Gå til innhold

Hva ville dere gjort i denne situasjonen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Denne får bli anonym, har veldig lite lyst til å bli gjenkjent av visse folk. I fjor inviterte vi min samboers mor til oss på julaften. Han var ikke så begeistret for å feire jul pga vinterdepresjon, så jeg tilbydde meg å ordne alt sammen, husvask, julemiddag, pynt osv. Og det gjorde jeg, disket opp med flere forskjellige retter og hadde pyntet så det skulle bli greit å feire jul hos oss, pluss at vi lånte henne vår seng mens vi sov selv på stua. Dagen etter ble hun med på 1. juledagfrokost hos foreldrene mine og vi kjørte henne til buss (Hun bor i en annen del av landet) da hun skulle reise. Var ingen sure toner mellom noen da hun var her, heller.

I år skulle vi opp til henne og feire jul visstnok, men plutselig her om dagen ville hun snakke med kjæresten min, for hun lurte på om han kunne gi beskjed om han kom på julaften. Ble litt satt ut, visste ikke om jeg skulle si "Vi regner med vi kommer" eller "Å, skal bare han komme?", men det fikk jeg jo kjapt bekreftet da hun skrev "Så betaler jeg bussen hans, så kan han låne pcen min når han kommer fram og gi deg beskjed om at han er trygt framme".

??? Vi har vært kjærester i over 3 år og skal gifte oss til neste-neste år, også blir jeg utelatt på denne måten, uten grunn? Må innrømme hun trampet godt på en nerve der, av en eller annen grunn har jeg vært kjempetrist og gråter for ingenting etter dette, for jula er jo tiden en skal tilbringe med dem en er glad i.. Jeg kan jo gå til foreldrene mine så klart, men det blir merkelig uten samboeren. Hun booket han jo månedesvis før jul(siden hun er alene) så mine foreldre fikk ikke engang sjansen til å invitere oss.

Samboeren min sier at meg og han skal feire jul sammen uansett, men jeg vil jo ikke dra til en annen del av landet og sitte der og være uønsket?

Utifra disse opplysningene, hvor ville dere ha feiret jul i år?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Enten fått samboeren min til å si til sin mor "hva fader feiler det deg som tror at vi skal feire uten kjæresten min? Forklar." og fått han til å forklare henne alvoret av å faktisk endre innstillingen sin fra innerst til ytterst.

Hvis ikke dette gikk, hadde jeg forventet at samboeren tilbragte julaften med meg hjemme hos oss, eller hos mine foreldre, alt etter hva dere selv ønsker.

Hadde IKKE akseptert at min kjære lot sin mor eksludere meg på den måten, i alle fall ikke etter det du gjorde for henne.

:klemmer:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette handler ikke om kjæresten din, dette handler om svigermor

Ring og snakk med svigermor og spør: hvorfor ble ikke jeg invitert? har jeg gjort noe galt? har jeg sagt noe som du har mistolket? osv.

Lykke til :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanske hon fått för sig att du skulle fira jul någon annanstans? Jag skulle verkligen ta reda på varför hon inte inviterade dig också, det här var ju en ganska stor grej. Det är ju skönt att ha ett bra förhållande till sin svärmor, så det är väl värt att lösa det här.

Jag hade nog inte heller velat fira jul i en annan del av landet när jag inte kände mig välkommen! Ta reda på varför hon gjorde så, det kan ju vara ett missförstånd från hennes sida.

Är det så att hon inte vill ha dig där är det klart att du inte ska åka dit, det blir ju inte kul för någon av er. Jul ska vara en trevlig högtid! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye kan ordnes opp i dersom en snakker sammen. Sikkert en liten misforståelse dere fint rydder opp i. Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde feiret jul med samboer. Enten dere alene eller hos dine foreldre. Jeg hadde overhode ikke hatt lyst til å feire hos svigermor. Hun har tråkket over noen grenser. Her må samboer rydde opp. Uansett så er det vel sent for i år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så rart! I og med at hun feiret jul med dere begge to i fjor burde det da være naturlig for henne å forstå at dere vil det i år også. Det er jo ikke alle kjærester/samboere som feirer jul sammen, men når man først har begynt med det er det jo vanlig å fortsette.

Jeg ville ha hørt med henne hvorfor ikke du var invitert. Forhåpentligvis er det snakk om en misforståelse. Hvis ikke så hadde jeg holdt meg hjemme. Jeg hadde ikke reist for å feire jul på en annen kant av landet hvis jeg ikke var ønsket. Da ville jeg heller ha feiret hjemme og evt. hvis man vil brukt tiden frem til neste jul på å etablere et godt forhold til svigers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så rart! I og med at hun feiret jul med dere begge to i fjor burde det da være naturlig for henne å forstå at dere vil det i år også. Det er jo ikke alle kjærester/samboere som feirer jul sammen, men når man først har begynt med det er det jo vanlig å fortsette.

Jeg ville ha hørt med henne hvorfor ikke du var invitert. Forhåpentligvis er det snakk om en misforståelse. Hvis ikke så hadde jeg holdt meg hjemme. Jeg hadde ikke reist for å feire jul på en annen kant av landet hvis jeg ikke var ønsket. Da ville jeg heller ha feiret hjemme og evt. hvis man vil brukt tiden frem til neste jul på å etablere et godt forhold til svigers.

Jeg synes det naturlige hadde vært at svigermor tok det som en selvfølge at samboerparet kanskje ville feire med hennes foreldre i år. Siden de var med hans mor i fjor...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dett var trist å lese... Hvis samboeren din sier at han vil feire med deg uansett, tror jeg at jeg hadde blitt hjemme sammen med han, eller dere kunne dratt til din familie?

Han burde kanskje bare takket pent nei, og sagt at dere skal feire jul sammen, håper det ikke blir sure miner og problemer..!

Jeg ville ikke vært et sted hvor jeg var uønsket ihvertfall..

Ønsker deg en riktig god jul, håper alt ordner seg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette handler ikke om kjæresten din, dette handler om svigermor

Ring og snakk med svigermor og spør: hvorfor ble ikke jeg invitert? har jeg gjort noe galt? har jeg sagt noe som du har mistolket? osv.

Lykke til :)

Signerer denne. Lykke til! :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde nok latt min samboer ta støyten her og finne ut hva som har skjedd. Antagelig så hadde jeg tatt han med til min foreldre i stedet. Trenger vel ikke invitasjon for å komme hjem til jul?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

krevd at han tok opp dette med sin mor. For du skal ikke si noe til henne, det blir ikke rett.

Det er mor som setter sønn i kjip situasjon, og han må bare si til henne at det hun driver med er uakseptabelt, og feirer dermed jul med sambo. Disrespektløst fra henne mot han å gjøre slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville gitt svigermor en sjanse til å invitere begge og ønske begge hjertelig velkommen, ved at samboeren kunne ta en samtale med henne. Hvis det ikke nyttet, ville jeg og samboer dratt til mine foreldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Triste greier jeg hadde tatt med samboeren til min familie og feiret jul med dem.Ville hvertfall ikke dratt et sted hvor jeg var uønsket og hvertfall ikke på tvang av samboeren.

Kanskje denne svigermoren ikke liker deg?Har hun gjort noe sånt før?Unasett hva det er så er hun frekk og respektløs du inviterte henne til ditt hus i fjor og dette er det hun gir tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville nok vært kjip tilbake, så hun fikk en lærepenge. Synes dette var utrolig dårlig gjort!

Jeg ville latt samboeren min ordne opp. Spørre hvorfor jeg ikke var invitert, og si at han ville feire med meg (og det ville han nok). Så at vi da måtte reise til mine foreldre, siden ikke begge var invitert til hans mor..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg og min samboer har vært sammen litt lengre enn dere, og vi feirer ikke alltid jula sammen. Til og med de som har barn behøver ikke feire jula sammen. Så det er nødvendigvis ikke noen regel.

Uansett ville jeg ikke dratt til svigermor hvis du har rett i dine antagelser, at du ikke er velkommen. Kanskje er hun litt feig, synes det er skummelt å feire med en person hun kanskje knapt kjenner. Og kanskje hun føler at hun "må da få omgås sønne-gullet sitt uten at du er med hele tiden". Jeg synes det er stygt av henne, men noen kjærringer har en skrudd oppfatning av hva de kan tilate seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

krevd at han tok opp dette med sin mor. For du skal ikke si noe til henne, det blir ikke rett.

Det er mor som setter sønn i kjip situasjon, og han må bare si til henne at det hun driver med er uakseptabelt, og feirer dermed jul med sambo. Disrespektløst fra henne mot han å gjøre slikt.

Enig med Wonders, og det er ikke bare sønnen hun er respektløs mot, men deg også, TS.

Synes det er usedvanlig ukloke råd å be TS ta opp dette med henne selv på en svært direkte måte, for det vil bare medføre en eneste ting; å gjøre forholdet til svigermor skikkelig dårlig. Kommer henvendelsen fra deg og ikke samboeren din, vil det lett tas ille opp. Faren er stor for at uansett hva du sier blir det oppfattet som kritikk, samt at hun lett får det for seg at du "styrer over" sønnen hennes. Ikke bra...

Du skal jo (etter alt å dømme) ha et familieforhold til dette mennesket i årevis framover, og da er det best å gå fram på en klok måte. Den kloke måten er ikke bestandig den måten en har mest lyst til å gå fram på når en er såret og irritert på en gang.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For ei hurpe. Synes du og samboer skal ferie for dere selv hjemme, så kan hun sitte alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta det direkte opp med henne. Og til dere som sier at da kan muligens svigermor blir fornærmet; So what? Det spiller faktisk ingen rolle om svigermor bli fornærmet over å høre at dere er fornærmet. So what om hun blir sur og grinete over det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...