Gå til innhold

Syklister på vinterføre


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvis det hender at bilen din plutselig skjener ut og flytter seg en halvmeter så må det være noe alvorlig feil med dekkene dine. Du bør bytte dekk snarest!

Du har kanskje aldri hørt om snø+is? Når det ligger 10 cm snø på veibanen og jeg ikke har firejulstrekker, så er det ikke uvanlig at bilen kan skli en halv meter sidelengst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er ikke fan av voldsomme forbikjøringer og kjører sjeldent forbi med mindre jeg har kjempegod sikt og tid, men hvis man blir liggende bak en sykkel med 20 km/t fart i ei 80-sone over lengre tid, er det faktisk snakk om litt tid som går tapt. I tillegg kommer stress og aggresjon som kan føre til at bilisten til slutt klemmer seg forbi på et lite egnet sted. Selv om syklister er myke trafikanter burde de lære seg å sykle ut på utkjørsler og slippe bilene forbi. Hadde flere syklister tatt hensyn hadde kanskje ikke bilførere vært så fiendtlig innstilt til syklister i veibanen. Både moped(bil)førere, traktorførere og mange saktekjørende bilister klarer å kjøre ut innimellom for å slippe køen forbi, så hvorfor er det så vanskelig for syklister? Jeg har faktisk enda til gode å oppleve at en syklist sykler ut av veibanen på en utkjørsel for å slippe trafikk forbi. De fleste snegler seg avgårde og tar som en selvfølge at bilistene fint klarer å komme seg forbi en eller annen gang, samtidig som at de blir sure for at de blir forbikjørt på feil måte og på feil steder.

Jeg er litt nervøs på vinterføre og kjører ofte under fartsgrensa når jeg føler meg utrygg, men kjører alltid ut og slipper andre biler forbi. Det er lov å kjøre sakte, men det er ikke lov å hindre trafikken og skape trafikkfarlige situasjoner. Dette burde både syklister og andre saktekjørende lære seg. Det er en vinn-vinn-situasjon siden den saktekjørende slipper å bli stresset og nervøs for å bli sneiet av div kjøretøy, og de bak slipper å bli irritert og provosert til å ta gale avgjørelser i trafikken.

Det finnes mange aggressive og hensynsløse bilister i trafikken, men det finnes jaggu mange trassige syklister som ikke har lært seg trafikkreglene og tror de har alle rettigheter i trafikken fordi de er myke trafikanter.

Syklister er ikke i trafikken for å hindre den. De skal et sted. Ikke sykler de sakte for å hindre bilen din heller. Tvert imot så beveger syklister seg ofte raskere enn biler i bytrafikk.

Egentlig er problemet her i Oslo at det ikke er bygget nok sykkelveier og at de som finnes vedlikeholdes dårlig. Dermed må syklister ofte kjøre i veibanen. At folk feilparkerer i sykkelveiene hjelper heller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hjelper vel lite om hvem som har skylda når man ligger klistra til fronten på en bil!

Jeg hadde i hvertfall ikke tatt sjansen på å sykle på vinterstid. Det er nok altfor mange "verdensmstere" til det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hjelper vel lite om hvem som har skylda når man ligger klistra til fronten på en bil!

Jeg hadde i hvertfall ikke tatt sjansen på å sykle på vinterstid. Det er nok altfor mange "verdensmstere" til det!

Sykling vinterstid trenger ikke være noe farligere enn å gå vinterstid. Jeg føler meg i alle fall mye tryggere på en sykkel full av piggdekk enn om jeg bare hadde brukt føttene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykling vinterstid trenger ikke være noe farligere enn å gå vinterstid. Jeg føler meg i alle fall mye tryggere på en sykkel full av piggdekk enn om jeg bare hadde brukt føttene.

Enig, man har egentlig ganske godt grep på en sykkel med piggdekk.

Andre fordelier med å sykle om vinteren kontra om sommern:

- det er stort sett bare andre syklister som kan reglene som er ute og sykler på denne tiden, du slipper å møte tante som insisterer på å sykle på venstre side av gangfeltet

- mindre blader på trærne, dersom det ikke har kommet metervis med snø er det mer oversiktlig

- når det var møkkavær her om dagen kom jeg først på jobb. Jeg brukte lenger tid enn vanlig, men det gjorde jaggu meg de med bil også... (det gjelder forsåvodt når ferietrafikken slår til om sommern også)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hjelper vel lite om hvem som har skylda når man ligger klistra til fronten på en bil!

Jeg hadde i hvertfall ikke tatt sjansen på å sykle på vinterstid. Det er nok altfor mange "verdensmstere" til det!

Enig. Jeg er mer bekymret for syklistene enn for meg personlig. Poenget jeg skulle få frem var ikke at syklistene er irriterende, men at de utsetter seg selv for mye større fare enn på sommeren. Det hjelper ikke å ha aldri så gode dekk dersom du blir truffet av en bil, og at det er flere kollisjoner og sammenstøt på vinteren enn på sommeren er det ingen tvil om. På vinteren holder man som regel lav fart fordi det er glatt, derfor trenger ikke et sammenstøt mellom to biler å være sa alvorlig, syklister derimot har mer enn kjøretøyet sitt å være redd for!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enig. Jeg er mer bekymret for syklistene enn for meg personlig. Poenget jeg skulle få frem var ikke at syklistene er irriterende, men at de utsetter seg selv for mye større fare enn på sommeren. Det hjelper ikke å ha aldri så gode dekk dersom du blir truffet av en bil, og at det er flere kollisjoner og sammenstøt på vinteren enn på sommeren er det ingen tvil om. På vinteren holder man som regel lav fart fordi det er glatt, derfor trenger ikke et sammenstøt mellom to biler å være sa alvorlig, syklister derimot har mer enn kjøretøyet sitt å være redd for!

Fotgjengere "utsetter seg også for fare" når de drister seg utendørs vinterstid. Kanskje de også burde holde seg innendørs akkurat slik du mener syklistene skal ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig. Jeg er mer bekymret for syklistene enn for meg personlig. Poenget jeg skulle få frem var ikke at syklistene er irriterende, men at de utsetter seg selv for mye større fare enn på sommeren. Det hjelper ikke å ha aldri så gode dekk dersom du blir truffet av en bil, og at det er flere kollisjoner og sammenstøt på vinteren enn på sommeren er det ingen tvil om. På vinteren holder man som regel lav fart fordi det er glatt, derfor trenger ikke et sammenstøt mellom to biler å være sa alvorlig, syklister derimot har mer enn kjøretøyet sitt å være redd for!

Må si meg enig med Koala her. Det er da ikke noe mer farlig for syklister enn for fotgjengere og også bilister for den saks skyld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er mer bekymret for syklistene enn for meg personlig.

Så lenge du passer på deg, så kan vi passe på oss. Trur ikke du skal miste nattesøvnen over dette. Det er farlig i trafikken, så sånn sett tar vi sjanser alle mann. Bare tenk hvor ille det er å sitte i en gammel liten bil og bli kjørt på av en trailer på motorveien - man kan ikke la vær å kjøre på motorveien av den grunn, man kan heller ikke kjøpe en annen dyr bil selv om det er tryggere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...