Gå til innhold

Hvilken måte er best/billigst å ta førerkortet på?


Gjest Nabojenta

Anbefalte innlegg

Gjest Nabojenta

Jeg fylte 18 år i juni, og har enda ikke tatt lappen på grunn av at jeg har lite penger. Har enda ikke fått jobb etter flyttingen, og går i tillegg på skole.

Ettersom jeg skal inn i militæret i august er jeg nødt å ha lappen før det. Så derfor lurer jeg på om det er best å ta lappen på den vanlige måten eller via intensivkurs?

Er det noen her som har erfaring med intensiv kurs forresten? Det er det som virker best aktuelt for øyeblikket ettersom jeg ikke kan få så mye fravær fra skolen.

Men hva koster det ca å ta lappen på vanlig vis? Og hva koster det ca ved intensivkurs?

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du spør om hva som er best måte å ta lappen på. På det er det kun ett svar: Mengdetrening.

Det finnes ikke noe snarvei til førerkort og du er nødt til å ta deg tid. Prismessig betyr det faktisk ikke så mye. Du er nødt til å øve mye og lenge. Helst to år før du kjører opp faktisk.

Lykke til!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nabojenta

Du spør om hva som er best måte å ta lappen på. På det er det kun ett svar: Mengdetrening.

Det finnes ikke noe snarvei til førerkort og du er nødt til å ta deg tid. Prismessig betyr det faktisk ikke så mye. Du er nødt til å øve mye og lenge. Helst to år før du kjører opp faktisk.

Lykke til!

Jo, det at jeg må øve mye er jeg jo så klart inneforstått med. Jeg lurte egentlig i hovedsak på hva det koster med intensivkurs ca, og hva det koster ca og ta lappen på vanlig vis. Kanskje jeg formulerte meg litt dårlig :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du gå fra ingen kjøreerfaring til lappen på under 1 år? For det første: Lykke til. For det andre: Finn deg en privatperson uten jobb som kan øvelseskjøre med deg hele tiden. For det tredje: Bestill oppkjøring så fort du har mulighet. Det er trangt om plassen hos biltilsynet om sommeren. For det fjerde: Håper du får en bedre vurderingsevne i løpet av tjenesten.

Det er enkelt å ta lappen og du kan klare det, men du blir overhodet ikke en god sjåfør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du gå fra ingen kjøreerfaring til lappen på under 1 år? For det første: Lykke til. For det andre: Finn deg en privatperson uten jobb som kan øvelseskjøre med deg hele tiden. For det tredje: Bestill oppkjøring så fort du har mulighet. Det er trangt om plassen hos biltilsynet om sommeren. For det fjerde: Håper du får en bedre vurderingsevne i løpet av tjenesten.

Det er enkelt å ta lappen og du kan klare det, men du blir overhodet ikke en god sjåfør.

Det var da litt å ta i.. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig ville jeg ikke jeg gått for intensivkurs. Jeg tenkte på det, men tror det kan bli ganske vanskelig. Det høres lett og raskt ut, men tror neppe at det er noen god løsning for å være helt ærlig. Hvis du skal ta intensickurs bør du nok ha øvelseskjørt i noen år først, slik at du er fullstendig inneforstått med hva det vil si å kjøre, alt annet vil jeg mene er uforsvarlig og umulig.

Jeg holder selv på å ta lappen, og regner med at når jeg nå forhåpentligvis snart er ferdig, har brukt ca 25 000 kr. Jeg har ikke kjørt så mye privat, men uansett hva du velger, så råder jeg deg til å kjøre så mye som mulig! Hvis du gjør det er det stor sjanse for at du klarer det til august, men det hadde nok vært lurt om du hadde begynt før, selv om jeg forstår det med økonomien :)

Ønsker deg lykke til uansett! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den billigste måten å ta førerkort på er å skaffe seg en pakkepris på en god trafikkskole, der alt det obligatoriske og noen kjøretimer er inkludert, og ha kjørt så mye privat at du ikke trenger ekstra kjøretimer med kjørelærer. Da har du også større sjanser for å klare deg i trafikken uten ulykker, for det som skaper en god bilfører er mengdetrening, mengdetrening og mengdetrening.

Smekker på noen priseksempler: pakkepris på en lokal trafikkskole her er 25 700, og det er inkludert alle utgifter som teoriprøve, baneleie, glattkjøring etc og 16 kjøretimer. Det kan du klare deg med om du har øvd mye fra før.

Pris på intensivkurs herfra er 31 965. Her er det med 30 kjøretimer. Begge deler er uten trafikalt grunnkurs, hvis du trenger det i tillegg kom det på 1600 på den lokale trafikkskolen her, og 2500 sammen med intensivkurset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du gå fra ingen kjøreerfaring til lappen på under 1 år?

Det er da det de fleste gjør?

Jeg tok vanlige kjøretimer, og brukte lang tid pga jobb som gjorde det vanskelig å holde kontinuiteten oppe, og jeg brukte ca et halvt år. Da hadde jeg øvelseskjørt en håndfull ganger før jeg begynte, og bare litt mot slutten mens jeg holdt på.

I forhold til hvor god sjåfør man blir er det vel ingen som tror at man er utlært når man får godkjenning med sensor? At man får lappen betyr bare at man har vist at man er god nok til å fortsette å øve på egen hånd, ute på veien.

Privat øvelseskjøring er oppskrytt, og fører som regel bare til masse uvaner, i tillegg til at det lett fører til høyt konfliktnivå med folk man er glad i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nabojenta

Det er da det de fleste gjør?

Jeg tok vanlige kjøretimer, og brukte lang tid pga jobb som gjorde det vanskelig å holde kontinuiteten oppe, og jeg brukte ca et halvt år. Da hadde jeg øvelseskjørt en håndfull ganger før jeg begynte, og bare litt mot slutten mens jeg holdt på.

I forhold til hvor god sjåfør man blir er det vel ingen som tror at man er utlært når man får godkjenning med sensor? At man får lappen betyr bare at man har vist at man er god nok til å fortsette å øve på egen hånd, ute på veien.

Privat øvelseskjøring er oppskrytt, og fører som regel bare til masse uvaner, i tillegg til at det lett fører til høyt konfliktnivå med folk man er glad i.

Helt enig! Jeg begynte med kjøretimer før jeg flyttet i høst, og da hadde jeg ca fire kjøretimer. Før det hadde jeg øvelseskjørt rundt en tyve ganger eller noe. Har en stefar som er veldig flink til å lære bort og er kjempeflink til å kjøre bil.

Men da jeg startet kjøretimene hos kjørelæreren hadde jeg likevel klart å lagt til meg maange uvaner. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig! Jeg begynte med kjøretimer før jeg flyttet i høst, og da hadde jeg ca fire kjøretimer. Før det hadde jeg øvelseskjørt rundt en tyve ganger eller noe. Har en stefar som er veldig flink til å lære bort og er kjempeflink til å kjøre bil.

Men da jeg startet kjøretimene hos kjørelæreren hadde jeg likevel klart å lagt til meg maange uvaner. :P

Det er nettopp derfor både Statens vegvesen og kjøreskolene oppfordrer folk som skal ta førerkort å ta minst én time hos kjøreskole før privat øvelseskjøring starter. ;) I tillegg anbefales det at foreldre blir med på infokurs slik at også de får litt tips til øvelseskjøringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men da jeg startet kjøretimene hos kjørelæreren hadde jeg likevel klart å lagt til meg maange uvaner. :P

Hehe! Det ideelle er å ta den i forbindelse med kjøreskole, og kombinere det med privat øvelseskjøring. På skolen og i veiledningstimene lærer du hva du skal øve på, så tar du mengdetreningen privat, sånn at du blir så rutinert som du kan.

Men hvis du likevel skal i militæret i august, hvorfor ikke ta den der? Vet ikke hvordan reglene er nå, men for noen tiår siden ble teorien dekket, og noe av timene sponset av statskassa. Forsvaret har tilbur om ulike former for kurs og opplæring under tjenesten. Hva med å kontakte velferden dit du skal, og undersøke litt mulighetene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og mine foreldre ble innkalt til gratis infomøte av statens vegvesen det året jeg fylte 16, der de blant annet anbefalte å ta et par timer med kjørelærer før en begynte å kjøre hjemme, samt at foreldre skulle lese teori sammen med barna, for å friske opp egne kunnskaper. Trodde slike møter var ganske vanlig? Selv øvde jeg kun på å starte og løse bilen før mine første kjøretimer, og så fikk jeg i lekser av kjørelæreren å øve på det vi gjorde i timene, altså mengdetrening ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nettopp derfor både Statens vegvesen og kjøreskolene oppfordrer folk som skal ta førerkort å ta minst én time hos kjøreskole før privat øvelseskjøring starter. ;) I tillegg anbefales det at foreldre blir med på infokurs slik at også de får litt tips til øvelseskjøringen.

Og gjør man det på denne måten er ikke noe problem å bruke mindre enn ett år fra ingen kjøreerfaring til å ha lappen i hånda. (ref AB#4)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det hadde vært interessant å sitte på med dere som tok sertifikatet på ett år... En ting er ihvertfall sikkert: det er alt for lett å få lov til å kjøre bil i dette landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde vært interessant å sitte på med dere som tok sertifikatet på ett år... En ting er ihvertfall sikkert: det er alt for lett å få lov til å kjøre bil i dette landet.

Mja, jeg brukte mindre enn et år med effektiv kjøring på å ta lappen. Har ikke vært i noen ulykker på de fem årene jeg har hatt lappen (bank i bordet!!). Det er som noen skriver lenger oppe, det er ikke meningen at man skal være en ferdig utlært sjåfør når du tar lappen, men at det skal være forsvarlig å sende deg ut i trafikken på egen hånd, slik at du kan bli bedre og få enda mer mengdetrening. Men at man bør kjøre så mye som mulig før oppkjøring, er jeg fullstendig med på!

Edit: med ulykker mener jeg at jeg ikke engang har bulket bilen, i motsetning til mange jeg kjenner som kjørte fra den dagen de var 16 :P

Endret av Thorn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde vært interessant å sitte på med dere som tok sertifikatet på ett år... En ting er ihvertfall sikkert: det er alt for lett å få lov til å kjøre bil i dette landet.

hvor lang tid mener du at man skal bruke på førerkortet da?

flere år? blir et jævli dyrt førerkort!

jeg begynte på lappen for to mnd siden, og skal kjøre opp rett etter nyttår..har øvelsekjørt fire ganger mens jeg har holdt på..

så da mener du at jeg ikke blir en god sjåfør?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Du spør om hva som er best måte å ta lappen på. På det er det kun ett svar: Mengdetrening.

Det finnes ikke noe snarvei til førerkort og du er nødt til å ta deg tid. Prismessig betyr det faktisk ikke så mye. Du er nødt til å øve mye og lenge. Helst to år før du kjører opp faktisk.

Lykke til!

Dette er jo bare tull.

Min søster tok lappen på 2 måneder. Og hun hadde ikke øvekjørt en eneste dag før hun begynte å ta kjøre timer i oktober. Hun kjørte flere ganger i uken med kjørelærer og tok oppkjøringen på fredag, og besto med glans!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du gå fra ingen kjøreerfaring til lappen på under 1 år? For det første: Lykke til. For det andre: Finn deg en privatperson uten jobb som kan øvelseskjøre med deg hele tiden. For det tredje: Bestill oppkjøring så fort du har mulighet. Det er trangt om plassen hos biltilsynet om sommeren. For det fjerde: Håper du får en bedre vurderingsevne i løpet av tjenesten.

Det er enkelt å ta lappen og du kan klare det, men du blir overhodet ikke en god sjåfør.

Det er bullshit. Da jeg begynte på kjøreskole hadde jeg kanskje kjørt to eller tre ganger før hjemme, men det gikk ikke så bra (foreldrene mine klarte ikke helt å forklare meg clutchen). Etter jeg begynte på kjøreskolen gikk det veldig bra med øvelseskjøring hjemme. Jeg fikk lappen på 4 måneder, og jeg er en BRA sjåfør. Bedre enn mange jeg kjenner som hadde kjørt mer og lenger enn meg. Jeg øvelseskjørte riktignok omtrent hver dag hjemme da.

Endret av antibac
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor god man er etter kort tid er jo helt forskjellig fra person til person.. Og man kan fint få seg lappen på et års tid uten å være en elendig sjafør..

Jeg begynte med kjøretimer i august. Har hatt ca en dobbelttime i uka siden da, ikke kjørt spesielt mye hjemme fordi det har vært noe galt med bilen. Nå har jeg kjøpt meg egen bil, og pappa er med å øvelseskjører med meg i den. Kjørelæreren min skal bestille oppkjøring til meg over nyttår og har all tro på at det går på første fosøk. Kjører uten spesielt av veiledning underveis og kjørelæreren min har ikke hatt noe spesielt å påpeke av den grunn.

Utenom det vil jeg anbefale deg et par timer med kjørelærer før du begynner å kjøre hjemme, det kan hjelpe veldig :) Og deretter bør du trene så mye som mulig hjemme, da kan du fint klare det på grei tid! Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at folk må påpeke hvor dyktige de er i trafikken er godt nok bevis for skeptikerne her inne... :D

"Jeg tok lappen på 4 måneder, nå er jeg kjempegod til å kjøre bil!"

- Gratulerer. Alle som har hatt sertifikatet i noen år, ser selv hvor dårlige de var da de trodde de var "kjempegode".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...