Gå til innhold

Sukk, på'an igjen....

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei du som lurer på 50/50. Er noe som heter 50/50 samvær og noe som heter 50/50 delt bosted.

Når en har kontrakt på delt bosted, kan den ene forelder som har adr.i inneværende år ikke flytte med barnet,utgifter deles likt, ikke noe bidrag, dette er grunntrekk.

kan ha samvær eks 60/40 og ha delt bosted med,

50/50 samvær har vanligvis bidragsyter og bidragsmotaker, der betaler BM for barnehage ovs,men er lagt inn i bidrag, barnet har fast bosted hos BM. De har samvære 50/50 men ellers som vanlig samvære av mindre grad, samme regler BM ,dens om ahr bosted ppå barnet Kan flytte bare hun varsler BY (bidragsyter) inne 6 uker før,

Men forldre står selvsagt fritt til å avtale som de vil.

Mange menn/kvinner vet ikke det kan søke halve barnetrygden ved 50/50 delt bosted, de sikre seg mor eks, tar med barnet og flytter, De får skatteklase 2 om de bor alene uten partner annet hvert år, (en melder barn i folkeregsister annet hver år hos mor og far),

Jeg har skrevet litt lenger foran i denne tråden om dette så om du finner meg der ser du.

Mange blander dette, endringen kom i siste endring barnelova.

Du kan lese mere om dette på nav,no , regjeringen,no , odin.no

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er du sikker på at ikke dette er det egentlig problemet?

Du er sur og hevngjerrig fordi han har funnet seg ny dame og hun er gravid og skal få hans barn.

Dette gjør deg bitter og han "skal få smake" pisken.

Ja, selv om han har ny samboer som er gravid, så skal du jaggumeg vise han hvem som er sjefen!

Han skal ikke tro at han bare kan komme her og gjøre andre damer gravide uten konsekvens! DET SKAL VI BLI TO OM!?

TS her.

Jeg er veldig glad for at min eks har ny dame og skal få baby. De har vært sammen i mange år og har prøvd lenge, så dette har ingenting med bitterhet å gjøre overhode. Det har med at jeg må betale for noe han ønsker, og jeg ikke trenger. Jeg har også foreslått at han går ned i bidrag for å dekke dette opp.

Skrevet

Hei du som lurer på 50/50. Er noe som heter 50/50 samvær og noe som heter 50/50 delt bosted.

Når en har kontrakt på delt bosted, kan den ene forelder som har adr.i inneværende år ikke flytte med barnet,utgifter deles likt, ikke noe bidrag, dette er grunntrekk.

kan ha samvær eks 60/40 og ha delt bosted med,

50/50 samvær har vanligvis bidragsyter og bidragsmotaker, der betaler BM for barnehage ovs,men er lagt inn i bidrag, barnet har fast bosted hos BM. De har samvære 50/50 men ellers som vanlig samvære av mindre grad, samme regler BM ,dens om ahr bosted ppå barnet Kan flytte bare hun varsler BY (bidragsyter) inne 6 uker før,

Men forldre står selvsagt fritt til å avtale som de vil.

Mange menn/kvinner vet ikke det kan søke halve barnetrygden ved 50/50 delt bosted, de sikre seg mor eks, tar med barnet og flytter, De får skatteklase 2 om de bor alene uten partner annet hvert år, (en melder barn i folkeregsister annet hver år hos mor og far),

Jeg har skrevet litt lenger foran i denne tråden om dette så om du finner meg der ser du.

Mange blander dette, endringen kom i siste endring barnelova.

Du kan lese mere om dette på nav,no , regjeringen,no , odin.no

TS her.

Vi har delt omsorg, ikke delt bosted. Hun står folkeregistert hos meg, Far betaler bidrag fordi han tjener mer enn meg. Han kan ikke få skatteklasse 2 uansett, han har samboer og venter baby, så det er uaktuelt for ham uansett.

Skrevet

Hvorfor skal man hele tiden svelge kameler? Ja, man skal velge sine kamper. Men faktisk er 1800 kroner mye penger for veldig mange familier.

Dere som messer om tilskudd og barnetilsyn, de har 50/50 deling og da mottar ingen stønader utover en ekstra barnetrygd og eventuelt bidrag.

Til TS:

Jeg har en datter på samme alder, hun trives på SFO og vil fortsette der en stund til. Men flere av hennes venner har sluttet. Samtidig vet jeg at hun er stor nok til å klare seg hjemme, og hun går når hun vil fra SFO. Selv jobber jeg 5 minutter unna.

Hadde jeg sagt opp plassen og far sagt han trengte den de få dagene han henter - ja da fikk han betalt selv.

Så hadde jeg vært i din situasjon så ville jeg sagt opp plassen og bedt ham skaffe plass selv den uka han trenger det.

Gleder meg til den dagen jeg slipper utgiften selv, da har jeg mer å rutte med og ungene kan finne på mer i fritiden :)

TS her.

Jeg gleder meg også til den dagen jeg slipper å betaler nesten 2000 kr i mnd for noe jeg ikke trenger. Jeg skal bruke julen/nyttår på å finne ut hva jeg skal gjøre. Jeg kan si opp plassen, og legge opp til far at han må betale hvis han trenger det. Jeg har også foreslått for ham at han går ned i bidrag, slik at SFO blir dekket opp. Jeg får heller ikke stønad til barnetilsyn, fordi vi har delt omsorg. Ellers, takk for en konstruktiv tilbakemelding :)

Gjest Tidssone
Skrevet

Men dersom du ikke får stønad til barnetilsyn, så skal dere dele på alle utgifter, ikke sant? For da har dere 50/50 på en slik måte at både tid med barnet og utgifter skal deles på? Eller?

Skrevet

Er det ikke sånn at man deler 50/50 på alle utgifter når man har barnet/barna halve tiden hver?

Hei.

50/50.

Kommer an på om en har delt bosted, da skal en dele alle utgifter og ikke betale bidrag, Delt bosted betyr at en i praksis bytter bosted på barnet annet hvert år, En får også skatteklasse 2 det året barnet har bosted hos en.

Barnetrygd ovs.blir ogs delt om en søker nav.

Passer best foreldre som er venner.

Samvære er ikke bosted, dvs en kan ha 50/50 samvære med bosted hos ene forelder. Da får bostedsfreodler alle tilskudd,bidrag ovs. Utgifter til barnepass kan regnes inn i bidrag. Er det samme som samvære med lavere andel samvære,egentlig ikke noe forskjell.

Ikke bland delt bosted og delt samvær. Delt bosted kom etter endring barenelova for noen få år siden.

Dette kan hindre den en fordeler å flytte med barnet, den har kontrakt for dette.

Delt bosted kan være 50/50, 60/40 eller det en ønsker.

Håper dette var oppklarende .

Jeg har skrevet noe om dette tidligere i tråden,så om du finner meg der ser du mer.

Les www,lovdata.no barnelova, regjeringen,no og odin.no

Lykke til og God Jul.

Skrevet

Men dersom du ikke får stønad til barnetilsyn, så skal dere dele på alle utgifter, ikke sant? For da har dere 50/50 på en slik måte at både tid med barnet og utgifter skal deles på? Eller?

Hvis en ikke får stønad til barnetilsyn og har delt bosted 50/50 deler man utgifter til barnetilsyn.

Har en ikke delt bosted men 50/50 samvære, og ikke tilskudd til barnetilsyn betaler vanligvis bidreagsmotaker regning i og med barnet bor der. Bidragsyter betaler sin del av barnetilsyn gjennom bidrag.

Men forøvrig er barnets fostring er forhold mellom foreldre og de kan avtale som de vil med det meste etter endring barnelova.

Regler i barnelova er om de ikke blir enige. Mange foreldre synes det er VELDIG greit å forholde se til regler slik det ikke blir noen uenigheter seinere,

Lykke til;))

Skrevet

Du er sur og hevngjerrig fordi han har funnet seg ny dame og hun er gravid og skal få hans barn.

Ja, selv om han har ny samboer som er gravid, så skal du jaggumeg vise han hvem som er sjefen!

Han skal ikke tro at han bare kan komme her og gjøre andre damer gravide uten konsekvens! DET SKAL VI BLI TO OM!?

Hvem bestemmer?

Synes dette er en dum krangel.

Det er 2 foreldre.

Barnelova.

§ 37. Avgjerder som kan takast av den som barnet bur fast saman med.

Har foreldra sams foreldreansvar, men barnet bur fast saman med berre den eine, kan den andre ikkje setje seg mot at den barnet bur saman med, tek avgjerder som gjeld vesentlege sider av omsuta for barnet, m.a. spørsmålet om barnet skal vere i barnehage, kor i landet barnet skal bu og andre større avgjerder om dagleglivet.

Føyd til med lov 13 juni 1997 nr. 39 (ikr. 1 jan 1998), endra med lov 20 juni 2003 nr. 40,

endra paragrafnummeret frå § 35 b (ikr. 1 april 2004, etter res. 20 juni 2003 nr. 728).

§ 47. Rett til opplysningar om barnet.

Har den eine av foreldra foreldreansvaret aleine, skal denne gje den andre opplysningar om barnet når det blir bede om det. Den andre har også rett til å få opplysningar om barnet frå barnehage, skule, helse- og sosialvesen og politi, om ikkje teieplikta gjeld andsynes foreldra. Slike opplysningar kan nektast gjeve dersom det kan vere til skade for barnet.

Avslag på krav om opplysningar etter første stykket andre punktum kan påklagast til fylkesmannen. Reglane i forvaltningslova kapittel VI gjeld så langt dei høver, jamvel om avslaget er gjeve av private.

I særlege høve kan fylkesmannen avgjere at den som ikkje har foreldreansvaret, skal tape opplysningsretten etter paragrafen her.

Endra med lover 3 mars 1989 nr. 8, 20 juni 2003 nr. 40, endra paragrafnummeret frå § 50 (ikr. 1 april 2004 etter res. 20 juni 2003 nr. 728

Gjest Tidssone
Skrevet

Alle dere som svarer i vilden sky om delt bosted osv; det er trådstarter jeg spør. Det er hun som eier akkurat dette problemet. Så derfor lurer jeg på hvordan det er i akkurat _hennes_ situasjon.

Skrevet

TS her.

BF betaler barnebidrag, og i dette bidraget er også SFO tatt med. Men jeg trenger ikke SFO lenger, og min datter ønsker å slutte på SFO. Jeg foreslo først at vi kunne skrive en avtale som gir meg 55/45 samvær slik at jeg kan få stønad til barnetilsyn, men det nektet han. Så jeg har sendt han en mail hvor jeg foreslår at han går ned til 500 kr i bidrag og overtar SFO regningen selv. Det har jeg ikke fått svar på.

Så oppdaget jeg at samværsavtalen vår er gått ut på dato, ergo den er ikke gyldig lenger. Så han kan ikke bruke den avtalen mot meg når det gjelder betaling av SFO, der står det nemlig at den som mottar barnetrygden skal betale SFO. Denne avtalen ble skrevet når hun var 2 år gammel, så den må tilpasses dagens situasjon.

Vi har delt omsorg, ikke delt bosted, så hun står folkeregistert hos meg, så det er jeg som "bestemmer" om hun skal gå på SFO eller ikke i følge loven.

Jeg har også foreslått at han kan levere henne hos meg hver morgen han har henne og hente henne igjen der om ettermiddagen, men det nekter han også, fordi han mener det er totalt uansvarlig at hun er alene hjemme i 2 timer.

Så nå vurderer jeg å bare si opp SFO, så får han ta hele jobben med å be on redusert bidrag fra NAV og søke SFO plass selv, for jeg er lei av kranglingen etter 3 år. Jeg mener også at vilkårene for delt omsorg ikke er tilstede, da vi bare krangler, men det nekter han også å høre på. Så jeg får bare vente å se hva hun ønsker selv når hun fyller 12.

Skrevet

Alle dere som svarer i vilden sky om delt bosted osv; det er trådstarter jeg spør. Det er hun som eier akkurat dette problemet. Så derfor lurer jeg på hvordan det er i akkurat _hennes_ situasjon.

Det var mye rare svar i denne tråden fra folk som overhodet ikke leser hva jeg skriver, så takk for denne :)

Skrevet

Det var mye rare svar i denne tråden fra folk som overhodet ikke leser hva jeg skriver, så takk for denne :)

Skrevet

TS her.

BF betaler barnebidrag, og i dette bidraget er også SFO tatt med. Men jeg trenger ikke SFO lenger, og min datter ønsker å slutte på SFO. Jeg foreslo først at vi kunne skrive en avtale som gir meg 55/45 samvær slik at jeg kan få stønad til barnetilsyn, men det nektet han. Så jeg har sendt han en mail hvor jeg foreslår at han går ned til 500 kr i bidrag og overtar SFO regningen selv. Det har jeg ikke fått svar på.

Så oppdaget jeg at samværsavtalen vår er gått ut på dato, ergo den er ikke gyldig lenger. Så han kan ikke bruke den avtalen mot meg når det gjelder betaling av SFO, der står det nemlig at den som mottar barnetrygden skal betale SFO. Denne avtalen ble skrevet når hun var 2 år gammel, så den må tilpasses dagens situasjon.

Vi har delt omsorg, ikke delt bosted, så hun står folkeregistert hos meg, så det er jeg som "bestemmer" om hun skal gå på SFO eller ikke i følge loven.

Jeg har også foreslått at han kan levere henne hos meg hver morgen han har henne og hente henne igjen der om ettermiddagen, men det nekter han også, fordi han mener det er totalt uansvarlig at hun er alene hjemme i 2 timer.

Så nå vurderer jeg å bare si opp SFO, så får han ta hele jobben med å be on redusert bidrag fra NAV og søke SFO plass selv, for jeg er lei av kranglingen etter 3 år. Jeg mener også at vilkårene for delt omsorg ikke er tilstede, da vi bare krangler, men det nekter han også å høre på. Så jeg får bare vente å se hva hun ønsker selv når hun fyller 12.

Til TS.

Hei igjen.

Vet ikke hva som står på deres samværsavtale, men det vanlige er at det står den kan kreves revurdert etter en hvis dato.

Dermerd er den fortsatt gyldig om det står den ikke er gått ut,

Vet at før 2009 krevdes det skriftlig avtale. Selvfølgelig kan det være visse bevisbyrder ovs.uten skriftlig avtale.Munlig avtale like gyldig som skriftlig. Har også lest noen plasser at NAV bare fastsetter det det med lavest samvær en av partene sier,men da finnes det ikke noe avtale i det hele tatt, og det er med en såkalt "null meklingsattest". Dermed blir det en bevisbyrde på den andre. Men i deres tilfelle er finnes det en avtale og om du sier den opp og den ikke er misligholdt så burde det stilles annerledes,avtalen ahr faktisk vært praktisert.

Vet også avtaler bør endres etterhvert som tiden går. Deres virker gammel,og siden den i værtfall kan reforhandles er det en mulighet. Er den ikke oppsagt fra dato i avtalen løper den inntil en part sier den opp.

Så rart at om det står at avtalen er sagt opp fra en dato. Har bare sett den kan kreves reforhandlet,

Legger ved et utdrag av runsdkskriv fra NAV,der står i grunnen det jeg har skrevet

NAV rundskriv.

Fra 1. januar 2009

[Tilføyd 12/08]

NAV rundskriv.

Hovednr. 55 Nr. 2 - § 71 - § 9 i forskrift om fastsetjing og endring av fostringstilskot

§ 9 første ledd – Fastsettelse av samvær

[Tilføyd 12/08]

Etter 1. januar 2009 er det ikke noe krav til at en samværsavtale skal være skriftlig. Både skriftlige og muntlige avtaler eller offentlig fastsatt samvær danner grunnlag for et fradrag i det bidraget som er utregnet etter forskriften §§ 1 til 7 og § 10 første ledd. Det gjelder også dersom den bidragspliktige har samvær med barnet etter at det er fylt 18 år. Omfanget av samværet og alderen på barnet har betydning for størrelsen på samværsfradraget, jf. nedenfor under forskriften § 9 fjerde og femte ledd.

Etter forskriftsendringen kan både tidligere skriftlige avtaler og offentlige avgjørelser endres gjennom en muntlig avtale.

NAV forvaltning skal uten nærmere vurdering legge til grunn avtalen mellom foreldrene, eller avgjørelsen fra fylkesmannen (fra før 1. april 2004) eller domstolen. Det samme gjelder når partene har inngått rettsforlik om samværet, og når fylkesmannen har stadfestet en avtale om samvær.

Det er ikke nødvendig at partene uttrykkelig bekrefter at de har inngått en muntlig avtale. Det avgjørende er at de gjennom sin adferd viser at de har akseptert en samværsordning av et visst omfang. I slike tilfeller kan det legges til grunn at det foreligger en avtale om samvær, og deretter må spørsmålet om det faktiske omfanget av avtalen fastslås.

Selv om det ikke er noe krav at det må foreligge et skriftlig avtaledokument undertegnet av både den bidragspliktige og bidragsmottakeren, bør det fortrinnsvis forsøkes innhentet skriftlig bekreftelse på at de har en avtale om samværet og omfanget av denne. Dette bør fortrinnsvis oppgis på tilleggsblanketten som hver av dem fyller ut og skriver under i forbindelse med kravet om fastsettelse

Noen foreldre har fleksible avtaler, det vil si at den bidragspliktige og barnet har samvær i uregelmessige perioder. Foreldrene bør da oppfordres til å angi et gjennomsnittlig samvær som kan legges til grunn for samværsfradraget.

Har partene en skriftlig avtale, bør denne i utgangspunktet kreves framlagt. Hvis dette likevel ikke gjøres, må opplysningene som foreldrene gir om samværet, legges til grunn.

Dersom foreldrene bekrefter skriftlig, eller gir muntlige opplysninger som nedtegnes i et forvaltningsnotat, at de har en muntlig eller skriftlig avtale, men er uenige om omfanget av samværet, det vil si hva avtalen går ut på, skal det minste oppgitte samværet legges til grunn for samværsfradraget. Dette gjelder selv om opplysningene tilsier forskjellig samværsklasse.

Dersom en av foreldrene ikke gir noen opplysninger om omfanget av samværet, legges opplysningene fra den andre av foreldrene til grunn for samværsfradraget. Grunnen til dette er en vurdering av at ”den som tier, samtykker”. Den som har unnlatt å gi opplysninger om samværet, kan likevel klage på vedtaket med den begrunnelsen at det er lagt feil samværsfradrag til grunn.

Skrevet

TS her.

Til TS.

Ser jeg ikke fikk med alt i mitt svar sist.

Du har nok det avgjørnde ordet ang,om hun skal gå på sfo fordi hun har bosted hos deg.

Tror du ikke det betyr mindre samværtid ang.det at datter ikke skal være hos deg før skole og etter skole?

Skrevet

Går det ikke an å ha 50% SFO plass? På den måten kan begge få det som de ønsker. Selv om det blir utgifter for mor, så må det jo være trygt å vite at datteren deres har det trygt og bra også de ukene hun er hos far? Når far mener det ikke er bra å gå rett hjem etter skolen mener jeg. Det er jo ikke sikkert at de har det samme trygge nettverket av naboer som passer på, slik som det er hos deg?

Skjønner jo at faren ikke ønsker at hun først skal hjem til mors hus for så å bli henta der, når hun skal til far. Det hadde kanskje godt hvis dere var venner, men det er det jo tydelig at dere ikke er...

Ellers har jeg ikke barn, og ingen sint og håpløs x-mann heller, så det er mulig jeg burde holde kjeft.

Skrevet

Går det ikke an å ha 50% SFO plass? På den måten kan begge få det som de ønsker. Selv om det blir utgifter for mor, så må det jo være trygt å vite at datteren deres har det trygt og bra også de ukene hun er hos far? Når far mener det ikke er bra å gå rett hjem etter skolen mener jeg. Det er jo ikke sikkert at de har det samme trygge nettverket av naboer som passer på, slik som det er hos deg?

Skjønner jo at faren ikke ønsker at hun først skal hjem til mors hus for så å bli henta der, når hun skal til far. Det hadde kanskje godt hvis dere var venner, men det er det jo tydelig at dere ikke er...

Ellers har jeg ikke barn, og ingen sint og håpløs x-mann heller, så det er mulig jeg burde holde kjeft.

Hei. Du har mye "vettugt" i det du skriver, Du er det utenfra,er kvinne. Støtter ditt innlegg.

Skrevet

Ærlig talt, man blir lei av å svelge kameler, til slutt setter de seg fast i halsen og man blir lei.

Hvorfor skal da alltid bostedforelder stemples som bitter og sur?

Det du skriver er fullstendig unødvendig og viser hvem som faktisk er en bitter person, du bør kanskje se litt på deg selv?

Skrevet

Ærlig talt, man blir lei av å svelge kameler, til slutt setter de seg fast i halsen og man blir lei.

Det du skriver er fullstendig unødvendig og viser hvem som faktisk er en bitter person, du bør kanskje se litt på deg selv?

Hei.

Synes begge de innklippene du hadde var dumme/frusterte eller hv de da kommer av. Minner om mye følelser eller tull. Ikke godt å si hva det er i et slikt forum.

Men trodde det var Samværsforelder som ble stemplet som bitter, og den som føler seg lurt.

Det er ingen vinnere i et samlivsbrudd.

Personlig tror jeg dette vipper kan føles av begge foreldre.

Er da de som trenerer og ikke overholder avtaler av foreldre,gjøres dette systematisk finnes det mye bitterhet som sitter dypt i sinnet til denne personen.

De blir ofte kalt drittsekker menn som ikke overholder samværs/bidragsavtaler. Mor blir kalt feminist,bitch,hupe ovs.

Det ene er like galt som det andre

Skrevet

Hei.

Synes begge de innklippene du hadde var dumme/frusterte eller hv de da kommer av. Minner om mye følelser eller tull. Ikke godt å si hva det er i et slikt forum.

Men trodde det var Samværsforelder som ble stemplet som bitter, og den som føler seg lurt.

Det er ingen vinnere i et samlivsbrudd.

Personlig tror jeg dette vipper kan føles av begge foreldre.

Er da de som trenerer og ikke overholder avtaler av foreldre,gjøres dette systematisk finnes det mye bitterhet som sitter dypt i sinnet til denne personen.

De blir ofte kalt drittsekker menn som ikke overholder samværs/bidragsavtaler. Mor blir kalt feminist,bitch,hupe ovs.

Det ene er like galt som det andre

Skrevet

TS her.

Til En mann. Du leser ikke innleggene mine, så jeg skal oppsummere for deg.

1. Datteren min bruker ikke SFO om morgenen i det hele tatt. Hun går rett til skolen både når hun er hos faren og hos meg.

2. Hun går fra skolen kl 14, og er da hjemme alene i 2 1/2 time, før jeg kommer hjem, noe hun trives veldig med.

3. Jeg mottar ikke stønad til barnetilsyn, far betaler bidrag, og det er med på å dekke deler av regningen til SFO.

4. Samværsavtalen var en prøve avtale, som har gått ut på dato, ergo er den ikke gyldig lenger. Men jeg har seff ikke tenkt å endre på noe, datteren min ønsker å bo en uke hos hver.

5. Jeg behøver ikke SFO og mener da at far kan gå ned i bidrag, og overta regningen selv hvis han trenger SFO.

6. Jeg bor VED SIDEN av skolen, og ser derfor ikke helt forskjell på om far henter/bringer datteren min her i stedet for på skolen.

7. Siden vi ikke har delt bosted, er det i utgangspunktet jeg som bestemmer om hun skal gå på SFO eller ikke.

8. Far er ikke interssert i noe av forslagene jeg har kommet med. Jeg foreslo også at vi kunne skrive en ny samværsavtale som gav meg 55/45 slik at jeg kunne få støndad til barnetilsyn, men det var han ikke interessert i heller. Han skulle seff hatt henne 50% likevel, er jo bare en halv dag i forskjell.

Så jeg føler meg ganske skvist her. Det er snakk om nesten 2000 kr i mnd for meg. Jeg bor alene, han har samboer, så der deles alle utgiftene, og jeg VET at det ikke skal taes med i beregningen, men jeg har vært samboer selv, og vet at økonomien alltid blir bedre med to inntekter. Far og meg har et meget høyt konflikt nivå, og jeg er så lei etter 3 år med krangling. Jeg gjør så godt jeg kan å svelge kameler, og ikke gå ned på hans nivå, men det er jaggu meg ikke enkelt...jeg er så dritt lei hele saken og hele han. Jeg gleder meg til datteren min blir eldere, slik at hun kan bestemme selv, uten at vi kan blande oss inn.

Dette er saken oppsummert.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...