Gå til innhold

Kjøre når det er glatt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har hatt sertifikatet siden 1. september. Jeg har aldri hatt sjansen til å kjøre på glatta under øvelseskjøring eller hos kjøreskolen, utenom glattkjøring. Glattkjøring var jo litt lærerikt, men ikke nok til at jeg ikke kjenner nervøsiteten krype på når jeg planlegger å kjøre i de forholdene som er nå. På glattkjøring kræsjer man ikke, og er generelt trygg. Jeg er en trygg på sjåfør på alt annet, syns bare det å kjøre ute når det er glatt er litt skummelt. Jeg vet at jeg må kjøre under fartsgrensa, men er redd for å sinke trafikken også. Jeg er generelt flink til å holde avstand til biler foran meg fra før av, og bremser opp en stund før kryss, altså når det er bart ute (har som sagt ikke erfaring fra å kjøre når det er glatt). Vil ikke være overnervøs når jeg kjører ute når det er glatt (som sagt, er ALDRI nervøs ellers), men vil heller ikke være til fare for andre. Greia er at jeg er ganske nødt til å kjøre i morgen, og hadde vært godt med litt oppmuntrende ord :)

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du må i hvertfall ikke kjøre fortere enn hva du er trygg på. Kjør i en fart du syns du mestrer.

Når det er glatt er det fort å skli hvis du er litt hard på bremsen, brems heller rolig ned i god tid.

Det å bremse i en sving hvis du har litt god fart kan være skummelt, da kan det være bedre å gi litt gass (så du ikke sklir rett frem)

Det kommer helt sikkert til å gå fint :)

Jeg fikk lappen på vinteren, og uka etter kom det en meter snø, var ikke gøy, men det gikk bra.

De skal ikke mange turene til før du føler deg tryggere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk også lappen på vinteren, og første turen alene - på skikkelig holkeføre - var ikke morsom i det hele tatt. Men dette er også en del av det å kjøre bil. En må ut der på "scenen" og øve, sammen med alle de andre som heller ikke liker glatt føre.

Hold god avstand til bilen foran. Sett ned farten generelt, og i alle fall om du er utrygg. Noen kan bli irriterte på deg fordi du kjører langsomt, men det sier mere om dem enn om deg, som er fornuftig på glatt føre.

Når du vet at du skal inn i en rundkjøring spesielt: langsom nedbremsing i god tid, så du ikke havner i støtfangeren på noen. Å kjenne at en står på fire stive hjul og bilen foran nærmer seg = veldig-vondt-i-magen-tilstand, og det vil vi ikke ha. Heller ikke skader på personer, dyr eller biler.

Det går helt sikkert bra.

Det er verst å kjøre bil på glatt føre når du sitter hjemme og gruer deg for å gå ut og sette deg bak rattet.

Når du først kommer deg dit, tar du èn utfordring av gangen - og plutselig er du igjennom strabasene og har kommet deg dit du skal...og rett som det er, har det blitt vår!

Gled deg til tørr og fin asfalt med godt grep for glade sommerdekk. Lykke til. :biggrin:

Endret av Margareth
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg skulle ta lappen begynte det å snø to dager før, så jeg hadde aldri kjørt på glatt føre før oppvarmingstimen på selve Dagen. Da var jeg veldig nervøs, og glad for at kjøreskolebilen hadde forhjulsstrekk og antispinn...

Uansett, det gikk bra, det også, og jeg ble fort trygg på glatta . Det viktigste er at du tar det med ro, og kjører etter føret. Blås i folk som forsøker å presse deg fordi du evt ligger under fartsgrensa, det er de som har misforstått, og dersom du samler deg en "hale" er det bare å svinge innom en busslomme og slippe dem forbi, så du slipper å ha dem hengende på støtfangeren. Ulike biler har ulike kjøreegenskaper og dekk, så ikke se på hvor fort de andre kjører.

I det du setter i gang å kjøre er det greit å ta noen bremsetester, hvis du er alene på veien. Hvordan bilen din oppfører seg kommer an på om den driver foran eller bak, og hvordan tyngden er fordelt, så det er greit å føle litt på det i lav hastighet. Gjør du dette hver gang du kjører hjemmefra vil du også etterhvert få en feeling med hvor glatt det er den. Sjekk også kvaliteten på dekkene dine, 3 mm spor er absolutt minimum på vinterdekk, og dersom de ikke er gode nok bør du investere i nye, dersom det er din bil.

Piggfrie dekk holder for de fleste, men det kommer an på hvor du kjører til daglig. Kjører du på steder det er stor fare for å sette deg fast er det heller ikke dumt å kjøpe hurtigkjettinger og en pose strøsand å ha i bilen. Husk å test kjettingene, så du lærer hvordan de skal på. En liten spade er det også kjekt å ha i bilen.

Når du kjører langs veien er det bare å holde god avstand, og avpasse tempoet. Rent snøføre pleier å være greit, men hvis det har vært mildt og så fryst på kan det fort bli speilblankt. Vær ekstra obs dersom du kjører over broer eller langs elver, her blir det ofte glatt pga fukten i lufta blir til is. Kryss, utkjøringer og rundkjøringer er også faresoner, siden det er mange biler som spinner litt når de setter i gang etter å ha stoppet, og dette polerer isen, så den blir ekstra glatt.

Ellers er det bremsingen som forårsaker flest problemer, siden dette kan låse hjulene, så du sklir sidenlengs. Følg derfor med fremover, så du kan planlegge kjøringen. Du bør unngå å bråbremse, og du må bremse ned til riktig fart før svingene, hvis du bremser og svinger samtidig kan du gå sidelengs ut av veien.

Dersom hjulene spinner når du trykker på gassen, feks opp en bakke, er den automatiske reaksjonen ofte å trykke den hardere inn, men dette fører bare til at man spinner mer, og polerer veibanen der man står. Men hvis du bare slipper gassen litt, vil du kjenne at bilen slutter å spinne, tar tak i underlaget, og klatrer langsomt opp bakken. Blir man stående i en bakke må man ofte rygge ned igjen, noe en helst vil unngå, spesielt når det er glatt. Ta litt fart før bakken, ikke kjør veldig fort, men hold jevn fart og høyt turtall. Legg gjerne bilen ett gir lavere enn du ellers gjør, så du slipper å gire ned midt i bakken. Det er bedre å krype sakte men sikkert opp, enn å måtte stoppe halveis og begynne å styre med snuoperasjoner, strøsand eller å grave bilen ut av brøytekanten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for utfyllende svar! Jeg hoppa uti i det i dag, og det gikk veldig fint. Heldigvis er det ikke særlig glatt på hovedveiene, men jeg kjørte forsiktig og bremset ned tidligere enn jeg pleier når det er bart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg vil berre seie at for min del blir eg aldri heilt fortrulig med glatte vegar. Har hatt lappen i 10 år, men er likevel nervøs når eg veit det er veldig glatt ute, og eg køyrer på smale og svingete vegar (som det er mange av her). Var faktisk mindre redd den første tida etter eg fekk lappen, men no har eg jo opplevd kor lite som skal til for å ski med bilen, komme borti andre bilar, feildømme bremselengde, få sladd i svingar, osv osv.

Men køyrer du i ei fart du behersker, og ikkje sit og drøymer deg vekk, går nok dette fint. Høyres ut som at du er veldig førebudd på at det kan vere utfordrande å køyre på glatta allereie, så då er du komen langt! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

og husk at snø bremser mer enn glatt assfalt. om du kjører rundtog det er tre-fire spor i veien hvor det ikke er snø er de som regel glattere enn der det er snø, så om du må bremse lit hardt prøv å styr over på snøen først, samme om du skal kjøre i gang, få drivjulene på snøen:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hold god avstand til bilen foran. Sett ned farten generelt, og i alle fall om du er utrygg. Noen kan bli irriterte på deg fordi du kjører langsomt, men det sier mere om dem enn om deg, som er fornuftig på glatt føre.

Uerfaren er det rette ordet ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjør i den farten du føler deg trygg i, og slepp heller bilene bak forbi om du føler at du kjører for sakte. Men det du kan trene på, er å kjøre inn på en parkeringsplass med god plass, der du svinger og herjer vilt med bilen for å lære å kontrollere bilen på glatten. Dette er meget effektivt, for du kan da lære hvor mye du skal bremse, hvor mye du må svinge på rattet ol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjør i den farten du føler deg trygg i, og slepp heller bilene bak forbi om du føler at du kjører for sakte. Men det du kan trene på, er å kjøre inn på en parkeringsplass med god plass, der du svinger og herjer vilt med bilen for å lære å kontrollere bilen på glatten. Dette er meget effektivt, for du kan da lære hvor mye du skal bremse, hvor mye du må svinge på rattet ol.

Bare pass deg for å ikke bli slik:

Lang kø på E6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det viktigste er å ta seg bedre tid enn vanlig og kjøre i den farten du føler deg trygg i. Blir det kø fordi du tar deg god tid, så er det ikke verre enn å svinge inn på en busslomme og slippe trafikken forbi.

En ting er iallefall sikkert, du blir ikke noen bedre sjåfør av å holde deg unna de forholdene du frykter.

Husk at alle har vært nybegynner en gang, og øvelse gjør mester. Og en ting som er viktig å huske på. Er det GLATT så er det GLATT, da hjelper det lite om du har gode dekk og mye erfaring, for da sklir det lell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg har hatt sertifikatet siden 1. september. Jeg har aldri hatt sjansen til å kjøre på glatta under øvelseskjøring eller hos kjøreskolen, utenom glattkjøring. Glattkjøring var jo litt lærerikt, men ikke nok til at jeg ikke kjenner nervøsiteten krype på når jeg planlegger å kjøre i de forholdene som er nå. På glattkjøring kræsjer man ikke, og er generelt trygg. Jeg er en trygg på sjåfør på alt annet, syns bare det å kjøre ute når det er glatt er litt skummelt. Jeg vet at jeg må kjøre under fartsgrensa, men er redd for å sinke trafikken også. Jeg er generelt flink til å holde avstand til biler foran meg fra før av, og bremser opp en stund før kryss, altså når det er bart ute (har som sagt ikke erfaring fra å kjøre når det er glatt). Vil ikke være overnervøs når jeg kjører ute når det er glatt (som sagt, er ALDRI nervøs ellers), men vil heller ikke være til fare for andre. Greia er at jeg er ganske nødt til å kjøre i morgen, og hadde vært godt med litt oppmuntrende ord :)

På forhånd takk!

Du må kjøre i det tempoet du føler deg trygg i, ikke fortere. Om du får en del biler bak deg kan du slippe dem forbi på strekninger, eller stoppe ved en rasteplass el..

Svinger, spesielt ved siden av fjellvegger kan være ekstra glatte. Rundkjøringer er ofte SVÆRT glatte, kjør rolig gjennom dem.. Jeg er fra byggda, og det verste med byturer om vinteren er ikke rushtrafikk el., men helt klart rundkjøringer...!

Jeg har vært med i en hardere kræsj en gang (jeg var passasjer) hvor bilen vår fikk sleng i en sving. Dette kunne endt utrolig galt, men vi hadde heldigvis englevakt alle sammen.

Noe jeg lærte av dette er at en skal kjøre på en måte at en er sikker på at en ikke kjører ut. Feks nærmer jeg meg en sving, så "satser" jeg ikke på at det går bra, men kjører på en måte som at jeg VET at det går helt fint. Og dette gjelder alle situasjoner en kan se.

Kjør bare rolig og pent, så går det nok bra! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Eurodice

Jeg har rett og slett ikke nerver til å kjøre på glatta. Så jeg parkerer bilen og tar buss/tog. Det går greit det og.. :)

For deg er det sikkert greit, men det er grisgrendte strøk i Norge hvor bussen går, hvis det i det hele går busser i rimelig nærhet, en gang om dagen kanskje, til nærmeste tettsted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For deg er det sikkert greit, men det er grisgrendte strøk i Norge hvor bussen går, hvis det i det hele går busser i rimelig nærhet, en gang om dagen kanskje, til nærmeste tettsted.

Der er det nok ikke så greit å parkere bilen i vinterhalvåret, nei.. Føler meg priviligert som har bussen 50 meter unna om jeg ikke kan/vil kjøre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...