Gå til innhold

Til dere som har hund og som er i arbeid


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Da det bare var meg og hunden var hun hjemme alene hele arbeidsdagen (8t). Morgentur ca 15min, ettermiddagstur på 1 time hvis vi er flinke, og kveldstur på 15 min. Gikk helt fint, aldri tegn til oppspiste møbler og ingen klager fra naboer på at hun sto og peip hele dagen.

Nå har jeg samboer som jobber skift, men fortsatt bruker bikkja dagen på å sove, og kvelden også for øyeblikket:)

Har en medium størrelse terrier som ikke røyter, perfekt for meg.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Selfølgelig kan mennesker som er i full stilling ha hund! Det er ikke det som er avgjørende for om du blir en god hunde eier med en lykkelig hund. Den må selfølgelig luftes på morgenen før jobb , og få seg en kvelds tur,og ellers er det fullt mulig å stimulere hunden også innendørs,gjemme litt godbiter,trene på triks og lydighet osv. Og kos! De fleste hunder vil elske å bli klødd bak øret mens du ser nyhetene. Det er viktig å trene hunden på å vere alene hjemme,bare noen minutter i starten for så å øke tiden etter hvert. Min hund sover stort sett tungt når jeg kommer hjem,og våkner loggrende og glad!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes det er dyreplageri å bare la de få tre korte turer om dagen og forvente de skal være hjemme aleine i 9 timer!! Hva faen er det folk har hund for da?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes det er dyreplageri å bare la de få tre korte turer om dagen og forvente de skal være hjemme aleine i 9 timer!! Hva faen er det folk har hund for da?

Nei,hvorfor har folk barn,når de sender de fra seg 9 t pr dag? Hvorfor har folk venner,når de ikke har tid å se dem mer en et par ganger i mnd? Hvorfor har folk undulater,når de sitter i bur nesten hele tiden? Og hvorfor svare på kg,når en bare er negativ!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke poenget med å ha en hund når man er i fullt arbeid. Da kan man heller skaffe seg en katt som går ute og får aktivisert seg på den måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke poenget med å ha en hund når man er i fullt arbeid. Da kan man heller skaffe seg en katt som går ute og får aktivisert seg på den måten.

Så hvis du ikke hadde vært så heldig å ha en nabo som kan passe hunden din, hadde du ikke skaffet deg hund? Selvom hele fritiden din ellers hadde gått med til hunden?

Jeg merker jeg blir litt provosert av det du sier. Du har vært heldig og har hundepass, men mange har ikke muligheten eller råd til å ha egen hundepasser. Hunden sover stort sett hele dagen uansett, og om hunden da er hjemme alene 6-8 timer i hverdager, sålenge man holder seg hjemme på kvelden og mesteparten av helgen (eller dvs. tilbringer tid MED hunden), så ser jeg ikke hvorfor man ikke skulle kunne ha hund, sålenge den ikke er i bur såklart.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes det virker som om folk her inne bare går korte morgenturer? Det synes jeg ikke er helt optimalt, når hunden tross alt skal være hjemme i mange timer. Jeg går MINST en halvtime om morgenen, og etter jobb, og over en time på kvelden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til dere av hundeeierne som er i arbeid (eller studerer noe som krever at dere er flere timer hjemmefra hver dag): Hvor mange og hvor lange turer får hundene deres? Og hvor mange timer er hunden hjemme alene på en vanlig hverdag?

Jeg vurderer å skaffe meg hund, men når jeg leser på forumer at folk går tre turer med hunden hver dag, og gjerne over en time pr tur, skjønner jeg ikke helt hvordan man skal klare å ha hund med mindre man er hjemmeværende. Skjønt, folk flest er jo i arbeid/studier, så på en eller annen måte går det vel? Eller??

Er det mulig å ha et godt hundehold dersom man lever et vanlig liv?

Heisann :) Gode spørsmål du stiller. Det er veldig viktig å stille seg sånne spørsmål før man evt. får seg hund.

Selvfølgelig kan man være en god hundeeier selv om at man jobber 8 timer dagen! Når noen sier at de går 3 turer dagen, er det enten fordi at de lyver eller så har de veldig god tid. Det normale er jo èn tur om dagen, med variert lengde utfra alder på hund og rase. Det som er et problem med å få seg hund når det gjelder dagene, er at den ikke kan være alene hjemme de første månedene, i og med at den må læres opp å være alene hjemme. Dessuten så bør den få gått på do midt på dagen siden valper ikke kan holde seg såpass lenge. Men de fleste klarer å ordne det på et vis. Enten med å ha med valpen på jobben eller at de kjenner noen som kan ha den sammen med seg litt.

De aller fleste som har hund er jo i enten i jobb eller studerer. Jeg studerer og hunden er hjemme alene. Men hun er fortsatt ganske ung og blir tatt ut på tur midt på dagen av en slektning som elsker å gå tur med henne. I mitt tilfelle er det sånn at jeg har en veldig sosial rase som ikke liker seg så godt alene. Hun takler det bra, men over en lengre periode så er det ikke så bra. Og det er også noe du bør tenke på når du skaffer deg hund. La oss si at du jobber 8 timer dagen, så bør du ikke få en av de hunderasene som liker veldig dårlig å være alene. Men det finner du ut av.

Hunden trenger èn tur om dagen uansett, alle hunder gjør det. Men det kan du ta deg tid til. Det er på ingen måte nødvendig å gå turer tre ganger om dagen, det er ikke nødvendigvis bra for hunden heller. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunder har meget forskjellig aktivitets behov. Min er skikkelig sofa gris,han er glad i å gå tur,men er ekstra motivert på hjemveien...Å sende hunden i bhg hadde jeg ikke vurdert om jeg så hadde aldri så mye penger,og han får ikke julegave eller hurra for deg på bursdagen sin. Han er en hund!!! Uansett om jeg er veldig glad i han,personifiserer jeg han ikke,og tenker ikke at han er utsatt for fare eller stort ubehag når han er alene. Han er en fam hund,kosevov og turfølge,barna setter stor pris på han,og vi vil alle at han skal ha det bra. Gemyttet,kropps språket og vitaliteten tilsier at det har han!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann :) Gode spørsmål du stiller. Det er veldig viktig å stille seg sånne spørsmål før man evt. får seg hund.

Selvfølgelig kan man være en god hundeeier selv om at man jobber 8 timer dagen! Når noen sier at de går 3 turer dagen, er det enten fordi at de lyver eller så har de veldig god tid. Det normale er jo èn tur om dagen, med variert lengde utfra alder på hund og rase. Det som er et problem med å få seg hund når det gjelder dagene, er at den ikke kan være alene hjemme de første månedene, i og med at den må læres opp å være alene hjemme. Dessuten så bør den få gått på do midt på dagen siden valper ikke kan holde seg såpass lenge. Men de fleste klarer å ordne det på et vis. Enten med å ha med valpen på jobben eller at de kjenner noen som kan ha den sammen med seg litt.

De aller fleste som har hund er jo i enten i jobb eller studerer. Jeg studerer og hunden er hjemme alene. Men hun er fortsatt ganske ung og blir tatt ut på tur midt på dagen av en slektning som elsker å gå tur med henne. I mitt tilfelle er det sånn at jeg har en veldig sosial rase som ikke liker seg så godt alene. Hun takler det bra, men over en lengre periode så er det ikke så bra. Og det er også noe du bør tenke på når du skaffer deg hund. La oss si at du jobber 8 timer dagen, så bør du ikke få en av de hunderasene som liker veldig dårlig å være alene. Men det finner du ut av.

Hunden trenger èn tur om dagen uansett, alle hunder gjør det. Men det kan du ta deg tid til. Det er på ingen måte nødvendig å gå turer tre ganger om dagen, det er ikke nødvendigvis bra for hunden heller. :)

Unnskyld meg men hva er det du presterer å si? Jeg vil IKKE si det er normalt med kun EN tur om dagen. Det er jo helt sykt, med mindre den turen er på flere timer, men bikkja mp jo få gå på do mer enn en gang? Jeg juger i hvert fall ikke når jeg sier at hunden min får ca fire turer om dagen, og jeg føler ikke at det er noe unormalt mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unnskyld meg men hva er det du presterer å si? Jeg vil IKKE si det er normalt med kun EN tur om dagen. Det er jo helt sykt, med mindre den turen er på flere timer, men bikkja mp jo få gå på do mer enn en gang? Jeg juger i hvert fall ikke når jeg sier at hunden min får ca fire turer om dagen, og jeg føler ikke at det er noe unormalt mye.

Hvor lang er disse turene da, i timer og minutter?

Jeg syns faktisk motsatt av deg, at det er helt sykt at hunden får fire turer om dagen (hvis vi mener det samme om begrepet "tur"...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hvis du ikke hadde vært så heldig å ha en nabo som kan passe hunden din, hadde du ikke skaffet deg hund? Selvom hele fritiden din ellers hadde gått med til hunden?

Nei jeg ville ikke det, da ville jeg hatt katt isetdet. Jeg kjøpte ikke hunden min før jeg var helt sikker på den ikke ville være alene mens jeg var på skole og jobb og jeg hadde råd til å betale for det. De få gangene han ikke kan passes så er han med meg. Lar han aldri være alene mere enn 3-4 timer av gangen max.

Men hver sin lyst.

Når noen sier at de går 3 turer dagen, er det enten fordi at de lyver eller så har de veldig god tid. Det normale er jo èn tur om dagen, med variert lengde utfra alder på hund og rase

WTF??

Min får minst 3 turer om dagen, èn lang og god en og to på en halvtimes tid. Kommer litt an på været.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

WTF??

Min får minst 3 turer om dagen, èn lang og god en og to på en halvtimes tid. Kommer litt an på været.

Hvilken rase har du da? Det er på sin plass å spørre om det også, da det har mye å si på aktivitetsnivået også.

Men hunder som krever middels med aktivitet trenger vel strengtatt ikke mer enn èn lang tur om dagen (rundt 2 timer ca.), og jeg har en hund som krever LITE aktivitet, ergo rundt 1 timer tur om dagen.

Dere som går fire lange turer om dagen og har hunder som krever middels med aktivitet om dagen, bør lese litt om hunder og mosjon. Det er ikke bra for hunden å få for mye mosjon heller.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Btw: Når jeg sier tur så mener jeg at man er ute i friluft i over 45 minutter. Alt under det kaller jeg for luftetur/do-gåing og det får hunden min opp til flere ganger daglig + at hun løper fritt på plenen om noen skulle lure.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en chinese crested som slår krøll på seg selv om han ikke får vært med ut på tur. Aktivitetsnivået på det dyret er skyhøyt:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Btw: Når jeg sier tur så mener jeg at man er ute i friluft i over 45 minutter. Alt under det kaller jeg for luftetur/do-gåing og det får hunden min opp til flere ganger daglig + at hun løper fritt på plenen om noen skulle lure.

Da er vi enig, bare med andre ord. Min får da med dine ord èn tur, og utover det har vi to gode lufteturer, og så småturer for å tisse når han syns det er på tide:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nei,hvorfor har folk barn,når de sender de fra seg 9 t pr dag? Hvorfor har folk venner,når de ikke har tid å se dem mer en et par ganger i mnd? Hvorfor har folk undulater,når de sitter i bur nesten hele tiden? Og hvorfor svare på kg,når en bare er negativ!

En hund er somregel ALENE i 9 timer. Venner er ikke avhengi av deg for å gå på dass og få kos

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi går egentlig bare en tur om dagen, men han får gå ut mange ganger i løpet av dagen. men vi bor i privathus, og har ganske stor hage. vist du bor i sentrum må du nok regne med tre-fire småturer i tilegg til hovedtur. men som andre har sagt så er det veldig forskjellig hva hunder trenger, er viktig å tenke godt gjennom hva du har tid/mulighet/lyst til før du skaffer deg en hund, men ville ikke bekymret meg alt for mye for at hunden måtte vert alene en stund for det er de aller, aller fleste hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lang er disse turene da, i timer og minutter?

Jeg syns faktisk motsatt av deg, at det er helt sykt at hunden får fire turer om dagen (hvis vi mener det samme om begrepet "tur"...)

Tur er fra halvtime og alt som er lengre enn det. Hovedtur er alltid på minst en time. Har hund med middels til høyt aktivitetsbehov. Har man Grand Danois er det jo klart at man ikke bør gå mange timer om dagen, så det må selvfølgelig tilpasses rasen også, men kun EN tur på generell basis synes jeg fortsatt er sykt.

Ser noen mener at det ikke bør kalles tur om det er på mindre enn 45 min. Det synes jeg er tull. Ti minutter er ikke tur, men 30 minutter kan godt kalles tur. Jeg holder et visst tempo, og går innmari langt på den halvtimen, så hvis noen ikke vil kalle det en tur, så mangler de noe mellom øra ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det virker som om folk her inne bare går korte morgenturer? Det synes jeg ikke er helt optimalt, når hunden tross alt skal være hjemme i mange timer. Jeg går MINST en halvtime om morgenen, og etter jobb, og over en time på kvelden.

Min hund er B-hund, og nekter å gå ut om morgenen, siden vi står opp i seks-tiden. De gangene vi vet vi blir lenge borte må vi lokke henne ut så hun får tissa litt, men så tidlig på dagen vil hun helst bli liggende der hun er. De dagene vi har fri vil hun ikke på tur før i ti-tida på dagen. Så går vi en lang tur med en gang vi kommer hjem fra jobb, og en lang tur før leggetid. Har ikke dårlig samvittighet for det, og vi tilbringer jo mesteparten av døgnet sammen, og vi følger hennes døgnrytme, så langt det går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...