Gå til innhold

Gravid:-(

Fremhevede innlegg

Gjest Lineea
Skrevet

Blæ, da var jeg gravid, tiltross for spiral og som sitter sånn den skal (såvidt jeg klarer å skjønne..) Har time hos legen i morgen, men har 1000 spm som jeg kanskje kan få svar på her. Utolmodig skjønner dere...

Siden jeg har spiral og ikke har hatt mens på over 2 år, kan legen enkelt finne ut hvor langt jeg er på vei? Grensen for abort er vel 12 uker, men så kan man vel søke lenger? Vet noen hvor lenge, og hvordan dette foregår? Kan man velge mellom kirurgisk og medisinsk abort? Hva er isåfall + og - med de forskjellige? Kan jeg event bare gjøre det i lunchen eller må jeg beregne noen fridager? (passer fryktelig dårlig i forhold til alt som skjer på jobben om dagen.)

Kan jeg bli sterilisert samtidis som jeg event foretar en kirurgisk abort? Har villet stereilisere meg lenge, men legen "overtalte" meg til å sette inn spiral i steden, skulle være neste lite trygt.... My ass..

Også kommer det siste, burde jeg fortelle sambo om dette? Føler liksom for å lage mist mulig fuzz rundt hele greia og bare bli kvitt det så fort som mulig. Redd for at om jeg forteller det så blir det mye mer styr, han er veldig sånn som skal "passe" på meg... Men er redd for at om han finner det ut etterpå, så blir det enda mer styr. Derfor jeg også lurer på om hvordan det er etterpå, sånn at jeg må fortelle han det.

Og hvor lang tid tar det fra jeg er hos legen til jeg får utført aborten? Vi er i Oslo om det har noe å si...

Tusen takk

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, du burde fortelle det til samboeren din. Det er like mye hans barn som ditt, så da burde han få være med på avgjørelsen.

• Liker 2
Skrevet

Avgjørelsen blir jo den samme. Ingen av oss har lyst på barn, er jo derfor jeg bruker prevansjon...

Men er bare redd han skal bli "bekymret" for meg, og lage mer utav det en det der er...

Skrevet

Ja, du burde fortelle det til samboeren din. Det er like mye hans barn som ditt, så da burde han få være med på avgjørelsen.

Hennes kropp, hennes valg. Mannen har null han skulle ha sagt. Vi lever i 2011.

• Liker 1
Skrevet

Hennes kropp, hennes valg. Mannen har null han skulle ha sagt. Vi lever i 2011.

Dette er så langt utenfor all moral at det er skummelt.

• Liker 5
Skrevet

Dette er så langt utenfor all moral at det er skummelt.

Har ingenting med moral å gjøre.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du kan ikke ta en abort i lunsjen nei. En medisinsk går over flere dager, noen hjemme andre på sykehus. Selve utdrivningen av fosteret tar noen timer. Det innebærer en del smerter så det er greit at samboeren din vet hva som skjer.

En kirurgisk krever narkose og du er groggy resten av dagen og du får ikke lov til å være alene resten av dagen og natten. Så igjen så er det greit at samboeren din vet hvorfor.

Nei de steriliserer ikke i forbindelse med den abort. Sterilisering foregår gjennom magen.

AnonymBruker
Skrevet

fo å svare på noen av spm dine: legen konstanterer graviditeten, sender deg opp på sykehuset. Der blir det tatt en ultralyd. Du dra hjem og får time tilsendt i posten. Det varierer fra sykehus til sykehus hvilken metode de bruker. Ved en kirurgisk abort bli du lagt i narkose, og legen suger, og skraper ut fosteret. Ved en medisinsk abort støter kroppen ut fosteret selv, ved hjelp av medikamenter. Du kan søke om abort etter uke 12, men det skal være svært gode grunner for å få dette "godkjent" som feks fare for mors liv etc. En abort er ikke noe en får gjennomført i lunchpausen, det tar lengre tid enn det. Og ja, du må fortelle det til samboeren din.

Lykke til

Skrevet

Har ingenting med moral å gjøre.

Jo, det har det. Det er hennes kropp, men det er ikke bare hennes barn. Å ende livet til et annen menneskes barn uten så mye som å si fra er umoralsk.

• Liker 6
Skrevet (endret)

Jeg ville sagt det til samboeren min før jeg gjorde noe som helst annet. Dette er ikke noe du trenger å skjule for ham, og jeg er sikker på at det vil føles mye bedre å ta den samme avgjørelsen når dere har snakket sammen om det. Å skjule en abort for samboeren din er også en ganske stor jobb, det er ikke noe man gjør i en fei, verken kirurigsk, eller medisinsk.

Endret av Airi
AnonymBruker
Skrevet

Du kan ikke ta en abort i lunsjen nei. En medisinsk går over flere dager, noen hjemme andre på sykehus. Selve utdrivningen av fosteret tar noen timer. Det innebærer en del smerter så det er greit at samboeren din vet hva som skjer.

En kirurgisk krever narkose og du er groggy resten av dagen og du får ikke lov til å være alene resten av dagen og natten. Så igjen så er det greit at samboeren din vet hvorfor.

Nei de steriliserer ikke i forbindelse med den abort. Sterilisering foregår gjennom magen.

En er ikke groggy resten av dagen. Og jo, en får lov til å være alene både på dagen og om natten. pasienten må derimot ligge på sykehuset frem til kroppen har fått tilstrekkelig med drypp. dette for å minimere sjangsen for blodpropp etter narkosen. en kan ha litt vondt eller ett kirurgisk inngrep, men ikke noe mer enn at en paracet eller to hjelper. det er verre med en medisinsk abort.

Gjest Silvermist
Skrevet

Du kan søke om abort etter uke 12, men det skal være svært gode grunner for å få dette "godkjent" som feks fare for mors liv etc.

Dette er feil, 9 av 10 som søker hos nemd etter uke 12 får godkjent abort.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvor har du dette fra?? Og vet du egentlig noen om grunnene til disse kvinnene? tviler på at nemda godkjenner en abort utover uke 12, fordi det skjer så mye på jobben til pasienten!

• Liker 1
Gjest BettyBoop28
Skrevet

Ja jeg syns og hun skulle fortalt det til samboeren. Men om det er sånn at han skulle finne på å være uenig med ts så er det til syvende og sist hennes avgjørelse. Han kan ikke tvinge henne til å beholde barnet.

Skrevet

Da lurer jeg veldig på hvor disse 9 av 10 kvinnene går for å få utført abort, for jeg har nemlig vært igjennom en abortnemnd, og hvis 9 av 10 kvinner er i den forfatningen jeg var på det tidspunktet så står det jævlig dårlig til med Norske kvinner.

Skrevet

Jeg synes uten tvil at du burde fortelle det til samboeren din, kunne ikke vært mer uenig med Antoinette. Hadde det vært en one-night stand så greit, men dette er da mannen du deler et liv med.

Mange av de som har vært gjennom selvbestemte aborter sier at det setter sine spor på et vis uansett og jeg tror det kan være greit at du har delt det med mannen før du gjør noe.

En medisinsk abort kan du ikke bare gjøre i lunsjen i alle fall. Den krever en dag hjemme og man blir som regel sykemeldt i ca.3 dager.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

godkjente grunner for abort utover uke 12:

1. fare for kvinnens fysiske elle psykiske helse.

2. Kvinnen har en vanskelig livssituasjon.

3. Det er stor fare for sykdom hos barnet.

4. Gaviditeten er ett resultat av voldtekt elle incest.

5. Mor har psykisk sykdom eller psykisk utviklingshemming.

Gjest Silvermist
Skrevet

Hvor har du dette fra?? Og vet du egentlig noen om grunnene til disse kvinnene? tviler på at nemda godkjenner en abort utover uke 12, fordi det skjer så mye på jobben til pasienten!

Min svoger er lege, og min kamerat er nyutdannet lege.

Der har jeg det fra.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville absolutt sagt noe. Det er godt å ha noen gjennom noe sånt som dette.

Skrevet

Syns du bør involvere samboeren din, så tar dere en avgjørelse sammen. Det er en altfor stor hemmelighet å skjule...

Og er du sikker på at du vil steriliseres? Det er et stort steg å ta! Jeg har også tidligere sagt at jeg ikke ønsker meg barn, men ting endrer seg! Jeg gleder meg nå som en unge til at jeg og mannen skal bli foreldre i juli :rødme:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...