Gå til innhold

Flytte til utlandet? dykkeinstruktør? leie?


AnastasiaR

Anbefalte innlegg

Hei, jeg og samboeren har så vidt begynnt å legge planer om å flytte til utlandet neste år.

Jeg har funnet en del brosjyrer med tips og planlegging men vil ha veldig mye mer info.

-Hvor burde vi dra?

Har tenkt å bo der flere år, vil ha et sted der det er "sommer" hele året og det er jobbmuligheter vi kan leve av og hvor jeg ikke MÅ gå i burka eller lignende. Kan gjerne lære meg morsmålet der så lenge jeg i begynnelsen kan gjøre meg forstått og få jobb på engelsk(evt norsk).Jeg kom nettopp tilbake fra egypt og likte temperaturen og prisene godt men masete menn blir nok veldig slitsomt i lengden, så kanskje ikke er arabisk land(ikke at masete menn ikke finnes andre steder..)

-Jobb? Vi har ingen planer om å bli rike av å bo der, men vil tjene nok til å ha en grei leilighet, råd til vanlig mat(samme som de infødte lever av) og litt til kos i helgene.

Han snakker russisk,engelsk og norsk. Jeg snakker norsk og engelsk. tenkte på reiseleder men de fleste reiseselskap krever føreort, noe jeg ikke har. Har vurdert å jobbe på en dykkebåt(elsker vann og dykking) og være instruktør for norke og engelsktalende turister. Og han som guide et sted siden de fleste russere i utlandet snakker lite engelsk.

-hvordan høres det ut? hvordan kan jeg finne slike jobbe på forhånd?

-Leilighet? Har hørt at en del leier ut feriehus på finn, men for det første kan jeg tenke med at norse leier ut til en god del støres sum den de som bor der nede i tilegg til at vi ikke har noe sted å bo når de vil bruke feriehuset sitt selv :P

-linker, info sider, hjelpe "organisajoner", brosjyere osv osv

Har som sagt funnet en del selv men blir glad for alt jeg kan få :D

post-35947-0-19920300-1293999137_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har ikke noen konkrete svar på spørsmålene dine, men litt generell info. :)

Når det gjelder arbeidstillatelse og oppholdstilllatelse vil det helt klart vere lettest i holde seg innenfor Europa.

Når du flytter utenlands vil du falle ut av Norges velferdssystem. Sett deg ned å les på nav.no og skattetaten.no. Man vil f.eks. være skattepliktig til Norge i (vanligvis) 3 år etter at man flytter. (Norge har avtaler med noen land, så man slipper dobbelbeskatning.) Det er lurt å sette seg grundig inn i regelverket, både når det gjelder utflytting og evt. flytting tilbake til Norge, så slipper man ubehaglige overraskelser underveis.

Når du skal bestemme deg for land kan nettsidene til landets ambassade i Norge, og norges i det landet, være til god hjelp. Der vil du som oftest finne info om opphold, arbeid, skatt, bolig osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke noen konkrete svar på spørsmålene dine, men litt generell info. :)

Når det gjelder arbeidstillatelse og oppholdstilllatelse vil det helt klart vere lettest i holde seg innenfor Europa.

Når du flytter utenlands vil du falle ut av Norges velferdssystem. Sett deg ned å les på nav.no og skattetaten.no. Man vil f.eks. være skattepliktig til Norge i (vanligvis) 3 år etter at man flytter. (Norge har avtaler med noen land, så man slipper dobbelbeskatning.) Det er lurt å sette seg grundig inn i regelverket, både når det gjelder utflytting og evt. flytting tilbake til Norge, så slipper man ubehaglige overraskelser underveis.

Når du skal bestemme deg for land kan nettsidene til landets ambassade i Norge, og norges i det landet, være til god hjelp. Der vil du som oftest finne info om opphold, arbeid, skatt, bolig osv.

Tusen takk det var lurt å sjekke.

Sjekket opp det med saktt, kommer veldig ann på hvor du flyyer hvis du får permanent oppholdstilatelse trenger du ikke skatte til norge, og andre steder lever mann på så lite at man får frikort. men må vurdere slike ting før vi velger land.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...