Gå til innhold

"du kan vel ta littegrann?"


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Dette har blitt et problem for meg også. Kjenner meg veldig godt igjen i det mange sier her...

Denne jula har vært et mareritt enkelte steder pga ting som dette. Spesielt hos søsteren til kjæresten. Hun hadde bakt kake til jul, alle snakker om hvor "fantastisk" denne kaka er og "den måå du bare smake på" jeg er kjempe mett etter middag hvor jeg også er blitt prakket på diverse ting som er hjemlaget og "bare såå godt, du måå prøve". Men jeg smaker på denna kaka da, og så... Dama har ikke bare bakt EN kake, men haugevis av jule kaker, som hun setter ut på bordet etter den store kaka :dåne:

Jeg får så lyst til å si "JEG HAR IKKE LYST PÅ KAKE" men det er liksom ikke nok, man må omtrent være dødsyk for at det er en god nok unnskyldning til å ikke smake på den "herlige, nydelig, underbare" kaka. Prøver først med, "nei jeg er mett, ellers takk" men litt da, den er veldig god, glir rett igjennom den her vettu høhø, "ellers takk men jeg er litt små kvalm" Da hjelper det med sukker!

Huff, er liksom håpløst. Absolutt ALLE de andre skal ha kake, utenom meg, så det blir sett på som skikkelig uhøflig og sært at jeg ikke vil ha kake.

Var på middag hos noen venner for en stund siden, og hadde absolutt ikke lyst på noe søtt etter maten, så plutserlig setter de frem skåler med sukkererter, kålrot og gulrot (i tilegg til snaks og godteri da). Ble helt overlykkelig jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ta et stykke kake for høflighetsskyld, er det samme som å spise et smalahove for høflighetsskyld. Jada, det er høflig å spise maten sin, men man trenger det ikke. De fleste normale folk forstår at voksne mennesker har diverse grunner for å ikke spise akkurat den maten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at om jeg skal spise kake for at noen andre skal lette samvittigheten sin, så må de gå i seg selv. Det er ikke jeg som har/er problemet.

Enkelte av oss liker bare ikke all verdens kaker. Hvorfor er det så vanskelig for noen å forstå?

Endret av The Kitten
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Jeg tror spisepress er noe av det samme som drikkepress. Mange tåler ikke at én person i gruppen ikke spiser søtt, eller ikke drikker alkohol fordi de føler det som en form for moralisering eller underliggende irettesettelse. Selv om det slettes ikke er ment sånn.

Jeg tror for det meste at man føler seg som en dårlig vert fordi man - nok en gang - har glemt allergiene til gjesten(e). Man vil i de aller fleste tilfeller strekke seg langt for gjestene og lage det beste som finnes - synes man selv - men så kommer Blondie da som ikke kan spise is eller bløtkake, pudding eller ja hva kan hun egentlig spise altså?

Ved middagsbesøk går dette egentlig helt greit for meg - så lenge jeg klarer å finne en unnskyldning for å unngå dessert og kaker. Men ethvert kakebord er bare et gigantisk NEI fra meg. Eller jeg kan spise litt og bli litt dårlig.

Jeg forstår at dette er vanskelig. Samtidig forstår jeg ikke at man ikke kan lage noen hvetemel og melkefrie alternativer. Frukt er f.eks. et alternativ som ikke en gang må lages.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et merkelig samfunn vi lever i..

Jeg likte kaker, boller osv. når jeg var liten men nå forstår jeg ikke helt hva som er "greia".. Jeg spiser kake kanskje en gang i året og det er mer enn nok for meg.. Men får også mange rare blikk når jeg sier nei.. Jeg har på følelsen at folk ser på meg og tenker "hun slanker seg".. Ekstra komisk blir det når de kommer med kommentarer som "du er så tynn" så skjærer de et digert stykke kake og presser tallerkenen inn i hendene mine.. Haha.. Jeg elsker lakris, men jeg går ikke rundt og dytter det på folk! Hvorfor skal kake være så spesielt i forhold til andre matvarer? Kan ikke de som liker det spise det mens resten av oss kan kose oss med det vi liker?

Jeg synes det er mer uhøflig å presse noen til å spise noe de ikke har lyst på enn å være høflig å si nei takk på en hyggelig måte.. Neste gang kanskje jeg skal ta med meg en lommelerke og hvis de insisterer på at jeg må bare "smake på den" skal jeg insistere på at de må ta seg en liten slurk. Det blir jo sååå mye hyggeligere!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...