Independent_ Skrevet 7. januar 2011 #21 Skrevet 7. januar 2011 Jeg syns også det var veldig drøyt av deg! Det er fint at du opprettholder lover og regler i samfunnet, men sannsynnligvis så hadde de sluppet inn på kinoen uansett, for ofte bryr de seg ikke på kinoen heller om det er 1 års forskjell. Og når det gjelder filmer kan jeg love deg at h*n har sett mye, mye, mye verre før!!
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2011 #22 Skrevet 7. januar 2011 Det her synes jeg var veldig unødvendig. Vennene glemmer det nok ikke med det første heller, og vil sikkert terge tenåringen din med dette i lang tid. Jeg tviler, men ser bekymringen din. De har kommet hit nå, for å se på film her. Ingen av dem dro på kino i dag Jeg hilste blidt og sa at rikshurpa har leid filmer og kjøpt mat og godteri til dem. De lo og stakk inn på rommet, og ser nå på film. Med 15års aldersgrense. Det er en flott gjeng ungdommer i hvert fall. Selv med slike hønemødre i kulissene!
Gjest Airi Skrevet 7. januar 2011 #23 Skrevet 7. januar 2011 Jeg tviler, men ser bekymringen din. De har kommet hit nå, for å se på film her. Ingen av dem dro på kino i dag Jeg hilste blidt og sa at rikshurpa har leid filmer og kjøpt mat og godteri til dem. De lo og stakk inn på rommet, og ser nå på film. Med 15års aldersgrense. Det er en flott gjeng ungdommer i hvert fall. Selv med slike hønemødre i kulissene! Jeg vet i alle fall at mine venner hadde terget meg mye for det i sin tid Det er ikke nødvendigvis noe man tar skade av, da. Fint at det ble en bra kveld for hele gjengen.
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2011 #24 Skrevet 7. januar 2011 Synes noen av kommntarene her var litt i overkant ekle. Jeg synes TS høres ut som en veldig rimelig og fornuftig forelder, selvom dette kanskje ikke var den viktigste "battle" man kommer opp i med en tenåring. Det er viktig å sette grenser, og holde dem klare og tydelige. Hvis en tenåring får lov til å bryte noen regler, men ikke andre... Da kan det bli kluss. Dessuten er aldersgrense på kino faktisk en regel, og ikke "veiledende". Mange er nok helige og slipper unna med det, men de bryter regelen. Godt å høre at h*n tok det pent, og er fornøyd med utfallet av kvelden allikevel Dessuten synes jeg det bør oppmuntres til aktivitet som alle i vennegjengen kan være med på! Jeg kunne aldri tenkt meg å planlegge en helgetur på Colorline, når jeg vet at flere i min vennegjeng er under lavalderen for å bli med på det... 4
Gjest Gjest Skrevet 7. januar 2011 #25 Skrevet 7. januar 2011 Jeg vet i alle fall at mine venner hadde terget meg mye for det i sin tid Det er ikke nødvendigvis noe man tar skade av, da. Fint at det ble en bra kveld for hele gjengen. Så du mener at foreldre skal oppdra barna sine utifra om de kan bli terget eller ikke? Da hadde barna våre blitt selvstendige og individualistiske samfunnsmedlemmer da.... Jeg ville nok ikke vært så streng som TS i dette tilfellet, men uansett så hadde min avgjørelse som mor vært basert på hva jeg syntes var best for mitt barn, ikke hvorvidt noen uoppdragne jyplinger hadde hakket på ham. 3
Gjesten Skrevet 7. januar 2011 #26 Skrevet 7. januar 2011 Oj, her må jeg si meg uenig med nesten alle. Jeg tror selvfølelig ikke tenåringen hadde tatt skade av å se denne filmen, men jeg mener foreldre har et ansvar for både å lære barn at regler skal overholdes, og også for å sørge for at regler faktisk blir overholdt. Jeg synes du gjorde et godt valg. Du visste at barnet ditt ikke lovlig kunne se denne filmen uten at du var med, og du sa derfor at h*n ikke fikk lov. I grunnen veldig naturlig, og jeg er litt overrasket over hvor mange som kritiserer deg for det. 5
Egads_Memethon Skrevet 7. januar 2011 #27 Skrevet 7. januar 2011 Men du leide dvd med 15års grense? Er ikke det å trå litt på eget poeng? Mulig jeg misforsto altså. Hadde sagt nei,jeg. 15år på kino betyr 15år på kino.
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2011 #28 Skrevet 7. januar 2011 Synes noen av kommntarene her var litt i overkant ekle. Jeg synes TS høres ut som en veldig rimelig og fornuftig forelder, selvom dette kanskje ikke var den viktigste "battle" man kommer opp i med en tenåring. Det er viktig å sette grenser, og holde dem klare og tydelige. Hvis en tenåring får lov til å bryte noen regler, men ikke andre... Da kan det bli kluss. Dessuten er aldersgrense på kino faktisk en regel, og ikke "veiledende". Mange er nok helige og slipper unna med det, men de bryter regelen. Godt å høre at h*n tok det pent, og er fornøyd med utfallet av kvelden allikevel Dessuten synes jeg det bør oppmuntres til aktivitet som alle i vennegjengen kan være med på! Jeg kunne aldri tenkt meg å planlegge en helgetur på Colorline, når jeg vet at flere i min vennegjeng er under lavalderen for å bli med på det... En som har skjønt meg! Takk Du har tatt tankene mine på kornet.
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2011 #29 Skrevet 7. januar 2011 Men du leide dvd med 15års grense? Er ikke det å trå litt på eget poeng? Mulig jeg misforsto altså. Hadde sagt nei,jeg. 15år på kino betyr 15år på kino. Jeg ser den. Vi snakket om dette før vi dro ned for å leie film. Mitt argument er at på kino er aldersgrensen absolutt, og satt av mediatilsynet. Jeg har ingen myndighet i kinosalen. Aldersgrensen på DVD er derimot veiledende, og satt av distributør. Hva jeg som mor beslutter at mitt barn er moden nok til å se på i sitt eget hjem, blir noe annet enn å bryte loven ved å mer eller mindre snike seg inn på kino når man ikke er gammel nok. Mulig denne tankegangen er bak mål, men det er slik jeg ser det. Og for meg ligger nøkkelen i at på kino er algersgrensen absolutt, på leiefilm er den anbefalt. Og ved anbefalt aldersgrense er det min vurdering an ungdommens modenhet i forhold til filmens handling som avgjør om jeg sier ja eller nei. 3
Pingting Skrevet 7. januar 2011 #30 Skrevet 7. januar 2011 Aldersgrenser på kino er ikke veiledende som noen sier, de er juridisk bindende (les mer på nettsidene til Medietilsynet). I utgangspunktet synes jeg det er en fin ting å være konsekvent på at regler skal følges. Men i dette tilfellet er jeg litt i tvil - alt med måte som det heter. Jeg ville kanskje sett det an på tenåringen? Er det en ellers oppegående ung mann, tror jeg ikke en kinofilm ett år for tidlig vil gi ham alt for gale signaler. Og er han av pøbeltypen så gjør han antagelig verre ting enn å snike seg inn på kino uansett.
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2011 #31 Skrevet 7. januar 2011 Aldersgrenser på kino er ikke veiledende som noen sier, de er juridisk bindende (les mer på nettsidene til Medietilsynet). I utgangspunktet synes jeg det er en fin ting å være konsekvent på at regler skal følges. Men i dette tilfellet er jeg litt i tvil - alt med måte som det heter. Jeg ville kanskje sett det an på tenåringen? Er det en ellers oppegående ung mann, tror jeg ikke en kinofilm ett år for tidlig vil gi ham alt for gale signaler. Og er han av pøbeltypen så gjør han antagelig verre ting enn å snike seg inn på kino uansett. Du har rett angående aldersgrensen på kino. Den er ikke veiledende, og det var alene årsaken til mitt nei i kveld. Jeg er enig med deg, men likevel. Blir det ikke feil signal å skulle se det an på tenåringen? Uansett hva jeg mener om hans modenhet, er det like fullt ulovlig for han å dra på kinoen. Da synes jeg det er bedre at jeg leier en film han ønsker å se, og som jeg mener han fint kan se på, og at han ser den hjemme eller hos venner. Da utviser jeg skjønn i forhold til en veiledende aldersgrense. Ingen regler brutt, og ungdommene får sett film
¤ Lykke ¤ Skrevet 7. januar 2011 #32 Skrevet 7. januar 2011 (endret) Jeg tror jeg må være uenig med de fleste her, jeg også. At TS velger å ikke la han/henne dra på kino og se en film h*n ikke er gammel nok til å se, er da helt opp til TS som forelder. Ingen av dere andre vet hvordan h*n har reageret, eller kommer til å reagere på en slik film. Noen blir mer redd enn andre. Det er også STOR forskjell på å se en film hjemme enn på kino. Skrekk f.eks er mye verre på kino. "Alle andre for låv" er heller ingen grunn. Det blir for dumt at folk her skal dømme TS på den måten! Og til TS: Gjør det DU mener er rett, du virker som en fantastisk forelder! Endret 7. januar 2011 av frk92 2
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2011 #33 Skrevet 7. januar 2011 Flott! Utrolig glad for å høre at det er noen foreldre med ansvar for sine barn(sier ikke at andre ikke tenker det samme). Når jeg var ungdom var det strengere regler i forhold til aldersgrense på kino/film og liker ikke utviklingen som den er kommet.. Men jeg mener også at det er forskjell på og se en film på kino en på film hjemme, selv 52 t lcd i forhold til kino og lyd.. Nå var vel egentlig ditt grunnlag kun prinsipp, men det er greit.( Da spør de ikke deg om å kjøre til butikken for å kunne kjøpe øl og røyk når de er 17, selv om kompisen er fyllt 18!!) Du viser hva slags holdninger du aksepterer og hvordan du bryr deg om lover og regler i samfunnet etc. Stå på ditt! ikke heng deg for mye oppi hva andre mener. Kanskje du da vil akseptere ting som virkelig går mot dine holdninger, menneskesyn eller annet.... Stå på! 2
Gjesten Skrevet 7. januar 2011 #34 Skrevet 7. januar 2011 Du har rett angående aldersgrensen på kino. Den er ikke veiledende, og det var alene årsaken til mitt nei i kveld. Jeg er enig med deg, men likevel. Blir det ikke feil signal å skulle se det an på tenåringen? Uansett hva jeg mener om hans modenhet, er det like fullt ulovlig for han å dra på kinoen. Da synes jeg det er bedre at jeg leier en film han ønsker å se, og som jeg mener han fint kan se på, og at han ser den hjemme eller hos venner. Da utviser jeg skjønn i forhold til en veiledende aldersgrense. Ingen regler brutt, og ungdommene får sett film Det er slik jeg ser det i alle fall
Havtorn Skrevet 7. januar 2011 #35 Skrevet 7. januar 2011 Her i huset har vi hatt "... det året du fyller xx år"-regelen. Søster er født heeeelt i slutten av året og da har mamma "vært nødt" til å gå litt bort fra enkelte prinsipper, rett og slett for at hun skal ta enklere del i det sosiale. Var bare noen mnd det var snakk om da. Hadde ungen din vært 12 år hadde det stilt seg litt annerledes, men akkurat en aldersgrense på en film er ikke det verste. Synes ikke du var SÅ urettferdig da, du gav ham jo et fint alternativ.. men jeg hadde heller gått i fyr og flamme hvis gutten hadde blitt tatt for å røyke el.
Gjesten Skrevet 7. januar 2011 #36 Skrevet 7. januar 2011 Aldersgrenser på kino er ikke veiledende som noen sier, de er juridisk bindende (les mer på nettsidene til Medietilsynet). I utgangspunktet synes jeg det er en fin ting å være konsekvent på at regler skal følges. Men i dette tilfellet er jeg litt i tvil - alt med måte som det heter. Jeg ville kanskje sett det an på tenåringen? Er det en ellers oppegående ung mann, tror jeg ikke en kinofilm ett år for tidlig vil gi ham alt for gale signaler. Og er han av pøbeltypen så gjør han antagelig verre ting enn å snike seg inn på kino uansett. Jeg synes ikke dette blir helt relevant. Poenget er jo ikke om han "takler" filmen, eller om at han sikkert gjør verre ting enn å snike seg inn på kino, men om mor faktisk tillater dette.
Pingting Skrevet 7. januar 2011 #37 Skrevet 7. januar 2011 Jeg synes ikke dette blir helt relevant. Poenget er jo ikke om han "takler" filmen, eller om at han sikkert gjør verre ting enn å snike seg inn på kino, men om mor faktisk tillater dette. Jada, og jeg ser helt klart dette argumentet - det svarte ut fra var mtp hvor konsekvent man er i forhold til regler. Helt ærlig talt så morsier jeg meg selv litt på dette område, jeg ser argumentene både for og mot. Og vet ikke helt hva jeg synes, men det er interresant å se hva andre tenker.
Neala Skrevet 7. januar 2011 #38 Skrevet 7. januar 2011 Aldersgrenser på kino er ikke veiledende som noen sier, de er juridisk bindende (les mer på nettsidene til Medietilsynet). I utgangspunktet synes jeg det er en fin ting å være konsekvent på at regler skal følges. Men i dette tilfellet er jeg litt i tvil - alt med måte som det heter. Jeg ville kanskje sett det an på tenåringen? Er det en ellers oppegående ung mann, tror jeg ikke en kinofilm ett år for tidlig vil gi ham alt for gale signaler. Og er han av pøbeltypen så gjør han antagelig verre ting enn å snike seg inn på kino uansett. Jeg er helt enig i dette. Vanligvis veldig opptatt av at regler skal alltid følges, men jeg har litt "slingringsmonn". Men i dette tilfellet ville jeg nok latt 14-åringen dratt på kino.
Sola^ Skrevet 7. januar 2011 #39 Skrevet 7. januar 2011 Heilt okay. Me hadde same regler da eg var liten.
katt1 Skrevet 7. januar 2011 #40 Skrevet 7. januar 2011 Jeg hadde lett kjørt min datter på kino med 15 års grense,men jeg ville ventet og sett om hun kom inn,sånn at hun eventuelt hadde mulighet til og bli med hjem om det ikke gikk. Man velger sine kamper er det noe som heter. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå