Gå til innhold

Julemat forberedt på forhånd


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

I år har jeg intensjoner om å ha rolig julaften som ikke tilbringes på kjøkkenet. I hvertfall ikke mer enn nødvendig. Så nå prøver jeg å planlegge hvor mye som kan gjøres på forhånd. Vi får gjester fra lillejulaften, så jeg vil ha så mye som mulig gjort før de kommer.

På menyen står ribbe med alt av tilbehør.

Men er det egentlig noe som tåler å forberedes to dager i forveien? Rødkål kanskje? (Tenkte å lage hjemmelaget) Dessert? (Skal ikke ha tradisjonell riskrem, men kanskje pannacotta eller fruktsalat)

Er jeg egentlig nødt til å tilbringe julaften på kjøkkenet? :klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hehe, du er absolutt ikke nødt til å tilbringe julaften på kjøkkenet. ;)

Mye kan forberedes noen dager før, slik at det bare behøver å varmes opp like før middagen, f.eks tilbehøret til ribba. Fruktsalat/pannacotta tåler fint å stå i kjøleskapet i et par dager.

Ribba slenger du inn i ovnen et par timer før selskapet, sjekker den en gang i blant og fikser tilbehøret mot slutten. Ja, så serverer du bare den når den er klar. :) Sett kakene klare på fat slik at de bare kan legges fram senere på kvelden. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ribba steker jeg alltid opp lenge før julaften. Den får godtgjøre seg i oppskårete deler i sammen med medisterkaker i langpanne julaften. Jeg liker ribba sånn med stekeskorpe på alle sider og ikke dissende fett.

Medisterkaker lager jeg også i forveien og fryser ned. De går i langpanna med ribba.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...