Gå til innhold

Til dere som har hund og som er i arbeid


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg ser ikke poenget med å ha en hund når man er i fullt arbeid. Da kan man heller skaffe seg en katt som går ute og får aktivisert seg på den måten.

Jeg har katt også, og de styrer selv når de er inne, men de sørger stort sett for å være hjemme når vi reiser på jobb, siden de ikke vil bli stengt ute. Så går de ut og inn på kvelden, men totalt sett er de ca like mye ute som hunden. Alle dyra aktiviserer seg selv på ulike vis inne, både når de er alene og når vi er hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Synes det er litt rart med de som setter en 30-minuttersgrense på hva som kan defineres som en tur. Jeg er den AB-en på side 1, som har med hunden på jobb. Vi går til og fra jobb, hvilket er ca 25 min rask gange hver veg. Jeg vil absolutt si at dette er turer, selv om det ikke er langturer. Til sammen utgjør jo de to turene 50 minutter av til sammen 110-120 minutter med hundetur hver dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er litt rart med de som setter en 30-minuttersgrense på hva som kan defineres som en tur. Jeg er den AB-en på side 1, som har med hunden på jobb. Vi går til og fra jobb, hvilket er ca 25 min rask gange hver veg. Jeg vil absolutt si at dette er turer, selv om det ikke er langturer. Til sammen utgjør jo de to turene 50 minutter av til sammen 110-120 minutter med hundetur hver dag.

25 minutter og 30 minutter går ærlig talt for det samme ;) Sålenge det ikke er noe særlig kortere enn det. Tjue minutter ser jeg på som en smålang dotur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det slik at de fleste er nødt til å jobbe for å kunne sette hundemat på gulvet, så og si at man ikke kan ha hund når man er i full jobb, er etter mitt syn bare tull. De fleste voksne hunder takler fint å være alene hjemme 8 - 9 timer når de først har blitt voksne og vant til det og siden hunder har et langt større søvnbehov enn mennesker, bruker de gjerne mesteparten av dagen til å sove. (Min hund sover f.eks. dypt nå selv om jeg er hjemme). Etter min mening bør de imidlertid ikke være alene hjemme så lenge mens de er så unge at de må på do ganske ofte og ikke har noe etablert søvnmønster. Her i huset brukte vi f.eks. alt av ferie etc. og byttet på å være hjemme i nesten tre måneder etter at valpen kom i hus og brukte da også en del tid på å etablere rutiner etc.

Om det å gå tur har jeg tidligere skrevet følgende:

Å fortelle hvor mye man går tur med en hund, synes ikke jeg sier så veldig mye. Vanlige spaserturer gir de fleste hunder fint lite både fysisk og mentalt. Jeg ser f.eks. en del som nok kan skryte av at de går tur 3 - 4 timer om dagen, men de hundene ser nesten ut som de går i koma enkelte av dem. Til gjengjeld vet jeg om flere som aldri går tur med hunden(e) sin(e) i tradisjonell betydning av ordet, men som bruker dem svært aktivt likevel.

Selv går jeg tur med hunden min kanskje et par - tre ganger i uken. MEN vi er til gjengjeld på kurs/trening ca. tre ganger i uken, drar ofte et sted og leker/trener for oss selv i tillegg til at hunden har en stor hage til rådighet hvor han kan gå løs under tilsyn og gnage bein, grave dem opp og ned, herje med ball, leke med katten etc. Hunden får dessuten være med på 99% av alt jeg foretar meg i fritiden.

Jeg synes altså at det går helt fint å leve et vanlig liv med jobb og hund, men jeg tror også at man bør ha en genuin interesse for hund for å anskaffe seg en når man vet at man må være borte fra den mange timer hver dag. Velger man å ha hund og jobbe, krever det at man bruker mesteparten av ferie og fritid på og med hunden hvis den skal ha ett godt liv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min er hos en dame i nabolaget som også har hund. Betaler 1000 kr i uken for det. Men det er absolutt verdt det, jeg syns ikke noe om at hunden min skal kjede seg hjemme i 8 timer om dagen. Hva om noe skjer, hva om det begynner å brenne, han skader seg eller blir syk?

TUESEN KRONER UKA?! det er jo søren meg dyrere enn en vanlig dagmamma for menneskebarn jo!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hund er B-hund, og nekter å gå ut om morgenen, siden vi står opp i seks-tiden. De gangene vi vet vi blir lenge borte må vi lokke henne ut så hun får tissa litt, men så tidlig på dagen vil hun helst bli liggende der hun er. De dagene vi har fri vil hun ikke på tur før i ti-tida på dagen. Så går vi en lang tur med en gang vi kommer hjem fra jobb, og en lang tur før leggetid. Har ikke dårlig samvittighet for det, og vi tilbringer jo mesteparten av døgnet sammen, og vi følger hennes døgnrytme, så langt det går.

nå ble jeg litt nysgjerrig her, hva slags rase har du? Jeg hadde3 nemlig en dalmatiner for femten år siden, som var skikkelig B-hund. Han ble drit fornærmet om han måtte gåt TUR om morgenen, han måtte vekkes for å gå ut og tisse før vi dro på jobb, da var det kun å tusle ut på plenen å tisse, før han vaklet seg inn igjen og sov videre. Til gjendgjeld var han i knallslag på ettermiddagen, da trente vi både hundekjøring, og bruks, og gikk kløvturer etc, men aktivitet på morgenen ville han ha seg frabedt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Instamatic
TUESEN KRONER UKA?! det er jo søren meg dyrere enn en vanlig dagmamma for menneskebarn jo!

Litt under 200 kr dagen, billigere og hyggeligere enn å ha ham i kennel hver dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt under 200 kr dagen, billigere og hyggeligere enn å ha ham i kennel hver dag.

det er klart, men når man tenker på at en dagmamma til menneskebarn gjerne har et litt pedagogisk opplegg til barna etc, så synes jeg det der var dyrt likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt under 200 kr dagen, billigere og hyggeligere enn å ha ham i kennel hver dag.

Jeg ville absolutt betalt 1000 kroner uken for at hunden min skulle ha et bra liv. Nå trenger jeg heldigvis ikke det, men forstår godt folk som gjør det :) Jeg er stor ikke-tilhenger av kennel etter andres grusomme erfaringer, og mener at en oppgående person med erfaringer med hunder og riktig dressur/informasjon er et godt tilbud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå ble jeg litt nysgjerrig her, hva slags rase har du?

Amstaff. I likhet med dalmatineren er det jo en aktiv rase, så det er ikke det at hun er generelt lat, det er full fart på ettermiddag og kveld her også. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Instamatic
Jeg ville absolutt betalt 1000 kroner uken for at hunden min skulle ha et bra liv. Nå trenger jeg heldigvis ikke det, men forstår godt folk som gjør det :) Jeg er stor ikke-tilhenger av kennel etter andres grusomme erfaringer, og mener at en oppgående person med erfaringer med hunder og riktig dressur/informasjon er et godt tilbud.

Hun er trener i agility i nabobygda og veldig flink med hund. Hadde ikke satt bort hunden såppass dyrt om jeg ikke var sikker på at han fikk noe ut av det, da kunne han nesten like gjerne vært hjemme alene. En liten bonus for meg i tillegg er jo også at det hender han kommer hjem og har lært noe nytt:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår klarer seg fint alene i 8 timer. Hun klarer seg også fint i opptil 10 timer, men det er såklart ikke optimalt.

Hun luftes flere ganger om dagen, og får tur 2-3 ganger om dagen, fra 15 min til ca 1 time.

Spørs hva slags rase du velger, noen trenger mer oppmerksomhet og mosjon enn andre. Det du bør være klar over, er at hvis katten er 8 timer alene, må den få både tur og oppnerksomhet/kos/lek/stimuli når du kommer hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...