Gå til innhold

BANANZAI!


Kamikatze

Anbefalte innlegg

Søndagsmiddag, ja... Hvor jeg er nå er det litt begrenset utvalg. Kun "gammelmat", så nå spiser jeg buljongkokte eggnudler med "kyllingskinke", gressløk og bechamelsaus fra glass. Joda, det går ned, men hadde vært bedre med hjemmelaget saus med en fløteskvett, og å la kyllingterningene få en omgang i stekepanna først, men pytt pytt. Sulten er den beste kokk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I dag har jeg vært kjempesunn, og spist en mager salat.

Det feiret jeg med en bigcat kjeksis og en diplomis royal med pecan og karamell, og til dessert ble det lakris. :duskedame:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå begynner jakta på pizzaovnen. For mange år siden kjøpte jeg en Pizza Pronto fra OBH Nordica, med steinplate. Den er helt rå, men har vært brukt til så mye rart at lokket begynner å bli gjennomrustet fra fukten. Tilsvarende ovner i nyere versjoner har mindre diameter, og jeg syntes i utgangspunket at min kunne vært fem cm større.

Etter noen år har den gått ut av produksjon, men jeg har et håp om at et eksemplar fra et eller annet bortgjemt butikklager kan finne veien til finn eller ebay.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neste uke vil enten bli preget av langsom mat, eller mat tilberedt over ild. Kanhende jeg tjuvstarter med fårikål. Men i kveld er det fjordland som er kokk. Lammefrikkasé - en av de få derfra jeg ennå ikke har smakt. Gleder meg litt, men det er litt tidlig ennå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var bestemt på stekt fisk, så snart jeg fikk kjøkkenet opp og gå. Det gikk skitt, for dagen forsvant i jakten på deler tiil oppvaskmaskin. Dermed ble fjordland kokk i dag også. Potet/blomkålsuppa med dyppet smurtbrød, og Bali kyllinggryte - som jeg har spist for ofte til virkelig å sette pris på den, men et sikkert kort på dager en i det vesentlige er matlei. Laget ikke noe til, for i fruktskuffen ligger tre pærer, og alt i fryseren er dypfryst og krever tilberedningstid.

Etterpå ble det lakris/peppermyntete med argentinsk honning. Tror helsekosten holder noe skjult for meg, for baktunga er litt ru, som fra malt stjerneanis. Men den er ganske god,og slimløsende - noe jeg ikke trengte nå, men kjekt når influensaen kommer.

Når jeg leser om alle de kuriøse rettene som ble servert ved solkongens hoff, langreist is fra himalaya, afrikanske moskusegg eller whatever, så mistenker jeg at han Ludde ville blitt ganske misunnelig på det råvaremangfoldet vi tilbys på supern i dag. En vanlig dagligvare i dag har jo en vegg med ulike olivenoljer, som en ellers må på vinmonopolet for å finne noe som likner. Er ikke så mange årene siden der var smør, margarin og soyaolje, og ferdig med det, liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Ja det er lenge siden. Hyggelig å se at du er mer aktiv her da. :jepp:

Jeg tør ikke lese det du har skrevet jeg fordi da blir jeg så sulten. :fnise:

Jeg skal ikke spise mer i kveld, jeg skal ikke spise mer i kveld, jeg skal ikke spise mer i kveld.. :ler:

Føler at jeg spiser for to for tiden! :daane:

Hvordan er det ellers med deg da? Bortsett ifra spisingen? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei! Ja det er lenge siden. Hyggelig å se at du er mer aktiv her da. :jepp:

Jeg tør ikke lese det du har skrevet jeg fordi da blir jeg så sulten. :fnise:

Jeg skal ikke spise mer i kveld, jeg skal ikke spise mer i kveld, jeg skal ikke spise mer i kveld.. :ler:

Føler at jeg spiser for to for tiden! :daane:

Hvordan er det ellers med deg da? Bortsett ifra spisingen? ;)

Du er ikke gravid, vel? Ingen blå streker nylig? :P

Her går det enten helt utmerket eller lukt til helvete. Det beror veldig på hvordan en velger å se på det. Jeg er ikke så dramadronning av meg, så jeg stortrives, og lar meg stort sett underholde av livets ferskeste fartsdumper. Har helse, humør og helt grei økonomi, så det eneste jeg må bli flinkere på er å jobbe mindre og nyte mer. :lur:

Sitter og vurderer om jeg skal dra til Lofoten i helga, eller om jeg heller skal dra en tur sørover. Trolig får jeg ikke til å dra noe sted før på onsdag. Taim vil tell.

Mat er viktig. Særlig fordi oppvaskmaskinen ble koblet i dag formiddag, så nå er kjøkkenet praktisk talt klart til å brukes som kjøkken. Brødboksen og et dørslag var det eneste som manglet, men dørslag kjøpte jeg i går. Trolig er brødboksen på plass i natt, og jeg har akkurat kjørt skjærebrettene i oppvaskmaskinen på høy temp uten vaskemiddel. Lar de dampe av et døgn, og oljer dem på nytt. Har blitt urban igjen. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nrk Nordland melder at trekkfuglene nå flykter.

Fjordlandfrokost: Fiskesuppe som jeg idypper brødskive smurt med smør/baconfett-blanding.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Annonse

[1] Category widget

Denne tråden må da ikke sovne helt bort syns jeg. :)

*lufte og vaske litt hos han som jobber så mye*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nettopp innsett at jeg er sykt lettpåvirkelig. I forgårs bakte jeg skillingsboller (kanelsnurrer), og i går ramlet jeg over en artikkel på nrk, hvor nettopp slike hadde hovedrollen i en lun-gjærbakst-propaganda. Altså lot jeg meg påvirke allerede et døgn før forventet... :opplyser:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt over ei uke på stort sett fisk og grønnsaker. Føler at kropp og sinn blir en smule lettere. At det nå begynner å komme dagslys i mer anvendbare mengder er helt greit. Selv om jeg er et nattedyr, som egentlig burde levd i evig høst, blir det plagsomt i lengden når vinteren presser sine iskalde klør inn i sinnet for lenge. Februar skulle vært forbudt, og mars skulle kun vært en sjokolade...

I dag kjenner jeg at kroppen higer etter kjøtt. Eller i det minste en vossakorv med kålrotstappe. Tenker på hvor praktisk det er om sommeren og høsten. Bare å tre på seg sko og labbe til butikken. Nå blir det å kle seg som til polarekspedisjon, og sjappa ligger bare drøye hundre meter herfra. Vurderer å installere varmekabler i jeansene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...