Gjest Torquemada Skrevet 26. januar 2011 #41 Skrevet 26. januar 2011 Innbiller meg at det er samme ulla som skriver sexuelt istedenfor seksuelt, alt det som man må ha litt på distanse (der kulheten kommer fra) blir byttet ut med engelsk. Hvorfor være konform når det er noe som heter comfy, nå har faktisk Mythbusters bekreftet at man kan "polish a turd" og da er det vel greit.
Gjest Gjest Skrevet 26. januar 2011 #42 Skrevet 26. januar 2011 Jeg sier/skriver kidsa. Eller ongan. Bor i Trondheim. Og selvsagt er jeg akkurat passe kul. Uuups, prøvde jeg for hardt nå?? Hvordan bedømmer dere kulheten når dere sier "de prøver for hardt"? Mennesker er rare dyr assa. 1
Gjest Gjest Skrevet 26. januar 2011 #43 Skrevet 26. januar 2011 Jeg må si at å si kidsa til unger, høres like tåpelig ut som å si at jeg skal ned i butikken å kjøpe et par jeans... Det er greit at det engelske språket har påvirkning på mange nordmenns måter å utrykke seg på, men dette høres bare teit ut!
Gjest Gjest Skrevet 26. januar 2011 #44 Skrevet 26. januar 2011 Jeg må si at å si kidsa til unger, høres like tåpelig ut som å si at jeg skal ned i butikken å kjøpe et par jeans... Det er greit at det engelske språket har påvirkning på mange nordmenns måter å utrykke seg på, men dette høres bare teit ut! Jeg kan omtale barna som kidsa, men jeg sier ikke "kids, nå er det middag". Og jeans? Er ikke det et helt normalt ord da? Ikke mange igjen som sier dongribukse nå vel?
Gjest imli Skrevet 26. januar 2011 #45 Skrevet 26. januar 2011 Eg brukar det på spøk innimellom, men aldri i fullt alvor Kallar dei ungane mine.
Gjest imli Skrevet 26. januar 2011 #46 Skrevet 26. januar 2011 Jeg kan omtale barna som kidsa, men jeg sier ikke "kids, nå er det middag". Og jeans? Er ikke det et helt normalt ord da? Ikke mange igjen som sier dongribukse nå vel? Her seier i alle fall dei fleste "olabukser" om jeans.
SmallTalk Skrevet 26. januar 2011 #47 Skrevet 26. januar 2011 Her seier i alle fall dei fleste "olabukser" om jeans. Her også.
Gjest BettyBoop28 Skrevet 27. januar 2011 #48 Skrevet 27. januar 2011 Jeg kan omtale barna som kidsa, men jeg sier ikke "kids, nå er det middag". Og jeans? Er ikke det et helt normalt ord da? Ikke mange igjen som sier dongribukse nå vel? Jeg sier dongeribukse.
Gjest BettyBoop28 Skrevet 27. januar 2011 #49 Skrevet 27. januar 2011 10000 ganger bedre enn, prins/prinsessen/gullet/nusselussen og alle de andre kvalmende utrykket mange foreldre bruker. hehe er det noen som kaller ungene for nusselussen?
Pingting Skrevet 27. januar 2011 #50 Skrevet 27. januar 2011 Jeg må si at å si kidsa til unger, høres like tåpelig ut som å si at jeg skal ned i butikken å kjøpe et par jeans... "Dongeri" er jo goså et adoptert ord fra engelsk (som igjen har det fra hindi), det har bare vært i språket lengre. Denim er et annet alternativ som opprinnelig er fra fransk. Olabukse derimot er rotnorsk, siden det stammer fra "Ola normann", via noen omveier man kan lese om her.
Gjest BettyBoop28 Skrevet 27. januar 2011 #51 Skrevet 27. januar 2011 "Dongeri" er jo goså et adoptert ord fra engelsk (som igjen har det fra hindi), det har bare vært i språket lengre. Denim er et annet alternativ som opprinnelig er fra fransk. Olabukse derimot er rotnorsk, siden det stammer fra "Ola normann", via noen omveier man kan lese om her. Men samtidig er det mange engelske ord som tidligere i utg punktet har vært norske ord. Vi er i samme språkgruppe
Gjest mytji Skrevet 27. januar 2011 #52 Skrevet 27. januar 2011 Er det så mange som sier kidza da? Jeg bruker det når jeg tuller med ungene mine. Folk får kalle ungene sine hva de vil så lenge det er brukt positivt, orker ikke henge meg opp i alt.
Wonders Skrevet 27. januar 2011 #53 Skrevet 27. januar 2011 hakke unger og kaller dem kidza. Har hørt flere av mine venner med kidz som kaller dem kidza mine ...
Wildy Skrevet 27. januar 2011 #54 Skrevet 27. januar 2011 Mine unger har mange "kallenavn", men kidsa er ikke ett av de. Kanskje fordi jeg har hormoinfylte tenåringsjenter og ord som "monstrene" og dess like passer bedre? Stort sett omtaler jeg de som " jentene", men bruker av og til "krapylene" og "monster I og II"( akkurat det fant de på selv for mange år siden, og det henger igjen enda). 1
Norbertine Skrevet 27. januar 2011 #55 Skrevet 27. januar 2011 Når vi først er inne på den språklige dabatten brukes forøvrig kid i betydningen killing på norsk også, som i kidskinn. Jeg synes kidsa er litt harry, men merker at det brer om seg. Har noen venner som også snakker om "kiden til søstra mi" f.eks, det blir veldig merkelig. Men jeg kan se for meg at jeg kunne brukt det på tull, og da er det sikkert ikke langt igjen før jeg bruker det hele tiden, sånt har nemlig skjedd en del ganger før.
Malum Skrevet 27. januar 2011 #56 Skrevet 27. januar 2011 At ungdom sier kidsa om andres barn synes jeg ikke er så rart. Men at voksne mennesker omtaler ungene som kidsa, det synes jeg er merkelig. For tull, sånn innimellom, men i fullt alvor, og konsekvent? Det lyder veldig feil i mine ører. Jeg synes det sier noe om manglende voksenhet og mangel på de naturlige forskjellene som bør finnes mellom ungdomsliv og voksenliv (foreldrerollen). Minner meg om unge lærere eller ungdomsarbeidere som er litt for kule og egentlig aldri oppnår å bli tatt på alvor blant ungdommene. Om jeg hadde omtalt mine ungdommer som kidsa hadde de bare blitt innmari pinlig berørte. Jeg spurte min eldste om hva han hadde synes om jeg i fullt alvor hadde beynt å omtale dem som kidsa, og han svarte at da ville han fått veldig lyst til å kline til meg. Jeg sier forresten ikke jeans, men olabukse! (faen hvor har jeg lagt traktornøklene mine!!!???)
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2011 #57 Skrevet 27. januar 2011 Men samtidig er det mange engelske ord som tidligere i utg punktet har vært norske ord. Vi er i samme språkgruppe At vi er i samme språkgruppe har ingen ting å gjøre med lånord, de kan gå på tvers av språkgrupper helt fint. Samme språkgruppe betyr at vi langt, langt tilbake har snakket samme språk og at vi har mange ord som ligner på hverandre. Forskjell.
Gjest grym mor Skrevet 27. januar 2011 #58 Skrevet 27. januar 2011 Om jeg hadde omtalt mine ungdommer som kidsa hadde de bare blitt innmari pinlig berørte. Og bare det er jo en god grunn til å bruke begrepet innimellom, når de har fortjent det
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2011 #59 Skrevet 27. januar 2011 Det er kult å snakke som white trash i samtiden.
Fluffe Skrevet 27. januar 2011 #60 Skrevet 27. januar 2011 Virker utrolig fjottis ut. Har til og med sett noen brukere skrive det.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå