Gå til innhold

Må jeg omplassere pus? Hjelp!


Kooko

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen... trenger litt råd/tips...

For 3 år siden fant vi en hjemløs katt som var svært syk. Det var meningen at vi skulle omplassere han etter han ble frisk men vi ble så knyttet til ham at han ble et nytt medlem i familien.

Problemet er at vi har en katt fra før og vi bor i et borettslag. Heldig som vi er så er naboen også styreleder :( .

Etterhvert begynte hun selvfølgelig å mase at vi hadde en katt for mye som vi måtte bli kvitt... Selv om vi sa at kattene var sterilisert/kastrert, id-merket og vaksinert (i motsatt til mange andre katter i nabolaget) var begrunnelse ikke nok...

Jeg ville vært villig med et evt. omplassering men den kjerring har alltid vært frekk når hun tar opp temaet. Jeg synes det hjelper ikke noe særlig når hun sier selv at hun ikke er glad i katter, osv. Selv om vi vet at det er andre i borettslaget som også har 2 katter ser det ut som hun bare ser oss som "problemet" (noen ganger ser det ut som vi er de verste naboer, ifølge henne)... :sur:

Så nå orker vi ikke mer og vi tenker allerede om å evt. flytte (mye unødvendig mass fra borettslaget) men det er kanskje 1-2 år til... Jeg vet at det finnes noe omplasserings, dyrebeskyttelse, de gjør en kjempe god jobb men er det noen av dere som vet om det finnes "langtids" fosterhjem? Selv om vi må omplassere katten har jeg ikke lyst til å gi ham bort... Han er jo medlem i familien vår...

Jeg synes det er så sørgelig at vi ble straffet for å hjelpe et dyr i nød... Er så sinna og oppgitt... Skal vi bare overse et syk dyr, lukke øyne og se bort?

:sinna::frustrert:

(sorry for evt. stavefeil, blir mange av de når jeg blir sinna!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, de har ikke lov til å nekte dyrehold faktisk. Så lenge dyrene deres ikke er til plage for naboene så er det ikke mye de kan si med loven på sin side iallefall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, de har ikke lov til å nekte dyrehold faktisk. Så lenge dyrene deres ikke er til plage for naboene så er det ikke mye de kan si med loven på sin side iallefall.

kan du henvis til noen lov der dette står?

trodde det var ganske vanlig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest finpåvin

Lovteksten

Husleieloven § 5-2: ”Selv om utleieren har fastsatt forbud mot dyrehold, kan leieren holde dyr dersom gode grunner taler for det, og dyreholdet ikke er til ulempe for utleieren eller de øvrige brukerne av eiendommen”.

I loven er det ikke definert _hva som er god grunn_. Så en god grunn for deg kan feks. være trygghet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åååå, takk for svar! Visste ikke at lovene sa noe om dette type problemet...

Synes det er jo litt merkelig at en styreleder kan egentlig "tvinge" deg å kvitte deg med et kjæledyr da dyret et jo ditt "eiendom"...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest ~Fantabulous_kitten~

Hei

Har snakket med advokat selv om akkurat dette, med det unntaket at jeg hadde begge kattene før jeg flyttet inn. Når styreleder mener at dere må kvitte dere med katten, er det hennes ansvar å bevise at den er til ulempe for andre i borettslaget. Litt mjauing kan de ikke klage på, men om katten gjør livet surt for andre med tissing opp etter vegger etc, er dette en grunn til å be dere kvitte dere med den.

Mao, kan ikke styreleder (eller andre som mener katten er til sjenanse) legge frem bevis på at katten deres er til ulempe for andre beboere, kan hun ikke gjøre noe med det. Jeg skjønner at det blir ubehagelig å bo der når hun er naboen deres, men er det mulig å unngå henne på noe vis? Og, om problemet vedvarer, ta kontakt med advokat som kan hjelpe dere å skrive et saklig brev til styreleder om katteholdet deres. Er det advokaten vi brukte rådet oss til om vi skulle støte på problem av sorten du beskriver.

Du har absolutt loven på din side her :jepp:

Endret av ~Fantabulous_kitten~
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er katten svart? (Huff, nå føler jeg meg teit, men dumt å spørre en gang for mye enn å kanskje gå glipp av den personen som kanskje har katten min. Kastrert svart hann-katt som er rundt 10-11 år nå. Forsvant for snart tre år siden, når jeg fikk hund :( )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er katten svart? (Huff, nå føler jeg meg teit, men dumt å spørre en gang for mye enn å kanskje gå glipp av den personen som kanskje har katten min. Kastrert svart hann-katt som er rundt 10-11 år nå. Forsvant for snart tre år siden, når jeg fikk hund :( )

Mente selvfølgelig BEDRE å spørre en gang for mye... Hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Du som mistet katten din: Har du vært i løpende kontakt med organisasjoner i din kommune og nabokommuner? Selv om du tok kontakt for tre år siden, kan det hende katten har vært innom en organisasjon i tidsrommet etter. Det er utrolig mange katter som blir hjemløse hvert år, mange av de som kommer innom DB eller andre organisasjoner er kastrerte og har åpenbart hatt et hjem en gang. Selv om katten ikke er lagt ut på "Funnet"-sidene, så kan det være lurt å se på "katter til omplassering" og "har fått nytt hjem" - da får du vanligvis en veldig grei oversikt med bilder!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og til TS: Hvilke regler har styret angående dyrehold? Loven gjør at de som kjent ikke kan nekte deg å holde innekatt, eller andre innedyr. I praksis fungerer den også slik at du kan ha katt så lenge borettslaget ikke kan påvise at den er en ulempe. Før kjempet styrene ganske hardt på dette punktet, men etter at katteeiere har vunnet et par saker og det har blitt lagt ned dom, er det blitt ganske vanlig å tolke loven som nevnt.

MEN jeg mener borettslaget fortsatt kan ha krav på at du skal informere om dyrehold, før du anskaffer deg katt som ræker rundt i hager og nabolag. Noen borettslag krever automatisk fjerning av dyr de ikke har fått beskjed om før anskaffelse. Så, dersom du faktisk har tatt inn denne katten uten å gi noen beskjed på forhånd, eller prøvd å godgjøre med en skikkelig søknad etterpå så kan det bli vrident. Tror jeg.

Virker uansett ikke som om du har et særlig dyrevennlig borettslag, så flytting høres jo ut som en mer levelig løsning dersom dere har planlagt dyrehold i lang framtid.

Angående katten så går det an å ta kontakt med dyrebeskyttelsen eller andre organisasjoner i nærheten. De hjelper vanligvis ikke katter med eiere, men nå er jo dette et særtilfelle der katten faktisk var hjemløs og dere steppet inn som reddende engler. Kanskje det er mulig å fikse en fôrvert for katten inntil dere har flyttet?

En annen ting å tenke på: Det er veldig mange som ønsker fosterhjem til katt "over en periode", men underveis skjer det uforutsette ting... og plutselig kan de ikke ta katten tilbake. Da er det VELDIG surt, urettferdig og vondt å sitte med en katt man har blitt glad, men som man faktisk ikke kan passe for alltid. Derfor er mange naturlig nok skeptisk til en slik avtale. Dersom dere er SIKKER på at dette er en katt dere kan ta vare på senere: tilby en kontrakt! Fôravtale maksimum 2 år (dere står for utgifter?). Da er det kanskje flere som er villige til å strekke ut en hånd.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, sitter selv i styret i et borettslags og kjenner til dette med dyr. Styret har ikke lov og nekte deg og ha dyr så fremt ikke dyret er til sjenanse for andre. Hos oss må alle som skal ha hund/katt søke i forkant. Dette er en ren formalitet. De får da godkjent dyrehold samt info at om evnt fjerning av dyr som er til sjenanse. Selv om Styrelederen hos deg ikke liker katter har hun faktisk ikke lov og nekte deg og ha to katter. Jeg har selv to innekatter. Det har hendt at folk har måttet omplassere hunder pga bjeffing hele dagene. Vi har mange katter som går ute men de er ID merket. Enn så lenge har vi ikke fått klager på kattene som går ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ~Fantabulous_kitten~

Hei, sitter selv i styret i et borettslags og kjenner til dette med dyr. Styret har ikke lov og nekte deg og ha dyr så fremt ikke dyret er til sjenanse for andre. Hos oss må alle som skal ha hund/katt søke i forkant. Dette er en ren formalitet. De får da godkjent dyrehold samt info at om evnt fjerning av dyr som er til sjenanse. Selv om Styrelederen hos deg ikke liker katter har hun faktisk ikke lov og nekte deg og ha to katter. Jeg har selv to innekatter. Det har hendt at folk har måttet omplassere hunder pga bjeffing hele dagene. Vi har mange katter som går ute men de er ID merket. Enn så lenge har vi ikke fått klager på kattene som går ute.

Hei, bare noe jeg reagerte på. Du sier dere krever en søknad før man anskaffer kjæledyret. Det at dere kaller det søknad gjør jo at man i praksis ber om tillatelse. Da dette er noe dere ikke kan nekte uansett, hvorfor skal man skrive en søknad? Jeg er helt enig i det med å informere om at man skaffer seg kjæledyr - eneste grunnen til at jeg ikke gjorde det var at advokaten jeg var i kontakt med sa at det ikke var nødvendig.

Så da lurer jeg jo på hvorfor beboerne skal være nødt til å skrive en søknad - selv om det er en innarbeidet praksis? (og jeg er selvfølgelig enig i at man må få omplassert dyrene om de er til sjenanse for andre). Har det skjedd at dere har sagt "nei"? Hva har dere isåfall brukt som begrunnelse? Og godtok søkerne dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man må søke om framleie også, selv om at man har rett til å leie ut leiligheten sin. Det er også en ren formalitet og styret kan kun nekte dersom ny leieboer er kjent for å være et problem. På samme måte må man søke om å få ha dyr. Styret innvilger som oftest retten, med få unntak. Dette er vel for å regulere ting litt i borettslag og fordi det er bedre med litt ekstra papirarbeid og informasjon enn at folk bare gjør som de vil. Et borettslag er jo tross alt et sameie der alle har noe de skulle ha sagt, så søknader er vel påkrevd for å holde lover og regler i orden. Og så er jo Norge et skikkelig papirflytterland da :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, bare noe jeg reagerte på. Du sier dere krever en søknad før man anskaffer kjæledyret. Det at dere kaller det søknad gjør jo at man i praksis ber om tillatelse. Da dette er noe dere ikke kan nekte uansett, hvorfor skal man skrive en søknad? Jeg er helt enig i det med å informere om at man skaffer seg kjæledyr - eneste grunnen til at jeg ikke gjorde det var at advokaten jeg var i kontakt med sa at det ikke var nødvendig.

Så da lurer jeg jo på hvorfor beboerne skal være nødt til å skrive en søknad - selv om det er en innarbeidet praksis? (og jeg er selvfølgelig enig i at man må få omplassert dyrene om de er til sjenanse for andre). Har det skjedd at dere har sagt "nei"? Hva har dere isåfall brukt som begrunnelse? Og godtok søkerne dette?

For å ta et eksempel. Jeg bor i blokk. Her er styret klar på at det ikke kan nekte beboere å ha innekatt. Utekatter er også ok så lenge de ikke er til en ulempe for andre, i henhold til loven. Styret må likevel ha inn søknad om dyrehold på forhånd for å kunne regulere mengden dyr som skal gå rundt på samme territorium. Det sier seg selv at det fort kan by på problemer dersom 35 katter skal kjempe for sin plass i bakgården til blokka. Da er det mye greiere at styret kan gi beskjed om dette FØR en beboer går til anskaffelse av katt som da nødvendigvis må omplasseres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ~Fantabulous_kitten~

Joda, jeg ser poengene deres, men det jeg mener er at når borettslaget ikke har loven i bakhånd når det kommer til å bestemme over om en beboer kan skaffe seg dyr, har man heller ikke loven med seg på om man skal innvilge en søknad eller ikke.

Da er vi tilbake på det med at loven skal være lik for alle.

Selvfølgelig kan man se det på den måten at styret kan kreve at sistemann som skaffet seg den katten som fikk dråpen til å flyte over i bakgården også kan kreve at denne katten blir fjernet, at dette burde være unødvendig, fordi man kunne løst saken på forhånd. Og jeg er helt enig i det at man burde slippe å måtte omplassere en katt som de fleste burde skjønne ikke skulle vært der i utgangspunktet. Men man må jo følge loven. På samme måte som at hvis loven hadde sagt at borettslag kan nekte sine beboere å holde husdyr, må dette også respekteres. Men nå går jo en gang loven i favør for de beboerne som ønsker dyrehold.

Her jeg bor står det også i reglene at dyrehold ikke er tillatt. Likevel er det en hel a4side som følger med kontrakten som forklarer hvordan dyrehold "her i gården" skal gjennomføres.

Med andre ord: et punkt i kontrakten sier : ingen dyr. Et annet punkt : slik behandler vi dyrene.

Uansett, poenget mitt er nå bare det at borettslag også må følge loven, selv om de kanskje selv har disse reglene i beste mening, for å unngå ugunstige situasjoner som verken er bra for dyret eller eieren. Følg loven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Men det å passe på at f eks antall katter i blokka reguleres (ved hjelp av obligatorisk søknad om kattehold) går jo på punktet "så lenge dyret ikke er til ulempe". Du vet kanskje ikke at katten du skal anskaffe deg vil være en ulempe, for du har ikke snøring på hvor mange av beboerene i blokka som holder katt - men det vet styret. De vet at nå er det på tide å sette foten ned, det har oppstått flere situasjoner med slåsskamper, markering, katteopera.. Det vet ikke nødvendigvis du. Jeg ser ikke hvordan dette er i konflikt med loven - men anser det heller som et verktøy for å opprettholde loven, uten at katter må flyttes på eller gis vekk unødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ~Fantabulous_kitten~

Helt enig med deg, siste AnonymBruker.

Jeg ordla meg kanskje litt feil... hmm, det jeg mener er at man ikke skal måtte søke, dette bunner i at det i min erfaring vil være altfor lett for et styre å si "nei". Vet ikke om jeg allerede har skrevet det i denne tråden, men det var jo nettopp det som skjedde da jeg spurte styrelederen her om hold av to innekatter på 10 år, som er både chippet, sterilisert, og særdeles rolige. Andre utleiere har nevnt de ikke visste om at kattepusene var der engang. Og det skal sies at det er ikke mange utekatter her, i forhold til hvor mange boenheter, er flest hunder. Det var før jeg flyttet inn, telefonsamtalen gikk noe ala dette:

jeg: jeg tenker litt på å leie en leilighet i borettslaget deres, men jeg har to innekatter på ti år. Tillater dere dyrehold?

styreleder: nei, det gjør vi ikke

jeg: men, bryter dere husleieloven da?

styreleder: ja, det gjør vi, vi tillater ikke dyr her

Jeg er imot dette med å skrive søknader, fordi jeg absolutt ikke stoler på at et styre vil være rettferdig i sin konklusjon om dyreholdet skal tillates eller ikke. Og, om man allerede bor i blokka/borettslaget, burde man vel ha fått med seg hvor mange dyr som soser rundt? Hvem skal kontrollere om hva styret bestemmer er holdbart eller ikke? Og hvor går grensen? Jeg er 100% for at man kan informere et eventuelt styre om at man skaffer seg kjæledyr, men mener samtidig ikke at det er et krav. Dette kan jeg legge ut om i det vide og brede, men skal avslutte nå. Jeg innser at min innstilling til dette farges mye av mine personlige erfaringer, og styrkes videre gjennom alt hva jeg leser om temaet. Dessverre.

Så jeg trekker meg ut av diskusjonen nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke så lett å omplassere voksne katter, så om pusen ikke har noe i mot det, prøv å ha den som innepus. Da kan borettslaget ikke hevde at pusen er til bry.

Støtter også vedkommende over i sin motvilje til å skrive søknader for å få lov til noe de i følge loven ikke har lov å forby.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...