Gå til innhold

"du kan vel ta littegrann?"


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Man velger selv hva man skal spise. Selv spiser jeg det jeg vil når jeg vil. Om jeg er i besøk, det serveres kake på jobb etc, ognjeg blir tilbudt noe jeg ikke vil ha, da lar jeg være å forsyne meg med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hm, jeg har motsatt problem av det som beskrives i tråden her, jeg. Folk sier til meg: Hæ, spiser du kake/vaffel/sjokolade/godteri nå igjen? Også på en tiiiirsdag? :fnise::snurt:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kake er jo (avhengig av typen) noe av det verste man kan spise. Jeg blir kvalm eller uvel i magen hvis jeg spiser mye, så de fleste kaker tar jeg syltynne stykker av. Ikke synes jeg det er noe spesielt godt heller. Dersom jeg for eksempel hadde hatt 1500 kcal jeg skulle spist en dag, så hadde jeg valgt å fylle disse med andre ting enn kake. Skulle jeg "kost meg" med mat, så hadde jeg også valgt noe helt annet. En kake har kanskje 500 kcal pr. 100 gram, og da frister det mye mer med andre ting som for eksempel ren sjokolade, ostepop, popcorn eller andre ting jeg faktisk synes er veldig godt. Eller rett og slett helt vanlig, sunn mat, som egentlig er det jeg snyes smaker best og som jeg føler kroppen får det best av. Og i hverdagen (som en jobbdag faktisk er) passer det seg ikke med usunn føde, og da har jeg ikke lyst til å spise slikt heller. Jeg hadde i alle fall lett stått over serveringen av en svett kake på jobben...

"svett kake"? Det var en utrolig god og lekker kake, ikke noe svett over den (neida, ikke jeg som hadde bakt ;) ) det som gjør meg svett er dette med stålkontroll på hver minste kalori. Som sagt - all ære til dere som lever sunt (jeg prøver å leve sunt i hverdagen jeg og, og er opptatt av å få i meg lite "dritt") men at man skal sitte og finregne på kaloriinntaket og heller ønske seg popcorn enn kake når det er juleavslutning på jobben, da føler jeg at man har vippet over på andre siden. Hvis man lever sunt og er aktiv, blir man ikke feit om man tar et lite kakestykke til julekaffen på jobben. Man kan heller ta et lite stykke da?

Om du får dårlig samvittighet fordi du spiser kake på jobb, så er det ditt problem, ikke de som ikke spiser kake sitt problem.
Poenget er ikke hvem som eier problemet, poenget er at det er normalt sosialt å ta et lite kakestykke når noen har bakt en flott kake til juleavslutning på jobben før jul. Å sitte og ikke ta noe fordi du heller vil bruke de 150 kaloriene på popocorn er noe du er i din fulle rett til, men stemningen blir litt dempet av det. Men det er vel ikke ditt problem...

Du har rett i at det er bedre når det skjer sjeldent enn hvis det hadde skjedd hver dag, men jeg synes du bør ha forståelse for at ikke alle synes det er "såååå kos" med kakespising på jobb.
Nei, du syns sikkert ikke det er noe kos i det hele tatt, men du kan kanskje jenke deg litt når resten av kollegene syns det?

Det trengs nok litt smidighet og toleranse fra begge parter. Det er unødvendig å proklamere at man ikke kan spise kake for da blir man feit (spesielt hvis man er tynnere enn gjennomsnittet fra før av), men kanskje er det en grunn til at dette kommer frem? Hvorfor kan ikke de som velger å ikke menge seg med drittmat få slippe mas om at "joda, kom igjen, et lite stykke klarer du jo!". Synes ofte selv tilbyderen setter meg i en litt vanskelig situasjon når vedkommende tilbyr meg noe mat (det være seg kake, godterier, bakst, annen mat) og så spør hvorfor jeg ikke vil ha. Har ikke lyst på ("hæ? ser det ikke godt ut?"), liker ikke ("har du smakt? det er jo SÅ godt! og jeg har brukt en litt spesiell oppskrift!"), blir syk ("åhh, hvordan da???"), vil spise sunt ("men du kan jo skeie ut LITT da, det er jo onsdag i dag, lillelørdag!!"), nei da, bare spis det du, det er jo din mat ("ja men du kan jo få halvparten!")... hva skal man gjøre da?

Helt enig i at man må ta hensyn begge veier. Det er en uting med kake hver dag på jobb, det er også en uting å presse kake på folk. På min jobb er det, som sagt, svært sjeldent at noen har med seg kake eller annet, og det er ingen som presser kake på noen. Men det legger en demper på stemningen at det sitter et par syltynne jenter som ikke kan tenke seg å ta et ørlite stykke kun for å være høflige. Jeg nekter å tro at de fleste av oss blir prakket på kake flere ganger i uken til vanlig, så jeg skjønner ikke at det å ta en liten kakeflis kan velte vekta hvis du ellers lever sunt. (og igjen, jeg snakker ikke om allergikere!!)
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med Kosemose. Med mindre man blir veldig dårlig så kan man ta seg et lite stykke for høflighets skyld og for selskapets skyld. Selv har jeg diabetes og bør holde meg unna kaker. Jeg blir derfor glad hvis det er satt fram frukt eller smørbrød som et alternativ til kaker. Men er det ikke det så tar jeg meg et lite kakestykke. Det tåler jeg. Jeg ville i hvert fall aldri sagt at jeg ikke spiser fordi jeg blir tykk av det. Det hender folk synes jeg spiser lite og da er det bare å svare at jeg er mett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"svett kake"? Det var en utrolig god og lekker kake, ikke noe svett over den (neida, ikke jeg som hadde bakt ;) ) det som gjør meg svett er dette med stålkontroll på hver minste kalori. Som sagt - all ære til dere som lever sunt (jeg prøver å leve sunt i hverdagen jeg og, og er opptatt av å få i meg lite "dritt") men at man skal sitte og finregne på kaloriinntaket og heller ønske seg popcorn enn kake når det er juleavslutning på jobben, da føler jeg at man har vippet over på andre siden. Hvis man lever sunt og er aktiv, blir man ikke feit om man tar et lite kakestykke til julekaffen på jobben. Man kan heller ta et lite stykke da?

Poenget er ikke hvem som eier problemet, poenget er at det er normalt sosialt å ta et lite kakestykke når noen har bakt en flott kake til juleavslutning på jobben før jul. Å sitte og ikke ta noe fordi du heller vil bruke de 150 kaloriene på popocorn er noe du er i din fulle rett til, men stemningen blir litt dempet av det. Men det er vel ikke ditt problem...

Nei, du syns sikkert ikke det er noe kos i det hele tatt, men du kan kanskje jenke deg litt når resten av kollegene syns det?

Helt enig i at man må ta hensyn begge veier. Det er en uting med kake hver dag på jobb, det er også en uting å presse kake på folk. På min jobb er det, som sagt, svært sjeldent at noen har med seg kake eller annet, og det er ingen som presser kake på noen. Men det legger en demper på stemningen at det sitter et par syltynne jenter som ikke kan tenke seg å ta et ørlite stykke kun for å være høflige. Jeg nekter å tro at de fleste av oss blir prakket på kake flere ganger i uken til vanlig, så jeg skjønner ikke at det å ta en liten kakeflis kan velte vekta hvis du ellers lever sunt. (og igjen, jeg snakker ikke om allergikere!!)

Tja, jeg gidder ikke tylle i meg mat/søtsaker jeg ikke har lyst på, kun fordi andre ønsker at jeg skal spise. Man skal aldri spise for å glede andre, eller for å opprettholde en viss type stemning!

Det virker som det er litt vanskelig for deg å forstå? Mener du virkelig at hvis man ikke er sulten, eller av andre årsaker ikke ønsker å spise, så må man spise likevel sånn at resten av forsamlingen blir fornøyd? Makan!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man ikke fokuserer på det, blir da ikke stemningen dempet av at noen velger å ikke spise kake. Jeg synes ikke man skal spise noe som helst bare for å tilfredsstille andre. Dog synes jeg man ikke skal komme kommentarer som "jeg blir feit av å spise kake" og lignende. DET er en demper på stemningen og dårlig folkeskikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er anonymbruker fra kl. 12:02 i dag.

Jeg skjønner veldig godt hva du mener, Kosemose. Jeg har ingen problemer med å se den sosiale settingen og at man av normal høflighet bør smile og ta imot, og det er også som regel dette som er grunnen til det de gangene jeg spiser kake i slike situasjoner. (Er jeg i konfirmasjon, dåp, bryllup osv. blir det noe helt annet synes jeg, selv om jeg personlig altså uansett ikke synes at kake smaker spesielt godt.) Ettersom jeg er veldig småspist i utgangspunktet (men nei, jeg er ikke syltynn, jeg har bare et lavt kaloriforbruk selv om jeg er fysisk aktiv) utgjør et kakestykke en ikke ubetydelig del av mitt daglige inntak.

Men hvorfor er det så viktig for folk at alle må spise? Er det ikke nok at de som har lyst på kake, spiser kake? Jeg klarer helt fint å være sosial og være en del av fellesskapet selv når jeg ikke spiser kake (eller noe annet), det er jo ikke sånn at det er synd på meg heller... Akkurat hva jeg dytter inn i munnen burde jo være min egen sak, ikke andres.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, jeg gidder ikke tylle i meg mat/søtsaker jeg ikke har lyst på, kun fordi andre ønsker at jeg skal spise. Man skal aldri spise for å glede andre, eller for å opprettholde en viss type stemning!

Det virker som det er litt vanskelig for deg å forstå? Mener du virkelig at hvis man ikke er sulten, eller av andre årsaker ikke ønsker å spise, så må man spise likevel sånn at resten av forsamlingen blir fornøyd? Makan!

Hehe, ja makan altså! Joda, jeg er oppdratt til at man alltid smaker på maten man blir tilbudt. Er man mett eller på slankekur, tar man bittelitt, smiler og sier "mmmmm, så godt" lell. Det er normal folkeskikk der jeg kommer fra. Men det er klart, du er i din fulle rett til å bestemme selv hva som skal med i ditt daglige kaloriinntak, og om karbohydratene skal bestå av kake eller popkorn siste arbeidsdag før jul. Så når man sitter seks stykker og skal kose seg, en har gjort seg flid med å bake, og to takker nei fordi de må tenke på vekta, da er det klart de er i sin fulle rett til det. Ingen kan tvinge deg til å innta noe som helst. Det har du helt rett i!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, ja makan altså! Joda, jeg er oppdratt til at man alltid smaker på maten man blir tilbudt. Er man mett eller på slankekur, tar man bittelitt, smiler og sier "mmmmm, så godt" lell. Det er normal folkeskikk der jeg kommer fra. Men det er klart, du er i din fulle rett til å bestemme selv hva som skal med i ditt daglige kaloriinntak, og om karbohydratene skal bestå av kake eller popkorn siste arbeidsdag før jul. Så når man sitter seks stykker og skal kose seg, en har gjort seg flid med å bake, og to takker nei fordi de må tenke på vekta, da er det klart de er i sin fulle rett til det. Ingen kan tvinge deg til å innta noe som helst. Det har du helt rett i!

Vil bare gjøre oppmerksom på at den anonymbrukeren du svarer her, vedkommende som skrev kl 12:49, ikke er den samme som den anonymbrukeren du svarer i posten din ovenfor. Anonymbrukeren som skrev på 12:02 og 13:31 er den som nevnte popcorn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare gjøre oppmerksom på at den anonymbrukeren du svarer her, vedkommende som skrev kl 12:49, ikke er den samme som den anonymbrukeren du svarer i posten din ovenfor. Anonymbrukeren som skrev på 12:02 og 13:31 er den som nevnte popcorn...

Takk for oppklaring! Jeg mener nå at spis hva dere vil, men i mine øyne er det dårlig folkeskikk å være så opptatt av sitt eget kaloriintak at man ikke kan ta en bitteliten bit når noen har gjort seg flid med kaker eller mat. Jeg tviler på at de fleste her blir tilbudt hjemmelagde kaker flere ganger i uka, i såfall er det kanskje greit å ta opp på jobben at det blir for ofte kakeslabras?

Jeg respekterer at folk tar vare på kroppen sin, og er opptatt av det selv, men det kan tippe over til å bli en slags sykelig selvoppatthet som går ut over trivsel og folkeskikk. Men for all del - gjør som dere vil, dere bestemmer jo selv hva som skal inn i munnen deres...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår begge leire i denne saken, men folk må få bestemme selv hva de putter i munnen. For å snakke for min egen del: Jeg synes ikke det er noe galt i å ta en liten flis av et kakestykke dersom man passer vekten. Problemet mitt er derimot at dersom jeg får smaken på den kaken, så er det fort gjort å ta litt mer, og dermed er jeg havnet på "kjøret" igjen. Ja, for det er nesten sånn det føles, når man i en lengre periode har holdt seg til en diett av sunn mat, men blir fristet med godsaker. En liten kakebit blir fort til en full dag med utskeielser, som igjen kan bli til en hel uke. Når man først har trådt over grensen, er det liksom gjort. Sånn er jeg, dessverre, og blir sikkert sett på som svak av noen. :(

Folk som ikke har problemer med vekten, vil nok ikke kunne relatere til dette. Men jeg synes altså det er lettere å ikke ta noe kake, enn å ta en liten bit. Det er vel kanskje som med røykere, som "bare" skal ta ETT trekk av sigaretten de blir tilbudt, eller Smash-reklamen, "du kan ikke bare ta EN".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Jeg respekterer at folk tar vare på kroppen sin, og er opptatt av det selv, men det kan tippe over til å bli en slags sykelig selvoppatthet som går ut over trivsel og folkeskikk."

Kanskje det går an å snu om på det: Hvis man bryr seg så mye om andre spiser kake eller ikke, så er man vel sykelig opptatt av det? Det går an å ha en sosial sammenkomst uten at alle må spise det samme, drikke det samme, ha de samme klærne, de samme interessene... haha, nå blir det litt overdrevet. Men uansett. Det blir jo nesten det samme som å presse avholdsfolk til å drikke alkohol på vorspiel før man skal ut på en konsert eller revy.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om man kanskje ikke blir tilbudt kake flere ganger i uka, er det jo ikke bare på jobb en blir "nødet" med sånt. Mange som har kontakt med besteforeldre, venner osv som også serverer ting en egentlig ikke ønsker å spise. Særlig nå i jula, men ellers også. For mitt vedkommende spiser jeg alt og har ikke noen grunn til å tenke på vekta, men jeg har også forståelse for at noen ikke har et like uproblematisk forhold til søtsaker, både pga vekt og at mange faktisk får vondt i magen etc av søt finbakst. Slik jeg har forstått det kan en rett og slett bli dårlig om en bryter en lavkarbodiett ved å spise noe søtt, i tillegg til at det ikke smaker godt når en har vent seg av med søte matvarer? Likevel bør en altså spise "litt" for å bevare den gode stemningen?

Jeg tror en kunne løst dette fint ved å bare sette hjemmebaksten på bordet, og så slappe av i stedet for å vokte hvem som tar med haukeblikk og registreringsskjema.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har også opplevd at folk har blitt sure fordi kakestykket jeg tok var av for liten størrelse :)

Flere ganger... :lete:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner meg så utrolig godt igjen i problematikken her!

Jeg er en som alltid har spist hva jeg vil, når jeg vil. Som betyr at ofte vil jeg ikke ha det folk tilbyr meg av kaker og godteri. Men presset er så stort! Og hvis det er kake hjemme hos gamlingene og jeg ikke forsyner meg, så betyr det automatisk at det er fritt frem for å komme med snurte kommentarer som "nei, du liker jo ingenting", eller "nå spiser vi andre kaker, men det liker vel ikke du". Så nå gir jeg f** og dytter i meg to stykker drittkake. Som regel ender det med hodepine, stor oppblåst mage og diare. Jeg er ikke noe glad i søt mat. Men salt, derimot!!! Gi meg heller et fenalår!

Takker jeg nei når jeg er på besøk, så er det med overraskelse i stemmen "skal du ikke ha???? Ikke litt engang???(Din kroppsfikserte FREAK)"

Dette møter jeg over alt. Det er vanlig høflighet å respektere hva folk sier. Det er faktisk høfligere enn å presse noen til å takke ja til den sosiale tvangskosen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med mindre man blir veldig dårlig så kan man ta seg et lite stykke for høflighets skyld og for selskapets skyld.

Når man må spise usunne kaker man egentlig ikke har lyst på for å være høflig eller for selskapets skyld, da begynner det å bli noe alvorlig galt med det moderne samfunnets forhold til mat. Noe man jo har visst lenge, det moderne mennesket har et sykt forhold til mat. At noen står opp mot det, synes jeg virkelig ikke er uhøflig.

Jada, det finnes tynne mennesker som kunne tatt seg et lite kakestykke for selskapets skyld uten å ta skade av det, men matpress (kakepress) er ikke sunt for noen, tynn eller ei.

Det er jo ikke rart at man ikke kan ha et naturlig forhold til mat lenger, når hva man spiser plutselig er ensbetydende med hvor høflig man er...

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har også opplevd at folk har blitt sure fordi kakestykket jeg tok var av for liten størrelse :)

Flere ganger... :lete:

Nestegang tar du hele kaka :gjeiper:

----------------------------------------------

Så nå skal man spise for å være høffelig? Bare lurer, hva med vegetarianere som blir tilbudt kjøtt? Eller veganere som ikke kan spise kake? Er de unskyldt? Det er jo teknisk sett et eget valg de har tatt.

Nei, jeg spiser det jeg liker, jeg, eller kan spise. Er jeg uhøffelig som takker nei, da får jeg bare være uhøffelig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sliter med kvalme, av ulike grunner, og måtte ta afipran for å i det hele tatt komme meg igjennom julemiddagen uten å måtte si nei til alt. Og selv om jeg hadde veldig lyst å spise julekaker, både da og i går, så var det helt uaktuelt. Da hjelper det veldig lite at folk ber meg ta bare et lite stykke, og nesten hiver det oppå asjetten min.

Jeg hadde nok ikke blitt verken mer eller mindre kvalm av et kakestykke, så joda, jeg kunne nok spist et. Men det fristet altså veldig lite. Så nei, jeg tar ikke et lite kakestykke for høflighetens skyld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for oppklaring! Jeg mener nå at spis hva dere vil, men i mine øyne er det dårlig folkeskikk å være så opptatt av sitt eget kaloriintak at man ikke kan ta en bitteliten bit når noen har gjort seg flid med kaker eller mat. Jeg tviler på at de fleste her blir tilbudt hjemmelagde kaker flere ganger i uka, i såfall er det kanskje greit å ta opp på jobben at det blir for ofte kakeslabras?

Jeg respekterer at folk tar vare på kroppen sin, og er opptatt av det selv, men det kan tippe over til å bli en slags sykelig selvoppatthet som går ut over trivsel og folkeskikk. Men for all del - gjør som dere vil, dere bestemmer jo selv hva som skal inn i munnen deres...

La meg gjette; du er ikke så opptatt av kalori inntak?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...