Gå til innhold

Får vondt av hunden jeg passer


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Et vennepar av mamma har en liten hund som jeg passer ganske ofte. Det er koslig det. Jeg elsker dyr så gjør meg ingen ting å passe henne. De angrer bittert på at de fikk seg hund. Dette er de sin første og de var ikke helt klar over alt ansvaret som følgte med. Å ha en hund er ikke det samme som å ha en katt liksom. De er rett og slett drit lei hele hunden og derfor passer jeg henne noen ganger. Det er de jo glade for. Men uansett så har hun en pels som man MÅ stelle og gre osv. Hvis ikke får hun masse klumper i pelsen og pelsen blir stygg. Som nå. Hun er full av klumper og pelsen er virkelig pjuskete nå. Jeg har gredd, klippet og dusja henne men allikavel så er ikke pelsen helt fin enda. Er jo ikke noe behagelig for henne å ha en ustelt pels.

Hun klør seg hele tiden. Dette kan ikke være normalt? At en hund klør og klør og klør? Har litt lyst til å ta henne med til dyrlegen for å få sjekket henne men det er jo ikke min hund så vet jo ikke åssen de vil reagere? Som sagt så virker det ikke som de steller henne i det hele tatt. Jeg får så vondt av henne. Når de kommer for å hente henne løper hun bokstavelig talt og gjemmer seg. Hun vil ikke hjem. Når hun er hos de ligger hun bare i buret hele dagen. Utenom når hun er ute å lufter seg. De går vist ikke tur med henne. bare slipper henne ut i hagen.

Er det noe jeg kan gjøre? Får så vondt av denne hunden:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

jeg bare lufter tankene mine her: har du plass/økonomi/tid/lyst til å kunne overta hunden? jeg synes i hvert fall det høres ut som en fin løsning, ettersom du antageligvis har blitt glad i hunden, og de angrer på at de kjøpte den.

hvis du ikke kan det, så ville jeg kanskje snakket med dette paret og hintet til at de burde prøve å finne et nytt hjem til hunden. jeg tviler på at hunden har det bra, hvis hun er redd for eierne hennes. og de vil jo tydeligvis ikke ha den selv.

synes de høres kjempekjipe ut, med tanke på at de ikke går tur med henne og så videre. håper de har vett nok til å prøve å finne henne et nytt hjem, hvor hun vil bli satt pris på og behandlet godt. håper du banker dette vettet inn i skallene deres. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg bare lufter tankene mine her: har du plass/økonomi/tid/lyst til å kunne overta hunden? jeg synes i hvert fall det høres ut som en fin løsning, ettersom du antageligvis har blitt glad i hunden, og de angrer på at de kjøpte den.

hvis du ikke kan det, så ville jeg kanskje snakket med dette paret og hintet til at de burde prøve å finne et nytt hjem til hunden. jeg tviler på at hunden har det bra, hvis hun er redd for eierne hennes. og de vil jo tydeligvis ikke ha den selv.

synes de høres kjempekjipe ut, med tanke på at de ikke går tur med henne og så videre. håper de har vett nok til å prøve å finne henne et nytt hjem, hvor hun vil bli satt pris på og behandlet godt. håper du banker dette vettet inn i skallene deres. ;)

Jeg har tenkt tanken selv. Om å overta ho men samboer har ikke lyst til å overta henne. Han synes det er greit å passe henne men ikke at hun skal bli vår hvis du skjønner. Det kan jeg godt skjønne. Å ha en hund kreve jo mye arbeid.

Jeg har henne hos meg nå og hun skal hjem til fredag. Kanskje kan lufte dette om å gi henne et nytt hjem til noen som hvert fall gidder å gå tur med henne og setter pris på henne. Synes det er fælt at hun ikke vil hjem når de kommer å henter henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tenkt tanken selv. Om å overta ho men samboer har ikke lyst til å overta henne. Han synes det er greit å passe henne men ikke at hun skal bli vår hvis du skjønner. Det kan jeg godt skjønne. Å ha en hund kreve jo mye arbeid.

Jeg har henne hos meg nå og hun skal hjem til fredag. Kanskje kan lufte dette om å gi henne et nytt hjem til noen som hvert fall gidder å gå tur med henne og setter pris på henne. Synes det er fælt at hun ikke vil hjem når de kommer å henter henne.

ah, ok. det skjønner jeg godt.

jeg synes i hvert fall at du er kjempeflink som har tatt såpass vare på henne, og at du reagerer. håper de skjønner at hunden (og antageligvis også de selv) vil få det bedre hvis hun får et nytt hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jente1990:)

Stakkars hund :( At hun løper å gjemmer seg når de kommer sier jo litt.

Beste ville ha vært å gi henne bort ja. Siden de er drit lei hunden og ikke viser henne noe interesse i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med kløe og pels kan ha med fôr å gjøre. Ville hørt med eierne om de har lagt merke til dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Huff... blir lei meg av å lese dette :tristbla:

Det kan hende at hun har et slags utslett. Noen jeg snakket med hos dyrlegen hadde en hund som hadde fått noe slags utslett/eksem, det var bare å bruke sånne drypp i nakken så skulle det gi seg. (som med flott middel). Det er jo sikkert verdt en sjekk, for hundens skyld. Tror det er veldig plagsomt for de. Den jeg snakket med hadde begynnt å miste pels og klødde 24/7.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare minne om at etter 1. januar 2010 ble det innført varslingsplikt ved mistanke om dyremisshandling/vedvarende mangel på stell. Du kan enkelt ta en anonym telefon til mattilsynet og høre hva du bør gjøre.

Lov om dyrevelferd.

§ 5. Varsling

Enhver som har grunn til å tro at dyr blir utsatt for mishandling eller alvorlig svikt vedrørende miljø, tilsyn og stell, skal snarest mulig varsle Mattilsynet eller politiet.

Om det her dreier seg om mishandling eller alvorlig svikt skal ikke jeg avgjøre, men jeg er ihvertfall av den formening at det er bedre å bekymre seg en gang for mye enn en gang for lite

hilsen hundeeier som er veldig glad i sin hund

Endret av matguruinnen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags hund er det snakk om? De fleste hunder som har en type pels som krever mye stell kan også klippes korte, slik at pelsen er enklere å stelle. De mangler jo mer enn bare pelsstell disse folkene her, men flokete pels er vondt og ubehagelig for hunden, så hun ville fått det mye bedre om pelsen ble klippet/barbert kort og lettstelt. Vanskelig å si uten å vite rase.

I første omgang vil jeg tro at en flokete ustelt pels er årsaken til at hun klør, men den samme ustelte pelsen kan også ha forårsaket andre hudproblemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her

Det er en pomeranian. Så det er en kraftig pels så man må stelle. Noe det ikke virker som de gjør. De har jo sagt at når hun er hjemme så virker hun sikkelig depmrimert. Hun ligger bare i buret. Når hun er her er hun full av liv og leker. Her har hun i hvert fall noen som gidder leke med henne. Angående det å klippe henne så vil jeg ikke gjøre noe før jeg har snakket med de. For det er jo ikke min hund. Er ikke sikkert de blir så glade når de skal hente henne også har jeg vært å fått henne klippet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linda sofie

Siden hun ikke trives i sitt eget hjem så er nok det beste å la noen andre overta henne. Det at hun klør kan være pga klumper og ustelt pels. Sånn pels er viktig å holde vedlike. At en hund har klumpete pels er ikke behagelig for hunden. Så jeg får vondt av hunden. Siden hun ikke har det noe greit. Når man har valgt å skaffe seg hund så må man ta seg av den uansett om man vil eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste har feil børster til hunder med underull og bruker carrer. Carrer skal kun brukes for å få pelsen mer luftig før utstillinger. Likvevel anbefaler oppdretter finkam og karrer.

Den rasen du skriver om, er som regel leken og aktiv, lett påvirkelig og følsomme. De har også jaktinstinkt og er lite egnet som rene sofahunder selv om de klarer det etter en lang tur.

Kan du prate med eieren og si at du er bekymret for hunden. Det er best å være ærlig, du kan åpne med å si at hvis de trenger pass oftere kan du hjelpt til?

En mini er lett å få solgt eller omplassert. Det vet de sikkert og er nok glad i hunden og vil ikke gi den fra seg til hvem som helst. Det er noe av det mest tragiske med dyrehold, at noen tror dyrene er avhengig spesielt av nettopp dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts igjen

Har egentlig bare lyst til å gi de en skyllebøtte år de skal hente henne i kveld. Selv man om er drit lei hunden sin så må man jo stelle de. Hvert fall når de har en pels som krever mye stell. Det er jo ikke behagelig for hunden i det hele tatt hvis de får masse klumper og floker i pelsen. Det at de ikke går tur med henne synes jeg også er lite forsvarlig. De slipper henne jo bare ut i hagen. Virker ikke som hun får så mhye oppmerksomhet eller kos fra de. Er jo en grunn til at hun løper å gjemmer seg når hun ser de står i døren. Så jeg tror hun vil få det mye bedre hos noen nye eiere som bryr seg om henne og som gidder å gre henne osv. Tror jeg vil lufte det for de. For denne hunden har det ikke noe greit hos de. Det er de selv klar over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette virker jo som total ansvarsfraskrivelse fra eiernes side. Og når de attpåtil sier rett ut at de angrer på at de skaffet seg den, at den bare ligger i buret og er deprimert når den er hjemme ol. Høres nesten ut som om de satser på at du skal bli så knyttet til hunden at du tilbyr deg å overta den.. Jeg synes godt du kan gi dem en skyllebøtte (som du skriver), og si at du mener de må forsøke å få den omplassert. Hunden har jo ikke noe godt liv, bortsatt fra når han er hos deg da. All ære til deg som viser omsorg og omtanke! :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff jeg synes dette er så trist jeg :( Får vondt inni meg. Det er trist når folk skaffer seg en hund også blir de lei av hunden og ikke bryr seg noe særlig om å stelle den, gå tur osv. Samme er det jo med andre dyr også. Om det er katt eller wathever. Har lest så mange historier om folk som bare etterlater dyret sitt når de er lei. Det er så slemt gjort. Fy søren!

Beste mulighet er å finne henne et nytt hjem. Hun vil få det mye bedre da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

var veldig trist å lese om dette her ja... måtte gå å kose litt med min egen hund:) er helt forferdelig at folk ikke kan tenke seg litt mer om før de skaffer seg en hund, og ikke skaffe seg en hun som krever veldig mye pelsstell hvist de ikke klarer å følge de opp! fikk du snakket med eierene om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...