Gå til innhold

Gjerrige besteforeldre?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg synes de virker overfokusert på pris, at det skal være billigst mulig, og ikke verdi.

Sånn er mine foreldre, betale minst mulig og det er ikke fordi de har dårlig råd for dette er folk som føler seg fattige når de har under 200 000 på konto. Det har bare blitt en livsstil. Jeg krever heller ikke dyre gaver fra dem, ønsker bare at når de gir gaver så kan de gi dem av glede og ikke legge til at alt er så dyrt for tiden. Hadde de vært minstepensjonister og må spare på strømmen så hadde jeg forstått det, men sånn er det ikke med mine foreldre.

Noen er bare sånn at de vil ha det billigst mulig.

Videoannonse
Annonse
Gjest BabyBlue
Skrevet

Hadde blitt ganske fornøyd med en kinobillett, billig eller ei. Det er noe jeg har bruk for i tillegg =)

Barnebarna får vel mer enn nok av andre familiemedlemmer. Jeg får mobil og diverse greier av foreldre, og trenger strengt tatt ikke at besteforeldrene kjøper gave til en tusenlapp.

Synes besteforeldre kan bruke litt mer på seg selv nå som de er gamle og grå.

Gjest Lille-pus
Skrevet

Er så enig med fruBeist.

Det er veldig lett å sitte godt sjult bak et nick og mene at andre er gjerrige, at summen er for liten (hva er stor nok... ?), at de ganske så voksne barnebarna egentlig har rett på/krav på mer. Uten at vi vet noe som helst om pensjonistenes realøkonomi.

Det er faktisk ikke slik at man har krav på å få julegave. En gave er noe giver ønsker å gi, ikke noe man har rett på å få......

• Liker 1
Gjest BettyBoop28
Skrevet

Er så enig med fruBeist.

Det er veldig lett å sitte godt sjult bak et nick og mene at andre er gjerrige, at summen er for liten (hva er stor nok... ?), at de ganske så voksne barnebarna egentlig har rett på/krav på mer. Uten at vi vet noe som helst om pensjonistenes realøkonomi.

Det er faktisk ikke slik at man har krav på å få julegave. En gave er noe giver ønsker å gi, ikke noe man har rett på å få......

Jeg fikk ikke julegaver av besteforeldrene mine etter konf alder. Nå levde ikke mine besteforeldre så mye lengre etter det da men likevel. Sånn var det i vår familie. etter konf alder, ingen julegaver fra tanter, onkler, faddere og besteforeldre lengre. Bra løsning siden det var såpass mange unger i familien til sammen.

Skrevet

Er så enig med fruBeist.

Godt sagt lille pus. Hadde jeg vært i slekt med noen som krevet julegaver, og som i tillegg til en viss pris, hadde jeg vært fristet til å kun kjøpe en liten sjokolade i julegave.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Takk for alle tilbakemeldinger. :)

Nå er det ikke slik at jeg mener at 100 kr er gjerrig, det var mer holdningen jeg reagerete på.

Jeg ser at min holdning nok kommer mer av omstendighetene rundt, enn prisen i seg selv.

(jeg vet som sagt mer om familien enn jeg har valgt å si her)

Endret av Rosemor
Skrevet

For å svare trådstarter først: Jeg håper virkelig det ligger noen forhold bak, for ut i fra de opplysningene du kommer med virker de ganske enkelt gjerrige! Og dersom de var nødt å bruke så lite penger på julepresangene, hvorfor ikke ihvertfall spørre foreldrene til barna om hva de skulle finne på? Så kunne det ha blitt noe som virkelig passet barnebarna...

Og man er ikke utakknemlig selv om man sier seg enig med trådstarter her, slik flere påstår. Noe av det jeg gleder meg mest til hvert år, er å se om jeg får strømper av den ene bestefaren min i år også! Og ikke minst hva han har funnet på når han pakket dem inn! Det er sannsynligvis en av de rimeligste gavene jeg får hvert år, men også de jeg husker best og setter størst pris på. Det handler ene og alene om omtanken som ligger bak! Jeg vet at min bestefar synes det er fryktelig morsomt å plukke ut akkurat de rette strømpene hvert år, og å finne på en ny måte å pakke dem inn på. Ett år tok han et gammelt kosteskaft og surret strømpene rundt! Jeg satt hele julekvelden og ventet på å få den pakken jeg hadde sett at var til meg, fordi jeg ikke hadde noen anelse om hva som var inni, og ble kjempeglad da jeg åpnet dem! Og bestefar ble veldig glad fordi han hadde klart å lure meg nok et år...

Det ble litt langt, men jeg ville bare fortelle alle dere der ute at verdien på en gave ikke er det som betyr noe! Det er om det ligger en tanke bak eller ikke...

• Liker 1
Skrevet

Jeg stilte et spørsmål fordi jeg syntes 100 kr var en liten gave fra besteforeldre til barnebarn som de har daglig kontakt med, og som hjelper dem mye i hverdagen, og lurte på om andre mente det samme.

Jeg vet ganske mye mer om familien enn jeg velger å skrive her, men besteforeldrene har ikke økonomiske problemer, og de har ingen avtaler om gavekjøp.

De bor hos datteren på grunn av at de sliter med helsen, og trenger mye hjelp med det praktiske i hverdagen.

For å svare på siste spørsmål, hvor mye barnebarna gir i gave til besteforeldrene...

I fjor hadde datter, svigersønn og barnebarna gått sammen om å kjøpe det besteforeldrene hadde ønsket seg, en gave som jeg vet koster rundt 3 000.

I år har de ønsket seg noe til rundt 1000 kr fra barnebarna, og de regnet med at de fikk det.

Når jeg ser på hva jeg skriver her, fikk jeg en tanke på at de kanskje ikke helt har kontroll over hva ting koster i dag... (med tanke på at de ønsker seg dyre ting fra dem, men synes 250-300 kr er dyrt å gi tilbake)

At de sliter med helsen kan være en kostbar affære for de. Før de får frikort skal de ut med egenandel, og det er ikke alt av medisiner og legebesøk som er gratis selv med frikort. Kan hende de må ha hjelp av helsetjenesten i kommunen også, å det koster.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...