Gå til innhold

Til dere som har hund og som er i arbeid


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Til dere av hundeeierne som er i arbeid (eller studerer noe som krever at dere er flere timer hjemmefra hver dag): Hvor mange og hvor lange turer får hundene deres? Og hvor mange timer er hunden hjemme alene på en vanlig hverdag?

Jeg vurderer å skaffe meg hund, men når jeg leser på forumer at folk går tre turer med hunden hver dag, og gjerne over en time pr tur, skjønner jeg ikke helt hvordan man skal klare å ha hund med mindre man er hjemmeværende. Skjønt, folk flest er jo i arbeid/studier, så på en eller annen måte går det vel? Eller??

Er det mulig å ha et godt hundehold dersom man lever et vanlig liv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hunden min er aldri aleine hjemme pga en spesiell bo sitvasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden min er aldri aleine hjemme pga en spesiell bo sitvasjon.

Det var ikke det jeg spurte om. Jeg spurte om det er mulig å ha et godt hundehold dersom man har et vanlig liv, altså et liv hvor man et 8 timer på jobb pr dag og huset dermed er tomt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ikke det jeg spurte om. Jeg spurte om det er mulig å ha et godt hundehold dersom man har et vanlig liv, altså et liv hvor man et 8 timer på jobb pr dag og huset dermed er tomt.

Nei det er ikke ok. Fornøyd nå eller???????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det er ikke ok. Fornøyd nå eller???????

TS her. Hva da med alle de hundene som faktisk er eid av folk med vanlig arbeidsliv. Lider alle disse hundene av kjedsomhet og forsømmelse? Synes det er rart hundehold er såpass utbredt dersom det kun er mennesker i spesielle livssituasjoner som er egnet til å ha hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elfrida

Hunden vår får tre turer hver dag på hverdager. Først en kort tur om morgenen, ca 15-20 minutter, så en tur når en av oss kommer hjem, rundt en time, og den siste kveldsturen varierer litt, omtrent en halvtime. Lengden på turene varierer litt, og det aller minste han får er tre ganger 20 minutter hvis det skulle være noe spesielt som at vi begge er syke eller lignende.

Vi har en hunderase som ikke trenger spesielt mye mosjon. Hunden sover stort sett hele dagen mens vi er på jobb, det har vi sjekket med webcam.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da vi hadde hund så gikk vi tur i ca 20 min om morgenen (som regel med forkost i hånden). Når vi kom hjem så gikk vi enten tur i ca en time, og en liten tissetur rett før vi la oss, eller så gikk vi en ti minuterstur når vi kom hjem, og så en lengre tur senere på kvelden. I helgene prioriterte vi lange turer.

Hunderasene er forskjellige, noen trenger mange små turer, andre er fornøyde med én lang tur, og noen er ganske fleksible og venner seg til det de får.

Dersom du er alene vil jeg be deg tenke nøye igjennom det å ha hund. Det forplikter og binder deg opp i mange år fremover. Du er nødt til å reise rett hjem etter jobb hver eneste dag, og kan ikke jobbe overtid, bli med å ta en pils, eller dra og shoppe på hjemveien. Skjer det noe uforutsett på veien hjem, så risikerer du at hunden blir alene i alt for mange timer. Hvor skal hunden være når du er på ferie? Det er mange steder det ikke er mulig å ha med seg hund, hva gjør du da? Hva skjer når du blir syk? Leier du leilighet kan det bli veldig vanskelig å flytte. Det er mye glede i en hund, men det er også mye ansvar, i mange år fremover. (selvfølgelig må man tenke på disse tingene om man ikke er alene også, men da er man mye mer fleksibel).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en hund som egentlig er lite alene da jeg kan ha henne med på jobb ofte.

Men de dagene hun er hjemme blir det 15-20 min før jobb, ut å lufte seg så vidt før vi spiser middag og en times tid etter middag og en liten tur 10 min kanskje på kveld.

Men da er hun ofte sammen med andre hunder på den lange turen og vi holder på litt med henne inne også.

Vi hadde også en periode hvor vi hadde to elever fra 7. klasse som luftet hunden på omgang når de kom fra skolen og betalte de litt for det. Det var utrolig deilig for da var det bare å komme hjem og ordne middag før det bar ut på tur. En veldig god løsning syns vi :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge hunden får seg en tur før jobb og rett etter (og ellers når dere er hjemme, langtur på kvelden fks) tror jeg den klarer seg helt utmerket i 8 timer hjemme alene. Hunder sover stort sett på denne tiden uansett. Vær flinke med mental og fysisk trening så går nok dette helt fint det :)

Hunder har også individuelle behov, og man må være nøye med rasevalg og velge en rase som du vet passer til ditt behov (pelsstell, størrelse, mosjon, mental stimulering, hvor "krevende" den er etc).

Lykke til med valg av rase :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i en heldig jobbsituasjon nå, der hunden får være med på jobb.

Før jeg fikk denne jobben reiste jeg hjem til hunden i lunsjpausen, for jeg bodde heldigvis ganske nært, slik at den fikk en liten luftetur midt på dagen. På den tiden fikk hunden en liten morgentur, en liten lunsjtur og ca en time på kvelden.

Nå får hunden gå til og fra jobb, pluss ca en time på kveldstid: til sammen nesten to timer per dag. Hunden er gammel, men i ekstremt god fysisk form. Eieren er middelaldrende, og i god gå-form :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke problemet med at en hund er alene hjemme en arbeidsdag, vår er ute om sommeren i hundegård og inne når det er kaldt. Da på eget rom med tilgang på vann. Følger han ut på morgenen og når vi kommer hjem, korte turer. Mosjon ellers varierer veldig. Alt fra 20 min gåtur til 1 time i skogen eller på ski f.eks. Viktigste synes jeg er at man tilbringer tid med de, trening ( gå pent, apport osv) ute 1/2 time kan være vel så stimulerende på en hund som en lang gåtur. Men vi drar aldri bort igjen i flere timer på kvelden om han har vært alene hele dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har barnevakt til hunden min, hvorfor ha hund om den må være alene halve dagen for et kjedelig liv.

Tror ikke det er særlig mange som har råd, lyst eller mulighet til å ha "barnevakt" for hunden sin altså. Da må det jo enten bli noen fremmede man betaler, noe jeg vil tro at uaktuelt for de fleste i og med at det innebærer å betro et villt fremmed menneske ansvaret for hunden (og hjemmet ditt, dersom hunden skal passes hjemme hos seg selv). Eller så må det bli noen man kjenner. Og med mindre man kjenner noen usedvanlig hundeglade pensjonister eller andre hjemmeværende, er det nok ikke så lett å finne noen som tar på seg en slik oppgave.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min er hos en dame i nabolaget som også har hund. Betaler 1000 kr i uken for det. Men det er absolutt verdt det, jeg syns ikke noe om at hunden min skal kjede seg hjemme i 8 timer om dagen. Hva om noe skjer, hva om det begynner å brenne, han skader seg eller blir syk?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fullt mulig å ha hund ved siden av jobb. Det viktigste er at du er mye sammen med hunden din den første tiden. Vend den gradvis til å være hjemme aleine, og ikke gå for fort frem. Masse ros og tålmodighet er viktig. Det er mange som har hundene sine hjemme, mens de er på jobb. Det aller beste hadde vært om du hadde hatt en som kunne sett til hunden.

Om du ser situasjonen med jobb slik som den er nå burde du kanskje vente med å skaffe deg valp eventuelt hund i en ferie. Bruk god til og du burde nok ikke velge blandt de mest aktive rasene. Jeg vil anbefale deg å se på raser innen selskapshunder. Om du skal ha deg valp, bruk god tid til å finne riktig oppdretter, planlegg og finn en rase som passer deg. En smart ting er å ta deg turen innom forskjellige hundesider og hundeforum. Jeg har hund ved siden av studier, men siden hunden min er på skoleområdet er dette mye enklere for meg.

Hunden skal helst være ute hver tredje time, men tre turer om dagen er ganske så normalt. En 20 minutter på morgenen, en lang tur etter jobb og en rundt 20 minutter på kvelden er ikke noe problem. Du må nok også reine med at det kan forekomme ekstra lufteturer som ikke behøver å koste deg mer enn 5-10 minutter. Hund er gøy!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det å skaffe hund i en ferie er best i og med at en liten valp skal ut etter hver gang den har spist, sovet og lekt, og en valp gjør ikke mye annet enn det. Og om man har en valp med dårlig selskapsblære må man gjerne opp en gang eller to om natten også. Min var helt vanvittig når han var valp, var sikkert ute 20 ganger i døgnet i 4 måneder :fnise: "heldigvis" var jeg arbeidsledig på den tiden så det gikk fint, var som å ha mammapermisjon:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Enig i at det er lurt å skaffe valp når man har ferie.

Jeg er litt 50-50.

På den ene siden er det mange hunder som klarer seg greit (såvidt jeg veit?) med å være alene hjemme store deler av dagen. Det er det eierne sier!

Og det er så mange som jobber, så hvis ingen som jobber "vsnlig" skulle hatt hund, hadde det blitt mange færre som hadde hatt hund.

På den andre siden er det mange hunder som sturer når de er aleine hjemme og som ikke trives.

Hunder er jo flokkdyr, og de trives nok aller best i selskap med enten andre hunder eller mennesker.

Kanskje en ide hadde vært å ha to hunder sammen så de ikke ble ensomme eller noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at det er lurt å skaffe valp når man har ferie.

Jeg er litt 50-50.

På den ene siden er det mange hunder som klarer seg greit (såvidt jeg veit?) med å være alene hjemme store deler av dagen. Det er det eierne sier!

Og det er så mange som jobber, så hvis ingen som jobber "vsnlig" skulle hatt hund, hadde det blitt mange færre som hadde hatt hund.

På den andre siden er det mange hunder som sturer når de er aleine hjemme og som ikke trives.

Hunder er jo flokkdyr, og de trives nok aller best i selskap med enten andre hunder eller mennesker.

Kanskje en ide hadde vært å ha to hunder sammen så de ikke ble ensomme eller noe?

Det kan bli nokså vansklig å ha to hunder sammen, spesielt hvis TS skaffer seg to jevnaldrende valper eller en voksen og en valp. Det er det lurt å lufte dem hver for seg, så ikke de blir avhengig av hverandre eller valpen avhengig av den voksene hunden. Dessuten skaffer man seg dobbelt opp med arbeid og hverdagslydighet inne er viktig. Sosialisering og miljøtrening er også spesielt viktig. Jeg vil ikke anbefale TS å kjøpe to hunder. I mine ører hører dette ganske så absurd ut. Nei, kjøp deg heller èn og vent noen år til neste.

Det er riktig som du sier at hunder er flokkdyr, og ett menneske er nok ikke like morsomt som en hundevenn til tider. Men TS finner nok noen i nærområdet sitt med hund som også trenger litt sosialisering. Dra innom en hundeklubb i nærheten eller noe slikt. Det kan fungere like bra.

Endret av Platina
Lenke til kommentar
Del på andre sider

det går helt fint å ha hund selvom man jobber full dag som er normalt 8 timer.

en liten tur før jobb, når du kommer fra jobb og tissetur på kveldstid, så er mye gjort.

men det kommer jo helt ann på hvordan type rase du skal ha, om den trenger mye mosjon og/ eller hjernetrim.. :) det er jo det som avgjør om den trenger mye tur/ trening.

men det er noe som sies at en hund merker ikke om du er borte i 10 minutter eller 2 timer.. :) vet ikke om det stemmer, men de som driver med hunder sier så.

ellers som det er sagt før i denne tråden, det er ikke så dumt å skaffe seg hund i en ferie, feks sommerferien- da man har litt ekstra med tid. :)

men helt i begynnelsen når valpen er liten så bør den nok ikke være aleine i 8 timer i strekk uten å få gå på do.. :)

lykke til!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...