdom frå tolv år sjå film og videogram som er godkjende for aldersgruppa femten år og eldre. Ved aldersvurdering som nemnt i første leddet, skal Medietilsynet leggje avgjerande vekt på om filmen eller videogrammet kan påverke sinn eller rettsomgrep på ein skadeleg måte. Medietilsynet kan i tillegg uttale seg om ein film eller eit videogram høver for ei viss aldersgruppe. Departementet kan i forskrift gjere unntak frå aldersgrensene for barn opp til eitt år. (...) Kapittel IV. Merking og registrering av videogram m.m. § 9. Aldersgrenser ved omsetning av videogram (...) Det kan ikkje omsetjast videogram til personar som er yngre enn den aldersgrensa som er sett av distributøren. Ved omsetning av videogram over disk skal den som omset videogram til kunden, ha fylt 18 år. Og så var aldri tema i denne tråden om tenåringen til TS er moden nok til å takle en film med 15-årsgrense, det var hvorvidt det sender riktige signaler å bryte loven på denne måten. TS: jeg synes du valgte en veldig fin løsning med å arrangere filmkveld.
Reveal Skrevet 8. januar 2011 #59 Skrevet 8. januar 2011 (endret) Jeg tviler, men ser bekymringen din. De har kommet hit nå, for å se på film her. Ingen av dem dro på kino i dag Jeg hilste blidt og sa at rikshurpa har leid filmer og kjøpt mat og godteri til dem. De lo og stakk inn på rommet, og ser nå på film. Med 15års aldersgrense. Det er en flott gjeng ungdommer i hvert fall. Selv med slike hønemødre i kulissene! Etter å ha lest alle kommentarene her skal jeg ikke kommentere videre om kinosaken. Derimot vil jeg som "medforelder" (kanskje mor til en av de andre ungdommene) heller reagere på at du omtaler en person i en slik betegnelse. Selvom det er noe du sier om deg selv- du forteller jo barna/ungdommen at det er helt greit å bruke sånne beskrivelser på noen... (men igjen- det er jo ikke ulovlig å si noe sånn, så kommer jo litt på siden av den faktiske diskusjonen her...) Endret 8. januar 2011 av Reveal
QueenPenelope Skrevet 8. januar 2011 #60 Skrevet 8. januar 2011 Etter å ha lest alle kommentarene her skal jeg ikke kommentere videre om kinosaken. Derimot vil jeg som "medforelder" (kanskje mor til en av de andre ungdommene) heller reagere på at du omtaler en person i en slik betegnelse. Selvom det er noe du sier om deg selv- du forteller jo barna/ungdommen at det er helt greit å bruke sånne beskrivelser på noen... (men igjen- det er jo ikke ulovlig å si noe sånn, så kommer jo litt på siden av den faktiske diskusjonen her...) Jeg burde vel ha spart meg for å skrive akkurat det. Det er ikke så lett å formidle en stemning og et glimt i øyet på et forum. Så jeg skjønner at du reagerer på det. Det var slett ikke sagt på en slik måte at jeg formidler at slike ord er greit. Vi har et normalt "språk" her i huset, og vi bruker sjeldent sterke ord, og aksepterer ikke det fra ungene heller. Dette var noe jeg sa når guttene på 16 ringte på døra. De valgte vekk en film de kunne ha sett på kino, til fordel for å komme hit til oss, fordi jeg ødela planene jeg egentlig hadde sagt ja til på forhånd. Det ble så absolutt sagt med et glimt i øyet, og de lo litt før de stakk opp på rommet. Dette er gutter jeg/vi har kjent i årevis, og jeg har en god og spøkefull tone med tenåringene som flyr inn og ut av huset her. Jeg synes det er viktig å kunne møte dem litt på deres nivå, for å kunne beholde et åpent forhold og god kommunikasjon. Hittil har det fungert greit, men jeg er langt fra ferdig med tenåringsperioden enda, så den som venter får se til slutt Og kanskje det har noe med at jeg ble mor svært ung selv, slik at jeg fortsatt er ung i alder og sinn. Kunne kanskje ha spart meg, med tror det har både skjedd og blitt sagt verre ting (uten glimt i øyet) enn akkurat dette 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå