Gå til innhold

Synes så synd på verdens beste hund!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

jeg og sambo har en nydelig tispe.

Hun er blandingshund. Border collie, elghund og schæfer.

6 år.

Hun er kjempe akti. Elsker å gå tur, snø..Alt som har med å være ute å gjøre.

Problemet her er at hun får sjeldent gå tur.

Både jeg og sambo jobber veldig mye. Vi gjorde ikke det før, men har begge fått mye ansvar på jobben etterhvert.

Før hadde vi mye mer tid til henne...

Hun er inne hele dagen. Får tur kansje en gang i uka. Ellers bare løper hun ute på gårdsplassen og "lufter seg" og gjør fra seg.

Hun er ofte hjemme alene 8 - 10 timer hver dag.

Ellers virker hun som en lykkelig hund. Vi har også to katter som hun er kjempe god venn med. De ligger ofte sammen å sover alle tre.

Hun har selskap sånn sett..

Det bare sårer meg så innderlig at hun ikke får utfoldet seg aktivt ute. Hun har sååå lyst! Hun blir jo super gla når vi kommer hjem. Men da er vi så sliten både jeg og sambo at vi vil bare slappe av med hunden.

Er vi dyremisshandlere her eller er dette vanlig??? :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ville ikke kalt det dyremisshandling, men hunder trenger jo mer enn en tur i uken..

Endret av Sofie_22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å ansette en hundepasser? Sikkert noen ungdommer eller andre i nærheten som vil tjene noen kroner i uka :) Jeg hadde en slik avtale med naboen da jeg var yngre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, dere går jo ikke inn for at hunden skal ha det vondt, men det kan nesten kalles passiv mishandling om dette pågår over lang tid. Ikke verdens undergang om det ble litt færre turer enn vanlig i desember, pga. mye som skulle ordnes, men om dette er en vane er det trist.

Det er virkelig ingen unnskyldning at dere jobber mye, selv om jeg forstår at dere har mindre tid og er slitne. Dette skal uansett ikke gå utover hunden. Greit nok at hun er alene 8 - 10 timer hver dag, men dere må jo aktivisere henne når dere kommer hjem. Husk på at litt er bedre enn ingenting. Kanskje rekker dere bare et kvarter med jogging/sykling, men det er alikevel langt bedre enn ingenting. Det er fort gjort å bli overambisiøs og tenke at hunden trenger en times tur hver dag, og så ender det med at man lar være å gå i det hele tatt, bare fordi man ikke orker tanken på, eller har tid til, en så lang tur. Da er det bedre med en 20 minutters tur enn ingen tur i det hele tatt!

Se litt på om dere kan legge om rutinene litt. En av dere kan f.eks ha ansvar for morgenturen, så kan den andre ha ansvar for kveldsturen. Kjøp inn leker som sørger for at hunden får mental trening. Dette kan gjøres innendørs mens dere slapper av på sofaen (bare sørg for at dere er der når hunden skal benytte slike leker). http://www.zooplus.com/shop/dogs/dog_toys_dog_training/intelligence_games

Ikke tenk at dere skal gjøre alt perfekt, med lange turer hver eneste dag og så og så mye leking. Tenk heller at dere skal forbedre dere og gjøre så godt dere kan. Det høres ut som om du er veldig glad i hunden, og det er jo en fin motivasjon for å ta tak i problemet og gjøre så godt du kan for at hun skal ha et godt liv. Dere kan også sette av et par dager i uken hvor fokuset er på at dere skal slappe av, og da tar dere henne bare ut så hun får gjort fra seg, men da er det kjempeviktig at det ikke sklir ut, og at dere faktisk går tur de andre dagene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere har anskaffet dere hund med det ansvaret det innebærer. Om dere jobber 8 eller 10 timer om dagen så må dere gi henne litt av deres tid på kvelden til en tur.

Dere har også valgt en svært aktiv rase som trenger mye mosjon og aktivitet.

Vil ikke kalle dere dyremisshandlere, men litt mer ansvar må dere ta. Det er ikke hunden sin skyld at dere er slitne. Den har sine behov uavhengig av deres valg.

Ja, jeg syns synd på hunden. Få noen til å lufte henne på dagen, gå tur med henne hver kveld og noen lange turer i helgene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at dere bør få til en liten kveldstur, i hvert fall.

20-30 minutter gåtur før dere tar kvelden må det jo være mulig å få til.

At hunden er alene på dagtid er det ikke mulig å få gjort så mye med, og hun har jo selskap i kattene. Men desto viktigere at hun får en tur på kvelden- trenger ikke være i timesvis, men slik at hun får gått litt og snust litt og lest stolpeposten.

Så kan man heller ta en litt lengre tur i helgen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk for svar! Masse gode råd her! Tar opp dette med sambo ikveld. Vi må få presset inn en rutine her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med at dere går sammen på kveldsturen. Fin anledning til å prate sammen om stort og smått. Avkobling å komme seg bort fra tv og data.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med gode rutiner er det utrolig hva man kan få presset inn i løpet av en dag. :)

Du har fått mange gode råd her, så jeg ville egentlig bare gi deg cred for at du tar tak i dette, i stedet for å bare ignorere det.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan hende dere synes det er et ork til å begynne med, men jeg tror faktisk den turen med hunden hver dag kan gi dere overskudd. Det er faktisk godt å komme ut i frisk luft og koble ut tankene etter en lang dag på jobben.

Dessuten slipper dere den dårlige samvittigheten, og får en enda gladere hund som belønning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har vært perioder hvor vi har latt litt av det samme problemet, selv om det ikke blir like ille som du forteller her... Vi har heldigvis en litt mindre aktiv rase enn din...

Tror et veldig godt poeng er at man får ekstra dårlig samvittighet fordi man tenker at hunden burde få en times tur hver dag! Og at denne skal foregå sammenhengende.. Noen ganger lar det seg vanskelig gjøre, enten det er sykdom, jobb, ekstrem kulde eller annet. Vi har løst det slik at vi prøver å få til to til tre korte turer om dagen istedenfor. På 15-30 minutter alt etter som hva tiden tillater oss. Da blir det jo 45-90 min daglig, men lettere å få til mens f.eks den andre lager middag.

De dagene en eller begge har fri, prioriterer vi lenger tur.

De dagene det er sykdom/utmattelse etter en lang dag, så lar vi vår snuse så mye hun bare orker på det kvartalet runda varer. Men vår får mer stimulanse av mental uforskning enn av lek da, og er ganske fornøyd sånn sett...

Pass også på å kose masse med henne når dere er hjemme, så hun ikke føler seg "forlatt". Merker på min at hun kan bli "deprimert" hvis jeg "glemmer" å bare koseprate med henne innimellom når jeg er hjemme...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager at jeg sier det, men ingen hundeeiere kan jobbe så mye at hunden ikke får mer enn EN tur i UKA?! Dere er tilogmed to stykker som kan ta hunden ut! Skjerp dere!

Jada, man er ofte slitne etter jobb og har selvsagt annet å ta seg av i tillegg til hunden, men den er jo avhengig av dere for å få gå tur bl.a. Jeg har mine dager hvor jeg har mest lyst å bare slenge meg på sofaen eller legge meg rett etter jobb, men jeg må jo ta meg av hunden uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stakkars hund.. Skjønner selvfølgelig at det ikke er intensjonen deres at hun skal ha det slik, men likevel. Dette er jo en type hund som trenger mye mosjon og hjernetrim. En tur i uken er altfor lite!

Alle i familien vår jobber fulltid og går på skole. Likevel klarer vi å gå tur med hunden iallefall tre ganger daglig. Uten unntak. Vi går tur i 30-40min før vi drar på skole/jobb, lang tur på ca 1 time når vi kommer hjem og en kveldstur på ca 30-40minutter. Og vår hund er en liten rase, som trenger mye mindre trim enn deres. Såpass burde dere også få til. I helgene går vi lengre turer, og gjerne oftere. I tillegg får han løpe løs i hagen så mye han orker.

Klarer ikke dere å gi henne det hun trenger, så burde dere rett å slett omplassere henne til noen som har tid og ork. Er ikke hennes skyld at dere ikke orker og gidder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...