AnonymBruker Skrevet 21. desember 2010 #1 Skrevet 21. desember 2010 Jeg har en datter som snart fyller ni år. Hun bor annenhver uke hos meg og faren, slik hun ønsker. Hun har fortalt meg at hun ikke har lyst til å gå på SFO mer, fordi det er kjedelig. Men i følge faren sier hun noe annet der, så hun prøver å please oss begge, det skjønner jeg. Når hun er hos meg, bruker vi ikke SFO. Hun går til skolen med en venninne og går hjem når skolen er slutt. Da er hun enten alene hjemme eller ute og leker. Vi snakker sammen på tlf, så jeg vet hvor hun befinner seg til enhver tid. Det er alltid noen voksne i nærheten, så skulle det skje noe, er det bare å løpe til naboen. Jeg husker selv hvor digg det var å være hjemme alene, så jeg skjønner henne godt. Men faren mener at jeg er totalt uansvarlig, og nekter å la henne slutte på SFO. Jeg har sagt at de kan hente og levere henne hos meg, jeg bor rett ved siden av skolen, men det er i følge faren totalt uaktuelt. Så til cluet. Hun står folkeregistert hos meg, så det er jeg som mottar barnetrygden og betaler da også SFO. Men jeg trenger den ikke lenger, og mener at far skal overta. Dette nekter han, fordi vi har i avtalen vår at den som mottar trygden også skal betale bhg/SFO. Men denne delen mener jeg er foreldet, den ble inngått når hun var 2 år gammel. Barn forandrer seg, og det bør også samværsavtalen, mener jeg. Så han kom med et forslag om at hun flytter på papiret til han, han har henne 60% og mottar da også trygden. Dette sier jeg nei til, for jeg er alene og ønsker å beholde skatteklasse to, så lenge jeg har rett på det. Han har samboer og de venter barn, så han hadde ikke fått skatteklasse to uansett. Han vil ikke betale for SFO, selv om det er han som trenger den, og jeg vil heller ikke betale for den, fordi jeg ikke trenger den. Hvordan i all verden skal jeg løse dette?? Jeg har foreslått at han går ned til 500 kr i bidrag, regnet ut fra BK, og overtar SFO regningen. Jeg regner med at han ikke går med på dette. Så jeg må nok få til et møte på familiekontoret. Så da er vi i gang igjen, har holdt på å krangle i 3!!!! år, er så lei av dette!!!
Gjest regine Skrevet 21. desember 2010 #2 Skrevet 21. desember 2010 Vilken klasse går hun i? Dvs hvor lenge er det snakk om å fortsette på sfo? går hun nå i 4. vil det jo uansett kun være et halvår til hun har mulighet til å bruke Sfo og da tror jeg jeg ville tatt den utgiften istedenfor å bruke energi på krangling. går hun i 3. ville jeg foreslått at far betaler fra høsten av dersom han mener at hun fortsatt skal gå der da. Det handler litt om hvor mye av energien din og livet ditt du skal bruke på krangling..... Det er klart at det til en viss grad er "sure penger" å betale for noe du ikke bruker, samtidig tenker jeg at hvis du med det unngår nye bråkerunder, som iallfall IKKE er bra for barne,t så er det verdt noen kroner. 1
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2010 #3 Skrevet 21. desember 2010 Hun går i 3, så det er snakk om 1 1/2 års tid igjen på SFO. Og for meg betyr det MANGE penger som jeg da egentlig bare kaster ut vinduet. Plassen koster 1855 i mnd. Jeg skjønner bare ikke hva han holder på meg???? Hva skal han gjøre når hun er ferdig i 4.klasse? Skal hun da plutselig få lov til å være hjemme alene??
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2010 #4 Skrevet 21. desember 2010 Jeg spurte ham også om vi kunne skrive en samværsavtale som gav meg 55/45, slik at jeg kunne få stønad til barnetilsyn, men det gikk han IKKE med på. Men vi kunne fint snu det andre veien....
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2010 #5 Skrevet 21. desember 2010 Hun går i 3, så det er snakk om 1 1/2 års tid igjen på SFO. Og for meg betyr det MANGE penger som jeg da egentlig bare kaster ut vinduet. Plassen koster 1855 i mnd. Jeg skjønner bare ikke hva han holder på meg???? Hva skal han gjøre når hun er ferdig i 4.klasse? Skal hun da plutselig få lov til å være hjemme alene?? Når hun er ferdig med 4 klasse er det også slutt på SFO tilbudet hvis hun da ikke har spesielle behov. Dette gjelder for alle barn, å alle vi som har brukt SFO har måtte la barna våre være alene hjemme etter en stund etter skoletid i den alderen. En dag skal de jo lære seg å være alene hjemme. Jeg skjønner problemet ditt, men syns du har en litt arogant holdning mot far i din siste setning.
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2010 #6 Skrevet 21. desember 2010 Det er han som har en arrogant holding til meg. Han har slept meg for retten med fullstendig tåpelige beskyldninger som dommeren og den sakkyndige ikke tok til etteretning. Han mener at jeg bare skal gi ham alt og sitte igjen med ingenting. Men når jeg spør om han kan være litt fleksibel osv, så er han steinhard. Men jeg kommer til å bli steinhard tilbake. Jeg vet at jeg ikke burde det, men nå er det nok. Er møkka lei hele fyren, og han skal få smake sin egen medisin. Jeg skal selvsagt holde datteren min LANGT utenfor dette. Det skal ikke gå utover henne i det hele tatt.
Løvetanten Skrevet 21. desember 2010 #7 Skrevet 21. desember 2010 Vet ikke om jeg er helt på jordet her, men jeg tror at du som bostedsforelder har rett til å si opp SFO. Selv om dere har delt omsorg så er du den som står som bostedsforelder, og det er da ditt valg om hun går på SFO eller ikke. Du trenger ikke ta dette gjennom Familievernkontoret. Har du is nok i magen så tar du en siste prat med han. Si at om han ønsker å beholde SFO for de ukene hun er hos han så får han ta regninga. Hvis ikke så sier du opp plassen, for det er hva barnet ønsker og hva du mener er riktig. De 2000 ekstra i måneden kan du bruke til deres felles beste; f.eks en fritidsaktivitet hun setter pris på eller spe på familieøkonomien om den er trang. Jeg leser at du er løsningsorientert, og jeg vet hvor mye fanteri en sta eks kan stelle i stand. Det er ikke alltid det trengs to for å skape en konflikt - det holder at en av partene kommer med urimelige krav og påstander. Ønsker deg lykke til. Du er aldri forpliktet til å følge andres regler. Du har rett til selv å velge det du vurderer å være rett for deg selv om dine nærmeste. 3
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2010 #8 Skrevet 21. desember 2010 Jo, jeg ser den og takk for støtten. Men kan jeg si opp plassen når vi har delt omsorg?? Har ikke han noe han skulle sagt?
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2010 #9 Skrevet 21. desember 2010 Det er han som har en arrogant holding til meg. Han har slept meg for retten med fullstendig tåpelige beskyldninger som dommeren og den sakkyndige ikke tok til etteretning. Han mener at jeg bare skal gi ham alt og sitte igjen med ingenting. Men når jeg spør om han kan være litt fleksibel osv, så er han steinhard. Men jeg kommer til å bli steinhard tilbake. Jeg vet at jeg ikke burde det, men nå er det nok. Er møkka lei hele fyren, og han skal få smake sin egen medisin. Jeg skal selvsagt holde datteren min LANGT utenfor dette. Det skal ikke gå utover henne i det hele tatt. Du er bra naïv hvis du tror at det ikke går utover datteren din "i det hele tatt" at mor er "møkka lei hele fyren" og skal la han "få smake sin egen medisin" ...
Gjest Inkas Skrevet 21. desember 2010 #10 Skrevet 21. desember 2010 Du er bra naïv hvis du tror at det ikke går utover datteren din "i det hele tatt" at mor er "møkka lei hele fyren" og skal la han "få smake sin egen medisin" ... Møkka lei ja. Men du vidunderlige, elskede og feilfrie...... Du er ganske ynkelig i argumentasjon tidlig i innleget. DU HAR RETT PÅ ::::::::::::::::::::::)))))) Jeg sier bare, skyld deg selv og ingen andre. Det er og forblir barnas rettigheter foreldrene skal forvalte til BARNAS BESTE økonomisk. Men som nesten alle GRÅDIGE SELVSENTRERTE; EGOISTIKE; HEVNGJERRIGE alene mødre, er det hva dere har rett til, rett på og skal ha, som preger disse sidene. Lykke til med MØKK LEI .......... Stakkars barn av 2010, som lærer grådighet som løeveregel 1 av det vesenet som bar det frem til dette livet;(
Løvetanten Skrevet 21. desember 2010 #11 Skrevet 21. desember 2010 Jo, jeg ser den og takk for støtten. Men kan jeg si opp plassen når vi har delt omsorg?? Har ikke han noe han skulle sagt? Nei, det er det jeg ikke vet... Kan du ikke ta en telefon i morgen og spørre Familivernkontoret eller noen andre som vet. Jeg tenker som så at du har rett til å skjære igjennom når noe er urimelig. Du skal ikke måtte gå med lua i hånda for å få gjort det du mener er riktig. Om han er av den tværre typen så vil nok de fleste av dine forslag være "feil" uansett...
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2010 #12 Skrevet 21. desember 2010 Jeg hadde bare sagt opp plassen. Dersom de nekter deg det på grunnlag av at far ikke har skrevet under så får du beskjed. Her synes jeg far skal ta hele kostnaden siden det er han som instisterer. Du vet jo at jenta de takler det fint.
Gjest Gjest Skrevet 21. desember 2010 #13 Skrevet 21. desember 2010 Hun går i 3, så det er snakk om 1 1/2 års tid igjen på SFO. Og for meg betyr det MANGE penger som jeg da egentlig bare kaster ut vinduet. Plassen koster 1855 i mnd. Jeg skjønner bare ikke hva han holder på meg???? Hva skal han gjøre når hun er ferdig i 4.klasse? Skal hun da plutselig få lov til å være hjemme alene?? Når hun er ferdig med 4. klasse er hun også et og et halvt år eldre, og sannsynligheten for at det da er greit å la henne være alene hjemme er stor, i forhold til nå. Det er jo mye som spiller inn, men generelt så synes jeg ikke det er helt greit å la en 9 åring være alene hjemme dag etter dag. Jeg kan godt forstå at far er litt bekymret for dette. Du ser ut til å ha pengene det koster som eneste motiv for å ville si opp SFO, og sikkerheten til barnet burde vel egentlig gått foran, syns du ikke? Stort sett går det jo bra, men det er mange situasjoner som kan oppstå som kan være uheldige eller også farlige, når barn er alene. Man kan ikke alltid stole på at det sikkert er noen andre voksne til stede, uten at man har en avtale med noen som faktisk har tatt på seg ansvaret med å passe barnet. Jeg holder med far. PÅ den annen side kunne dere kanskje spleiset på det, men det kommer jo også litt an på hva han betaler deg i bidrag og slikt ellers. Får man ikke dekket noe av utgiftene når man er alene med barn i over 50 % forresten?
mp84 Skrevet 21. desember 2010 #14 Skrevet 21. desember 2010 Jeg synes far er helt og holdent urimelig her. Hvorfor i alle dager skal mor betale for en SFO plass hun ikke bruker???? Det er jo far som vil beholde plassen, da burde han betale og ferdig med det! Makan til vanskelig mann! Virker som han holder igjen bare for å gjøre livet surt for deg frøken... Ta en tlf du og forhør deg. Tror du trenger noe sterkere hold i ryggen her. 1
Carrot Skrevet 21. desember 2010 #15 Skrevet 21. desember 2010 Jeg skjønner ikke hvorfor dette er et problem? Dersom far vil beholde SFO får vel han ta regningen da dersom penger er problemet? Dersom datteren til TS sier SFO ikke er noe hun vil gå på fordi hun ser mamma's holdning derimot er det noe helt annet... Siden mor selv skriver at datteren er en som ønsker tilfredsstille begge foreldrene tror jeg kanskje mor her må gå litt i seg selv og se på hvordan hun fremstiller SFO overfor datteren - jeg mener helt seriøst at dersom mor sier at det er dyrt osv vil det kanskje påvirke datterens holdning til SFO.. Når det er sagt, min datter ville lsutte på SFO lenge før hun var ni - hun syns SFO var ufattelig kjedelig og barnslig - hun sammenlignet det med barnehagen og har aldri vært lykkeligere enn når hun vokste fra tilbudet... 1
Løvetanten Skrevet 21. desember 2010 #16 Skrevet 21. desember 2010 Min datter sluttet SFO kort tid uti 3.klasse. Hun fortalte at det var bare "småunger" på SFO
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2010 #17 Skrevet 21. desember 2010 Nå vet jo ikke vi hvilke forutsetninger datteren har for å klare seg hjemme alene hos far. For alt vi vet må hun kanskje ta rutebilen (skolebussen går kanskje ikke til far), kanskje hun må bytte buss på veien, og det kan hende hun må krysse eller gå langs skumle veier. Det kan faktisk være grunner til at far syns det er tryggest å ha datteren på SFO. Men når det er sagt så synes jeg far skal ta regningen siden det er hos han datteren ev ikke kan være alene hjemme. Jeg mener også at det er de voksne som skal avgjøre når barnet er modent nok å når det er forsvarlig å la barn være alene hjemme etter skoletid. 1
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2010 #19 Skrevet 22. desember 2010 TS Jeg bor rett ved skolen og har sagt til far at han kan levere henne om morgene og hente henne hos meg om ettermiddagen, men det går han ikke med på.
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2010 #20 Skrevet 22. desember 2010 TS Jeg bor rett ved skolen og har sagt til far at han kan levere henne om morgene og hente henne hos meg om ettermiddagen, men det går han ikke med på. Da må de forholde seg til deg hver dag datteren er der, å det kan jeg skjønne at de ikke vil. Utifra hva jeg har lest om far, virker han ganske vrien, men nå har vi jo bare hørt din side av saken. Er derfor ikke for å ta noe stilling til far da. Synes datteren kan ha 1/2 plass på SFO og at far dekker den biten. Nå vet vi jo heller ikke hvor mye bidrag far betaler å hvor mye han ellers bidrar økonomiskd da, å det spiller også inn.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå