Gå til innhold

Gjerrige besteforeldre?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg snakket i går med et eldre par jeg har snakket mye med de siste årene.

De har fortalt meg mye om seg selv og sin familie.

De har en datter, en svigersønn, tre barnebarn i slutten av tenåra, begynnelsen av 20-åra, og alle disse ser de på daglig basis, og som de får god hjelp fra.

De har også fortalt meg at de bor nesten gratis hos sin datter, alt de betaler av bokostnader er strøm, tv, telefon og renovasjon.

I går spurte de meg om jeg hadde tips til julegaver til barnebarna. (17, 19 og 21)

Jeg ga dem noen tips til gaver som kostet rundt 250-300 kr pr stk, men de var tvilende... det var ikke helt den prisklassen de tenkte på.

Jeg tenkte at de kanskje var av dem som ga større julegaver, og spurte dem om hvilken prisklasse de tenkte på... "rundt 100 kr stk".

Jeg ble bare stående og gape, før jeg tok meg i det, og foreslo at de kunne kjøpe et gavekort på kinoen, der en film koster 90 kr. Dette likte de, og reiste sporenstreks til kinoen for å kjøpe et gavekort.

Etterpå ble jeg gående og tenke... der bor de nesten gratis, og mottar i tillegg daglig hjelp fra sine nærmeste, og så gir de barnebarna en kinobilett i julegave.

Jeg kan ikke noe for det, men jeg synes dette er gjerrig.

Hadde jeg ikke visst at de fikk så mye fra sin familie, hadde jeg ikke reagert på samme måte, men når de bor så billig, og får så mye hjelp, synes jeg dette er på grensen.

Hva mener dere?

Endret av Rosemor
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er mulig de er gjerrige, men det kan også hende de faktisk ikke har så mye penger å kjøpe gaver for.

Skrevet

Vet ikke om de er gjerrige eller ikke jeg, det kan jo hende de har en avtale om å moderere julegavene? Kanskje de har dårlig råd, kanskje de skal dra på en felles familietur senere istedenfor dyre gaver? Kanksje de har tradisjon for symbolske gaver, kanskje de er rause med tid men knipne med penger?

Jeg reagerer egentlig mer åp deg og det at du lager en problemstilling av dette, og at du tenker sånn om dem. Hva vet du om hvorfor de bor billig? Kanskje de opprinnelig eide huset og solgte det super billig til barna mot at de får bo der?

Og tror du ikke barna og barnebarna har vett på å si fra hvis de føler seg utnyttet? Hvor mye penger bruker barnebarna på besteforeldrenes gaver?

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes også det hørtes lite ut.

Selv om begge skulle være minstepensjonister så burde dette paret ha nok penger til å leve greit. Ikke er det mange barnebarn heller.

Hos meg ligger julepresang fra besteforeldre på 300 kr.

Skrevet

Hvis de er minstepensjonister har de ikke råd til så mye mer.

Kanskje barna får alt de peker på fra foreldrene sine, og er utakknemlige uansett?

Eller ja, kanskje de er forsiktige med penger?

Det er jo ikke en plikt at besteforeldre skal ønske å bruke veldig mye penger på voksne barn.

Kanskje de ønsker å bruke pengene på seg nå som de ikke har forsørgeransvar for noen?

Kanskje de får bo gratis fordi de solgte boligen sin for å gi datteren forskudd på arven, mot at de fikk bo gratis hos dem.

Det er jo tanken bak julegaven som teller, ikke prisen.

• Liker 1
Skrevet

Hvor mye penger bruker barnebarna på besteforeldrenes gaver?

Barnebarna er 17, 19 og 21. Det er ikke sikkert de har jobb engang, og jeg vil anta at de har langt mindre å ta av.

Skrevet

Jeg synes det var lite.. Men det jeg egentlig reagerte mest på var at de la så lite tanke i gaven. Om de absolutt skal bruke en hundrings, så kan de jo legge litt tanke i gaven og finne noe som faktisk passer til personligheten deres.

Nå vet jeg jo ikke særlig mye om deres økonomiske situasjon, men for å sammenligne, så er jeg student med barn - og jeg gir som regel gaver på MINIMUM 2-300 kr til mine nærmeste.

Skrevet

Jeg ville vært litt forsiktig med å dømme da du ikke kjenner økonomien deres. Det kan godt hende at det er en grunn til at de bor der de bor for å ha minst mulig levekostnader. Man vet aldri.

Noen prøver også å tone ned bruken av penger på julegaver siden samfunnet har lett for å ta av når man skal handle til jul. Selv synes jeg også det er lite å bruke kr 100 på en julegave, men respekterer de som gjør det.

Jeg synes det er en tankevekker at så mange av oss rett og slett ikke VET hva vi ønsker oss til jul av den enkle årsaken at vi faktisk har alt vi trenger.

Jeg kjenner også noen som jeg synes gir lite i bursdager, jul osv (når man skulle tro det var naturlig å gi litt mer i den aktuelle sammenhengen), men jeg tenker heller at kanskje de faktisk har måttet spinket og spart og planlagt akkurat for å kunne kjøpe gaven.

Skrevet (endret)

Hvis de er minstepensjonister har de ikke råd til så mye mer.

De betaler ifølge TS nesten ingenting i boutgifter, så da må de isåfall ha utgifter helt utenom det vanlige. Minstepensjon er ikke så galt når man har to inntekter, men man kan ikke leve som kongelige.

Som student har jeg lavere inntekt enn en minstepensjon, og jeg betaler alt av boutgifter. Likevel har jeg et gavebudsjett som ligger høyere enn deres. Handler om prioriteringer, men de kan som sagt ha utgifter utenom det vanlige.

Jeg ville akkurat som TS ha tenkt at det var et stusselig gavebudsjett. Men samtidig vært åpen for at det var en grunn.

Endret av L. Kennedy
Skrevet (endret)

Jeg reagerer egentlig mer åp deg og det at du lager en problemstilling av dette, og at du tenker sånn om dem. Hva vet du om hvorfor de bor billig? Kanskje de opprinnelig eide huset og solgte det super billig til barna mot at de får bo der?

Hvor mye penger bruker barnebarna på besteforeldrenes gaver?

Jeg stilte et spørsmål fordi jeg syntes 100 kr var en liten gave fra besteforeldre til barnebarn som de har daglig kontakt med, og som hjelper dem mye i hverdagen, og lurte på om andre mente det samme.

Jeg vet ganske mye mer om familien enn jeg velger å skrive her, men besteforeldrene har ikke økonomiske problemer, og de har ingen avtaler om gavekjøp.

De bor hos datteren på grunn av at de sliter med helsen, og trenger mye hjelp med det praktiske i hverdagen.

For å svare på siste spørsmål, hvor mye barnebarna gir i gave til besteforeldrene...

I fjor hadde datter, svigersønn og barnebarna gått sammen om å kjøpe det besteforeldrene hadde ønsket seg, en gave som jeg vet koster rundt 3 000.

I år har de ønsket seg noe til rundt 1000 kr fra barnebarna, og de regnet med at de fikk det.

Når jeg ser på hva jeg skriver her, fikk jeg en tanke på at de kanskje ikke helt har kontroll over hva ting koster i dag... (med tanke på at de ønsker seg dyre ting fra dem, men synes 250-300 kr er dyrt å gi tilbake)

Endret av Rosemor
Skrevet (endret)

Ja, for meg virker dette gjerrig, spesielt om de har så lite utgifter som de har. Greit nok at de er minstepensjonister, og jeg kjenner en del som faktisk er det, og det virker merkelig for meg at de ikke bruker mer penger på sine egne barnebarn. Eller, det er greit å bruke lite penger, men det virker som de ikke bryr seg veldig med hva de gir, det virker mer som om de gir billig bare for å gjøre det. For meg virker det svært upersonlig og ikke akkurat som de bryr seg veldig.

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
Skrevet

Jeg tipper at de, som mange andre gamle, lever i en annen verden når det gjelder hva ting koster "nå til dags".

For dem er 100 kr kanskje mye, og når det gjelder det de får i gave fra familien så er det ikke sikkert de vet prisen på det de har ønsket seg.

• Liker 1
Skrevet

Er mulig det er en god grunn til at de bor billig hos familie. Det høres selvfølgelig lite ut for en besteforelder, men ut fra det du har fortalt synes jeg ikke vi kan ta stilling til om de er gjerrige eller ikke.

Skrevet

Jeg tipper at de, som mange andre gamle, lever i en annen verden når det gjelder hva ting koster "nå til dags".

For dem er 100 kr kanskje mye, og når det gjelder det de får i gave fra familien så er det ikke sikkert de vet prisen på det de har ønsket seg.

Det var som sagt det jeg begynte å tenke på også, når jeg så hva jeg selv hadde skrevet her...

Skrevet

100 kr virker kanskje mye, men de må samtidig se hva de fikk for den hundrelappen. De fikk en kinobillett. Dersom de hadde sett på hva en genser koster i forhold, burde ikke prisbegrepet være noe problem.

Skrevet

Ingen har da noe med hvor mye andre har i julegavebudsjett. Jeg vet også at en del gamle slutter å gi gaver til barn og barnebarn når de blir voksne.Det er uansett ikke prisen som betyr noe. Jeg ville feks blitt mer glad for en kinobillett (er veldig glad i film) enn for en dyr lysestake eller designting som ville havnet bakerst i skapet.

Gjest Eurodice
Skrevet

Jeg henger meg litt opp i det første du skriver. Man behøver ikke være eldre enn rundt 60 år for å ha barnebarn i den alderen TS forteller om. Uansett må man vel være nærmest åndssløv og ikke følge med i det hele tatt hvis man ikke har noe begrep om prisnivået "nå til dags".

• Liker 1
Skrevet

Jeg får like billige gaver av mine besteforeldre. Jeg synes det er ok, de har passet meg masse gjennom oppveksten. Foreldrene mine har en del penger og gir ganske dyre gaver til oss barne, og gaver til en ok sum til foreldrene sine. Jeg kjøper ikke egen gave til besteforeldrene mine, men mamma oga pappa gir fra oss alle sammen. Synes det er greit at folk gir for ulike summer. De fleste barn får heller for mye enn for lite.

Gjest Tidssone
Skrevet

De bruker en hundrings på gaver til barnebarna. Hva så?

Skrevet

Det er viktig å huske på at eldre kan ha et annet forhold til penger enn det mange yngre har.

Jeg kjenner flere eldre som har opplevd krig, krisetider og boligkrakk. Disse oppfatter seg selv gjerne som fattige, selv om de er gjeldsfrie og har mye penger i banken. De snur på hver krone. For mange eldre er også 100 i gaver mye penger, det er ikke mange årene vi har hatt denn typen overflod i forbindelse med høytider som vi har i dag.

Både jeg og min mann er så heldige å ha mange besteforeldre i livet som vi får gaver fra hvert år. Dette strekker seg fra en oppmerksomhet til en hundrelapp, til gave for 2000 kr. Dette helt uavhengig av deres egen økonomi og hvem vi har mest kontakt med. Det handler om deres oppfatning av penger og gaver. Jeg er like takknemlig for alt, og ønsker egentlig at de som har minst bruker pengene på seg selv og koser seg mens de enda er friske.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...