CocoPiaf Skrevet 16. desember 2010 #21 Skrevet 16. desember 2010 Jernteppe Beklager skrivefeilen fort gjort
Gjest Eurodice Skrevet 16. desember 2010 #22 Skrevet 16. desember 2010 Beklager skrivefeilen fort gjort Jeg tok sjansen på å korrigere siden vi befinner oss på språkforumet .
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2010 #23 Skrevet 16. desember 2010 Sjurdoktorn = gynekologen Klar = sliten Abalæ = utslitt Klatter = sløse bort (penger). Smaller = smågodt ("tulle"-godteri). Tædes = potædes = potet. Svang = sulten. Helgelandsk er fantastisk og ansiktsuttrykket til østlendinger pleier å være utbetalelig...
Fashiondiva Skrevet 16. desember 2010 #24 Skrevet 16. desember 2010 På nordnorsk: En som er lat - råttstokk! Mamma, pappa og bror - Morsan, farsan og brorsan. Tulling/dust - Peislæst/Hæstpeis. Person som går i arbeidsklær ofte - Sveittpeis! Tullebukk - Jåsspeis. :D
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2010 #25 Skrevet 16. desember 2010 Søkkførrspælt. Veldig overrasket.
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2010 #26 Skrevet 16. desember 2010 Hærtingan. Menneskene - gjerne litt nedsettende? Det va kjønnslig. Det er kaldt.
Tulling Skrevet 16. desember 2010 #27 Skrevet 16. desember 2010 Snøtt - Norsnorsk ord for penis Brok - Norsnorsk for bukse Månebedotten - Satt ut "som falt fra himmelen" - Bergensk
Troilltøva Skrevet 16. desember 2010 #28 Skrevet 16. desember 2010 Jeg var sammen med en gutt fra bygda engang.. Utenfor Tronheim et sted. Jente var "vetj", pappa var "sjølen", mamma var "sjøla"... Skjønte ingenting, jeg :klø: Han hadde et ord for "kåt jente" også, men husker det virkelig ikke.. Kanskje fortrengt det grasjur? kommer fra bygda utenfor trondheim og prater sånn
Gjest Silvermist Skrevet 16. desember 2010 #29 Skrevet 16. desember 2010 Månebedotten - Bergensk ord som betyr "overrumplet", "tatt på sengen", "lamslått", "forvirret" osv. :dåne: 1
Gjest Purple Haze Skrevet 16. desember 2010 #30 Skrevet 16. desember 2010 Mæssom = liksom Hærtas = halvveis Lyt = må Huggustups = hodestups Attåt = i tillegg til Innati = inn igjen Vøl itte peeing = sløse med penger Noen av mine favorittuttrykk på totning
Tingeling ♥ Skrevet 16. desember 2010 #31 Skrevet 16. desember 2010 "Kopptue" er et ord min østlandske kjæreste ikke forsto da vi ble sammen! Det betyr oppvaskklut. 1
Jaenelle Skrevet 16. desember 2010 #32 Skrevet 16. desember 2010 Hoon.. Brukt på vestlandet. Uttales Ho-on. Brukt som i "Nei, hoon og" som et banneord. Har alltid syns det er rart. Mest brukt av eldre... Har faktisk mest hørt dette frå min egen unge generasjon Hmm. Rare ord. Skeise = skøyter. Folk trur eg banne på tysk Kanalje = ein person me ikkje likar (mykje brukt i forbindelse med staten; "dei e nåkkens kanalja heile gjengen!" under nyhetene). Det skal seiast at dette kan òg vere eit familieord, nærare bestemt ett pappa-ord
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2010 #33 Skrevet 16. desember 2010 "Kopptue" er et ord min østlandske kjæreste ikke forsto da vi ble sammen! Det betyr oppvaskklut. Måtte ta noen runder jeg også med samboer før jeg skjønte den. Lester = raggsokker Disse = huske Stryte = underlivet/kjønnsorganer til kvinner. Legen på legevakta skjønte fint lite da datter snakket om det her. ) Vi voksne måtte forklare.
Gjest BabyBlue Skrevet 16. desember 2010 #34 Skrevet 16. desember 2010 Stavangersk: Løye = Morsomt Ka ti? = Når Hekkan = Faenskap/rampestreker (eg e ude på hekkan) Hu = hun
Jill Skrevet 16. desember 2010 #35 Skrevet 16. desember 2010 Tvåge-oppvaskklut Låk-vond Ne-henne Na-han
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2010 #37 Skrevet 16. desember 2010 usta nåva = bortenfor/bakom veggen spikkji = spekemat huggutullinj = svimmel litja = kvinners underliv bettinga = strikkinga could go on and on and on.....
afeio Skrevet 16. desember 2010 #39 Skrevet 16. desember 2010 Låt åt dynna = Lukk igjen døra Midt-Telemark
Gjest Purple Haze Skrevet 16. desember 2010 #40 Skrevet 16. desember 2010 Noen ord her jeg bor nå, som jeg ikke skjønte da jeg kom flyttende hit: - Føyse = huske (altså sånn lekeapparat) - Løye = artig - Snål = fin, søt, morsom Og sikkert mange fler, men kommer ikke på i farten.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå