Gå til innhold

Kaninen min roter og griser når han er ute


Gjest Lebewesen93

Anbefalte innlegg

Gjest Lebewesen93

Jeg har en kanin, veldig tam og søt, men han bæsjer utrulig mye når han hopper fritt.

Han hopper mye fritt på rommet mitt ( er døren min åpen går han på badet også) det er ikke snakk om noen små kuler, men hele rommet mitt og sofaen min er dekt av bæsj etter han har vært ute. Han hopper også oppå bordet mitt ( har noen bilder der, ofte et glass med brus også) som han SKAL rive ned. Det ser ut som det har vært krig på rommet mitt etter at han har hoppet rundt. Har jeg en søppelpose framme, skal han undersøke den også.

Han tygger ikke på ledninger, har hvertfall ikke gjort det hittill ( har hatt ham i et år nå) så det er bra, men ikke noe morsomt med all den dritten ( bokstavelig talt) Dere som har kaniner, bæsjer og roter de like mye ?

I går hadde jeg ham ute igjen, var noen dager siden å siden han pleier å få hoppe fritt 1 døgn hver 2-3 dag, tenkte jeg det var på tide å la ham stikke ut igjen. I dag våknet jeg opp til masse dritt overalt, to blomster jeg har på bordet var veltet ( kunstige altså) masse vann på gulvet og høy strødd utover. Virker noen ganger som om han faktisk prøver å rote mest mulig.

Han får ikke masse " dårlig" mat. Han får masse høy. Gnagerblanding og grønnsaker som kos nå og da.

Han er ikke noen typisk "kose-kanin" han liker ikke å bare sitte på fanget i sofaen. Han er lett å få tak i og løfte opp osv, så han er ikke redd, men han er veldig glad i å springe rundt. Burdet hans er ikke noe lite, er et utebur med overetasje og underetasje så han kan lee på seg de gangene han ikke hopper fritt.

Begynner å bli lei av å skifte på sengen opptil flere ganger i uken pga han har vært oppi der, lei av å støvsuge opp all dritten å rydde opp rotet hans. Men vet ikke hva jeg kan gjøre ?

Må nesten la ham hoppe litt fritt også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Consensio

Det er prisen man må betale når man får et dyr.

Sorry, men det er sannheten. Noen dyr kan være kjempeflinke og eksemplariske, men andre ikke er det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som at det går for lang tid mellom hver hang han er ute av buret. Kanskje en time eller to daglig, der du kan følge med på han stort sett hele tida, i stede for en dag et par ganger i uka. Har du mulighet til å la han løpe litt utendørs uten at han stikker av? Han trenger kanskje å bli litt sliten.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I vinter har vi tatt vår kanin inn i stua, siden den har blitt alene dette året og vi vil at han skal ha selskap av oss hele tiden. (Før hadde de et stort rom i kjelleren, hvor de løp fritt om vinteren. Ellers har han stort utebur med uteplass).

Vår kanin sitter i buret sitt i stua, men vi tar han ut mange ganger i løpet av dagen. Når han er ute på stuegolvet, er det alltid noen som passer på han. Han har aldri bæsja på golvet, og i buret kommer det aller meste i doen hans. Nå er vår kanin veldig kosen og vil gjerne sitte på fanget og bli klappet og klødd hele tiden :rødme: , og han går derfor ikke så mye rundt... (han er gammel også da...)

Kattungen vår har også blitt god venn med kaninen, og de koser seg sammen. Ligger kaninen i buret, ligger pus oppå buret på et lite teppe og ser ned på kanin... koselig... :rødme:

Hadde jeg vært deg, ville jeg tatt ut kaninen under tilsyn så ofte du kan. Når du ikke er tilstede, og på natten ville jeg latt den sitte i buret. Da kan du passe på hva den gjør. Bæsjer den på golvet, må du løfte den oppi doen sin med en gang... HVER eneste gang du oppdager det...

Lykketil..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg antar at han ikke er kastrert. Om han ikke er det bør du kastrere han, da det han gjør er å markere og den oppførselen vil forsvinne om han kastreres. Min var akkurat lik før han ble kastrert, bæsjet over alt og var helt idiot.

Når det kommer til rotingen og sånt er det nok bare sånn kaniner er. De er nysgjerrige og liker å utforske ting. Vær glad for at han ikke biter på ledninger om ikke annet :fnise:

(Oooog, gnagerblanding er faktisk dårlig mat. Kaniner bør ha for det meste høy, og bare pittelitt pellets i døgnet for å få i seg vitaminer. Står masse om det her)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lebewesen93

Jeg tror jeg skrev noe som forsvant ?

Prøver igjen jeg :P

Mulig jeg skal prøve å ha ham ute 1-2 timer om dagen i stedenfor,er bare så lite fristende da det første han gjør når han kommer ut av buret er å bæsje. Sånn fortsetter det, hvor enn han går legger han fra seg masse dritt.

Nei, han er ikke kastrert ! Takk som nevnte det, da skal jeg få mamma til å kjøre ham ned til dyrlegen en dag. Håper han blir mer renslig etter det :)

Han er ikke vant med å være ute, så vil ikke slippe ham ut. Hadde kaniner før som hoppet fritt året rundt ( de hadde utehus med varmelampe så de kunne gå ut og inn som de ønsket) vi hadde også "kose"høns , men fikk besøk av en rev så to stk forsvant.

Kaninene overlevde heldigvis ( er døde nå da, vet ikke om det var av alder eller noe jeg) men han her hadde i såfall blitt alene ute ( er ingen andre dyr der nå) så det hadde jo ikke vært koselig.

Men som sagt så er han tam, tror alt og alle er snille så hadde han forvillet seg ut på gaten så har ikke alle gode hensikter om de finner ham :snurt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...