Gjest smilla Skrevet 11. desember 2010 #41 Skrevet 11. desember 2010 Ja, jeg tror du har mye rett i at de kanskje ikke har fått helt med seg at det meste tenåringer og unge voksne ønsker seg koster mer enn en hundrelapp. Og sånn sett synes jeg det er bedre å gi en kinobillett enn noe billig ræl de finner, for de legger tydelig vekt på at det skal være billig, og ikke så mye vekt på å finne noe personlig til hver enkelt. Synes det er litt drøyt at de selv ønsker seg så dyre gaver tilbake, men tatt i betraktning at det kanskje er noe de ikke er klar over engang, så blir jo saken litt annerledes. Selv får jeg hver jul et kort og en ti-pund-seddel fra besteforeldrene i utlandet. Det er vel sånn cirka nitti kroner. Synes det er veldig koselig at de tenker på meg, og har aldri tenkt på om det er mye eller lite. Men så er jeg jo voksen, og ikke så opptatt av gaver og verdi lenger. Har også vært borti en eldre dame som trengte hjelp med å handle inn gaver til barnebarna. De skulle få en sjokolade hver, men det viste seg at hun som handlet inn hadde kjøpt noen dyrere enn det som var ønskelig, så de måtte byttes. Det var snakk om melkesjokolade til rundt 15-20 kroner... ;-) 1
Lista Skrevet 12. desember 2010 #42 Skrevet 12. desember 2010 Mulig jeg høres bortskjemt ut nå (er ikke det), men jeg hadde virkelig blitt skuffa om jeg fikk gave til 100 kr av mine besteforeldre til jul.
fruBeist Skrevet 12. desember 2010 #43 Skrevet 12. desember 2010 Bestemor har fire barn, 11 barnebarn og tre oldebarn. På minstepensjon tror jeg hun ville fått store vansker med å kjøpe dyre gaver til alle sammen! Selv om disse besteforeldrene bare bor sammen med noen av barnebarna sine kan det hende de har stor familie, og selvfølgelig må de behandle alle likt. Hundrekronersgaver kan fort bli noen tusenlapper tilsammen! Farmor, som er enke, har 3 barn, 7 voksne barnebarn og 14 oldebarn! Det sier seg selv da at hun ikke kan bruke flere hundre kr på hver gave. Jeg kan aldri huske å ha fått spesielt dyre gaver fra farmor, ikke fra før farfar døde for 19 år siden heller. Jeg hadde blitt kjempeglad for kinobilletter jeg. Ting har jeg stort sett nok av i hus, så opplevelser eller forbruksvarer som noen poser kaffe og stearinlys til 100 kr er mer kjærkomment enn f.eks en lysestake til 300 kr. 1
Van Dyke Skrevet 12. desember 2010 #44 Skrevet 12. desember 2010 (endret) Farmor, som er enke, har 3 barn, 7 voksne barnebarn og 14 oldebarn! Det sier seg selv da at hun ikke kan bruke flere hundre kr på hver gave. Jeg kan aldri huske å ha fått spesielt dyre gaver fra farmor, ikke fra før farfar døde for 19 år siden heller. Jeg hadde blitt kjempeglad for kinobilletter jeg. Ting har jeg stort sett nok av i hus, så opplevelser eller forbruksvarer som noen poser kaffe og stearinlys til 100 kr er mer kjærkomment enn f.eks en lysestake til 300 kr. Men det er jo ikke tilfelle her. De har 3 voksne barnebarn, og hvis det står så dårlig til med penger at de må under 100-lappen til hver, er litt planlegging alt som skal til! Hva med å kjøpe en gave hver måned? På den måten får man ikke "alt" på en gang. Igjen, jeg sier ikke at alt må være så forbaska dyrt, eller at man skal blakke seg på gaver, men slik TS beskriver disse besteforeldrene og måten de handler på, høres de bare gjerrige ut. Hvis de nærmeste gir deg husrom og masse hjelp i hverdagen, skulle det (i mitt hode) bare mangle at man gir litt tilbake også. Endret 12. desember 2010 av Van Dyke
fruBeist Skrevet 12. desember 2010 #45 Skrevet 12. desember 2010 Men det er jo ikke tilfelle her. De har 3 voksne barnebarn, og hvis det står så dårlig til med penger at de må under 100-lappen til hver, er litt planlegging alt som skal til! Hva med å kjøpe en gave hver måned? På den måten får man ikke "alt" på en gang. Igjen, jeg sier ikke at alt må være så forbaska dyrt, eller at man skal blakke seg på gaver, men slik TS beskriver disse besteforeldrene og måten de handler på, høres de bare gjerrige ut. Hvis de nærmeste gir deg husrom og masse hjelp i hverdagen, skulle det (i mitt hode) bare mangle at man gir litt tilbake også. Nå mener jeg at man skal gi julegaver ut i fra egen lommebok, og etter eget ønske, uten å bli stempla som gjerrige. Tviler på at TS kjenner hele privatøkonomien til disse besteforeldrene. Kanskje de betaler på gammel gjeld for alt vi vet, eller må bruke store penger på nødvendige medisiner som ikke dekkes av staten. Kanskje de spanderer mye på barnebarna sine i hverdagen. Kanskje de vil spare penger til arv for barn og barnebarn, i stede for å kjøpe dyre gaver nå. Det er kjempeenkelt å sitte rundtom og synse over billige julegaver, men vi aner ikke hvorfor disse besteforeldrene ikke vil/kan bruke mer enn 100 kr pr barnebarn. Og vi kommer neppe til å få vite det heller. 1
Van Dyke Skrevet 12. desember 2010 #46 Skrevet 12. desember 2010 (endret) Som jeg nevnte i sted, det handler ikke nødvendigvis bare om summen, for hadde de funnet noe barnebarna virkelig likte og ville satt pris på til 100 kroner, blir saken en annen. Det har litt med interesse og viljen til å glede andre å gjøre. Å ikke godta noen forslag som koster mer enn 100 kroner høres gjerrig ut i mine ører. Endret 12. desember 2010 av Van Dyke
leirbål Skrevet 12. desember 2010 #47 Skrevet 12. desember 2010 (endret) Nå mener jeg at man skal gi julegaver ut i fra egen lommebok, og etter eget ønske, uten å bli stempla som gjerrige. Tviler på at TS kjenner hele privatøkonomien til disse besteforeldrene. Kanskje de betaler på gammel gjeld for alt vi vet, eller må bruke store penger på nødvendige medisiner som ikke dekkes av staten. Kanskje de spanderer mye på barnebarna sine i hverdagen. Kanskje de vil spare penger til arv for barn og barnebarn, i stede for å kjøpe dyre gaver nå. Det er kjempeenkelt å sitte rundtom og synse over billige julegaver, men vi aner ikke hvorfor disse besteforeldrene ikke vil/kan bruke mer enn 100 kr pr barnebarn. Og vi kommer neppe til å få vite det heller. Godt sagt fruBeist. Endret 12. desember 2010 av leirbål 2
Gjest Blondie65 Skrevet 12. desember 2010 #48 Skrevet 12. desember 2010 For at det skal være "tanken som teller" må det jo nesten være en tanke bak, eller? Jeg har forholdsvis mange å kjøpe gave til og må derfor også ha et forholdsvis lavt gavebudsjett. Men jeg prøver så godt jeg kan å gi ting med nytte eller etter ønske, ting jeg ville likt å få selv og ting jeg vet passer til den som får det. Altså er det en tanke bak uten at gaven har så stor pengemessig verdi. Jeg kan ikke helt si at det er så mye tanke bak når de ikke har orket å sette seg inn i hva barnebarna ønsker seg, men tror nok kinobilletter likevel er en god gave for de fleste. Gavens verdi til kr 100 har jeg ingen forutsetning for å sette meg inn i, for jeg kan godt tenke meg at mange ville tenkt og ment en masse om hvor dyre gaver jeg selv burde ha rå til, uten at jeg har det.
ugress Skrevet 12. desember 2010 #49 Skrevet 12. desember 2010 Julegaver er pliktgaver - og hva så. Det som betyr noe er et hav av ræl i grelt papir under juletreet og forspiste, berusede voksne som så vidt klarer å løfte seg ut av sofaen .. som tror de har skapt julestemning når drittungene sitter hypnotisert av grådighet og sikler på haugen med ræl. GOD JUL! Skulle gjerne gitt deg hundre pluss på denne!
Gjest Venelite Skrevet 12. desember 2010 #50 Skrevet 12. desember 2010 jeg synes det virker helt greit. Skjønner ikke hvorfor folk skal kjøpe så dyre gaver til jul. Man har ofte mange å kjøpe til og det kan fort bli mye penger. Kan hende de går for noe mer dyrere på bursdager. Bestemoren min gir meg som regel noe rundt hundrelappen og jeg synes det er helt greit. Er 20 selv. Syns det er teit om jeg skulle forvente ting som kostet mye penger, det er tross alt en høytid, ikke en bursdag for hver enkelt. Man skal kose seg sammen med mat og feire. Ikke gjøre det til en selvfølge for å få dyre gaver. Synes hele dette gavehysteriet rundt jul er bare idiotisk. Greit nok om noen VIL gi dyre gaver og har råd til det. Men man kan ikke forvente at folk skal loppe lommeboka si i jula, som gjerne er tilfellet i manges situasjoner. 1
Van Dyke Skrevet 12. desember 2010 #52 Skrevet 12. desember 2010 (endret) jeg synes det virker helt greit. Skjønner ikke hvorfor folk skal kjøpe så dyre gaver til jul. Man har ofte mange å kjøpe til og det kan fort bli mye penger. Kan hende de går for noe mer dyrere på bursdager. Bestemoren min gir meg som regel noe rundt hundrelappen og jeg synes det er helt greit. Er 20 selv. Syns det er teit om jeg skulle forvente ting som kostet mye penger, det er tross alt en høytid, ikke en bursdag for hver enkelt. Man skal kose seg sammen med mat og feire. Ikke gjøre det til en selvfølge for å få dyre gaver. Synes hele dette gavehysteriet rundt jul er bare idiotisk. Greit nok om noen VIL gi dyre gaver og har råd til det. Men man kan ikke forvente at folk skal loppe lommeboka si i jula, som gjerne er tilfellet i manges situasjoner. Jeg er enig, og har til og med handlet gjenbruk i år, men det var noe med måten besteforeldrene spurte på. For meg virker det som de var mer opptatt av pris (at det skulle være billigst mulig) enn å sette seg inn i hva barnebarna ønsker seg, og gjøre en liten effort. Veldig flaksent for besteforeldrene at de møtte på en som kom på vettuge gaver til den prisen, kunne liksågodt vært noe ræl fra Nille som ble foreslått. Endret 12. desember 2010 av Van Dyke
Gjest BettyBoop28 Skrevet 12. desember 2010 #53 Skrevet 12. desember 2010 Som jeg nevnte i sted, det handler ikke nødvendigvis bare om summen, for hadde de funnet noe barnebarna virkelig likte og ville satt pris på til 100 kroner, blir saken en annen. Det har litt med interesse og viljen til å glede andre å gjøre. Å ikke godta noen forslag som koster mer enn 100 kroner høres gjerrig ut i mine ører. Ehh hva med den at man ikke alltid kan få alt man ønsker seg...
Gjest Jay Skrevet 12. desember 2010 #54 Skrevet 12. desember 2010 (endret) Min første tanke var som fru Beist allerede har svart, vi vet jo ikke om besteforeldrene spanderer på barnebarna i hverdagen, om barnebarna stadig stikker innom på middag, er med på ferieturer eller kanskje tom. har fått en liten påskjønnelse om de feks gjør det bra på skolen. Eller hva om de bestemte seg for gi vekk forskudd på arv som feks penger eller bunad til konfirmasjonen? edit: slurvefeil Endret 12. desember 2010 av Jay
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2010 #55 Skrevet 12. desember 2010 Blir helt sjokkert over denne tråden her jeg. Jeg trodde julegaver skulle være en hyggelig affære, en oppmerksomhet til noen man setter pris på. Er det en selvfølge å få julegaver?
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2010 #56 Skrevet 12. desember 2010 Jeg tenker at man ikke kan si noe om de er gjerrige utfra at de kanskje ikke har tenkt å bruke mye penger på julegave, eller ikke tenkt så mye på hva de skal kjøpe. Når man er besteforelder er man vel ikke alltid i takt med hva barnebarna ønsker seg heller, så det er ikke så dumt å spørre noen som er litt yngre om råd. Det kan jo også hende de bidrar med penger eller andre ting i hverdagen, selv om de ikke har god helse f eks. Jeg fikk dyre gaver av besteforeldrene mine, men hadde ikke mye kontakt med dem ellers, fordi de ikke var særlig hyggelige. Jeg kunne godt tenkt meg at de hadde vært mer omgjengelige, mulig å besøke og ha givende samtaler med, enn at de ga meg fine gaver. Samboern min får ikke så dyre gaver av sine besteforeldre, og det varierer hvor gjennomtenkte de er, men de er kjempehyggelige folk vi alltid er velkommen hos.
Van Dyke Skrevet 12. desember 2010 #57 Skrevet 12. desember 2010 Ehh hva med den at man ikke alltid kan få alt man ønsker seg... Ja, hva har det med saken å gjøre? Skal man gå inn for å handle kjipe gaver fordi man ikke alltid kan få hva man ønsker seg? Merkelig tankegang.
Gjest BettyBoop28 Skrevet 12. desember 2010 #58 Skrevet 12. desember 2010 Ja, hva har det med saken å gjøre? Skal man gå inn for å handle kjipe gaver fordi man ikke alltid kan få hva man ønsker seg? Merkelig tankegang. De gikk jo ikke inn for å kjøpe kjipe gaver når de bad en ung person om råd. Om de hadde gått inn for å kjøpe noe kjipt så hadde de jo ikke giddet å be om råd. Da hadde de jo bare kjøpt noe dritt.
Gjest mor og selv barn Skrevet 12. desember 2010 #59 Skrevet 12. desember 2010 hei, ut fra det du skriver kan det virke som de ikke har mye penger. Kan tenkes at de ikke helt ser at dagens penger er verd mindre enn for 15 år siden... Jeg syns ikke du skal tenke at det er gjerrig. Er jo tanken som teller, sant?! Jeg ville blitt glad om mine besteforeldre eller barne mine hadde gitt meg kinobilletter i gave. Kanskje det venter arv en gang, som er av større karakter. Synes du skal være glad for at du kom med et så bra tips, og at de ville bruke det!
Van Dyke Skrevet 13. desember 2010 #60 Skrevet 13. desember 2010 De gikk jo ikke inn for å kjøpe kjipe gaver når de bad en ung person om råd. Om de hadde gått inn for å kjøpe noe kjipt så hadde de jo ikke giddet å be om råd. Da hadde de jo bare kjøpt noe dritt. Jeg synes de virker overfokusert på pris, at det skal være billigst mulig, og ikke verdi.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå