Gå til innhold

Kjøpe katt som selskap til bikkja?!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Bikkja mi elsker vintern, og hun er så ivrig at hun drar HELE turen! Jeg går 3 ganger daglig men blir ikke fullt så lange turer lenger fordi hun fryser lett på potene og jeg jobber endel for tiden.

Men hun er utrolig stresset om dagen! LØPER inne i leiligheten, opp i vinduet så fort det kjører en bil utenfor eller hører stemmer, så bjeffer hun. Dette er en liten rase, pomeranian.

Tråkker mye fram og tilbake og får ikke roen. Det stresser jo meg o fører til endel irritasjon!

Jeg skjønner jo at hun får for lite aktivitet,men når jeg er borte om dagen, tror dere at en katt hadde vært til selskap?

vurderer å kjøpe en..men lurer på om dette er lurt eller bare dumt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ikke sikkert at det lureste hadde vært å kjøpe en katt.

Hvis hunden stresser veldig, kan jo katten bli redd eller stresset den også.

Og det kan være endel slit med å få dem til å bli venner. Man må få til at hunden ikke jager katten eller omvendt (katter kan være veldig slemme mot hunder)!

Det var min mening :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden og kattene her i huset leker sammen og har helt klart selskap i hverandre, men det kan være en lang vei dit og selv om jeg etter hvert er 99,9% trygg på at mine ikke skader hverandre lar jeg dem aldri være alene sammen en hel arbeidsdag. Men med en så vidt liten lett hund og en hundevant kattunge, kan det gå veldig bra! Det er imidlertid ikke noe du kan ta på sparket for du må ha anledning til å være hjemme med dem og legge føringer på hvordan "samlivet" skal foregå.

Ellers er det jo ganske mye du kan gjøre for å aktivisere hunden inne. Selv bruker jeg tyggeleker, bein og "Kong" (Hul kjegle i gummi som kan fylles med f.eks. leverpostei og som hunden må bruke tid og krefter på å få ut) i tillegg til at jeg "legger spor" ved hjelp av kattemat (Tørrfôr). Vi trener også lydighetsøvelser inne.

Fryser hunden på labbene ute, finnes det også massevis av utmerkede hundesko/potesokker å få kjøpt. Å gå tur langs gater og veier er "kjedelig", så se om du finner et sted hun kan springe mer fritt. Da får hun rørt seg mer og fryser ikke så lett. Sitter ikke innkallingen skikkelig, bruker du langline. Lar du henne i tillegg søke i snøen etter godbiter eller bare trener lydighet etc. så får hunden brukt både kropp og hjerne på en helt annen måte enn om dere bare tusler gatelangs.

Du kan også se om det finnes en hundeklubb i nærområdet som trener i ridehus etc. i vinterhalvåret. Om man trener agility eller lydighet er i mine øyne ikke så viktig hvis hunden får brukt seg og hund og eier kan ha det gøy sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bikkja mi elsker vintern, og hun er så ivrig at hun drar HELE turen! Jeg går 3 ganger daglig men blir ikke fullt så lange turer lenger fordi hun fryser lett på potene og jeg jobber endel for tiden.

Men hun er utrolig stresset om dagen! LØPER inne i leiligheten, opp i vinduet så fort det kjører en bil utenfor eller hører stemmer, så bjeffer hun. Dette er en liten rase, pomeranian.

Tråkker mye fram og tilbake og får ikke roen. Det stresser jo meg o fører til endel irritasjon!

Jeg skjønner jo at hun får for lite aktivitet,men når jeg er borte om dagen, tror dere at en katt hadde vært til selskap?

vurderer å kjøpe en..men lurer på om dette er lurt eller bare dumt..

Jeg tror ikke en katt vil være til mye hjelp i forhold til stresset hun opplever inne i leiligheten. Jeg holder en knapp på at hun ikke er blitt trent til å være i ro inne? Eventuelt kan hun være understimulert, en Pomeranian har ekstreme mengder energi til å ha en så liten kropp skal jeg si deg.

Hva med å trene litt hverdagslydighet eller triks når det er kaldt ute? Eller gå til innkjøp av en Kong og stappe godbiter oppi denne som hun kan kose seg med?

Du kan også få kjøpt såkalte "aktivitets spill" for hunder, mine hunder synes disse er kjempe gøyale :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...