Gå til innhold

Jeg trenger en ny symaskin!


Gjest idakaroline

Anbefalte innlegg

Gjest idakaroline

Jeg har tidligere brukt mamma sin, men den begynner å bli så gammel og trå å sy med, så trenger en ny en. Jeg har ikke akkurat god greie på symaskiner, så er det noen som kan anbefale meg en god en til ikke en så altfor høy pris? Jeg har ikke sydd så mye annet enn gardiner, sydd opp bukser og lignende. Jeg syns det virker så gøy å kunne sy egne klær i all slags stoff, så jeg trenger en symaskin som takler det.

Jeg så på en hos Elkjøp, men jeg vet ikke helt hvordan den er? Mener det var en AEG maskin jeg så på. Noen som har erfaringer med den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke kjøp en billigmaskin på Elkjøp eller OBS, det er veien til en dårlig syopplevelse- garantert!

En god symaskin trenger ikke koste så veldig mye. Elnita, Janome, Singer, Bernina og Husquarna er kjente merker. Til ditt bruk trenger du ikke en toppmodell eller en quiltemaskin med masse ekstra duppeditter. Du trenger heller ikke 9000 forskjellige sømmer eller attachments.

Jeg syr veldig mye og har en av toppmodellene til Singer. Den synes jeg er fin til mitt bruk (klær, vesker, tykke stoffer). De som quilter liker ofte Husquarna og Bernina. Alle sammen gode maskiner.

Jeg har hørt mye on Janome Jeans som visstnok er en rimelig og god nybegynnermaskin.

Gå på en symaskinbutikk og spør litt. Der får du også prøvesy, og du har noen p komme til om det skulle være nødvendig. Kvisekidden på Elkjøp kan garantert ikke hjelpe deg om noe skulle klikke ;)

Lykke til med kjøpet.

PS: Det er heller ikke nødvendig med for mye elektronikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest idakaroline

Ikke kjøp en billigmaskin på Elkjøp eller OBS, det er veien til en dårlig syopplevelse- garantert!

En god symaskin trenger ikke koste så veldig mye. Elnita, Janome, Singer, Bernina og Husquarna er kjente merker. Til ditt bruk trenger du ikke en toppmodell eller en quiltemaskin med masse ekstra duppeditter. Du trenger heller ikke 9000 forskjellige sømmer eller attachments.

Jeg syr veldig mye og har en av toppmodellene til Singer. Den synes jeg er fin til mitt bruk (klær, vesker, tykke stoffer). De som quilter liker ofte Husquarna og Bernina. Alle sammen gode maskiner.

Jeg har hørt mye on Janome Jeans som visstnok er en rimelig og god nybegynnermaskin.

Gå på en symaskinbutikk og spør litt. Der får du også prøvesy, og du har noen p komme til om det skulle være nødvendig. Kvisekidden på Elkjøp kan garantert ikke hjelpe deg om noe skulle klikke ;)

Lykke til med kjøpet.

PS: Det er heller ikke nødvendig med for mye elektronikk.

Takk for godt svar! Nærmeste sybutikken er to timer unna, så kan bli litt vanskelig og komme seg dit pga at jeg ikke kjører bil selv og er da avhengig av buss.

Har sett litt på nett, men har ikke spesielt lyst til å bestille over nettet heller.

Men er ikke AEG et godt merke? Bare spør - jeg er helt blank på dette! Jeg tenker at når jeg først skal kjøpe meg en symaskin, skal det være en ordentlig en sånn at jeg slipper å bruke flere tusen kroner på det. Tror nok jeg må se litt mer rundt om kring før jeg bestemmer meg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AEG lager kanskje gode støvsugere, men de er ikke kjent for symaskiner. Ville styrt veldig langt unna om jeg var deg.

Denne maskinen vil jeg mene er et godt kjøp. Billig også nå som den er på tilbud.

Samme med en Elna 3210 som du finner her

Her finner du massevis av maskiner. Du kan bestille på nett.

Send gjerne en mail til forhandlerene og spør litt. beskriv behovet ditt og fortell hvor mye du kunne tenke deg å betale. Som du ser så kan det variere fra 2000 til mange titalls tusen...

Jeg ville dog styrt unna de aller billigste.

Endret av Løvetanten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest idakaroline

Jeg likte veldig godt den første du linket til! Den virket veldig fin og den var i grunn ganske billig også! Takk for fine svar, en ny symaskin blir det nok når jeg har fått sett litt rundt og funnet en som passer bra til det jeg trenger en til ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags maskin er det du har etter moren din, da? Mange maskiner fra 70-tallet/tidlig på 80-tallet (som jeg regner med at den kanskje kan være?) går for å være gode maskiner som du vanskelig erstatter med de billigere nye maskinene. Jeg syr på en Bernina Record 830, som ifølge svigermors proffmaskinleverandør og -reperatør er en av de beste som noen sinne er laget. (Svigermor har også en Record 830, som har vært i daglig bruk de siste 20 årene og vel så det.) En service koster rundt en tusenlapp og kan være vel anvendte penger hvis du er så heldig å ha en maskin som er tung, solid og god. Jeg hadde service på min nå (som er fra 1976, arvet etter mamma ;)), og den er god som gull! Syr veldig jevnt og fint og murrer fornøyd. :)

Endret av *Joyce*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest idakaroline

Den er vel bortimot 25 år, tenker jeg. Er ikke helt sikkert, men jeg mener den heter Elna? Det kan jo hende det er mulig å få service på den, men det vet jeg ikke om er mulig her jeg bor ... Mamma har alltid skrytt av den og sagt at den har vært kjempe god å bruke, noe jeg er enig i, men etter at jeg har brukt den nå i et par år, har den blitt trå å bruke. Undertråen surrer seg sammen til en klump, nålene brekker stadig og jeg syns det virker som at maskinen begynner å nykke spesielt om jeg har et litt tykkere stoff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg anbefaler deg å registrere deg på sykroken.net, ikke bare for du masse hjelp der, men som sykroken-bruker for du en rabatt i noen av internettbutikker som selger symaskiner her i Norge.

jeg er selv nybegynner, jeg kjøpte meg Husqvarna Emerald 118 og er fornøyd med den. Stødig og enkelt å bruke maskin. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest idakaroline

jeg anbefaler deg å registrere deg på sykroken.net, ikke bare for du masse hjelp der, men som sykroken-bruker for du en rabatt i noen av internettbutikker som selger symaskiner her i Norge.

jeg er selv nybegynner, jeg kjøpte meg Husqvarna Emerald 118 og er fornøyd med den. Stødig og enkelt å bruke maskin. :)

Har du selv kjøpt noe fra den siden selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man ikke har råd til en god ny maskin så ville jeg brukt litt penger på service på den gamle, mange av de gamle maskinene syr bedre enn de nye, billige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk Singer 4210 av samboeren til jul. Har ikke fått prøvd den enda, men han hadde funnet mye bra om den på nettet. Regner med den er mer enn grei nok til enkelt bruk. Prisen er det hvertfall ingenting å si på (vet ikke hva den kostet uten å være på salg)...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at undertråden surrer og nålene knekker kan det være svært enkle løsninger på.

Bytter du f.eks nål ofte? Når jeg sydde på bestilling så byttet jeg nål for ca hver 8.sytime. Butte nåler knekker ofte.

Surrete undertråd kan ofte være støv.

Signerer det de andre her sier om service. Om den maskinen du nå bruker egentlig er veldig god så kan du nok få en knallmaskin bare den får litt TLC :) Elna er et godt merke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har du selv kjøpt noe fra den siden selv?

Ja, jeg kjøpte denne symaskin fra siden jeg linket til. Men jeg fant selv ikke ut om sykroken før etterpå, kunne faktisk få 10% rabatt på symaskinen, men jeg viste jo ikke. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg sendte min 35 år gamal Husqvarna symaskin på reperasjon da den begynte å klusse. Eg var nok heldig for det kosta kun 3-400kr og maskina var så god som ny. Stødig god mekanisk maskin. Viss du må velge mellom å kjøpe billig (opp til 2500kr) og å fikse ei gamal maskin som har fungert bra så hadde eg sendt den gamle på reperasjon. Heller bytte etterkvart som du ser om det er ein hobby som fenger.

Eg har i ettertid bytta til ein rimelig elektronisk maskin, men savner i blant den gamle. Draumer nå om ein quiltemaskin, men dei koster mykje.

Symaskiner bør kjøpes der symaskiner selges. Elkjøp, europris, obs og lignende har billige symaskiner som fort fører til meir frustrasjon enn glede.

Typisk kjente symaskinsmerker er Janome, Elna, Singer, Husqvarna, Bernina, Pfaff, Brother. Singer og Brother er ikkje fullt så vanleg i Noreg som Janome, Husqvarna, Pfaff, og Bernina. Trur Singer var meir vanleg i gamle dager enn i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...