Gå til innhold

Hvor mye penger bruker du på julegaver?


Gjest nicola

Anbefalte innlegg

Besteforeldre: ca 100 kr

Foreldre: ca 150 kr

Bror/svigerinne: ca 100 kr

Nevø: 200 kr

Venner: 15-200 kr

Tante/onkel: ca 100 kr

Totalt endte jeg opp med ca 1600 fordelt på 16 personer. Synes det igrunn er en grei sum med penger, men føler at jeg gir til noen jeg egentlig ikke "behøver" å gi til. Samtidig sliter jeg litt med dårlig samvittighet fordi jeg har kuttet mye ned på budsjettet i år og er redd noen vil sitte igjen på julaften og lure på hvorfor de fikk så lite av meg i år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Samboer: 600 på julegaven + 700 på kalender (og ca 500 på bursdagsgave, som er bare dager før jul)

Søster: 400

Foreldre: 350 (til sammen)

Besteforeldre: 400 (til sammen)

Veninne: 200 kr (har bare ei veninne jeg kjøper gave til)

Samboer kjøper til sin egen familie. Tror han har lagt litt mer i det i år, siden han (i motsettning til meg) ikke er student lengre. I tillegg har familien hans litt dårligere økonomi enn min familie, og altså er det fler ting de trenger /ønsker seg (mine bare kjøper det de vil ha, så det blir umulig å finne noe).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I år har jeg og mannen vært ganske gavmilde når det kommer til julegaver. Grunnen til det er at jeg simpelten elsker å kjøpe og gi bort gaver, og jeg vil gjerne gi bort noe "skikkelig" istedenfor å gi bort noe halvhjertet. Jeg tenker nøye igjennom hva vedkommende trenger og har lyst på, og hva de selv mener er en gave de setter pris på. Jeg er perfeksjonist når det kommer til julegaver :sjenert:

Totalsum på julegaver, bortsett fra gavene jeg og mannen gir til hverandre, havner i år på 9000-10000 kr, fordelt på 14 gaver. Datteren vår får en gave på ca 1300kr, tante- og onkelbarn får for ca 300 kr per stk, foreldre får for ca 500 per stk (mamma og pappa får dyrere julegave i år da det blir kombinert julegave og "takk for hjelpa under husbygging"-gave), søsken får for 300-400 kr (gir fellesgave til søsken og ektefelle dersom de er gift). Heldigvis har vi ikke så stor familie :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

limer inn fra et annet tråd:

vi tjener ganske bra, og det vi bruker på gaver er:

1000 kroner - til hverandre (jeg kjøper 1 eller flere gaver som til sammen ikke er mer enn 1000, han gjør det samme)

barnet vårt får 2 gaver som til sammen ikke koster mer enn 1000 kroner

venner og familie får gaver som koster mellom 100 og 200 kr hver

ser ikke noe poeng å bruke mer penger på gaver til oss, fordi vi i utgangspunktet har alt

i år kjøpte jeg bøker til mannen min, men neste år kommer jeg antakelig til å gi ham et fadderbarn i "gave" ( og jeg kommer til å betale 250 kr. hver måned)

til sammen hele familien bruker ca 6-7 tusen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hittil har jeg brukt ca. 8000 ,- på julegaver. Men innen jeg er ferdig må jeg iallefall bruke ennå minst 3000,-

Kjøper til totalt 14 stk. (foreldre, bestemor, kjæreste, søsken, svoger, tantebarn, svigerforeldre, venninner og barn av venninne).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøper bare til mamma, pappa og broren min. (Mamma kjøper til mine kusiner og fettere som vi feirer sammen med på julaften)

Mamma og pappa sammen: i underkant av 1000 kr

Broren min: 600 kr

Gleder meg til å gi dem gavene på julaften, er så fornøyd :hoppe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bruke 10 000 kr på julegaver synes jeg er litt drøyt men. Skulle jeg ha brukt så mye penger måtte jeg nesten ha tatt opp lån :fnise: Fattig student som jeg er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruke 10 000 kr på julegaver synes jeg er litt drøyt men. Skulle jeg ha brukt så mye penger måtte jeg nesten ha tatt opp lån :fnise: Fattig student som jeg er.

Nå er det da ganske stor forskjell på økonomien i studenttilværelsen og når du har begynt i arbeidslivet. Aldri om jeg hadde brukt like mye på julegaver da jeg var student som det jeg gjør nå. Men når man begynner å tjene penger og ellers har økonomi til det så er jo det ingenting i veien for å bruke litt ekstra på julegaver til familie. Som andre skrev over: tæring etter næring :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva lager du da? :)

Diverse konstverk och en hel del stickat (typ raggsockor och tumvantar, haha). Ett fotoalbum här och där (det dyraste tror jag, med utskrift av fotografier och så). Jag gör en hel del smycken också, och det kostar ju det med.. Men i det stora hela är det jättebilligt! :) Fantastiskt roligt att både ge och få handgjorda grejer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Purple Haze

Diverse konstverk och en hel del stickat (typ raggsockor och tumvantar, haha). Ett fotoalbum här och där (det dyraste tror jag, med utskrift av fotografier och så). Jag gör en hel del smycken också, och det kostar ju det med.. Men i det stora hela är det jättebilligt! :) Fantastiskt roligt att både ge och få handgjorda grejer!

Det høres kjempeflott ut! Heldig du som er flink til sånn. Jeg er ikke noe flink til sånn i det hele tatt, men skulle ønske jeg var det.

Også er det jo så fint å få gaver som giveren har laget selv, og lagt omtanke i :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres kjempeflott ut! Heldig du som er flink til sånn. Jeg er ikke noe flink til sånn i det hele tatt, men skulle ønske jeg var det.

Også er det jo så fint å få gaver som giveren har laget selv, og lagt omtanke i :)

Haha, du ska se vilka klantar det finns i min familj! Ingen av dem är speciellt konstnärlig, men de lyckas på något vänster ändå. Vill man så kan man! ;) För det mesta är det faktiskt bara tanken som räknas.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Purple Haze

Haha, du ska se vilka klantar det finns i min familj! Ingen av dem är speciellt konstnärlig, men de lyckas på något vänster ändå. Vill man så kan man! ;) För det mesta är det faktiskt bara tanken som räknas.

Tro meg, jeg har prøvd det meste. Og kunne ikke tenke meg å gi bort noe av det :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye jeg bruker på barna og samboer må da virkelig være min egen sak. Mine barn er voksne, og det er sjelden de får noe av meg resten av året, så til jul og bursdag kliner jeg til.

Samboer får noe han virkelig trenger, så jeg kjøper ikke bare for å kjøpe.

Jeg vil heller bruke mer penger på mine nærmeste, og kjøpe skikkelige gaver til dem, enn å kjøpe dill og dall til tanter, onkler og perifere slektninger.

Jepp!Mine er også voksne, og de får også for 1500-2000 kr pr stk. Da de var små fikk de gaver for mye mye mindre. Det er engang (for meg)slik at barna (mine) og det de koster vokser i takt med at jeg har steget i lønn og ansiennitet. Tenåringer/voksne barn har større og dyrere behov enn småbarn som man lett bare kan kjøpe noen klesplagg til og ferdig med det. Småbarn får jo uansett leker fra andre i slekta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tja

Hittil har jeg brukt:

2500 kr på sambo

700 til min søster med samboer

300 til babyen deres

700 til min bror med samboer

199 til hans stesønn

600 til mamma

500 til svigerfar

500 til svigermor og hennes mann

300 til samboers lillebror

300 til samboers lillesøster

250 til samboers storesøster

500 til datteren min

blir litt det ja

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye jeg bruker på barna og samboer må da virkelig være min egen sak. Mine barn er voksne, og det er sjelden de får noe av meg resten av året, så til jul og bursdag kliner jeg til.

Samboer får noe han virkelig trenger, så jeg kjøper ikke bare for å kjøpe.

Jeg vil heller bruke mer penger på mine nærmeste, og kjøpe skikkelige gaver til dem, enn å kjøpe dill og dall til tanter, onkler og perifere slektninger.

Jeg prøver på ingen måte å blande meg inn i hva hver enkelt bruker på julegaver, men på generell basis syns jeg altfor mange bruker unødvendig mye på gaver. Det hender jeg bruker mye mer på gaver enn ellers, hvis jeg kommer over noe som er veldig passende og nyttig, men utover det prøver jeg å holde det så enkelt som mulig. Jeg bruker tid og omtanke på gavene i stedet for å tenke kroner og øre.

Med barn så mente jeg i hovedsak små barn, det er jo forskjell på behovene til barn og voksne. Jeg syns bare det, med unntak av spesielle tilfeller, ikke er nødvendig å bruke flere tusen på dyre gaver til ungene. Har hørt om eksempler der foreldrene kjøper iphone og speilreflekskamera til en 10-åring. Med mindre det er et barn som har en spesiell interesse for fotografering (og da mener ikke bare at det er gøy å ta bilder, for det syns jo hvem som helst), skjønner jeg ikke hvorfor et enkelt kamera ikke er godt nok.

En av grunnene til at jeg er så lei av at "alle" skal kjøpe så dyre og flotte gaver, er at jeg ser hvordan barna i min egen familie blir overøst av gaver. Jeg har selv brukt tid på å finne ordentlige og gjennomtenkte gaver, som blir verdsatt i nøyaktig ti minutter til neste gave åpnes. Tidligere syntes jeg det var gøy å finne gaver til barn, men nå syns jeg det er kjempevanskelig. For hva gir man til barn som allerede har altfor mye?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som student så begrenser budsjettet seg av seg selv, så jeg bruker ikke mer enn 100 kr på hver gave. Skal kjøpe til seks-syv stykker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg prøver på ingen måte å blande meg inn i hva hver enkelt bruker på julegaver, men på generell basis syns jeg altfor mange bruker unødvendig mye på gaver. Det hender jeg bruker mye mer på gaver enn ellers, hvis jeg kommer over noe som er veldig passende og nyttig, men utover det prøver jeg å holde det så enkelt som mulig. Jeg bruker tid og omtanke på gavene i stedet for å tenke kroner og øre.

Med barn så mente jeg i hovedsak små barn, det er jo forskjell på behovene til barn og voksne. Jeg syns bare det, med unntak av spesielle tilfeller, ikke er nødvendig å bruke flere tusen på dyre gaver til ungene. Har hørt om eksempler der foreldrene kjøper iphone og speilreflekskamera til en 10-åring. Med mindre det er et barn som har en spesiell interesse for fotografering (og da mener ikke bare at det er gøy å ta bilder, for det syns jo hvem som helst), skjønner jeg ikke hvorfor et enkelt kamera ikke er godt nok.

En av grunnene til at jeg er så lei av at "alle" skal kjøpe så dyre og flotte gaver, er at jeg ser hvordan barna i min egen familie blir overøst av gaver. Jeg har selv brukt tid på å finne ordentlige og gjennomtenkte gaver, som blir verdsatt i nøyaktig ti minutter til neste gave åpnes. Tidligere syntes jeg det var gøy å finne gaver til barn, men nå syns jeg det er kjempevanskelig. For hva gir man til barn som allerede har altfor mye?

Er litt enig her. Det er jo først og fremst tanken som teller. Hvorfor folk bruker 3000kr på en gave til ungene skjønner jeg ikke helt da. Selv man bruker flere tusen kr på en gave så betyr ikke det at den gaven er så mye bedre enn en gave til 300kr. Er tanken som teller. En gave kan være god og nyttig selv om den ikke koster flere tusen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til din kjæreste/samboer?

Til familie?

Hva er gjennomsnittet pr gave her folkens?

Vi har et budsjett på 5000 som vi ikke kan overskride.

Avtalen med familien er max 300 pr person, og max 500 pr par.

Mannen og jeg kjøper ikke gaver til hverandre, men vi går sammen om en ting vi trenger til huset.

Barna får noe de trenger, men aldri for mer enn 1000 kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...