geene Skrevet 11. desember 2010 #21 Skrevet 11. desember 2010 Jeg henger meg litt opp i det første du skriver. Man behøver ikke være eldre enn rundt 60 år for å ha barnebarn i den alderen TS forteller om. Uansett må man vel være nærmest åndssløv og ikke følge med i det hele tatt hvis man ikke har noe begrep om prisnivået "nå til dags". Når jeg skrev så antok jeg at de var gamle, og hva som er gammelt er jo relativt. Ofte definerer vi jo dem som er gamle ut i fra hvordan de er, og ikke alltid alderen. Jeg kjenner mange 60-åringer som ikke er "gamle". Noen som lever såpass langt bak i tid pengemessig vil jeg se på som gamle. Men nå sa jeg ikke at dette MÅTTE være grunnen, men at jeg tipper dette er grunnen.
Gjest Purple Haze Skrevet 11. desember 2010 #22 Skrevet 11. desember 2010 Enkelte eldre mennesker kan være både gjerrige og samtidig ha null peiling på verdien av penger. Bestefaren min var det mest gjerrige mennesket på jord (kunne skrevet bok om dette :gjeiper: ), og da jeg giftet meg, fikk vi 100 kr i bryllupsgave. Jeg brydde meg ikke, for jeg hadde ikke ventet noe annet. Moren min var dødsflau over det. Hun vasket og stelte for han i årevis, og fikk 25 kr i bursdagsgave en gang. En må jo bare le av sånn. Disse menneskene Rosemor beskriver virker både gjerrige og ubetenksomme, spør du meg. Jeg syns 100 kr i julegave til barnebarn er veldig lite.
Piper Skrevet 11. desember 2010 #23 Skrevet 11. desember 2010 Jeg tror tiden de tilbringer sammen med barnebarna, er og blir viktigere enn gavene. Min sønn skulle gjerne tilbringt mer tid med sine besteforeldre på farens side, men de er ikke interessert i det. Der er de bare interessert i de barnebarna som lever sammen med barna deres. Men de er veldig opptatt med at alle skal få likemye i gave, men som min sønn sier han bryr seg faktisk ikke om de gavene han får derifra lengre fordi han har ikke snakket med de på flere år. 2
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2010 #24 Skrevet 11. desember 2010 Slikt varier jo veldig. Men enkelte er bare slik at de bryr seg lite om hva de gir og ønsker ikke å legge noe i det. Selv har jeg besteforeldre som jeg har gitt gave til i sikkert 10 år nå, selv om jeg de siste fem av disse ikke har fått noe gave av dem fordi de glemmer det. Føler deg ikke akkurat satt pris på når du kommer med gaven og de sier tusen takk også var det det hele... Årene før dette var det vanlig at de gikk i lommeboken og hentet ut litt penger når jeg kom med gave, så var like glemt og upersonlig da. Nå gidder de ikke engang det. Det er ikke som det er lite penger hos dem heller, de er faktisk veldig gavmilde og har godt med penger. Merkelig nok er de veldig lite interessert i barnebarna over hele linjen. Husker jo engang min bror var 12 så fikk han bursdagsgave tre måneder etter bursdagen, dette til tross for at de var i selskap, bare fordi de glemte det helt vekk. Jeg har egentlig hatt mindre og mindre å gjøre med dem opp gjennom årene for jeg har oppdaget at det handler kun om at vi skal besøke dem, vi skal gi dem gaver, vi skal ringe dem osv og tilbake får en nesten spørsmålet "Trine hvem?" når du ringer dem...
Knitcat Skrevet 11. desember 2010 #25 Skrevet 11. desember 2010 Kanskje besteforeldrene setter penger inn på barnas sparekonto og bare ville ha litt ekstra å legge under juletreet? Kanskje barna selv har fått kjøpe noe de ønsker seg, og besteforeldrene likevel ville overraske med en liten ektra ting? Kanksje barna har fått nødvendige ting på forskudd, og besteforeldrene likevel ville overraske med litt ekstra?
Gjest Blubberella Skrevet 11. desember 2010 #26 Skrevet 11. desember 2010 Tja, jeg er vel litt der at folk må selv få bestemme prisen på julegavene de gir, siden julegaver ikke er noe obligatorisk. Jeg har ikke allverdens god økonomi siden jeg bor alene og ikke har noen å dele utgiftene med, og jeg gir gaver på mellom 100 og 250 kr ca (mindre for små julehilsener til et par fjerne venner og noen ganger litt mer til venner og slekt). Hva julegavene jeg får koster synes jeg ikke er nøye, men derimot mener jeg at hvis man velger å gi julegaver burde man anstrenge seg litt for å kjøpe noe personlig. Eller lage noe fint selv. Hvis man bare kjøper noe billig og tilfeldig for å "bare kjøpe noe", kan man egentlig heller la være. Poenget med julegaver er vel at man har lyst til å glede dem man kjøper/lager gave til, og ikke bare kjøpe noe tilfeldig. Hvis man føler at det blir ubalanse i julegavene ved at man gir mer enn man får, kan man velge å kjøpe billigere gaver neste gang. Eller godta at folk har forskjellig økonomi eller syn på hvor stort julegavebudsjettet skal være. Man MÅ jo ikke kjøpe det besteforeldrene ønsker dersom man ikke vil bruke flere tusen kr, heller. Det er ikke sikkert besteforeldrene er gjerrige, men de virker ikke som om de liker å gi gaver, siden de bare kjøper noe tilfeldig til under 100 kr, og da burde de egentlig avvikle hele julegavekjøpingen og finne på noe annet. Håper inderlig de bare ikke forstår seg på dagens priser eller noe, og ikke spekulerer i å få dyre ting selv og gi billige gaver til andre. Hvis de gjør sistnevnte er de gjerrige. Å nesten kreve dyre gaver og gi billige, tilfeldige gaver tilbake er gjerrig. Å bare dempe forbruket under julegavehandelen av forskjellige grunner trenger ikke å bety gjerrighet, men da er det jo ofte normalt å ikke ønske seg så dyre gaver heller. Jeg kjenner ikke personligheten til disse besteforeldrene, så det er litt vanskelig å vite hva bakgrunnen for deres billige julegaver er. 2
Inx Skrevet 11. desember 2010 #27 Skrevet 11. desember 2010 "Julegaver" er stort sett bare en måte for butikker og selge en hel masse ræl som mottakeren aldri ville funnet på å bruke penger på selv. Derfor - ja takk til billige julegaver, aller helst ikke gaver i det hele tatt.
Gjest Purple Haze Skrevet 11. desember 2010 #28 Skrevet 11. desember 2010 "Julegaver" er stort sett bare en måte for butikker og selge en hel masse ræl som mottakeren aldri ville funnet på å bruke penger på selv. Derfor - ja takk til billige julegaver, aller helst ikke gaver i det hele tatt. Vel, jeg syns egentlig prisen er underordnet, så lenge giver viser at den har lagt omtanke i gaven. Hvis det bare er en pliktgave, kan det være det samme. Det vil jeg ikke ha.
Alvina Skrevet 11. desember 2010 #29 Skrevet 11. desember 2010 Jeg ville ikke brydd meg om summen på gavene. Har ingen besteforeldre mer i livet. Men bestemor strikket gjerne vanter eller sokker til julegaver. Langt billigere enn hundrekroner, uten at det fikk noen til å reagere. Bestefar ba meg ofte kjøpe gaver til oss barnebarna, ca 4-500 kroner per gave. Bestefar var faren til min pappa, og bestemor moren til min mor. Har aldri tenkt over hva gavene har kostet, dvs ikke før jeg leste denne tråden. En kinobillett ville jeg også blitt glad for. Kanskje de er reflekterte og mener at barnebarna har det meste, og heller vil gi dem en opplevelse? Da var det jo et godt tips fra deg ts.
Gjest BettyBoop28 Skrevet 11. desember 2010 #30 Skrevet 11. desember 2010 Jeg snakket i går med et eldre par jeg har snakket mye med de siste årene. De har fortalt meg mye om seg selv og sin familie. De har en datter, en svigersønn, tre barnebarn i slutten av tenåra, begynnelsen av 20-åra, og alle disse ser de på daglig basis, og som de får god hjelp fra. De har også fortalt meg at de bor nesten gratis hos sin datter, alt de betaler av bokostnader er strøm, tv, telefon og renovasjon. I går spurte de meg om jeg hadde tips til julegaver til barnebarna. (17, 19 og 21) Jeg ga dem noen tips til gaver som kostet rundt 250-300 kr pr stk, men de var tvilende... det var ikke helt den prisklassen de tenkte på. Jeg tenkte at de kanskje var av dem som ga større julegaver, og spurte dem om hvilken prisklasse de tenkte på... "rundt 100 kr stk". Jeg ble bare stående og gape, før jeg tok meg i det, og foreslo at de kunne kjøpe et gavekort på kinoen, der en film koster 90 kr. Dette likte de, og reiste sporenstreks til kinoen for å kjøpe et gavekort. Etterpå ble jeg gående og tenke... der bor de nesten gratis, og mottar i tillegg daglig hjelp fra sine nærmeste, og så gir de barnebarna en kinobilett i julegave. Jeg kan ikke noe for det, men jeg synes dette er gjerrig. Hadde jeg ikke visst at de fikk så mye fra sin familie, hadde jeg ikke reagert på samme måte, men når de bor så billig, og får så mye hjelp, synes jeg dette er på grensen. Hva mener dere? I utgangspunktet tenker jeg det er litt gjerrig, men ken jo være en grunn til at de bor gratis hos dattra si. At de har dårlig råd og ikke kan kjøpe gaver til mer enn det.
Inx Skrevet 11. desember 2010 #31 Skrevet 11. desember 2010 (endret) Vel, jeg syns egentlig prisen er underordnet, så lenge giver viser at den har lagt omtanke i gaven. Hvis det bare er en pliktgave, kan det være det samme. Det vil jeg ikke ha. Julegaver er pliktgaver - og hva så. Det som betyr noe er et hav av ræl i grelt papir under juletreet og forspiste, berusede voksne som så vidt klarer å løfte seg ut av sofaen .. som tror de har skapt julestemning når drittungene sitter hypnotisert av grådighet og sikler på haugen med ræl. GOD JUL! Endret 11. desember 2010 av Inx 1
Chiyo Skrevet 11. desember 2010 #32 Skrevet 11. desember 2010 Jeg syns det er lite og jeg har ikke bestefedre i det hele tatt. Jeg har bare mormor og farmor. Farmor kan ikke gå rund på jule shopping så hun pleier å gi meg en konvolutt 500 kroner og det får alle barnebarna, men jeg tror hun ga litt ekstra til min mellomste bror fordi hans var på deling med samboer. Mormor pleier også å gi penger hvis ikke hun og tanten min kjøper en litt dyrere gave i lag. Dette er to flotte damer som har overlevd år med bare dårlige gaver fra barnebarna. År etter år med hjemmelaget julepynt eller hva elendig gave et barn kan lage... og de et alltid like takknemlig. Men selvfølgelig kan det jo være at den lille gaven betyr noe for dem da. Jeg hadde selv blitt veldig glad om min niese hadde bare gitt meg et julekort hun har laget selv. Men poenget mitt er at to eldre mennesker som bor ilag og som nesten ikke at noen utgifter og som får så mye hjelp fra familie, kan vel spandere litt mer enn en 100 lapp til barnebarna. Eller i alle fall tenkt igjennom gaven. Det virker som om de tenkte: ja vi må kjøpe noe til rundt 100 kroner. Hva er det første jeg kan komme på?
Gjest Purple Haze Skrevet 11. desember 2010 #33 Skrevet 11. desember 2010 Julegaver er pliktgaver - og hva så. Det som betyr noe er et hav av ræl i grelt papir under juletreet og forspiste, berusede voksne som så vidt klarer å løfte seg ut av sofaen .. som tror de har skapt julestemning når drittungene sitter hypnotisert av grådighet og sikler på haugen med ræl. GOD JUL! Nehhh, helt uenig. Jeg kjøper gaver med glede og omtanke, og syns det er mye mer stas å gi enn å få. Unngår ræl med høye kneløft! Og ellers så tror jeg jeg tok at du satte det hele veldig på spissen - eller så er du Grinchen? 1
Malibulita Skrevet 11. desember 2010 #34 Skrevet 11. desember 2010 Bestemor har fire barn, 11 barnebarn og tre oldebarn. På minstepensjon tror jeg hun ville fått store vansker med å kjøpe dyre gaver til alle sammen! Selv om disse besteforeldrene bare bor sammen med noen av barnebarna sine kan det hende de har stor familie, og selvfølgelig må de behandle alle likt. Hundrekronersgaver kan fort bli noen tusenlapper tilsammen! 2
Gjest BettyBoop28 Skrevet 11. desember 2010 #35 Skrevet 11. desember 2010 Bestemor har fire barn, 11 barnebarn og tre oldebarn. På minstepensjon tror jeg hun ville fått store vansker med å kjøpe dyre gaver til alle sammen! Selv om disse besteforeldrene bare bor sammen med noen av barnebarna sine kan det hende de har stor familie, og selvfølgelig må de behandle alle likt. Hundrekronersgaver kan fort bli noen tusenlapper tilsammen! jeg syns det tar litt av på priser på julegaver, at det skal være så viktig. Syns ikke det er det jula skal handle om. 1
Chiyo Skrevet 11. desember 2010 #36 Skrevet 11. desember 2010 Bestemor har fire barn, 11 barnebarn og tre oldebarn. På minstepensjon tror jeg hun ville fått store vansker med å kjøpe dyre gaver til alle sammen! Selv om disse besteforeldrene bare bor sammen med noen av barnebarna sine kan det hende de har stor familie, og selvfølgelig må de behandle alle likt. Hundrekronersgaver kan fort bli noen tusenlapper tilsammen! TS skriver at de bare hadde en datter som sammen med svigersønn hadde tre barn. Altså tre barnebarn å gi gaver til. Jeg kan godt skjønne at det blir dyrt med elleve barnebarn og tre oldebarn. Men tre barnebarn som får hundre kroner hver, det er 300 kroner til sammen.
Gjest BettyBoop28 Skrevet 11. desember 2010 #37 Skrevet 11. desember 2010 (endret) TS skriver at de bare hadde en datter som sammen med svigersønn hadde tre barn. Altså tre barnebarn å gi gaver til. Jeg kan godt skjønne at det blir dyrt med elleve barnebarn og tre oldebarn. Men tre barnebarn som får hundre kroner hver, det er 300 kroner til sammen. men herregud disse ungene er voksne da. De har sikkert gått hele barndommen uten å gi besteforeldrene en ting, men bare har fått og fått. Nå er det besteforeldrenes tur til å få gaver syns jeg De har sikkert alt. Man kan få mye fint for 100 kr. Syns de burde være fornøyde med det. Jeg fikk aldri superdyre gaver av mine besteforeldre. Endret 11. desember 2010 av BettyBoop28
Gjest Kevlarsjäl Skrevet 11. desember 2010 #38 Skrevet 11. desember 2010 (endret) Hva skjedde med "det er tanken som teller", folkens? Synes julegaver handler overdrevent mye om hvor mye ting koster, og dette er noe som kommer godt fram i denne tråden! Jeg mener dette er noe TS ikke burde fordømme, fordi vi alle har forskjellig syn på økonomi. For alt vi vet kan det hende disse besteforeldrene har brukt mye penger på barna i form av sydenreiser eller bunad, eller kanskje de har spart mye penger til dem i et fond, slik at barna kommer økonomisk gunstig ut av situasjonen når besteforeldrene en gang dør. Eller så er det faktisk mulig at de har dårligere råd enn de gir utrykk for, og faktisk ikke har råd til noe mer enn en hundrings. Uansett årsak, så har besteforeldrene gjort en innsats og kjøpt en gave, og det burde vel for svarte være det som teller?! Jeg hadde IKKE blitt skuffa om bestemor ga meg en kinobilett til jul. (hun pleier uansett å gi meg ting som har mindre økonomisk verdi, som hjemmestrikka tøfler, men det er gaver jeg virkelig setter pris på) Tileggskommentar: ser at noen av dere synes selve gaven er problemet, noen av dere mener at besteforeldrene kunne anstrengt seg mer for å finne en passende gave. Dette synes jeg også blir feil, av to grunner: 1) Det blir nevnt fra TS at besteforeldrene er syke og trenger mye hjelp i hverdagen. At de "heiv seg rundt" og kjøpte biletter med en gang, viser at det betød mye for dem. Dette var noe de prioriterte foran egen helse. 2) Hva vet dere egentlig om interessene til barnebarna? Kan hende de er filmfanatikere, eller at de har snakket kjempelenge om en film de bare har SÅ lyst til å se, eller at besteforeldrene kom på at det var lenge siden barnebarna har vært på kino, eller lignende. Endret 11. desember 2010 av Kevlarsjäl 1
Gjest Hikken Skrevet 11. desember 2010 #39 Skrevet 11. desember 2010 Det er ikke prisen som teller, og du vet ikke hvor god økonomi dette paret har. Kanskje de er syke og har høye medisin utgifter eller noe sånt som ikke synes? Kanskje barnebarna får masse utenom julaften også, og dyre bursdagspresanger? Jeg syns merparten av Kvinneguiden er utrolig bortskjemte. Noen som husker tråden om dårlige gaver? Der folk både KASTET og tilfeldigvis " glemte " gaver de ikke likte? Jeg håper virkelig ikke noen i min familie har samme tankegangen som merparten her inne, for slike folk fortjener ikke gaver i det hele tatt. 2
Van Dyke Skrevet 11. desember 2010 #40 Skrevet 11. desember 2010 Jeg er litt i tvil om hva jeg mener, men tror jeg lander på at det er ganske kjipe mennesker vi snakker om her. Verdien på gaven har ikke så mye å si, synes jeg, hadde de funnet noe fint, noe omtenksomt eller noe de vet barnebarna ønsker/trenger til 100-lappen, er jo det fint og flott, det trenger ikke å koste allverden, men her snakker vi om å presse prisen under 100 for at det skal bli interessant. Hører med andre ord ikke ut som de kjenner barnebarna særlig godt, noe man ikke skulle tro var umulig mtp den daglige kontakten.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå