Gå til innhold

Sukk, på'an igjen....

Fremhevede innlegg

Skrevet

TS

Jeg har sendt ham en mail hvor jeg foreslår at han går ned til 500 i bidrag mot at han betaler SFO plassen. Har ikke hørt noe fra ham om det.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

TS

Jeg har sendt ham en mail hvor jeg foreslår at han går ned til 500 i bidrag mot at han betaler SFO plassen. Har ikke hørt noe fra ham om det.

Bra at du prøver å finne en løsning.

Hvis han likevel ikke er villig til å komme deg i møte, synes jeg du burde batale SFO selv. Når man har en vrien eks må man svelge noen kameler og tape en del penger. Slik er det bare. Advokaten sa til meg: "Når du har vært gift med en slik mann må du regne med å tape penger." Gjør det du kan for å ha et så lavt konfliktnivå som mulig. Vet at det er vanskelig, men tror det er det beste for barnet.

Skrevet

Det er jo ikke som om du betaler SFO-plassen med egne penger. Du betaler den med barnetrygden, og du har ikke mer rett på den enn han. Dersom du sier opp SFO-plassen, vil du da stikke pengene i egen lomme?

Skrevet

familivernkontoret til mekling og få dere en ny skriftelig avtale.sfo er bare til 4 klasse uansett.unger har godrt av å prøve seg litt aleine ,men ikkkje i fleire timer.2 timer bør dei klare vis dei har venner og naboer i nerheten.

Skrevet

Det er jo ikke som om du betaler SFO-plassen med egne penger. Du betaler den med barnetrygden, og du har ikke mer rett på den enn han. Dersom du sier opp SFO-plassen, vil du da stikke pengene i egen lomme?

Ts sier at hun er interessert i å bruke penger på andre aktiviteter, dessuten er det faktisk helt ok for en liten familie å få en litt bedre økonomi og å kunne koste på seg nye sko o.l. om man har det trangt i utgangspunktet. Hvorfor så beskyldende?

• Liker 2
Skrevet

Men siden de har delt omsorg (50-50), burde ikke barnetrygden da deles i to? Slik at hvis SFO sies opp, skal de pengene som ble brukt til dette, deles mellom mor og far?

Skrevet

Jeg har en datter som snart fyller ni år. Hun bor annenhver uke hos meg og faren, slik hun ønsker. Hun har fortalt meg at hun ikke har lyst til å gå på SFO mer, fordi det er kjedelig. Men i følge faren sier hun noe annet der, så hun prøver å please oss begge, det skjønner jeg.

Når hun er hos meg, bruker vi ikke SFO. Hun går til skolen med en venninne og går hjem når skolen er slutt. Da er hun enten alene hjemme eller ute og leker. Vi snakker sammen på tlf, så jeg vet hvor hun befinner seg til enhver tid. Det er alltid noen voksne i nærheten, så skulle det skje noe, er det bare å løpe til naboen.

Jeg husker selv hvor digg det var å være hjemme alene, så jeg skjønner henne godt.

Men faren mener at jeg er totalt uansvarlig, og nekter å la henne slutte på SFO. Jeg har sagt at de kan hente og levere henne hos meg, jeg bor rett ved siden av skolen, men det er i følge faren totalt uaktuelt.

Så til cluet. Hun står folkeregistert hos meg, så det er jeg som mottar barnetrygden og betaler da også SFO. Men jeg trenger den ikke lenger, og mener at far skal overta. Dette nekter han, fordi vi har i avtalen vår at den som mottar trygden også skal betale bhg/SFO. Men denne delen mener jeg er foreldet, den ble inngått når hun var 2 år gammel. Barn forandrer seg, og det bør også samværsavtalen, mener jeg.

Så han kom med et forslag om at hun flytter på papiret til han, han har henne 60% og mottar da også trygden. Dette sier jeg nei til, for jeg er alene og ønsker å beholde skatteklasse to, så lenge jeg har rett på det. Han har samboer og de venter barn, så han hadde ikke fått skatteklasse to uansett.

Han vil ikke betale for SFO, selv om det er han som trenger den, og jeg vil heller ikke betale for den, fordi jeg ikke trenger den. Hvordan i all verden skal jeg løse dette?? Jeg har foreslått at han går ned til 500 kr i bidrag, regnet ut fra BK, og overtar SFO regningen. Jeg regner med at han ikke går med på dette. Så jeg må nok få til et møte på familiekontoret. :tristbla: Så da er vi i gang igjen, har holdt på å krangle i 3!!!! år, er så lei av dette!!!

Hei.

Dette er en gjenganger som allid vil være der.

En får alltid høre det er far som er opptatt av det å betale bidrag. Her er det deg mor,det er jo lke ofte det er slik men godt skjult.

Dere har 50/50 og du bosted på barnet,regner med dere gjorde avtalen før ordningen med delt bosted kom. Har dere avtale med uten tid for ny reforhandling av avtale, er den nok gyldig inntil begge foreldre vil reforhandle ny samværsavtale.

Den som har bosted på barnet er bidragsmotaker og får alle støtteordninger og bidrag. Bidragsyter kan ikke motta bidrag selv om bidragsmottaker tjener mer ved 50/50 samvær. Det er bare bidragsmotaker som kan motta bidrag ved 50/50 samvær. Siden bidragsmotaker får alle støtter er det også BM som står for betalingen.Da også ytelser til barnepass. Dette er normalt lagt inn i bidrag. Eks er jo barnehagetilskudd. Tror nok du må en avtale om delt bosted før din x skal bli tvungen til å betale sfo. Det kan da bli delt barnetrygd om dere har delt bosted, delt baletaling sfo. Delt på alt egentlig når det er delt bosted. Det blir heller da ikke bidrag normt sett.

Angående skatteklasse får den som har barnet boende hos seg kl 2, Det vil da bli annet hvert år på foreldre ang. skatteklasse 2. Det må byttes bosted i folkkeregister,

Når din x blir samboer mister han naturlignok dette.

Har prøvd å svare seriøst på dine spørsømål og tanker. Vet også at det er mange mødre som har blitt veldig glad om den de har barn med ville gjort som din x. Er det egnetlig synd på deg?

Har hentet noen utklipp fra nav og skattetaten til deg.

Ønsker både deg og din x lykke til. Dere er 2 forldre til deres barn, Dere er ikke alenemor/far - singelmor/far. Dere har begge omsrog for deres barn selv om dere ikke bor sammen.

Fra NAV:

Delt bosted for samme barn

Dersom foreldre har avtalt delt bosted etter barneloven § 36, skal bidraget fastsettes som et nettobidrag. I de tilfellene underholdskostnaden fordeles med nøyaktig 50 % på hver av partene, blir det ingen bidragsbetaling. Når den ene parten blir tillagt mer enn 50 % av underholdskostnaden, skal denne parten betale den andelen som overstiger 50 % av underholdskostnaden til den andre, begrenset til 33,3 % av underholdskostnaden. Dette blir da bidraget.

Utbetaling til begge foreldrene

Hvis foreldrene bor hver for seg, har to felles barn og har ordnet seg slik at det ene barnet bor fast hos moren og det andre barnet bor fast hos faren, skal hver av dem ha utbetalt barnetrygd for det barnet som bor hos vedkommende. Den av dem som ikke mottok barnetrygd før samlivsbruddet, må søke om å få utbetalt barnetrygd for det barnet som bor hos ham/henne.

Når foreldrene bor hver for seg, kan de avtale at barnet skal ha delt bosted etter barneloven § 36, dvs. at barnet blant annet har fast bosted hos begge foreldrene. Dette er det eneste tilfellet der begge foreldrene kan få utbetalt barnetrygd for samme barn. Hver av dem får utbetalt halvparten av den barnetrygden de ellers ville fått utbetalt. Den av dem som ikke mottar barnetrygd fra før, må søke om å få utbetalt den delen av barnetrygden han/hun har rett til.

Fra skatteetaten.

5.2.6 Skilsmisse og separasjon, ektefellene har felles omsorg som er delt dem i mellom

Har foreldrene, som er separert eller skilt, felles omsorg (ikke eneomsorg) for det enkelte barn, innebærer ikke dette at hver av foreldrene kan kreve å bli lignet i klasse 2. Klasse 2 gis i slike tilfeller til den av foreldrene som det meste av året har hatt den daglige omsorgen for barnet, dvs. den som barnet største delen av året har bodd hos. Har ektefellene flere barn, må hvert enkelt barn vurderes for seg.

Dersom barnet (barna) etter avtale skal, eller rent faktisk oppholder seg like lenge hos hver av foreldrene, kan det legges til grunn at hver av foreldrene blir ansett som enslig forsørger annet hvert år, hvis det ikke er forhold som tilsier at en av dem har hovedomsorgen. Den av ektefellene som har barnet (barna) hos seg ved utgangen av skilsmisse-/separasjonsåret, anses som enslig forsørger for dette året, den andre av foreldrene året etter osv. Det er ingen automatikk i ligningssystemet for skifte av klasse annethvert år. Det er skattyter som må gjøre skattekontoret oppmerksom på dette. Rettingen må gjennomføres manuelt av skattekontoret.

Skrevet

Nå har det seg sånn at min eks både har samboer og venter barn med henne, så han får ikke skatteklasse 2 uansett. Jeg fant også ut i går at samværsavtalen vår gikk ut i mars, så den er ikke gyldig lenger. Jeg er ikke opptatt av bidrag, jeg vil at ting skal være rettferdig og derfor skjønner jeg ikke hvorfor jeg skal betale for noe jeg ikke trenger. Så jeg skal tenke litt på saken og se hva jeg kan gjøre. Det kan være at jeg bare sier den opp, og da blir det opp til far å få endret bidraget(noe jeg allerede har foreslått) og skaffe datteren vår SFO plass selv. Siden barnet har adresse hos meg, så er det jeg som bestemmer, i følge loven.

Skrevet (endret)

e

Endret av Patton
Skrevet

Nå har det seg sånn at min eks både har samboer og venter barn med henne, så han får ikke skatteklasse 2 uansett. Jeg fant også ut i går at samværsavtalen vår gikk ut i mars, så den er ikke gyldig lenger. Jeg er ikke opptatt av bidrag, jeg vil at ting skal være rettferdig og derfor skjønner jeg ikke hvorfor jeg skal betale for noe jeg ikke trenger. Så jeg skal tenke litt på saken og se hva jeg kan gjøre. Det kan være at jeg bare sier den opp, og da blir det opp til far å få endret bidraget(noe jeg allerede har foreslått) og skaffe datteren vår SFO plass selv. Siden barnet har adresse hos meg, så er det jeg som bestemmer, i følge loven.

Hei igjen.

Hva bestemmet du?

Har dere en pratiserende samværsavtale som er gått ut er det ikke bare å bryte den selv om den er gått ut.Da dene r blitt praktisert siden mars. For at bidrag skal endres skal det i utgangspunktet være ny avtale. Det kan dere enten lage selv eller, ved mekling som du kjenner til. Birdagsyter betaler bidrag, og bidragsmottaker for sfo ovs. Bidragsyter som har samvær har ansvar og bestemmer som foreldre når han/hun har samvær j.f. barnelova.

Tenker du prakisere samvær som du ønsker bestemmer du ikked et selv. Siden dere har i praskis 50/50 som nå så er det naturlig det blir resultat i ei rettsak. Reådførd eg med advokat og unngå skittkasting.

Skrevet

Det er ikke automatikk i at BM betaler SFO, bare så det er sagt. Hvis BY betaler bidrag hvor dette er inkludert, så må bidraget endres, slik at BY betaler for SFO selv. Jeg driver ikke med skittkasting, eksen min slenger avtalen i trynet mitt hele tiden, og er en paragrafrytter av de sjeldne. Jeg har svelget vanvittig mange kameler, og nå er tålmodigheten min slutt.

Jeg skal snakke med flere nå i løpet av julen, og se hva jeg gjør. Eksen min er klar over at jeg kan si opp SFO plassen, fordi det er jeg som betaler den. Men som sagt, jeg skal vente til over nyttår, og ta saken opp igjen på nytt.

Skrevet

Det er ikke automatikk i at BM betaler SFO, bare så det er sagt. Hvis BY betaler bidrag hvor dette er inkludert, så må bidraget endres, slik at BY betaler for SFO selv. Jeg driver ikke med skittkasting, eksen min slenger avtalen i trynet mitt hele tiden, og er en paragrafrytter av de sjeldne. Jeg har svelget vanvittig mange kameler, og nå er tålmodigheten min slutt.

Jeg skal snakke med flere nå i løpet av julen, og se hva jeg gjør. Eksen min er klar over at jeg kan si opp SFO plassen, fordi det er jeg som betaler den. Men som sagt, jeg skal vente til over nyttår, og ta saken opp igjen på nytt.

Forstår at du er lei, men er SFO-problemet virkelig verdt en foreldrekonflikt? Jeg vil tro det er bedre for barnet at dere har litt dårligere råd enn at konflikten med faren trappes opp. Vi er mange mødre her ute som svelger kameler hele tiden, og som går glipp av mange tusen kroner hvert år. Vi gjør det ikke for eksen vår men for barna våre. Prøv å holde ut til barnet er 18 år, etter det får du tilbake kontrollen over livet ditt.

Skrevet

Hei igjen.

Ingen automatikk i det med SFO, det må seff.være tatt henysyn til i bidragtet. Det du evt.skulle få dekket av barnetilsyn. Det blir et regnsetykke hvor mye du og evt.x skal bet.

(regnet med du forstod det i de andre svarene).

men nå er da jenta snart 10 år og det er slutt på sfo (om hun er normalfungerende,dvs ikke spes.behov,funksjonshemmed).

Jeg ville kosnetrert meg om å få en skikkelig avtale på samvære, hvordan dere deler det. Er dette som virker viktig i saken din. Ang.det med sfo og henting/bringing en filleting i det store og hele. Håper du ser det, for det er jo foreldre bekymringer som gir grobunn tio konflikt rundt det. For å være litt slem,uten å ville være set så kan jeg ikke annet enn å le ang.det med sfo. Jenta er 9 år og klarer seg sikker selv som du sa i innlegget ditt men men BF er ikke enig v en eller annen grunn,tror jeg vet;)).

Men om dere skulle komme en tur i rettssystemet skal retten dømme til barnets beste og visst det har fungert bra slik dere praktiserer nå så er det næærliggende å tro hav resultatet blir om det ikke er skjulte opplysninger. Barnelova er til for abrent og ikke foreldres behov og ønsker.

Regningen fra retten får en da med seg,slik er livet,alle har opplevd urett!!!

Bidrag ovs. kommer blir jo ut fra deres avtale,evt rettsavgjørelsen.

Lagt ved noe som sier noe om hevm som bestemmer;)) spurte deg sist som du sikkert husker "hva bestemer du", var denne jeg tenkte på da. Barnet bor fast hos deg,bostedsadr. (men snakk med jurist om dette for å sikre det).

www.lovdata.no finner du barnelova.

§ 37. Avgjerder som kan takast av den som barnet bur fast saman med.

Har foreldra sams foreldreansvar, men barnet bur fast saman med berre den eine, kan den andre ikkje setje seg mot at den barnet bur saman med, tek avgjerder som gjeld vesentlege sider av omsuta for barnet, m.a. spørsmålet om barnet skal vere i barnehage, kor i landet barnet skal bu og andre større avgjerder om dagleglivet.

Føyd til med lov 13 juni 1997 nr. 39 (ikr. 1 jan 1998), endra med lov 20 juni 2003 nr. 40, endra paragrafnummeret frå § 35 b (ikr. 1 april 2004, etter res. 20 juni 2003 nr. 728).

Noen kameler kan være lurt å svelge som det står i innlegg over..

Nok en gang lykke til og God Jul

Skrevet

Forstår at du er lei, men er SFO-problemet virkelig verdt en foreldrekonflikt? Jeg vil tro det er bedre for barnet at dere har litt dårligere råd enn at konflikten med faren trappes opp. Vi er mange mødre her ute som svelger kameler hele tiden, og som går glipp av mange tusen kroner hvert år. Vi gjør det ikke for eksen vår men for barna våre. Prøv å holde ut til barnet er 18 år, etter det får du tilbake kontrollen over livet ditt.

Kommentar , Ser det samme som jeg du med ang.sfo. Håper TS også gjør. Ikke lett med mye konflikter men til TS,, sil ut det vikige her i livet.

Skrevet

Nå har det seg sånn at min eks både har samboer og venter barn med henne, så han får ikke skatteklasse 2 uansett.

Så lenge han kun er samboer så kan han få skatteklasse 2.

Når barnet blir født og samboer jobber så blir det skatteklasse 1 uansett.

Skrevet

Hvorfor skal man hele tiden svelge kameler? Ja, man skal velge sine kamper. Men faktisk er 1800 kroner mye penger for veldig mange familier.

Dere som messer om tilskudd og barnetilsyn, de har 50/50 deling og da mottar ingen stønader utover en ekstra barnetrygd og eventuelt bidrag.

Til TS:

Jeg har en datter på samme alder, hun trives på SFO og vil fortsette der en stund til. Men flere av hennes venner har sluttet. Samtidig vet jeg at hun er stor nok til å klare seg hjemme, og hun går når hun vil fra SFO. Selv jobber jeg 5 minutter unna.

Hadde jeg sagt opp plassen og far sagt han trengte den de få dagene han henter - ja da fikk han betalt selv.

Så hadde jeg vært i din situasjon så ville jeg sagt opp plassen og bedt ham skaffe plass selv den uka han trenger det.

Gleder meg til den dagen jeg slipper utgiften selv, da har jeg mer å rutte med og ungene kan finne på mer i fritiden :)

Skrevet

Hvorfor skal man hele tiden svelge kameler? Ja, man skal velge sine kamper. Men faktisk er 1800 kroner mye penger for veldig mange familier.

Dere som messer om tilskudd og barnetilsyn, de har 50/50 deling og da mottar ingen stønader utover en ekstra barnetrygd og eventuelt bidrag.

Til TS:

Jeg har en datter på samme alder, hun trives på SFO og vil fortsette der en stund til. Men flere av hennes venner har sluttet. Samtidig vet jeg at hun er stor nok til å klare seg hjemme, og hun går når hun vil fra SFO. Selv jobber jeg 5 minutter unna.

Hadde jeg sagt opp plassen og far sagt han trengte den de få dagene han henter - ja da fikk han betalt selv.

Så hadde jeg vært i din situasjon så ville jeg sagt opp plassen og bedt ham skaffe plass selv den uka han trenger det.

Gleder meg til den dagen jeg slipper utgiften selv, da har jeg mer å rutte med og ungene kan finne på mer i fritiden :)

Klart du gleder deg til det er over og 1800 kr mnd.er også mye for meg

Skrevet

Til TS:

Hei.

Du skriver 50/50 deling,har dere delt bosted eller delt samvære. Dette er ikke det samme.

Du kan lese på nav.no og www.lovdata,no

Du finner noen utklipp i lenger framme i denne tråden.

Sier ikke mere.

Det er ikke så lett at du bare kan be far bet.det han ønsker av sfo, Slike utgifer er ofte lagt inn i bidrag,dette da om de ikke har delt bosted. En del av BARNEbidraget er da til DET AKTULLE BARNETS SFO PLASS og ikke tio noe annet. Dette er jussen som styrer og om BF vil. BF må forholde seg til jusseb og vedtak han får. BM skal forholde seg til jussen og bruke YTLSER TIO DET AKTUELLE BARNET SLIIK DE ER TIL TENKT.

Dette er viktig skal sammarbeidet skal fungere.

(La merke til at du skrev JEG HAR EN DATTER på samme...ovs) DERE HAR EN DATTER,DERE ER 2 FOREDLRE.

God jul til deg også;)

Gjest Tidssone
Skrevet

Er det ikke sånn at man deler 50/50 på alle utgifter når man har barnet/barna halve tiden hver?

Skrevet

Nå har det seg sånn at min eks både har samboer og venter barn med henne

Er du sikker på at ikke dette er det egentlig problemet?

Du er sur og hevngjerrig fordi han har funnet seg ny dame og hun er gravid og skal få hans barn.

Dette gjør deg bitter og han "skal få smake" pisken.

Siden barnet har adresse hos meg, så er det jeg som bestemmer

Ja, selv om han har ny samboer som er gravid, så skal du jaggumeg vise han hvem som er sjefen!

Han skal ikke tro at han bare kan komme her og gjøre andre damer gravide uten konsekvens! DET SKAL VI BLI TO OM!?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...