Gå til innhold

Syklister på vinterføre


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Her midt i Oslo er det en del syklister som sykler i veien selv om det er vinterføre og kjempeglatt. Selv om vi bilister kjører ekstra forsiktig hender det bilen plutselig skjener ut og flytter seg en halvmeter. Det er mange foreldre som sykler med sykkelseter med barn bakpå og dette synes jeg er uforsvarlig selv om jeg ikke er noen hysterisk person.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Belle Gunnes

Helt høl i hue faktisk. Kjørte oppover mot Ring 3 igår og mot oss kom en syklist i vår fil. Uten kontroll på sykkelen pga føret. Og ingen lys eller reflekser, så det var heller ikke lett å se han. Jeg vurderte nesten å hoppe ut av bilen og fike til han... :gjeiper:

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt må de sykle i kjørebanen/veien, da sykkelfeltene ikke er brøytet. Her svikter Oslo Kommune kraftig, og resultatet er at syklistene lever ekstra farlig.

Det må sikkert til en dødsulykke eller to før noen reagerer! :filer:

Les denne artikkelen: Slik stanses vinter-syklingen!

http://www.syklistene.no/Trafikk_sikkerhet/slik_stanses_vintersyklingen/toftes_gate-oslo.jpg

img-tags fjernet, SportyShorty, mod

Endret av SportyShorty
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om vi bilister kjører ekstra forsiktig hender det bilen plutselig skjener ut og flytter seg en halvmeter.

Det er jo ikke noe problem at bilen skjener til siden så lenge du holder deg bak. Syklister har like stor rett til å sykle i veibanen som blier har til å kjøre der. Det at du som bilist kjører forbi når du helt tydelig mener du ikke har kontroll er ditt ansvar og det er din skyld om du mister kontrollen!

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke noe problem at bilen skjener til siden så lenge du holder deg bak. Syklister har like stor rett til å sykle i veibanen som blier har til å kjøre der. Det at du som bilist kjører forbi når du helt tydelig mener du ikke har kontroll er ditt ansvar og det er din skyld om du mister kontrollen!

Mener du oppriktig at de som kjører skal kjøre i 20 km i timen i milevis da, fordi det er glatt og man skal holde seg bak syklisten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du oppriktig at de som kjører skal kjøre i 20 km i timen i milevis da, fordi det er glatt og man skal holde seg bak syklisten?

Ja, om så er nødvendig.

Forbikjøring skal kun foretas når forholdene gjør det forsvarlig. En syklist er kjørende, på lik llinje med en bilist, så de har akkurat like stor rett til å ferdes i veibanen.

Dersom du som bilist mister kontroll ved forbikjøring (den skjener en halv meter sidelengs), så er du ansvarlig for en eventuell ulykke som måtte inntreffe. For da har forholdene tydeligvis ikke vært gode nok, eller marginene for små.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mener du oppriktig at de som kjører skal kjøre i 20 km i timen i milevis da, fordi det er glatt og man skal holde seg bak syklisten?

ja faktisk. Regelværket er tydelig. Syklister har lik rett til å være i veibanen, og forbikhøringer skal kun foretas hvis det er forsvarlig. Man har rett til å sykle i 20km/t, men man har ikke rett til å neste kjøre på syklister fordi de sykler sakte (det samme med moped ol)

Men som syklist så er det jo naturlig å svinge til side og slippe biler forbi der det er plass til dette. Desverre er det ikke mange biler som har tolmodighet til å vente, og heller ikke respekt for syklisten som medtrafikkant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå tar jeg ikke opp denne saken med tanke på det irritasjonsmomentet det er for bilister, men snarere den risikoen syklistene tar. Når det er glatt for biler er det glatt for syklister. Kjedekollisjoner er ikke noe uvanlig fenomen om vinteren og som syklist er man mye mer utsatt selv i svær lav hastisk. Der en bilist kan komme unna med at bilen får noen bulker kan syklistene få store skader, og som sagt har mange barn på bagasjebrettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det er glatt for biler er det glatt for syklister. Kjedekollisjoner er ikke noe uvanlig fenomen om vinteren og som syklist er man mye mer utsatt selv i svær lav hastisk. Der en bilist kan komme unna med at bilen får noen bulker kan syklistene få store skader, og som sagt har mange barn på bagasjebrettet.

Sant. Jeg sykler, men sykler alene. Jeg har piggdekk, og de er det fler pigger i ett sykkelpiggdekk enn ett bilpiggdekk... Dvs det er ikke så glatt. Ofte er det glattere å gå av sykkelen og sette føttene i bakken.

Likevel; jeg har alltid hjelm, og forsøker å holde meg til gang/sykkelsti. De siste dagene har det vært svært dårlig måkt og da er det tungt, men også "glatt" på samme måte som det er glatt å sykle i sand...

Da er jeg faktisk engstlig får å sykle forbi folk på busstopp ol (busstoppene er jo lagt på gang/sykkelstien, så her blir det ofte trangt og de som venter på bussen følger ikke med)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sant. Jeg sykler, men sykler alene. Jeg har piggdekk, og de er det fler pigger i ett sykkelpiggdekk enn ett bilpiggdekk... Dvs det er ikke så glatt. Ofte er det glattere å gå av sykkelen og sette føttene i bakken.

Likevel; jeg har alltid hjelm, og forsøker å holde meg til gang/sykkelsti. De siste dagene har det vært svært dårlig måkt og da er det tungt, men også "glatt" på samme måte som det er glatt å sykle i sand...

Da er jeg faktisk engstlig får å sykle forbi folk på busstopp ol (busstoppene er jo lagt på gang/sykkelstien, så her blir det ofte trangt og de som venter på bussen følger ikke med)

Unnskyld - men du skal GÅ av sykkelen og leie den forbi de som står på bussholdeplassen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unnskyld - men du skal GÅ av sykkelen og leie den forbi de som står på bussholdeplassen.

hvor står det? Er det mer busstopp enn sykkelsti?

Uansett; busstopp, kryssende veier i forbindelse med avkjørsler og barnevogner som går 2-3 ved siden av hverandre på gang/sykkelsti er vel også mye av grunnen til at mange sykkelister har gitt opp og foretrekker veibanen. Det er på mange måter tryggere og man har retten på sin side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvor står det? Er det mer busstopp enn sykkelsti?

Uansett; busstopp, kryssende veier i forbindelse med avkjørsler og barnevogner som går 2-3 ved siden av hverandre på gang/sykkelsti er vel også mye av grunnen til at mange sykkelister har gitt opp og foretrekker veibanen. Det er på mange måter tryggere og man har retten på sin side.

Kanskje lese Trafikkregler for syklister.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for den linken, men det står ikke noe om busstopp der. Det står at man på sykkelstien skal avpasse farten til gangfart når man møter eller passerer gående, og det er jeg klar over (også en av grunnene til at man sykler i veibanen på sommerstid). Men det er stor forskjell på å sykle i gangfart og å gå av sykkelen og trille denne forbi...?

Eneste som står om å trille sykkelen er: "Hvis ulemper oppstår er det altså forbudt å sykle,

og du må gå av og trille sykkelen på fortauet eller sykle i kjørebanen." Så det kan jo tolkes at busstopp er ulemper da?

Når man sykler i veien er man den myke trafikanten, men det er enkle regler å forholde seg til. Man er kjørende og det er samme regler som bil. Eneste unntak er at man kan velge å være gående, ved å hoppe av sykkelen og trille der det passer. Det stemmer med linken din.

Mens når man sykler på gang og sykkelsti så er man som syklist både den ansvarlige i forhold til gående, skatere og alle andre som måtte befinne seg der. Og mange barn bruker gangstien til å leke på, da de har lært at på gangstien er det trygt. Det er en grunn til å sykle på veien, at man heller ønsker ansvaret der man selv er den svake, enn å risikere å kjøre på barn...

Det jeg ikke viste som sto i linken din er at det er sykkelistene som skal passe på alle kryssende biler når de befinner seg på sykkelstien! En ting er at man må passe på og se etter biler ved hver avkjørsel fordi man ikke vil skade seg, en annen ting er at hvis man bilr påkjørt så er det faktisk sykkelisten sin feil!!! Ble litt redd nå... Artig at regelverket avslutter med hvorfor man burde sykle, når reglene absolutt ikke er lagt opp til at man har noe sted hvor man er trygg...

Det blir nok mer sykling i veibanen til våren ja :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, om så er nødvendig.

Forbikjøring skal kun foretas når forholdene gjør det forsvarlig. En syklist er kjørende, på lik llinje med en bilist, så de har akkurat like stor rett til å ferdes i veibanen.

Hadde det vært snakk om en bil som lå i 20 km/t i lang tid uten å slippe andre forbi, hadde pipa hatt en annen lyd. Men så lenge det er syklister er de tydeligvis hellige kjøretøy som ikke må forstyrres.

Syklister har ikke mer rett til å være til hinder i trafikken enn andre kjøretøy. Kjører/sykler man sakte bør man kunne klare å ta litt hensyn og kjøre/sykle ut for å slippe folk forbi. Da skaper man flyt i trafikken og hindrer stress og farlige situasjoner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Armule

En halv meters skjenings har ingenting å si, da en bil skal HELT over i det andre kjørefeltet ved en forbikjøring. Ikke kjøre midt i veien, rett på siden av syklisten.

Har syklet en god del selv året rundt, og det er ufattelig mange bilister og bussjåfører som ikke gjør dette. Har opplevd at rumpa på en buss var bare noen få cm fra å bumpe borti meg (jeg sykler rimelig tett mot siden av veien). Noen ville kanskje kalt det hårfin beregning fra sjåførens side, jeg ser på det som uberegnelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde det vært snakk om en bil som lå i 20 km/t i lang tid uten å slippe andre forbi, hadde pipa hatt en annen lyd. Men så lenge det er syklister er de tydeligvis hellige kjøretøy som ikke må forstyrres.

Nå skal man strengt talt ikke kjøre forbi noen, uansett kjøretøy, uten at det er forsvarlig. Det er jo den som kjører forbi som skal ha kontroll på at det er trygt. Det er lov å kjøre i 20 km/t i en 30sone og i en 60sone... Men det er ikke liv å kjøre forbi når det kommer motgående trafikk.

Moralen er vel at man skal prøve å slippe folk forbi når man ikke kjører/sykler så fort, og så skal de som kjører bil prøve å respektere de som ikke kjører like fort som dem selv. Det er uansett ikke så mye å spare i tid på å kjøre litt fortere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Her midt i Oslo er det en del syklister som sykler i veien selv om det er vinterføre og kjempeglatt. Selv om vi bilister kjører ekstra forsiktig hender det bilen plutselig skjener ut og flytter seg en halvmeter. Det er mange foreldre som sykler med sykkelseter med barn bakpå og dette synes jeg er uforsvarlig selv om jeg ikke er noen hysterisk person.

Hvis det hender at bilen din plutselig skjener ut og flytter seg en halvmeter så må det være noe alvorlig feil med dekkene dine. Du bør bytte dekk snarest!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.tryggtrafikk.no/?module=Articles;action=Article.publicShow;ID=3858 I vegtrafikkloven står det jo at dersom man fører et saktegående kjøretøy og er til hinder for andre, skal man vike, eller om mulig stoppe for å la hurtiggående trafikk kjøre forbi. Dette er noe de fleste syklister kunne gjort bedre. De fleste norske veier har motgående trafikk konstant, og iallefall der jeg bor er de ikke oversiktlige heller.
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er riktig at man er forpliktet til å slippe annen trafikk forbi hvis man beveger seg altfor sakte. det gjelder forøvrig ikke bare sykler, men biler også. Mange norske bilister burde lære av utenlandske bilister og slippe andre forbi.

Det er også riktig at det er forbudt å kjøre forbi en sykkel hvis ikke det kan skje på forsvarlig vis. Om sykkelen går i 20 eller ikke spiller ingen rolle. Hold deg bak hvis du ikke kan kjøre forbi på forsvarlig vis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal man strengt talt ikke kjøre forbi noen, uansett kjøretøy, uten at det er forsvarlig. Det er jo den som kjører forbi som skal ha kontroll på at det er trygt. Det er lov å kjøre i 20 km/t i en 30sone og i en 60sone... Men det er ikke liv å kjøre forbi når det kommer motgående trafikk.

Moralen er vel at man skal prøve å slippe folk forbi når man ikke kjører/sykler så fort, og så skal de som kjører bil prøve å respektere de som ikke kjører like fort som dem selv. Det er uansett ikke så mye å spare i tid på å kjøre litt fortere.

Jeg er ikke fan av voldsomme forbikjøringer og kjører sjeldent forbi med mindre jeg har kjempegod sikt og tid, men hvis man blir liggende bak en sykkel med 20 km/t fart i ei 80-sone over lengre tid, er det faktisk snakk om litt tid som går tapt. I tillegg kommer stress og aggresjon som kan føre til at bilisten til slutt klemmer seg forbi på et lite egnet sted. Selv om syklister er myke trafikanter burde de lære seg å sykle ut på utkjørsler og slippe bilene forbi. Hadde flere syklister tatt hensyn hadde kanskje ikke bilførere vært så fiendtlig innstilt til syklister i veibanen. Både moped(bil)førere, traktorførere og mange saktekjørende bilister klarer å kjøre ut innimellom for å slippe køen forbi, så hvorfor er det så vanskelig for syklister? Jeg har faktisk enda til gode å oppleve at en syklist sykler ut av veibanen på en utkjørsel for å slippe trafikk forbi. De fleste snegler seg avgårde og tar som en selvfølge at bilistene fint klarer å komme seg forbi en eller annen gang, samtidig som at de blir sure for at de blir forbikjørt på feil måte og på feil steder.

Jeg er litt nervøs på vinterføre og kjører ofte under fartsgrensa når jeg føler meg utrygg, men kjører alltid ut og slipper andre biler forbi. Det er lov å kjøre sakte, men det er ikke lov å hindre trafikken og skape trafikkfarlige situasjoner. Dette burde både syklister og andre saktekjørende lære seg. Det er en vinn-vinn-situasjon siden den saktekjørende slipper å bli stresset og nervøs for å bli sneiet av div kjøretøy, og de bak slipper å bli irritert og provosert til å ta gale avgjørelser i trafikken.

Det finnes mange aggressive og hensynsløse bilister i trafikken, men det finnes jaggu mange trassige syklister som ikke har lært seg trafikkreglene og tror de har alle rettigheter i trafikken fordi de er myke trafikanter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...